WE-tråden

Nej, du ska ha rättvänd i första tredje och femte bågen, förvänd i andra och tredje. Så det blir en gång i varje galopp.
Vad intressant faktiskt för den definitionen står ingenstans. I hinderbilagan står det enbart "bibehållen galopp" och inte specificerat vilken galopp eller vilka bågar som ska vara förvända.

Vad intressant faktiskt för den definitionen står ingenstans. I hinderbilagan står det enbart "bibehållen galopp" och inte specificerat vilken galopp eller vilka bågar som ska vara förvända.
Jag ska kolla formuleringar men så är tanken! Och ett hinder ska vara åt olika håll när det är med två ggr, det är iaf direktiv till banbyggarna ( Och så är förmodligen tanken här)

Byggde fram hinderna idag på vår utebana och red ett pass med Zacke nu ikväll. Så himla roligt 🤩! Är faktiskt första passet hinder sen katastrofen i Fagersta. Jobbade både enkelslalom och parallellen med volter och var tydlig med att bestämma mig var bytet skulle vara. Till min förvåning fungerade det oväntat bra och han tog hjälpen på varje byte! Avslutade med att rida bana medslalom, sidepass, två tunnor, grind, lanslinje och bro i speed och han älskar det😁. Det bästa var att jag inte ens enda gång kände att jag behövde ta i tyglarna med båda händerna. Enhandsfattningen sitter ganska bra nu!

Tror vi ska på samma tävling @Gabby_Ossi 👍

Har också en fråga om banan: om de inte specar utridningen på klocka i korridor, antar man att det är ryggning då? För först trodde jag att det var genom och fram i LC då de inte skrivit in ryggning, men de har inte skrivit det i högre klasser heller samtidigt som de specar utridning fram i LE/LD.

Tror vi ska på samma tävling @Gabby_Ossi 👍

Har också en fråga om banan: om de inte specar utridningen på klocka i korridor, antar man att det är ryggning då? För först trodde jag att det var genom och fram i LC då de inte skrivit in ryggning, men de har inte skrivit det i högre klasser heller samtidigt som de specar utridning fram i LE/LD.
Rygga ut är det generella, annat ska specas (och rida ut framåt förekommer bara i de allra lättaste klasserna)

Nu har vi varit iväg och ja, vi kom sist i alla moment av de som fullföljde 😅. Väldigt spänd och laddad i en blåsig dressyr, 65%. Men fick i alla fall 7 på serpentinerna med enkla byten!

Tekniken är jag ändå nöjd med, hon var ganska spänd vid ingången till fållan när jag red förbi så tänkte det var stor risk att hon skulle byta fram och tillbaka så skrittade den. Ringen tog vi i galopp men hon var lite spänd och skuttade till och bytte där. Och bron stod hon och nosade på läänge men hon gick i alla fall över utan att försöka backa eller gå åt sidan. 7or på båda slalom och klockan, drygt 60%.

Speeden tycker jag hon gjorde bra, hon är rätt cool för man kan gasa på rätt bra utan att hon blir stissig vid de hinderna som kräver mer precision. Mer jämnt flyt i lanslinjen och gick direkt upp på bron men ångrade sig och backade tillbaka en gång innan hon gick över. Sen till sista blev jag lite förvirrad och fick en känsla att jag missat något hinder så missade vägen jag hade tänkt rida så blev lång väg och långsamt, där försvann nog några onödiga sekunder.

Bra jobbat @Gabby_Ossi! Kul att ses även om jag missade er in action.

Elsa tappade det på framridningen, helt plötsligt var där en supersnygg skimmel och tusen andra hästar och hon bara pep till, bockade, ställde sig och lekte rövare runt där. Det var, ehum, Jekyll&Hyde för nere på dressyrbanan somnade hon och jag red slarvigt, passivt och missade halten. Vi glömmer att det fanns ett dressyrmoment idag 😅

Efter sin akrobatik på framridningen så ville Elsa mest åka hem och sova så jag hoppade av, betade gick runt lite smått. Tekniken gick hyfsat, enda riktiga tittiga momentet var i fållan där det blev lite miss i kommunikation och Elsa saktade av till skritt. Sen kan jag inte fånga ringar när det gäller visst. Och i speeden lyckades jag tippa ur lansen när jag lämnade den. Men jag tänker fokusera på att vi fick 8 på bron idag.

Så jag försöker att inte gräva ner mig själv för mycket utan tar det på lärkontot 💪

Nu har vi varit iväg och ja, vi kom sist i alla moment av de som fullföljde 😅. Väldigt spänd och laddad i en blåsig dressyr, 65%. Men fick i alla fall 7 på serpentinerna med enkla byten!

Tekniken är jag ändå nöjd med, hon var ganska spänd vid ingången till fållan när jag red förbi så tänkte det var stor risk att hon skulle byta fram och tillbaka så skrittade den. Ringen tog vi i galopp men hon var lite spänd och skuttade till och bytte där. Och bron stod hon och nosade på läänge men hon gick i alla fall över utan att försöka backa eller gå åt sidan. 7or på båda slalom och klockan, drygt 60%.

Speeden tycker jag hon gjorde bra, hon är rätt cool för man kan gasa på rätt bra utan att hon blir stissig vid de hinderna som kräver mer precision. Mer jämnt flyt i lanslinjen och gick direkt upp på bron men ångrade sig och backade tillbaka en gång innan hon gick över. Sen till sista blev jag lite förvirrad och fick en känsla att jag missat något hinder så missade vägen jag hade tänkt rida så blev lång väg och långsamt, där försvann nog några onödiga sekunder.
Såg er ritt i tekniken och speeden, såg snyggt och prydligt ridit ut. Nu var detta första gången någonsin jag såg en we tävling "live" då jag halkat med som groom och chaufför. Många hästar som reagerade på bron i tekniken, men gick fint i speed momentet.

Är så glad att jag har möjlighet att ha WE-hinderna framme nu🤩! Har ridit två pass med Zacke på hinder i veckan och mitt fokus med honom nu är att få honom avspänd och ändå alert på byteshjälpen. Vi får lätt problem med att han spänner sig och då tar han ingen byteshjälp. Så jag rider slalom med volter för att hitta rytmen och kunna placera bytena rätt. Avslutat passen med att rida lite speedigt och att ta sig ur hinderna snabbt😁. Han äääälskar det och blir superpepp!

Dio red jag en liten bana med idag och det blev tokhett🔥. Katten har jag börjat vänja in mer på hinder och största problemet är att hon är väldigt skeptisk till tunnor.. Så kör lite skvallerträning och matar morot. Ska jobba henne ännu mer avsuttet med hinderna för hon blir så väldigt spänd.

@Gabby_Ossi
Stort tack för att du lagt upp filmer! Jag har aldrig sett en riktig we bana innan men alltid varit nyfiken, så det uppskattas verkligen! Och vilken cool häst som inte bryr sig särskilt om alla olika saker (min hade förmodligen blivit livrädd redan i ingången av ridhuset), blir också imponerad av att du kommer ihåg banan, det var ju jättemånga olika saker att göra (i alla fall enligt mig som är van med samma dressyrprogram år efter år 🫣)

Blev lite mer nyfiken också på tävling i allmänhet.
Får man poäng på alla hinder i teknikdelen, dvs som ett dressyrprotokoll? Hur blir det då i speeden, är det någon poäng där också eller bara tiden som räknas. Tänker om man tex river hindret eller tappar ringen vilket jag gissar ger mindre poäng i teknikbedömningen?

@Gabby_Ossi
Stort tack för att du lagt upp filmer! Jag har aldrig sett en riktig we bana innan men alltid varit nyfiken, så det uppskattas verkligen! Och vilken cool häst som inte bryr sig särskilt om alla olika saker (min hade förmodligen blivit livrädd redan i ingången av ridhuset), blir också imponerad av att du kommer ihåg banan, det var ju jättemånga olika saker att göra (i alla fall enligt mig som är van med samma dressyrprogram år efter år 🫣)

Får man poäng på alla hinder i teknikdelen, dvs som ett dressyrprotokoll? Hur blir det då i speeden, är det någon poäng där också eller bara tiden som räknas. Tänker om man tex river hindret eller tappar ringen vilket jag gissar ger mindre poäng i teknikbedömningen?
I tekniken får du poäng på varje hinder och det finns även bedömningspunkter under allmänt intryck, precis som i dressyr. I speeden räknas fel på hinder om till straffsekunder.

Såg er ritt i tekniken och speeden, såg snyggt och prydligt ridit ut. Nu var detta första gången någonsin jag såg en we tävling "live" då jag halkat med som groom och chaufför. Många hästar som reagerade på bron i tekniken, men gick fint i speed momentet.
Tack! ☺️

Det var första för mig också men jag hann ju inte se så många, någon i var klass av MsvB, LA och LB. De flesta jag såg reagerade inget på bron men det var en som inte kom över alls vare sig i teknik eller speed. Jag har ju bara tränat på sån stor bro en gång, och en gång på bro som bara var förstärkta lastpallar. Och så fick min syster träna på att gå upp på träspången med henne när vi var på stranden i somras :laugh:. Gissar att inte alla har tillgång till att träna på det till vardags!

@Gabby_Ossi

De hade tunnor och hinder på framridningen, det var bra för hon vill gärna titta lite extra på sakerna i början och första språnget ser inte alltid så städat ut 😅. Nu var det bara infångarna in i fållan, bron och tjuren som hon kollade lite på.

Banan är mer som att lära sig en hoppbana, det står ju nummer utsatta som man kan ta sikte på också. Ändå blev jag ju lite förvirrad i speeden, mitt i sista slalom började jag fundera på om jag hade missat ett hinder för jag visste att slalom var 10 och bron 8 men fick hjärnsläpp på vilket som var 9. Så jag började tänka bakåt istället för frammåt och missade att jag hade tänkt svänga innanför fållan till grinden 🙈.

Såhär ser protokollet ut (plus två till allmänna betyg) och I speeden får man 10 sek avdrag om man fångar ringen eller tidstillägg om man välter något.

20250503_124450.webp

Jag är så himla tävlingssugen nu! Vi får se hur lång tid det tar tills jag känner att det är sjysst att göra en start, men när jag ser alla tävlingsrapporter känner jag bara att jag vill jag med!

Nu har banskissen till söndag kommit! Är parallellslalom med trav i högerbågarna så det tänkte jag bygga idag, det har vi aldrig gjort. Är banskisserna skalenliga, så om det är 8 rutor mellan två pinnar så är det 8m på tävlingen eller kan det vara kortare?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 406
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 689
Senast: __sofia__
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 766
Senast: Mirtai
·
Övr. Hund Idag har jag vart sämsta matten ever känns det som. Jag har vart så sjuk att det vart helt omöjligt för mig att röra mig. Har haft 40... 2
Svar
30
· Visningar
1 846
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka