WE-tråden

Ja, det är tufft med de långa resorna, både ekonomiskt och jobbmässigt. Jag har numera ett antal tävlingar om året inom två timmars resa - så var det inte för några år sedan. Tyvärr kommer ju både mitt jobb och ideellt arbete inom grenen ibland i vägen för mig så jag missar tävlingar pga det. Samtidigt är det så häftigt att vara med och bygga upp en gren mer eller mindre från scratch, att få vara delaktig i det arbetet och den fantastiska utveckling som grenen har gjort under de numera ganska många år som jag varit engagerad!
Tävlingen jag ska rida i mitten av augusti borde jag nog egentligen inte rida - jag är bortrest hela veckan innan, hinner bara rida på fredagen innan lördagens tävling. För min häst är det ett dåligt upplägg, men jag vill verkligen få den starten med mig. Sen är kvalad till RM och behöver vara på plats där oavsett - men jag har tjänsteresor i princip konstant 14 dagar innan tävlingen så jag tänker åka dit utan häst. Lite trist, men jag vill ju inte byta jobb heller!
Kul att Zacke känns så bra! Jag hoppas din granntävling blir av, även om det är få starter. Är ju helt ok att vara ensam i klassen bara tävlingen blir av tänker jag. Här var det så i ett par år - få anmälda till tävlingar - tills proppen plötsligt gick ur och nu är det ett 30-tal startande på varenda tävling. Men då hade vi slitit i rätt många år i distriktet och anordnat träningar och P&WE och öppna banor, och varit ute och missionerat... Jag gör fortfarande en hel del uppvisningar/demonstrationer men försöker numera villkora dem med att "om jag kommer och har en clinic, låter ni då hindren stå kvar och har en P&WE eller öppen bana efter?"
Tävlingen jag är anmäld till som jag är ensam på, där är jag enda anmälda på hela tävlingen🙈. Så de lär ställa in.. Hoppas på fullt kval till RM på hemmatävlingen men åker bara dit om jag har råd och OM jag skulle ha råd måste jag ha ridit I Uppsala innan också. Så jag åtminstone vet hur han reagerar på bortaplan 😅.

Det är väldigt roligt med en ny gren och än är vi enda klubben som ens arrangerar tävlingar och träningar i år. Jag har sökt ryttarutveckling nivå 3 i WE och hoppas jag kan komma in även om jag missar åldern med ett par decennier.. Tänker att det kan hjälpa mig att få kunskap och driva WEn i distriktet.
 
Tävlingen jag är anmäld till som jag är ensam på, där är jag enda anmälda på hela tävlingen🙈. Så de lär ställa in.. Hoppas på fullt kval till RM på hemmatävlingen men åker bara dit om jag har råd och OM jag skulle ha råd måste jag ha ridit I Uppsala innan också. Så jag åtminstone vet hur han reagerar på bortaplan 😅.

Det är väldigt roligt med en ny gren och än är vi enda klubben som ens arrangerar tävlingar och träningar i år. Jag har sökt ryttarutveckling nivå 3 i WE och hoppas jag kan komma in även om jag missar åldern med ett par decennier.. Tänker att det kan hjälpa mig att få kunskap och driva WEn i distriktet.
Är du distriktsgrenledare också? Jag vet att det finns bra stöd att få centralt ifrån för grenledarna!
 
Våra vanliga träningar rullar på, har bokat ett par för en annan tränare under hösten också vilket ska bli spännande. Är även anmäld till en tävling nu snart även om jag inte känner mig så väl förberedd.
Håller på och snickrar ihop en bro, märkligt hur man kommer på mer att göra hela tiden när man tror man börjar bli klar..
 
Andra starten ikväll och det blev bättre resultatmässigt än sist i samtliga moment. 65.3% I dressyren och den kändes bra! Hade ändå miss i ryggningen, två orena byten och en dålig halt ur den ökade galoppen. Han la tungan över bettet precis innan när jag gjorde en halt precis vid domaren🙈. Körde in hela handen i munnen på honom för att fixa tillbaka tungan😅. Vågade inte riktigt ta i honom efter det om han skulle köra samma igen...

I tekniken var det fullständigt snömos i mitt huvud. Zacke var pigg men lite spänd och jag slutade rida ordentligt. Så vi hade missar överallt. Dålig halt och ryggning i grinden, omslag i slalom, taktade över bron, orent byte i två tunnor, stod inte stilla i muggen, förskräckliga byten i tre tunnor, spök i fållan komplett med orent byte, ben över tvärbomen. Klockan var ok med en 8a och lanslinjen ok med 7, 6, 8. Resten var verkligen jättedåligt🙈. 59.5% ger inget RM-kval och det förtjänade vi inte heller.

Speeden gick däremot mycket bättre än sist! Väldigt nöjd med sista lanslinjen flr jag tog ringen men skulle ridit fortare för jag blev slagen med 3 sekunder😅.

Det är så tydligt att vi faller på vår orutin. Men men, vi kommer bli bättre! Nästa tävling blir i Uppsala!
Screenshot_20230809_231524_Instagram.jpg
 
Fortsätter hålla hov här i tråden😁. Nästa helg är det dags att åka till UPK så satt upp lite hinder idag för att träna på att rida bana. Ett hinder i taget är ju enkelt men att sätta ihop det och hålla rytmen och samtidigt stillheten är desto svårare. Red tvärbom, mugg, kanna, grind, två tunnor och bro. Det knäppte till i skogen bredvid banan och då fick jag den där pigga men spända Zacke att rida på. Absolut perfekt eftersom det är så han kändes på tävlingen!

Lite svårt att hitta ridningen i det men när jag väl gjorde det var han fantastisk 😍! Det stod en trekombonation på banan så gjorde en lättare paralellslalom där och bytena var on point. Kommer leva länge på känslan han gav idag💖.
 
🤣Fortsätter hålla hov här i tråden😁. Nästa helg är det dags att åka till UPK så satt upp lite hinder idag för att träna på att rida bana. Ett hinder i taget är ju enkelt men att sätta ihop det och hålla rytmen och samtidigt stillheten är desto svårare. Red tvärbom, mugg, kanna, grind, två tunnor och bro. Det knäppte till i skogen bredvid banan och då fick jag den där pigga men spända Zacke att rida på. Absolut perfekt eftersom det är så han kändes på tävlingen!

Lite svårt att hitta ridningen i det men när jag väl gjorde det var han fantastisk 😍! Det stod en trekombonation på banan så gjorde en lättare paralellslalom där och bytena var on point. Kommer leva länge på känslan han gav idag💖.

Hittade just tråden. Min Granne är ju WE nörd och vi har kört lite WE tillsammans och hon tvingade ju mig att rida på en clinic i februari eller mars. Det var guld värd att rida för en riktig WE tränare. (Hon var B tränare) Fick sjukt många bra tips på hur man ska rida hindren. Saker jag aldrig skulle tänkt ut själv. Så det är ju spännande så med en ny gren att det finns massa utveckling där om man vill.

Jag har dock inte riktigt tagit till mig grenen till hjärtat än men jag tror oxå att det beror på att det finns knappt några tävlingar. Jag kanske inte har lust att åka 30 mil till första tävlingen. Ja vi får se. B tränaren tyckte min häst var en utmärkt WE häst , han är inte det minsta het och kan stå still när man ska lyfta glas och flytta muggar,

Just det , hindret med muggarna. Där parkerade jag snyggt i mitten men hon sa gör halten närmre det vänstra stödet så blir det enklare att sätta tillbaka muggen eftersom man bara får använda höger hand. Ja givetvis liksom 🤣
 
Hittade just tråden. Min Granne är ju WE nörd och vi har kört lite WE tillsammans och hon tvingade ju mig att rida på en clinic i februari eller mars. Det var guld värd att rida för en riktig WE tränare. (Hon var B tränare) Fick sjukt många bra tips på hur man ska rida hindren. Saker jag aldrig skulle tänkt ut själv. Så det är ju spännande så med en ny gren att det finns massa utveckling där om man vill.

Jag har dock inte riktigt tagit till mig grenen till hjärtat än men jag tror oxå att det beror på att det finns knappt några tävlingar. Jag kanske inte har lust att åka 30 mil till första tävlingen. Ja vi får se. B tränaren tyckte min häst var en utmärkt WE häst , han är inte det minsta het och kan stå still när man ska lyfta glas och flytta muggar,

Just det , hindret med muggarna. Där parkerade jag snyggt i mitten men hon sa gör halten närmre det vänstra stödet så blir det enklare att sätta tillbaka muggen eftersom man bara får använda höger hand. Ja givetvis liksom 🤣
Ja vi har haft Emma Ejeblad som är C-tränaraspirant i WE här uppe och hon kommer tillbaka i höst. Fick många väldigt bra tips just när det kommer till hindren. Tex hur jag ska rid in och ur fållan i vändningen, hur jag skulle ta lansen och nåt så enkelt som vilken galopp jag ska rida i😅. Bara den träningen gav massor! Så ser verkligen fram mot nästa tillfälle.

Vad gäller tävlingar så är jag engagerad i klubben så vi har haft två tävlingar i sommar. De enda två tävlingarna i hela Mittsvenska under året. De tre tävlingarna Gävleborg haft har alla blivit inställda så därför kör jag 35 mil för att tävla nästa helg. Ska bli super att få se tävling på bortaplan och väldigt roligt att se svår klassen. Det är definitivt mitt mål att rida.
 
Jag tävlade förra helgen och lyckades bli utesluten i dressyren! Jag är ändå nöjd med tekniken, där vi hade några missar men fick ihop 64% - med t ex åtta på två tunnor och en sjua på bordet - det sista är ju riktigt stor för oss som alltid har haft svårt med det hindret! Trägrinden var ganska lik den jag själv byggt, det är tacksamt! I speeden råkade jag tänka full fart framåt någon meter för tidigt och lansen studsade ur tunnan. Annars var jag rätt nöjd, vi red inte jättefort och vid alla stilla/precisionshinder valde jag att stå helt still en liten stund före och efter. Det kostar ju mycket tid, men jättebra träning för att komma till lugn när det behövs.
 
Jag siktar på publikplats när @Fiorano tävlar nästa helg, blir av olika anledningar ingen start för mig denna gång.

Vi bygger vidare på egna hinder, näst på tur står en tjur. Vad har ni använt till lans? Har en bambustav nu men den är väl lätt så funderar på nåt rejälare.
 
Jag siktar på publikplats när @Fiorano tävlar nästa helg, blir av olika anledningar ingen start för mig denna gång.

Vi bygger vidare på egna hinder, näst på tur står en tjur. Vad har ni använt till lans? Har en bambustav nu men den är väl lätt så funderar på nåt rejälare.
Vi har en vanlig rundstav, tror den är drygt 2 meter - köpt på byggbaruhus.
 
  • Gilla
Reactions: kem
Jag tävlade förra helgen och lyckades bli utesluten i dressyren! Jag är ändå nöjd med tekniken, där vi hade några missar men fick ihop 64% - med t ex åtta på två tunnor och en sjua på bordet - det sista är ju riktigt stor för oss som alltid har haft svårt med det hindret! Trägrinden var ganska lik den jag själv byggt, det är tacksamt! I speeden råkade jag tänka full fart framåt någon meter för tidigt och lansen studsade ur tunnan. Annars var jag rätt nöjd, vi red inte jättefort och vid alla stilla/precisionshinder valde jag att stå helt still en liten stund före och efter. Det kostar ju mycket tid, men jättebra träning för att komma till lugn när det behövs.
Kul när det man tränar på blir bättre! 🙌 Får man fråga vad som hände i dressyren?
 
@kem Jag har en rundstav från Byggmax på 2.5 meter. Kostade typ 200:-.

@warg Det är stort när de verkligen kan stå stilla och hålla sig lugn! Men alltså utesluten i dressyr, hur🙈?
 
  • Gilla
Reactions: kem
Fortsätter hålla hov här i tråden😁. Nästa helg är det dags att åka till UPK så satt upp lite hinder idag för att träna på att rida bana. Ett hinder i taget är ju enkelt men att sätta ihop det och hålla rytmen och samtidigt stillheten är desto svårare. Red tvärbom, mugg, kanna, grind, två tunnor och bro. Det knäppte till i skogen bredvid banan och då fick jag den där pigga men spända Zacke att rida på. Absolut perfekt eftersom det är så han kändes på tävlingen!

Lite svårt att hitta ridningen i det men när jag väl gjorde det var han fantastisk 😍! Det stod en trekombonation på banan så gjorde en lättare paralellslalom där och bytena var on point. Kommer leva länge på känslan han gav idag💖.
Då kanske vi ses! Jag ska också dit. 😊 Det blir vår andra start i WE och första med alla tre moment.
 
Då kanske vi ses! Jag ska också dit. 😊 Det blir vår andra start i WE och första med alla tre moment.
Såg just startlistan! Tror inte vi är kvar hela dagen iom att vi har fyra timmar hem. Hoppas banskissen kommer i veckan. Är lite rädd att det är trägrind med och det har vi aldrig ridit...
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 402
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 789
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp