Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tvärningen är alltid i skritt (utom svår klass där man får välja galopp). Hitta en tvärning som flyter bra och som inte är med baken före - ca 45 grader är en bra utgångspunkt. Det ska vara en tydligare/brantare tvärning än en vanlig skänkelvikning. Men blir det "trögt", minska tvärningen, bättre att tvära med flyt än att vara överambitiös och fastna.Såg nu att det var skritt, men vet inte vad som är "acceptabel" nivå på LC för tvärning![]()
Är inte en sluta att föredra? Eller är det bara högre klasser?Tvärningen är alltid i skritt (utom svår klass där man får välja galopp). Hitta en tvärning som flyter bra och som inte är med baken före - ca 45 grader är en bra utgångspunkt. Det ska vara en tydligare/brantare tvärning än en vanlig skänkelvikning. Men blir det "trögt", minska tvärningen, bättre att tvära med flyt än att vara överambitiös och fastna.
Tack för hjälpen! Vi har svårt att hitta mellanläget, det blir liksom lätt böjning eller full 90° i Elsas världTvärningen är alltid i skritt (utom svår klass där man får välja galopp). Hitta en tvärning som flyter bra och som inte är med baken före - ca 45 grader är en bra utgångspunkt. Det ska vara en tydligare/brantare tvärning än en vanlig skänkelvikning. Men blir det "trögt", minska tvärningen, bättre att tvära med flyt än att vara överambitiös och fastna.
Ur hinderbilagan: Anridning sker rakt mot öppningen mellan bommarna. Hindret rids i skänkelvikningmellan bommarna. När hela ekipaget är ute ur hindret rakriktas hästen och hindretÄr inte en sluta att föredra? Eller är det bara högre klasser?
Min rekommendation är att inte träna alls på egen hand innan. Tränaren kommer hjälpa dig och har förhoppningsvis bra erfarenhet och metoder för inlärning. Ofta blir det svårare när eleverna har försökt lite på egen hand utan att ha metodiken helt klart för sig. Jag hade hållit mig till skritt eller trav och undvikit tölt. Skritt räcker oftast jättebra.Mitt stall har bokat en WE-träning (om ca en månad) där man först får en föreläsning/teorigenomgång och sedan rider lektioner. Jag tyckte det lät jättekul så jag anmälde mig och Frasse. Jag tänkte att vi gör det på hans nivå. Han är ju supernyfiken och gillar när det står bommar, koner och diverse på ridbanan och är inte rädd av sig, så att plocka en "lans" ur en tunna går nog. Vi har en liten "trailbana" med klocka, slalom, passage med hängande snören att gå igenom och en "broliknande" sak (den enda grejen jag inte får honom att gå på). Så, jag tror att han kommer att klara av många hinder utan problem, i skritt. Vi har också en repgrind och trägrind som jag tänkte tjuvträna lite på (repet alltså). Jag har nyss lärt honom att rygga med mig på ryggen, så det kommer nog också funka. Men, problemet är ju att vi bara rider i skritt och tölt! Ska jag då hålla mig till skritt helt och hållet eller kan det vara ok att rida tex slalom och mellan hinder i tölt eller är det dumt? Uppsutten galopp har vi än så länge bara nosat på och trav försöker jag få honom att hitta genom longering över travbommar och ev något lite uppsuttet, men inget jag kan jobba honom i. Det vore ju kul om han kan bli så pass säker i trav så att man faktiskt kan träna WE på rätt sätt på riktigt någon gång med!
Tips på vad mer jag kan träna på innan det blir dags? Har tänkt träna lite sidvärts mellan bommar i skritt också.
Fast trav går ju inte...Min rekommendation är att inte träna alls på egen hand innan. Tränaren kommer hjälpa dig och har förhoppningsvis bra erfarenhet och metoder för inlärning. Ofta blir det svårare när eleverna har försökt lite på egen hand utan att ha metodiken helt klart för sig. Jag hade hållit mig till skritt eller trav och undvikit tölt. Skritt räcker oftast jättebra.
Jag förstår om du inte vet detta än men jag tänker att om du vill tävla så håll dig till skritt och trav (när den väl finns på plats) men är det för att det är roligt, omväxling etc så kan du lägga in tölt med. Jag rider främst i tölt, jag ser ingen större problem med det. Tölten brukar bli rejält bättre efter ett WE-pass.Mitt stall har bokat en WE-träning (om ca en månad) där man först får en föreläsning/teorigenomgång och sedan rider lektioner. Jag tyckte det lät jättekul så jag anmälde mig och Frasse. Jag tänkte att vi gör det på hans nivå. Han är ju supernyfiken och gillar när det står bommar, koner och diverse på ridbanan och är inte rädd av sig, så att plocka en "lans" ur en tunna går nog. Vi har en liten "trailbana" med klocka, slalom, passage med hängande snören att gå igenom och en "broliknande" sak (den enda grejen jag inte får honom att gå på). Så, jag tror att han kommer att klara av många hinder utan problem, i skritt. Vi har också en repgrind och trägrind som jag tänkte tjuvträna lite på (repet alltså). Jag har nyss lärt honom att rygga med mig på ryggen, så det kommer nog också funka. Men, problemet är ju att vi bara rider i skritt och tölt! Ska jag då hålla mig till skritt helt och hållet eller kan det vara ok att rida tex slalom och mellan hinder i tölt eller är det dumt? Uppsutten galopp har vi än så länge bara nosat på och trav försöker jag få honom att hitta genom longering över travbommar och ev något lite uppsuttet, men inget jag kan jobba honom i. Det vore ju kul om han kan bli så pass säker i trav så att man faktiskt kan träna WE på rätt sätt på riktigt någon gång med!
Tips på vad mer jag kan träna på innan det blir dags? Har tänkt träna lite sidvärts mellan bommar i skritt också.
Ja att träna på att kunna manövrera är ju bra, men syftet med att träna är bl a att lära sig hir man lär in hindren. Därför är det ofta bättre att börja från början.Fast trav går ju inte...
Jag tänkte mera på basgrejer, såsom ryggningen och sidvärts och kanske inte specifika hinder. Men det kanske räcker med det han redan kan då, i skritt.
Vad är Katt för häst?Ikväll har jag ridit hinder med Katt och hon var fantastisk! Verkligen som ett rinnande vatten genom allt. Det som är svåraste är att hon följer min vikt när jag tar lansen så är lite svårt att hålla linjen där. Sen stannar hon inte riktigt på tygeln i halterna men det kommer. På lördag rider vi KM och det böir en tremoments LB för henne.
Dio ska också gå hemma på lördag men bara två moment. På söndag åker vi på tävling igen och rider MsvB. Målet är lite högre poäng än dist och att han förhoppningsvis klarar av att stå lite stilla.
En liten PRE e Langdamsgards Caicos. Haft henne i snart ett år och hon är en tuff liten damVad är Katt för häst?![]()
En K-häst, dvs 10 år?En liten PRE e Langdamsgards Caicos. Haft henne i snart ett år och hon är en tuff liten dam. Har varit otroligt svår att få kontakt med och hon har varit väldigt reaktiv och gått i luften så jag har åkt av.. I våras var hon väldigt rädd för alla hinder så har jobbat jättemycket från marken med morötter. I slutet av sommaren så klickade allt i och det var bara att börja rida hinder och hon gör nu allt med förtroende
. Det är en superhärlig häst och jag hoppas få ha henne såpass länge att vi kommer upp i svår klass, hon kommer vara perfekt!
Visa bifogad fil 174302
Nej, hon är reggad som korsning för mamman är inte med i huvudstamboken. Heter egentligen Cartinja, född-19.En K-häst, dvs 10 år?