WE-tråden

Menar verkligen inte att vara spydig, undrar på riktigt, varför ska du rida Msv när du är ny i sporten? Är det inte bättre att momenten sitter i lätt klass innan?
Tja, vi har startat Msv fyra gånger under säsongen och satt kval till RM. Har ridit dressyren på 73% och tekniken på 65%. Är det verkligen så dåligt att vi inte kan rida en onlinetävling i MsvB? Samtliga moment för MsvB sitter, sen har det naturligtvis varit mycket orutin som gett fel på de starter vi gjort. Men de felen, som att använda fel hand, rida vilse, tappa lansen spelar inte klassen så stor roll för😅.
 
Tja, vi har startat Msv fyra gånger under säsongen och satt kval till RM. Har ridit dressyren på 73% och tekniken på 65%. Är det verkligen så dåligt att vi inte kan rida en onlinetävling i MsvB? Samtliga moment för MsvB sitter, sen har det naturligtvis varit mycket orutin som gett fel på de starter vi gjort. Men de felen, som att använda fel hand, rida vilse, tappa lansen spelar inte klassen så stor roll för😅.
Jag har inte koll på vilka klasser du har startat tidigare, var bara en reflektion :)
 
Menar verkligen inte att vara spydig, undrar på riktigt, varför ska du rida Msv när du är ny i sporten? Är det inte bättre att momenten sitter i lätt klass innan?

Jag tror att om ett ekipage är duktiga på dressy så behöver man inte börja på LC och jobba sig uppåt. WE och dressyr är för lika varandra för det.
 
Jag har inte koll på vilka klasser du har startat tidigare, var bara en reflektion :)
Detta är i år, vår första säsong och helt nya i sporten. Så onlinecupen är samma klass vi tävlar. Visst hade jag kunnat rida lägre, men ser inte riktigt nån anledning till det?
 
Detta är i år, vår första säsong och helt nya i sporten. Så onlinecupen är samma klass vi tävlar. Visst hade jag kunnat rida lägre, men ser inte riktigt nån anledning till det?
Jag tycker du och alla andra som delar med sig av erfarenheter här, är så inspirerande :) Jag vet inte om jag nånsin kommer våga mig ut på någon tävling men om jag gör det så är det pga er.
 
Jag hade intensivträningshelg i helgen, fyra pass varav det sista hel bana. På grund av mattes jobbresor var vi rätt ringrostiga och halva ekipaget överladdat, den andra halvan sliten... Fyra resor till ridhuset i dåligt väder var bara det en prövning för trötta matten. Men jag är ändå riktigt nöjd. Trots spänd häst gjorde vi saker i skalan ok till bra. Vi missade något byte då och då men på det hela funkade det. Det satt folk och en hund på läktaren, vilket var en försvårande omständighet, men även det kunde vi hantera, liksom att den tighta parallellslalomen (6 m, 3 m från väggen) stod utmed den jätteläbbiga kortsidan. I speeden var det en snäv sväng från tre tunnor till lansen, där jag skulle vända 180 grader. Jag råkade tappa ena tygeln i svängen, och tog alltså lansen med bara kontakt i yttertygeln. Trots det lyckades jag rida lanslinjen och sätta lansen och komma rätt in i parallellslalomen som var bara 10 meter från lansisättningen. Ok, jag missade ringen, men ändå liksom! Om knappt två veckor är det tävling på samma ställe. Jag hoppas det inte blåser och regnar för det är framridning utomhus.
 
Vi red en liten WE-demo igår. Har inte ridit några hinder sen senaste tävlingen... Zacke var pigg, stark och rätt dryg så vi kunde visa massor av "så här ska det inte se ut"😅. Vi välte tunnor, lansen studsade iväg, sprak i slslomen osv osv. Men men, helt och hållet mitt fel som inte hade honom bättre förberedd. Väldigt nöjd med hur galoppen kändes i lanslinjen, nu har vi hittat en väldigt fin samlad enkel galopp att rida I där!
 
Idag har vi ridit en tvåmoments Msv A. Även den här veckan har jag varit på tjänsteresa, och har tyvärr inte haft möjlighet att rida särskilt mycket. Vi hade behövt en rejäl avspringning i skogen innan, men det fanns det ju inte möjlighet till. Jag hade alltså en explosiv, spänd häst med två stora ångmoln ut ur öronen. På ett ställe fanns ett runt avtryck där en tunna stått i en tidigare klass. Det fick hästen att totalt explodera. Grinden stod placerad nära läktaren, och han ville inte gärna gå nära de läbbiga blåa infångarna som grinden bestod av, där han dessutom var tvungen att ställa sig med huvudet nästan upp i famnen på publiken. I två tunnor stod fotografen lite illa till, så jag fick göra första volten 4 meter - vilket ju innebar att jag fick göra den andra volten lika liten! Men trots väldigt mycket drag under galoscherna tog vi oss i alla fall igenom på 61,5 procent, med fyror på grinden åt båda håll. I speeden tappade vi tid på grinden åt båda håll, och jag missade isättningen i tunnan, så fick lägga en volt och göra om, så tiden blev inte så imponerande - men däremellan är han ändå rätt snabb! Det är helt otroligt hur bra han kan mata på sju parallellslalomstolpar med stor precision och tajta, snabba svängar. Jag behöver bara se till att jag hänger med och inte hamnar med vikten åt fel håll (för då är risken stor att åka av!)
 
Jag funderar också på att anmäla mig till den! Har inte bestämt mig om jag ska anmäla en, två eller tre hästar 😂
Jag velar om jag ska anmäla mig. Just nu är det så mycket ridning som inte sitter (av helt andra orsaker) så det känns inte så peppande att visa upp något. Plus att vi fortfarande har problem med lastningen (och inget stort ridhus hemma) så om vädret sätter stopp för att bygga bana under helgerna så blir det inte av. Men samtidigt är det ju lite inspirerande.
 
Jag tror att om ett ekipage är duktiga på dressy så behöver man inte börja på LC och jobba sig uppåt. WE och dressyr är för lika varandra för det.
Jag håller helt med. Jag har aldrig gjort en start i lägre klass än Lätt A med någon av mina hästar, eftersom det har varit på den nivån de varit. Nuvarande häst har jag utbildat från början och startat dressyr från Lätt C och uppåt, men han var inte mogen för att tävla WE förrän vi red Msv B - så då debuterade vi i Msv B. Unghästen vi har nu kommer däremot troligen antingen maken eller jag starta Lätt C/Lätt B med under nästa år. Det finns ingen större anledning att gå in lägre än ungefär en klass under nivån där man tränar.
 
Det nya stallet vi ska flytta till har mycket WE. Så jag är sugen på att låta Halle utbildas i det också. Han är känslig och lyhörd så det borde passa honom bra. 😍

Blir så inspirerad av att läsa i den här tråden också. 🥹
 
Tränat parallellslalom ikväll. Gjorde den på 8 meter och bara två bågar sas, så vi skulle ha lite extra utrymme. Började i skritt med stora bakdelsvändningar. Sen galopp in och skritt i varannan båge innan vi provade i galopp genom hela slalomen. Zacke var SÅÅÅ duktig 🤩. Inte en enda gång sa han upp sig! Även om det inte är så bärighet, balanserat och högerbytena var inte rena så var det verkligen på helt rätt väg! Om jag väl hittar ridningen i de tajta svängarna kommer jag kunna hjälpa honom bättre och då kommer resten också.
Screenshot_20231115_001109_Gallery.jpg
 
Tränat parallellslalom ikväll. Gjorde den på 8 meter och bara två bågar sas, så vi skulle ha lite extra utrymme. Började i skritt med stora bakdelsvändningar. Sen galopp in och skritt i varannan båge innan vi provade i galopp genom hela slalomen. Zacke var SÅÅÅ duktig 🤩. Inte en enda gång sa han upp sig! Även om det inte är så bärighet, balanserat och högerbytena var inte rena så var det verkligen på helt rätt väg! Om jag väl hittar ridningen i de tajta svängarna kommer jag kunna hjälpa honom bättre och då kommer resten också.
Visa bifogad fil 132052
Häftig bild! Vilket bra upplägg🤩 ska jag försöka träna på imorgon:)
 
Tränat parallellslalom ikväll. Gjorde den på 8 meter och bara två bågar sas, så vi skulle ha lite extra utrymme. Började i skritt med stora bakdelsvändningar. Sen galopp in och skritt i varannan båge innan vi provade i galopp genom hela slalomen. Zacke var SÅÅÅ duktig 🤩. Inte en enda gång sa han upp sig! Även om det inte är så bärighet, balanserat och högerbytena var inte rena så var det verkligen på helt rätt väg! Om jag väl hittar ridningen i de tajta svängarna kommer jag kunna hjälpa honom bättre och då kommer resten också.
Visa bifogad fil 132052
Det där ska jag ta inspiration från. Vi är visserligen inte på nivån galopp, det är svårt nog att få snygga svängar i tölt och traven tappar vi i så snäva svängar som det blir men det känns som att upplägget kan översättas även till oss.
 
Hade fickan full med morötter, så han fick massor av godis också i början . Tex galopp in och genom första bågen, halt med godis, skritt genom nästa båge, galopp genom nästa, halt med godis. Zacke är otroligt godismotiverad så han var på topphumör😁.
Jag kunde inte rida den idag, hade en för smal lucka mellan ridhusbokningarna :meh:
 
Filmade vår onlineritt för FG igår och det var inte så bra... Har varit lite jobbigt senaste tiden för min lilla hund fick somna in och jag klarar inye tomheten, så mitt i det har det byggts ett litet valpkrypin i stallet och har proppat för att hämta valp idag. I efterhand skulle jag skippat WEn igår men jag är lite enkelspårig så när jag väl gjort en plan har jag svårt att avvika från den..

Fick bygga ensam, tog en timme. Var trött i kroppen när jag red och kunde inte hålla ihop galoppen. Zacke var jättepigg och det är egentligen bara positivt! Nöjd med att vi tog oss igenom parallellslalomen på kortsidan! Alla vänsterbyten satt genom banan också. Sen får jag kortslutning i fållan hur jag ska ta mig in och ur den på ett bra sätt. Rider vilse över mig själv🙄. Lyckades inte ta lansen på första försöket för det gick lite för fort😅.
Screenshot_20231118_195922_Gallery.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
414
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 398
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 714
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp