Bukefalos 28 år!

WE-tråden

Ridit två WE-pass i dagarna och nu börjar Zacke förstå vägarna genom tunnorna och bjuder till så fint🤩. Det gör att jag kan rida mindre volter och lättare får honom att byta även om bytena har tveksam renhet. Igårkväll red jag lite med speedtänk och han gjorde de minsta volterna jag kunnat rida i galopp I två tunnor😍. Testade också att flytta mugg så fort som möjligt och knappt stanna, får hoppas det inte ger en backlash i helgen😅. Sidförande över bom kändes enkelt och tre tunnor mycket mycket bättre än innan.

Det är SÅ roligt med WE och Zacke tycker verkligen det är topp! Han vill på ett helt annat sätt än i dressyren. Älskar det!
 
Ridit två WE-pass i dagarna och nu börjar Zacke förstå vägarna genom tunnorna och bjuder till så fint🤩. Det gör att jag kan rida mindre volter och lättare får honom att byta även om bytena har tveksam renhet. Igårkväll red jag lite med speedtänk och han gjorde de minsta volterna jag kunnat rida i galopp I två tunnor😍. Testade också att flytta mugg så fort som möjligt och knappt stanna, får hoppas det inte ger en backlash i helgen😅. Sidförande över bom kändes enkelt och tre tunnor mycket mycket bättre än innan.

Det är SÅ roligt med WE och Zacke tycker verkligen det är topp! Han vill på ett helt annat sätt än i dressyren. Älskar det!

Finns det någon dokumentation om hur man ska rida vägarna? Jag är nybörjare inom WE och får inte alls till de olika vägarna :bag:.

/Lizzie
 
Jag har ju ingen licens då jag bröt ryggen i våras, precis efter stallets isolering hade släppt. I söndags var jag och tränade på ny bana, hästen var klockren, måste stärka galoppen då det märktes i parallellslalomen. Sen MÅSTE jag börja linda svansen :cool: Är strålande ifall jag börjar öva på det nu fram till nästa år då jag kan börja tävla igen.
 
Har lite estetiska funderingar för tävling. Jag tycker att de portugisiska ryttarna är toksnygga i sina outfits. Men har också läst till mig att det uppmuntras att representera sitt lands klädkod på internationella mästerskap. Nu är jag en fullständig nybörjare men jag gillar snygga outfits på tävling. Så vad tycker ni är det mest estetiskt svenska att ha på sig själv och hästen, samtidigt som en på någotsätt värnar sportens traditionella stil.

Tänker tex på träns. Jag har ett mycket, mycket glittrigt kandar med lackad nosgrimma. Det är definitivt dressyrigt men funderar på att ha ett mer WE-igt kandar med mindre bling, utan lack och smalare nosgrimma (inspiration Hoxi). Och så manfrisyr. Det känns väldigt svenskt med knoppar men är en lång fläta egentligen snyggare för grenen?

Detta är en ytterst ytlig frågeställning, så ta det för vad det är😁.
 
Har lite estetiska funderingar för tävling. Jag tycker att de portugisiska ryttarna är toksnygga i sina outfits. Men har också läst till mig att det uppmuntras att representera sitt lands klädkod på internationella mästerskap. Nu är jag en fullständig nybörjare men jag gillar snygga outfits på tävling. Så vad tycker ni är det mest estetiskt svenska att ha på sig själv och hästen, samtidigt som en på någotsätt värnar sportens traditionella stil.

Tänker tex på träns. Jag har ett mycket, mycket glittrigt kandar med lackad nosgrimma. Det är definitivt dressyrigt men funderar på att ha ett mer WE-igt kandar med mindre bling, utan lack och smalare nosgrimma (inspiration Hoxi). Och så manfrisyr. Det känns väldigt svenskt med knoppar men är en lång fläta egentligen snyggare för grenen?

Detta är en ytterst ytlig frågeställning, så ta det för vad det är😁.
Menar du till ”vanliga” tävlingar eller internationella mästerskap?
 
Vanliga tävlingar på alldeles vanlig nivå. Jag vet att det inte har någon betydelse, det är verkligen en helt estetisk "vadgillardu"-fråga!.
Det har ju varit på tapeten innan, och vad jag minns så var du inne på samma, väldigt snyggt med väst, gärna som matchar schabraket. Sen gillar jag spanska pannband, men har en ”tofshuva” som jag troligtvis kommer ha nästa år
IMG_5924.jpeg
 
Jag tycker det är snyggt med väst men har inte hittat någon som jag tycker är tillräckligt bra för tävling så jag kör än så länge kavaj. Däremot rider jag aldrig i vita ridbyxor utan har mörkblå till min mörkblå/grå kavaj och har nu skaffat ett par gröna som jag tänkte ha till min beigerutiga kavaj. Tränset är ett enklare, lite bruksigare, med hundtandsflätning. Maken som förhoppningsvis ska komma ut med sin unghäst och tävla har ett jättesnyggt portugisiskt i fint läder, enkelt med lite större spännen. Jag var inne på att köpa ett sånt på VM i somras också, men de jag ville ha kostade över 500 euro så det fick vara för nu. De sista två tävlingarna har jag ridit dressyr på kandar och då haft mitt vanliga stübben med blingpannband.
När det gäller flätning kör jag ibland knoppar, ibland lång fläta. Hästen har en halvmeter ganska kraftig man, så långmansflätor sitter som berget, praktiskt. En lång fläta sitter också rätt bra på honom och går snabbare att göra, och risken att tyglarna hakar i en knopp är mindre. Men jag tycker nog knopparna är snyggast ändå.
 
Jag är lite sugen på att vara med på en prova på träning på klubben med min gula. Då börjar man ju direkt tänka på tävling också 😅. Hur funkar det i teknikdelen, får man lite tid som på en hopptävling att skritta fram och visa några hinder innan start eller är det direkt in i bedömningen?
 
Jag är lite sugen på att vara med på en prova på träning på klubben med min gula. Då börjar man ju direkt tänka på tävling också 😅. Hur funkar det i teknikdelen, får man lite tid som på en hopptävling att skritta fram och visa några hinder innan start eller är det direkt in i bedömningen?
Du hinner oftast visa lite innan start. Det är som med både hoppning och dressyren att det gäller att komma in fort på banan för att maximera sin tid innan start. Och så har du dina 45 sekunder också.
 
Jag är lite sugen på att vara med på en prova på träning på klubben med min gula. Då börjar man ju direkt tänka på tävling också 😅. Hur funkar det i teknikdelen, får man lite tid som på en hopptävling att skritta fram och visa några hinder innan start eller är det direkt in i bedömningen?
Det brukar vara några minuter, under tiden som domaren blir klar innan du får startsignal, men ingen längre stund. Man brukar hinna runt banan något varv i trav eller galopp iaf. På en Pay&WE finns oftast större möjligheter både före och efter själva tekniken.
 
Nu har jag tävlat i en tunn softshellväst och i helsvart med polo och svarta ridbyxor och ett svart skimmerschabrak. Köpte en jättesnygg svart kostymväst men jag var för tjock för den😅. I helgen blir det nog en skogsgrön polo under västen för att variera oss.

Satte på en tunn platt och enkel nosgrimma på kandaret igår, jag gillar hur WE-tränsen framhäver många iberiska hästars rejäla huvud. Det ger karaktär!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 521
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
878
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 458
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp