WE-tråden

Jag lyckades bli utesluten på första hindret i min debut i Msv A! En massiv grind som min häst absolut inte tänkte gå nära. Jag fick iaf rida tekniken klart, med spänd häst men ändå helt ok resultat - och vi tog oss igenom grinden baklänges. Jag valde dock att inte stänga den, jag var ju redan utesluten och var så nöjd att jag ens lyckats komma fram till den. Speeden blev väldigt av och på. Vi hade flera tvärnitar pga tittig bana, men mellan dem var vi effektiva och red bra vägar. Jag väljer ju just nu att inte gasa i speeden - vi har massor med gas, men det kan slå över. Bättre nu att få stabila rundor med lägre tempo men korta vägar. Och vi hade ju liksom inget resultat att jaga heller den här gången.
 
Imorgon gör vi debut! Zacke fick känna på bron ikväll så vi åtminstone gjort det en gång😅. Han är verkligen så klok!
Screenshot_20230605_202347_Gallery.jpg
 
Dio VANN LAn idag🤩. Inga jättehöga poäng för dels är dressyren lite för svår än och i tekniken kunde han inte riktigt stå stilla och i speeden bytte jag hand på muggen🙈. 63.6% I dressyren och 61.7% I tekniken med flera 4or. Hade 7 på grinden, 8 på fållan och 7, 8,7 på lanslinjen 😃.

Zacke gjorde en helt ok dressyr I MsvB. Vi har svårt med högerbytena och han är inte i fullt gång så samlingen är sådär. Men drygt 62% iaf. I tekniken hade jag komplett hjärnmos. Inte så konstigt eftersom jag är sjuk och inte har full kapacitet på något vis. Så jag började med att rida över bommen för fel skänkel. Fick göra om men Zacke tyckte bara jag var konstig så vi nollade. Sen bytte jag hand på muggen. Nollade igen. Red vilse och stannade innan jag hittade banan. Gjorde fel i varvbytet till fållan och höll galoppen. Så 56%🙄. I speeden bytte jag hand på muggen. Igen. Missade även ringen. Så kan det gå! Men Zacke var jätteduktig och jag är otroligt nöjd med båda hästarna 😍
20230606_135822.jpg
 
Håller på att planera en till WE-tävling som vi ska köra i augusti 😃. Insåg att jag med min dressyr senast satte ett kval till riksmästerskapet! Så har som mål att rida en vettig teknik denna gången så kanske jag kan åka ner!
 
Håller på att planera en till WE-tävling som vi ska köra i augusti 😃. Insåg att jag med min dressyr senast satte ett kval till riksmästerskapet! Så har som mål att rida en vettig teknik denna gången så kanske jag kan åka ner!

Vad är det för krav för att kvala?
 
Dio VANN LAn idag🤩. Inga jättehöga poäng för dels är dressyren lite för svår än och i tekniken kunde han inte riktigt stå stilla och i speeden bytte jag hand på muggen🙈. 63.6% I dressyren och 61.7% I tekniken med flera 4or. Hade 7 på grinden, 8 på fållan och 7, 8,7 på lanslinjen 😃.

Zacke gjorde en helt ok dressyr I MsvB. Vi har svårt med högerbytena och han är inte i fullt gång så samlingen är sådär. Men drygt 62% iaf. I tekniken hade jag komplett hjärnmos. Inte så konstigt eftersom jag är sjuk och inte har full kapacitet på något vis. Så jag började med att rida över bommen för fel skänkel. Fick göra om men Zacke tyckte bara jag var konstig så vi nollade. Sen bytte jag hand på muggen. Nollade igen. Red vilse och stannade innan jag hittade banan. Gjorde fel i varvbytet till fållan och höll galoppen. Så 56%🙄. I speeden bytte jag hand på muggen. Igen. Missade även ringen. Så kan det gå! Men Zacke var jätteduktig och jag är otroligt nöjd med båda hästarna 😍Visa bifogad fil 120668
Bra jobbat! Hade missat att det skrivits här! Seger i Lätt A och godkänt dressyrkval för RM är ju rätt bra jobbat, visst var det er första tävling? Det där med handbyte är lurigt, jag är extremt vänsterhänt och har jobbat hårt på att alltid använda rätt hand - är väldigt noga med det när jag har elever också. Det är så trist att bli utesluten för en sån sak.
(Det är ju så att i Msv B blir du inte nollad på hinder som i lätt klass utan utesluten, men antar att det spelar mindre roll. Det är ju super att få ta sig runt banan och känna att svårighetsgraden funkar inför kommande tävlingar)
 
Bra jobbat! Hade missat att det skrivits här! Seger i Lätt A och godkänt dressyrkval för RM är ju rätt bra jobbat, visst var det er första tävling? Det där med handbyte är lurigt, jag är extremt vänsterhänt och har jobbat hårt på att alltid använda rätt hand - är väldigt noga med det när jag har elever också. Det är så trist att bli utesluten för en sån sak.
(Det är ju så att i Msv B blir du inte nollad på hinder som i lätt klass utan utesluten, men antar att det spelar mindre roll. Det är ju super att få ta sig runt banan och känna att svårighetsgraden funkar inför kommande tävlingar)
Ja det får vara godkänt för första tävlingen😁. Vet inte om domaren var snäll eller hade hjärnsläpp iom handbytet i speeden... Hon är svårklassdomare. Men förhoppningsvis gör jag en godkänd speed också nästa tävling! Dressyren var nog det jag trodde skulle vara svårast iom våra högerbyten. De satt dock bättre i tekniken😃.
 
Har ridit lite hinder ikväll med Dio. Flytta mugg, tre tunnor och ryggat i korridor. Dio börjar verkligen bli starkare i sin galopp och volterna i tre tunnor blir allt mer bäriga. I början ville han kasta sig i varvbytena men det blir bättre och bättre även om han fortfarande är spänd. Stillaståendet vid muggen är bland det svåraste, i synnerhet när jag sätter ihop det till en bana.

Men alltså gud vad roligt det är! Känner verkligen hur Dio vill jobba med mig även om han tänder till lite väl mycket 😅
 
Har ridit lite hinder ikväll med Dio. Flytta mugg, tre tunnor och ryggat i korridor. Dio börjar verkligen bli starkare i sin galopp och volterna i tre tunnor blir allt mer bäriga. I början ville han kasta sig i varvbytena men det blir bättre och bättre även om han fortfarande är spänd. Stillaståendet vid muggen är bland det svåraste, i synnerhet när jag sätter ihop det till en bana.

Men alltså gud vad roligt det är! Känner verkligen hur Dio vill jobba med mig även om han tänder till lite väl mycket 😅
Det är ju det som är så roligt med WE, det kommer liksom en massa kvalitet nästan av sig själv när man tränar :D För övrigt är alla stillastående hinder apsvåra hälsar jag och G...
I morgon åker jag till Portugal och junior-VM. Ni håller väl tummarna för vår svenska ryttare Sara, hon är så jäkla duktig. Det kommer gå att följa resultat direkt på gira.io. Troligen kommer det också streamas, än så länge oklart var.
 
Det är ju det som är så roligt med WE, det kommer liksom en massa kvalitet nästan av sig själv när man tränar :D För övrigt är alla stillastående hinder apsvåra hälsar jag och G...
I morgon åker jag till Portugal och junior-VM. Ni håller väl tummarna för vår svenska ryttare Sara, hon är så jäkla duktig. Det kommer gå att följa resultat direkt på gira.io. Troligen kommer det också streamas, än så länge oklart var.
Heja Sara!! Vi var på en samma tävling (inte samma klass :D) förra året, hon är verkligen superduktig!🤩
 
I två dagar har jag ridit mina första we-träningar! Det är så roligt och det var otroligt nyttigt att få tips och råd hur jag ska planera och lägga upp hinderna. Ffa fållan när den ska ridas två varv. Är verkligen mer än att bara göra en volt😅. Behöver verkligen träna hur jag ska ta lansen och tricket låg mycket i att ha en bra galopp in på linjen. Zacke har gått som riddarhäst så han går iväg en del när jag ska ta lansen. Avslutade lite med att rida på en hand. Trixigt men inte omöjligt! Det bästa har varit att vi fått till rena högerbyten 🤩!!
received_1238852540113501.jpeg


Är SÅ pepp på nästa tävling nu!
 
Vad ägnar ni er åt nu? Några tävlingar på gång? Jag kommer träna fyra pass helgen som kommer, sen har jag två tävlingar under augusti, Msv B tremoments båda två. Jag håller även på och jobbar med min Msv A-kür - har linjerna hyfsat klara men har inte satt musik till än.
Mitt semesterprojekt var att bygga en trägrind - check på den!
wp-1689956413353.jpg
 
@warg Trägrinden ser toppen ut! Behöver bygga en jag också, får se när jag orkar ta tag i det... Dio har tyvärr skadat sig i hagen och vilar. Zacke däremot känns toppen🤩. Han ska starta dressyr nu i helgen (tror det blir MsvB5+B4). Sen blir det WE! Kvällstävling hemma där han ska gå MsvB. Är anmäld till en LA i granndistriktet men jag är enda anmälda på hela tävlingen så misstänker att den inte blir av... Eventuellt åker jag till Uppsala sista helgen i augusti för att kunna få start på bortaplan. Men det beror lite på den ekonomiska biten.
 
@warg Trägrinden ser toppen ut! Behöver bygga en jag också, får se när jag orkar ta tag i det... Dio har tyvärr skadat sig i hagen och vilar. Zacke däremot känns toppen🤩. Han ska starta dressyr nu i helgen (tror det blir MsvB5+B4). Sen blir det WE! Kvällstävling hemma där han ska gå MsvB. Är anmäld till en LA i granndistriktet men jag är enda anmälda på hela tävlingen så misstänker att den inte blir av... Eventuellt åker jag till Uppsala sista helgen i augusti för att kunna få start på bortaplan. Men det beror lite på den ekonomiska biten.
Ja, det är tufft med de långa resorna, både ekonomiskt och jobbmässigt. Jag har numera ett antal tävlingar om året inom två timmars resa - så var det inte för några år sedan. Tyvärr kommer ju både mitt jobb och ideellt arbete inom grenen ibland i vägen för mig så jag missar tävlingar pga det. Samtidigt är det så häftigt att vara med och bygga upp en gren mer eller mindre från scratch, att få vara delaktig i det arbetet och den fantastiska utveckling som grenen har gjort under de numera ganska många år som jag varit engagerad!
Tävlingen jag ska rida i mitten av augusti borde jag nog egentligen inte rida - jag är bortrest hela veckan innan, hinner bara rida på fredagen innan lördagens tävling. För min häst är det ett dåligt upplägg, men jag vill verkligen få den starten med mig. Sen är kvalad till RM och behöver vara på plats där oavsett - men jag har tjänsteresor i princip konstant 14 dagar innan tävlingen så jag tänker åka dit utan häst. Lite trist, men jag vill ju inte byta jobb heller!
Kul att Zacke känns så bra! Jag hoppas din granntävling blir av, även om det är få starter. Är ju helt ok att vara ensam i klassen bara tävlingen blir av tänker jag. Här var det så i ett par år - få anmälda till tävlingar - tills proppen plötsligt gick ur och nu är det ett 30-tal startande på varenda tävling. Men då hade vi slitit i rätt många år i distriktet och anordnat träningar och P&WE och öppna banor, och varit ute och missionerat... Jag gör fortfarande en hel del uppvisningar/demonstrationer men försöker numera villkora dem med att "om jag kommer och har en clinic, låter ni då hindren stå kvar och har en P&WE eller öppen bana efter?"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
791
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 025
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp