WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Vi ska tävla till helgen och jag är lite lost på sidvärts mellan bommar i LC... Hur mycket tvärning ska man sikta på? Och är det i skritt?

Såg nu att det var skritt, men vet inte vad som är "acceptabel" nivå på LC för tvärning 🙈
Tvärningen är alltid i skritt (utom svår klass där man får välja galopp). Hitta en tvärning som flyter bra och som inte är med baken före - ca 45 grader är en bra utgångspunkt. Det ska vara en tydligare/brantare tvärning än en vanlig skänkelvikning. Men blir det "trögt", minska tvärningen, bättre att tvära med flyt än att vara överambitiös och fastna.

Jag tävlade också på Ribersborg, superkul! För oss blev det "bara" en tvåmoments Lätt B:2, pga tidsschemat, hade gärna ridit mer :-) Jag är jättenöjd med hur bra Polo hanterade platsen, miljön, allt som händer runt om och de stora banorna. Det är ju helt nytt för honom, som bara gjort en tävling innan. Tyvärr fick vi inte riktigt till skritten, vilket kostade många poäng. Jag lyckades inte heller alltid hitta hans bra trav in i hindren när vi gick ner från galoppen på transportsträckorna. Vi fick drygt 62% i tekniken, vilket drogs ner rejält av betygen för takt och övergångar dessvärre. I speeden fastnade vi på muggflytten och tappade rejält med tid där och när vi väl var på rätt plats försökte jag sätta på muggen på pinnen med botten först... I övrigt är jag superdupernöjd med speeden, den flöt jättefint och jag kunde både gasa och komma tillbaka precis så mycket som jag ville (vilket förstås var anpassat till att Polo är så orutinerad än). Vi blev två av tre i klassen, så ingen placering men jag på det hela väldigt nöjd med ritterna.

Tvärningen är alltid i skritt (utom svår klass där man får välja galopp). Hitta en tvärning som flyter bra och som inte är med baken före - ca 45 grader är en bra utgångspunkt. Det ska vara en tydligare/brantare tvärning än en vanlig skänkelvikning. Men blir det "trögt", minska tvärningen, bättre att tvära med flyt än att vara överambitiös och fastna.
Är inte en sluta att föredra? Eller är det bara högre klasser?

Tack för hjälpen! Vi har svårt att hitta mellanläget, det blir liksom lätt böjning eller full 90° i Elsas värld 😅 och där tappar vi flytet mer. Ska träna på torsdag och ska be om lite extra fokus på det.

Fick lite hjälp från marken med Dio ikväll och jobbade galoppen. Målet är att få honom ännu mer uppe ur manken och att jag inte låser honom i fronten med handen. Blir verkligen SÅ mycket bättre på en hand! Det är trots allt målet att rida på en hand så är lite roligt att det känns bra.

Uppe i fronten även om formen inte är helt perfekt just här.
20250909_203640_1(1).webp

Mitt stall har bokat en WE-träning (om ca en månad) där man först får en föreläsning/teorigenomgång och sedan rider lektioner. Jag tyckte det lät jättekul så jag anmälde mig och Frasse. Jag tänkte att vi gör det på hans nivå. Han är ju supernyfiken och gillar när det står bommar, koner och diverse på ridbanan och är inte rädd av sig, så att plocka en "lans" ur en tunna går nog. Vi har en liten "trailbana" med klocka, slalom, passage med hängande snören att gå igenom och en "broliknande" sak (den enda grejen jag inte får honom att gå på). Så, jag tror att han kommer att klara av många hinder utan problem, i skritt. Vi har också en repgrind och trägrind som jag tänkte tjuvträna lite på (repet alltså). Jag har nyss lärt honom att rygga med mig på ryggen, så det kommer nog också funka. Men, problemet är ju att vi bara rider i skritt och tölt! Ska jag då hålla mig till skritt helt och hållet eller kan det vara ok att rida tex slalom och mellan hinder i tölt eller är det dumt? Uppsutten galopp har vi än så länge bara nosat på och trav försöker jag få honom att hitta genom longering över travbommar och ev något lite uppsuttet, men inget jag kan jobba honom i. Det vore ju kul om han kan bli så pass säker i trav så att man faktiskt kan träna WE på rätt sätt på riktigt någon gång med!

Tips på vad mer jag kan träna på innan det blir dags? Har tänkt träna lite sidvärts mellan bommar i skritt också.

Mitt stall har bokat en WE-träning (om ca en månad) där man först får en föreläsning/teorigenomgång och sedan rider lektioner. Jag tyckte det lät jättekul så jag anmälde mig och Frasse. Jag tänkte att vi gör det på hans nivå. Han är ju supernyfiken och gillar när det står bommar, koner och diverse på ridbanan och är inte rädd av sig, så att plocka en "lans" ur en tunna går nog. Vi har en liten "trailbana" med klocka, slalom, passage med hängande snören att gå igenom och en "broliknande" sak (den enda grejen jag inte får honom att gå på). Så, jag tror att han kommer att klara av många hinder utan problem, i skritt. Vi har också en repgrind och trägrind som jag tänkte tjuvträna lite på (repet alltså). Jag har nyss lärt honom att rygga med mig på ryggen, så det kommer nog också funka. Men, problemet är ju att vi bara rider i skritt och tölt! Ska jag då hålla mig till skritt helt och hållet eller kan det vara ok att rida tex slalom och mellan hinder i tölt eller är det dumt? Uppsutten galopp har vi än så länge bara nosat på och trav försöker jag få honom att hitta genom longering över travbommar och ev något lite uppsuttet, men inget jag kan jobba honom i. Det vore ju kul om han kan bli så pass säker i trav så att man faktiskt kan träna WE på rätt sätt på riktigt någon gång med!

Tips på vad mer jag kan träna på innan det blir dags? Har tänkt träna lite sidvärts mellan bommar i skritt också.
Min rekommendation är att inte träna alls på egen hand innan. Tränaren kommer hjälpa dig och har förhoppningsvis bra erfarenhet och metoder för inlärning. Ofta blir det svårare när eleverna har försökt lite på egen hand utan att ha metodiken helt klart för sig. Jag hade hållit mig till skritt eller trav och undvikit tölt. Skritt räcker oftast jättebra.

Min rekommendation är att inte träna alls på egen hand innan. Tränaren kommer hjälpa dig och har förhoppningsvis bra erfarenhet och metoder för inlärning. Ofta blir det svårare när eleverna har försökt lite på egen hand utan att ha metodiken helt klart för sig. Jag hade hållit mig till skritt eller trav och undvikit tölt. Skritt räcker oftast jättebra.
Fast trav går ju inte...

Jag tänkte mera på basgrejer, såsom ryggningen och sidvärts och kanske inte specifika hinder. Men det kanske räcker med det han redan kan då, i skritt.

Jag förstår om du inte vet detta än men jag tänker att om du vill tävla så håll dig till skritt och trav (när den väl finns på plats) men är det för att det är roligt, omväxling etc så kan du lägga in tölt med. Jag rider främst i tölt, jag ser ingen större problem med det. Tölten brukar bli rejält bättre efter ett WE-pass.

Den enda pay'n'WE vi varit på fick vi även lite pass i, vi red först teknik och sen speed. Passen kom i speeden. Det var inte meningen alls 😆

Fast trav går ju inte...

Jag tänkte mera på basgrejer, såsom ryggningen och sidvärts och kanske inte specifika hinder. Men det kanske räcker med det han redan kan då, i skritt.
Ja att träna på att kunna manövrera är ju bra, men syftet med att träna är bl a att lära sig hir man lär in hindren. Därför är det ofta bättre att börja från början.

Ingen bra tävlingsdag idag men är ändå rätt nöjd! Sista gången jag har med båda på tävling för jag är alldeles för trött i huvudet av det. Underlaget var en absolut katastrof och jag tycker att de borde ställt in tävlingen.

Zacke gick en fin dressyr tyckte jag, det tyckte in domaren; 58%. Tekniken hade vi lite onödiga missar men ändå helt ok, 64.7%. I speeden red jag ett hinder som inte skulle vara med så blev utesluten.

Dio var tokspänd i dressyren men tuffade på. Domaren tyckte ännu mindre om detta och vi fick 53%. Tekniken var kaos och mayhem. Det blev bätttre och de sista hinderna var godkända. Det mesta annat not so much. 50% och domaren undrade verkligen vad vi höll på med.

Eftersom vi var fem i klassen och två uteslutningar så blev jag och Dio ändå trea i DM🙈😅.
20250913_150119.webp

Ikväll har jag ridit hinder med Katt och hon var fantastisk 🤩! Verkligen som ett rinnande vatten genom allt. Det som är svåraste är att hon följer min vikt när jag tar lansen så är lite svårt att hålla linjen där. Sen stannar hon inte riktigt på tygeln i halterna men det kommer. På lördag rider vi KM och det böir en tremoments LB för henne.

Dio ska också gå hemma på lördag men bara två moment. På söndag åker vi på tävling igen och rider MsvB. Målet är lite högre poäng än dist och att han förhoppningsvis klarar av att stå lite stilla 🙈.

Ikväll har jag ridit hinder med Katt och hon var fantastisk 🤩! Verkligen som ett rinnande vatten genom allt. Det som är svåraste är att hon följer min vikt när jag tar lansen så är lite svårt att hålla linjen där. Sen stannar hon inte riktigt på tygeln i halterna men det kommer. På lördag rider vi KM och det böir en tremoments LB för henne.

Dio ska också gå hemma på lördag men bara två moment. På söndag åker vi på tävling igen och rider MsvB. Målet är lite högre poäng än dist och att han förhoppningsvis klarar av att stå lite stilla 🙈.
Vad är Katt för häst? 😀

Vad är Katt för häst? 😀
En liten PRE e Langdamsgards Caicos. Haft henne i snart ett år och hon är en tuff liten dam😅. Har varit otroligt svår att få kontakt med och hon har varit väldigt reaktiv och gått i luften så jag har åkt av.. I våras var hon väldigt rädd för alla hinder så har jobbat jättemycket från marken med morötter. I slutet av sommaren så klickade allt i och det var bara att börja rida hinder och hon gör nu allt med förtroende ❤️. Det är en superhärlig häst och jag hoppas få ha henne såpass länge att vi kommer upp i svår klass, hon kommer vara perfekt!
20250916_201715.webp

En liten PRE e Langdamsgards Caicos. Haft henne i snart ett år och hon är en tuff liten dam😅. Har varit otroligt svår att få kontakt med och hon har varit väldigt reaktiv och gått i luften så jag har åkt av.. I våras var hon väldigt rädd för alla hinder så har jobbat jättemycket från marken med morötter. I slutet av sommaren så klickade allt i och det var bara att börja rida hinder och hon gör nu allt med förtroende ❤️. Det är en superhärlig häst och jag hoppas få ha henne såpass länge att vi kommer upp i svår klass, hon kommer vara perfekt!
Visa bifogad fil 174302
En K-häst, dvs 10 år?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka