WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Vi ska bygga onlinecupen hos oss i Södra Sallerup 20-22 december. Vi kommer även ställa fram vår stora bro eftersom vi har extra plats :)

Har inte bestämt vad jag ska rida med Eddie. Vi har ju gjort en tävling med 73% i tekniken i LB men hoppet upp till LA känns så stort för oss. Galoppen är verkligen underbar för tillfället men vi har inte så mycket samling än. Vi tränar på att variera galoppen men jag behöver även fokusera på genomsläpplighet med min fina kloss :angel::heart

Film på vårt ridhus (och oss ;) ): https://www.instagram.com/p/DRrhy97jAH8/?img_index=1

Vi ska bygga onlinecupen hos oss i Södra Sallerup 20-22 december. Vi kommer även ställa fram vår stora bro eftersom vi har extra plats :)

Har inte bestämt vad jag ska rida med Eddie. Vi har ju gjort en tävling med 73% i tekniken i LB men hoppet upp till LA känns så stort för oss. Galoppen är verkligen underbar för tillfället men vi har inte så mycket samling än. Vi tränar på att variera galoppen men jag behöver även fokusera på genomsläpplighet med min fina kloss :angel::heart

Film på vårt ridhus (och oss ;) ): https://www.instagram.com/p/DRrhy97jAH8/?img_index=1
Cupen är ju ett utmärkt tillfälle att prova på en högre klass, och ni kommer ju göra ett vettigt resultat :) Rid Lätt A i cupen och se hur ni utvecklas över vintern. Det behövs inte jättemycket samling, det är övergångarna skritt - galopp - skritt som är den största utmaningen i Lätt A. Behövs det ett eller några mellanliggande travsteg där får man ju ta det i början, för att jobba bort det på sikt. Känner du att ni inte har samling nog för t ex fållan, så rid den i skritt och ta ut bågarna i andra hinder som en start, och försök att inte rida på fart utan tänk långsamt snarare än samling till en början. Man kommer inte upp en nivå utan att tänja lite på gränserna, och vintern är ett utmärkt tillfälle att göra det. (Jag sitter själv med samma jobb, fast till Msv B, för två månader sen kändes det som ett jättestort kliv upp och nu känns det helt rätt)

Har ni några tips till en nybörjare som vill börja träna lite själv hemma? Eller måste jag åka på kurs för att komma igång? 😅

• Gilla
Reactions: AW
@warg tack för pep! Precis vad jag behöver 🥰
Har man tidigare haft en häst som gått svår klass i många år är det lätt att fastna i allt som inte är tillräckligt bra, än 😉

Har ni några tips till en nybörjare som vill börja träna lite själv hemma? Eller måste jag åka på kurs för att komma igång? 😅
Nu är jag också ganska mycket nybörjare inom WE så kanske inte den bästa på att ge tips. Själv började jag med WE-podden, hinderbilagan och ”säkerhetsaspekter och inlärning av WE-hinder”.

När jag sen kom på min första träning hade jag en bra grund för att lära mig mer och utveckla vad jag min häst behövde mer specifikt :)

WE-podden (finns även på t.ex. Spotify)

Hinderbilagan

Säkerhetsaspekter och inlärning av WE-hinder

Byggde upp MsvB-banan för onlinecupen idag och den var då bra mycket svårare än den förra😅. Inte ridit den än utan red Katt bara. Hon gjorde grinden jättefint idag, flöt genom parallellslalom och lanslinjen var ok. Bäst av allt var att vi för första gången red sidvärtsbommar! Jobbat det från marken en gång tidigare och då kom vi inte över alls för höger. Vänster gjorde hon superfint direkt🤩! Höger tog en stund för henne att få ihop hjärnhalvorna men till slut så flöt det kanon! Hon är en liten stjärna❤️.

Jag har för blött i hagen jag har som "ridbana" så jag är förpassad till grusvägen. Så vi tränade galopp-halt-galopp i någon km med halt vid varje snöpinne 🤪. Bra träning för att hitta läget för hon håller ihop ända in i halten utan att börja bromsa och vilja stanna för tidigt.

Jag har för blött i hagen jag har som "ridbana" så jag är förpassad till grusvägen. Så vi tränade galopp-halt-galopp i någon km med halt vid varje snöpinne 🤪. Bra träning för att hitta läget för hon håller ihop ända in i halten utan att börja bromsa och vilja stanna för tidigt.
Är verkligen imponerad över att du rider fastän du bara kan rida på grusvägen! Jag är så otroligt bekväm nuförtiden. Tog mig inte ens ner till ridhuset med nån häst ikväll för att det regnar. Det tar fem minuter att skritta dit🙄.

Är verkligen imponerad över att du rider fastän du bara kan rida på grusvägen! Jag är så otroligt bekväm nuförtiden. Tog mig inte ens ner till ridhuset med nån häst ikväll för att det regnar. Det tar fem minuter att skritta dit🙄.

Ägaren till femåringen är också så ambitiös och rider fram o tillbaka på grusvägen, runt på gårdsplanen och grejar.
Jag är också bekväm och hittar inte ens motivationen att sadla 🤣 regnar det blir det ingenting heller, knappt ens transporten till ridhuset för allt är trist i regn 🙈
Däremot kan jag gå promenad för då kan jag ta med mig hunden, hästen och jag får också motion. Men inte om det regnar 😱

Ägaren till femåringen är också så ambitiös och rider fram o tillbaka på grusvägen, runt på gårdsplanen och grejar.
Jag är också bekväm och hittar inte ens motivationen att sadla 🤣 regnar det blir det ingenting heller, knappt ens transporten till ridhuset för allt är trist i regn 🙈
Däremot kan jag gå promenad för då kan jag ta med mig hunden, hästen och jag får också motion. Men inte om det regnar 😱
Känner HELT med dig😁! Nu ska det regna i tre dagar här. Allt är is, halt, mörkt och pissblött. Jag vill ha snöööö!

Jag är likadan :D Nu har vi ingen häst hemma, men rider några andra och då är det mkt lättare eftersom jag endast rider dessa hästar :D

...och nu har jag ångest för att jag inte gjorde nånting med hästarna idag i regnet och D & Z hsr vilat några dagar. Blir. Så. Trött. På. Mig. Själv.

Det räcker med att titta ut så tappar man motivationen till att rida. Jag känner ingen ångest alls faktiskt, jag har ridit i ur och skur i hela mitt liv. Mina hästar går ute 16 timmar per dygn i hyfsat stora hagar, dessutom med ligghall så när dom vägrar komma in på kvällen så får dom vara kvar ute helt enkelt. Det var längesedan jag slutade ha ångest över att dom inte gör något mer än att gå i hagen.

Jag har noll motivation trots ridhus på gården. Jag har bestämt att slutet av november och hela december inte är vila utan mer bara göra det jag är sugen på, bara ha kul. Som ett sätt att tvinga mig själv att inte ha dåligt samvete när jag inte gör något. Det har funkat helt ok.

Hästen får många vilodagar men det blir även lek med pass, hoppning av sockerbits-hinder, ibland plockar jag fram en lans och rider lite med den. Tycker en eller två av oss att det är roligt så gör vi det :D

Men visst. Det blir även dagar då jag tar ut honom i rundkorallen och kör lite där för att jag får dåligt samvete att inte göra något. Men det blir ofta rätt mysigt det med <3

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka