WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Även vi har filmat för onlinecupen :)
Var väldigt trött själv så vi gick över sidvärtsbommen en gång men red inga andra hinder innan vi satte igång. Filmade två gånger och skickade in första, tyckte framförallt formen var bättre där. Efterhand kröp han ihop ännu mer. Däremot var lanslinjen mycket bättre andra gången :up: Var väldigt nyttigt att rida en nivå över vår förmåga, vi klarar hinderna ok men formen blir väldigt lidande :crazy: Ska bli spännande att se hur det bedöms, min känsla är att vi behöver minst ett halvår till för att presentera oss som jag vill i LA. Däremot är jag väldigt glad för hur bra han gör ett hinder som grinden även om övergångarna före och efter behöver snyggas till :love:

Även vi har filmat för onlinecupen :)
Var väldigt trött själv så vi gick över sidvärtsbommen en gång men red inga andra hinder innan vi satte igång. Filmade två gånger och skickade in första, tyckte framförallt formen var bättre där. Efterhand kröp han ihop ännu mer. Däremot var lanslinjen mycket bättre andra gången :up: Var väldigt nyttigt att rida en nivå över vår förmåga, vi klarar hinderna ok men formen blir väldigt lidande :crazy: Ska bli spännande att se hur det bedöms, min känsla är att vi behöver minst ett halvår till för att presentera oss som jag vill i LA. Däremot är jag väldigt glad för hur bra han gör ett hinder som grinden även om övergångarna före och efter behöver snyggas till :love:

Det där är ju redan nu en riktigt bra Lätt A - och med lite mer styrka i form och övergångar galop-skritt kommer det bli superbra.
Jag red idag första passet efter att P har haft tre veckors vila. Det var gräsligt! Han var spänd och odräglig redan på gången och jag red skolor i skritt, han gjorde skolor i takt... Han fick trava och galoppera en del och blev bättre under passet, men han behöver verkligen stimulansen nu. Han har varit lite jobbig med de andra i hagen också. Det kommer säkert lösa sig ganska snart, men frågan är om jag ska anmäla till decembercupen som jag tänkte eller avvakta till januari. Idag känns det som om jag aldrig mer kommer ge honom en längre vila - men samtidigt tror jag ju att det egentligen har varit väldigt bra för honom. G har bara vilat i två veckor, ska sitta upp på honom med strax. Men han är lite äldre, frågan är om han också är klokare? Nu behöver jag mest få upp värmen, det var inte särskilt behagligt ridväder idag.

• Gilla
Reactions: AW
Skulle filmat ikväll, byggde och red fram Katt. Skulle bara skutta en gång över hindret innan bi filmade. Då tog hon ett jättesprång, jag kom ur balans och då bockade hon såklart av mig med ordentlig kraft. Tappade luften och har dragit till nåt i ljumsken på höger sida så jag knappt kan gå. Så nu ger jag upp med fröken. Det är en fantastisk häst men jag kan inte hålla på att ramla av mer och skada mig. Är så himla ledsen, arg och trött på allt.

Jag var iväg och red en P&WE idag, med en häst som fortfarande är övertaggad efter att ha vilat. Han hittade en massa kreativa sätt att piaffera i alla hinder där man ska stå still, vilket var rätt många... så det blev ett gäng fyror. Däremot nia på enkelslalom, åtta på ta lans och rätt många sjuor, fina byten och balanserade och bra tighta svängar i speeden, så även en hel del att vara nöjd med.
Sen är jag extra nöjd med hur fint han stod i släpet under den relativt långa (knappt två timmar) långa resan - och att han dessutom klarade av att stå en halvtimme i släpet på plats.

Jag var iväg och red en P&WE idag, med en häst som fortfarande är övertaggad efter att ha vilat. Han hittade en massa kreativa sätt att piaffera i alla hinder där man ska stå still, vilket var rätt många... så det blev ett gäng fyror. Däremot nia på enkelslalom, åtta på ta lans och rätt många sjuor, fina byten och balanserade och bra tighta svängar i speeden, så även en hel del att vara nöjd med.
Sen är jag extra nöjd med hur fint han stod i släpet under den relativt långa (knappt två timmar) långa resan - och att han dessutom klarade av att stå en halvtimme i släpet på plats.
Låter som Dio, vi piaffar mycket och gärna i grinden och vid bordet🙈. Men ni får ju kanonpoäng på resten!!

Ångrar att jag skickade in min dåliga film med Zacke. Kan rida nu så hade hunnit filma om. Men iom att det inte blir nån start med Katt så rider jag svårklassen med Zacke🙈. Han som inte ska gå svår klass mer men det var nära nog samma bana som MsvB😅.

Fatta inte hur du orkar, tycker en gång på två månader var mer än tillräckligt 😅
Det hjälper att jag dels bygger när jag har träningar och dels är vi flera som ska filma😁. Men det är värt otroligt mycket att rida bana så pass ofta. Och så blir det att rida vissa hinder som jag kanske undviker lite annars🙈. Tex att bygga en fålla, jättedrygt.

Idag har jag arrangerat Öppen bana och det var 7 ekipage här, varav ett rutinerat som var väldigt inspirerande att se 😍 Själv övade jag mest på att stå still mellan två hinderstöd 😂 Efter nåt misslyckat försök på grinden var hon ganska rastlös och vinglade i alla riktningar, slog med huvudet eller skrapade med foten när vi skulle stå stilla och flytta mugg 😅 Att stå still vid kannan, klockan eller mellan tunnorna var inga problem. Nån som har smarta träningstips?

Nu har även vi fått vår bedömning från onlinecupen. Fick 67%, allt utom sidvärtsbommen (5,5) låg på 6,5 eller 7. Jag blev otroligt inspirerad av den positiva tonen på den feedback jag fick på ljudfilen! 😍 Kändes nästan som en egen hejarklack samtidigt som man fick tips på hur vi kan rida bättre tekniskt. Förutom den härliga tonen blev jag väldigt glad över att formen kommenteras en hel del. Jag visste själv att den inte var bra men det är inte alltid man får någon kommentar från domaren ändå.

Detta var min första gång med WE-cupen men det är verkligen denna typ av bedömning som gör, iallafall mig otroligt taggad att fortsätta. Finns en del dressyrdomare som också är duktiga på att berömma det som är bra och slå ner på det som är dåligt. Uppskattar @Fiorano onlinetävlingar väldigt mycket, även om jag fått bra poäng känns det som hela skalan används och man får användbara kommentarer. (Till skillnad från en dressyrfinal jag red i höstas där man fick 6 på det som var dåligt och 6,5 på det som var bra… :meh:)

Blev betydligt mer nöjd med kvällens svårklassritt. Zacke vsr visserligen på hugget som tusan och det blev ingen supersnygg runda. Men det är väldigt roligt att träna och kunna rida på en hand. Väldigt nöjd med att parallellslalomen blev bättre och bättre istället för tvärtom. Och rena byten i två tunnor även om det vore önskvärt med lite balans runt innerskänkeln och att nån förhållning gick igenom😅

Blev betydligt mer nöjd med kvällens svårklassritt. Zacke vsr visserligen på hugget som tusan och det blev ingen supersnygg runda. Men det är väldigt roligt att träna och kunna rida på en hand. Väldigt nöjd med att parallellslalomen blev bättre och bättre istället för tvärtom. Och rena byten i två tunnor även om det vore önskvärt med lite balans runt innerskänkeln och att nån förhållning gick igenom😅

Jag vet att jag skulle ha blivit otroligt nöjd om det var jag på klippet :D👏

Vi åkte till skogen på annandagen lite "julpyntade" (nosludd och rödglittriga boots), sen har Pärlan vilat sedan dess. Men tänker att vi har ju lite tid nu innan Januari ska vara filmat 😅

IMG-20251229-WA0005.webp

Har anmält till januaricupen och väntar med spänning på banan😁. Tror jag filmar både MsvB och Svår men inte säker än.

Ska försöka åka och träna imorgon, wish me luck… efter månader av paus pga skada, sen blev jag sjuk lagom till första bokade träningen, tränaren sjuk till andra… och så snöstorm lagom till tredje. Har lätt abstinens. Är lite sugen på onlinecupen, Fredrik är så himla bra, men hade velat få in i alla fall en träning innan 😅

Nu kan jag också vara med i den här tråden, vi har varit på WE-träning idag! :D Det gick ändå bättre än jag trodde, jag var lite rädd att hästen skulle tappa fattningen helt när han skulle se tjuren, men även om han tyckte att den var läskig så blev han lugn efter ett tag. :love: Vi provade slalom, klocka i korridor, sidvärts över bom, repgrind och lanslinje. Jag försökte inte fånga ringen, så nära tjuren ville han inte gå och jag ville inte pressa honom utan tänker att vi kommer ha fler tillfällen att träna. :)

Mvh,
Lady_S

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka