WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Jag och min lille T har testat WE hinder på en ridklubb i närheten som har öppen bana med sina grejer. Hade även med mig en lite mer WE erfaren stallkompis.

Jag hade trott att bron skulle bli ett problem. T gillar inte när marken ändrar färg och sådant annat mysko. Och hästen bara går över. Som om han aldrig gjort annat? Hur enkelt som helst?

Han brydde sig inte om tjuren (vildsvinet) att jag fumlade med lansen eller nåt av de andra hindren egentligen. Sen hade han ner kannan från bordet för han ville kolla vad matte höll på med...

Lite sugen på att testa en start med honom. Hur svårt kan det vara? Man kan inte komma mer än sist?

Vi höll på att få totalt haveri i enkelslalomen. Inte för slalomens skull, egentligen men han fick syn på hindret, blev ostyrbar och ville ta det istället...
Tävla är så kul, och alla är väldigt hjälpsamma. Gå banan ordentligt och dra dig inte för att fråga andra om sånt du undrar över, så kommer du ha jättekul.

Jag har haft några intensiva dagar, bland annat pga tre dagars träningar. De har varit jättebra! Sista dagen slutade vi efter 30 min, för allt gick så bra som man kan önska :) Lite skönt eftersom jag ska träna lördag-söndag igen och de här träningarna har verkligen hög intensitet. Vi jobbade lite med piuretterna som ännu inte är tillräckligt centrerade (eftersom han inte är stark nog, inget konstigt med det - men jag kunde kräva lite mer än jag gjort tidigare visade det sig). Sen fokus på ståtsillahinder och övergångar, samt lite hjälp om hur jag höjer poängen i hinder som parallellslalom, två och tre tunnor och lans. Både jag och P har en hel del att smälta, och P får vila både idag och imorgon. G och jag åkte istället till skogen och galopperade idag, alla nöjda med arrangemanget.

Efter träningar även lördag och söndag har stillaståendet blivit ytterligare lite befäst. Vi fortsätter förstås att jobba på det, 1 augusti får jag se om det funkar på tävling också. I morgon ska jag istället testa om vi kan stå still i ett dressyrprogram, pay and ride Msv B:2 och Msv B:4. Jag insåg plötsligt att det är 15 år sen jag red ett msv b på tävling... men i höst får det bli av.

Blev äntligen klar att beställa bilder från Malmö. Denna är favoriten, älskar uttrycket i ansiktet och den flygande manen i solen 🥰

Bifogade filer

• DSC_4204.webp
    DSC_4204.webp
    144,4 KB · Visningar: 603
Jag tittar på speeden från SM, men har stängt av ljudet. Tysk dödsmetall? :crazy: Klart att det kan vara trevligt med något annat än RixFM-musik, men... Det gjorde sig inte bra på på inspelningen.

Mvh,
Lady_S

Jag tittar på speeden från SM, men har stängt av ljudet. Tysk dödsmetall? :crazy: Klart att det kan vara trevligt med något annat än RixFM-musik, men... Det gjorde sig inte bra på på inspelningen.

Mvh,
Lady_S
Det var vääääldigt konstig musik😂! När jag väntade på att få komma in på banan spelade dom en cover på Shout a la dödsmetall så jag satt och sjöng med 😁.

Mvh,
Lady_S

Det var vääääldigt konstig musik😂! När jag väntade på att få komma in på banan spelade dom en cover på Shout a la dödsmetall så jag satt och sjöng med 😁.

Åh vilken flashback jag fick nu... några yngre förmågor skötte musiken på arabhästutställningen i Kumla och det var BARA metal! Nu är jag visserligen en metalhead men jag tycker inte det passar på en utställning :D

En av domarna, en mycket korrekt och artig gentleman från England, var beredd att säga upp sig :rofl:

Åh vilken flashback jag fick nu... några yngre förmågor skötte musiken på arabhästutställningen i Kumla och det var BARA metal! Nu är jag visserligen en metalhead men jag tycker inte det passar på en utställning :D

En av domarna, en mycket korrekt och artig gentleman från England, var beredd att säga upp sig :rofl:
Är metal det nya panflöjt?

Idag lyckades vi vinna hemmaklubbens LC vilket jag verkligen inte trodde vi skulle klara! Superfina ekipage på plats idag och efter en enligt mig ok dressyr, tuggummitrög teknik och klockren speed så visade det sig att vi hade totalsegern 🥳

3234.webp

Nu är jag slut i rundan efter kombinerad tävling och funktionärshelg, har snittat 28k steg senaste dagarna. Otur med vädret hade vi men kanonkul på det hela!

1000020808.webp

Jag gjorde några stabila pinnar för hinder som muggflytt och rygga i slalom idag. Jag ska nog köpa fler pinnar och försöka få tag på fler tiolitersdunkar för att uppgradera slalompinnarna också. Dunkar och köpta snökäppar, träpellets och fogskum.

Nästa helg åker jag och en klubbkompis som tränar för mig och tävlar i Fagersta. Tar med mig Dio och hade egentligen tänkt rida MsvB men har ändrat till LA för jag vill ha lite bra rundor i kroppen där han känns ridbar utan att jag behöver fundera på bytena. Har haft massa fokus på dressyrjobbet och galoppen senaste veckorna och det har gjort skillnad. Kändes otroligt ridbar och fin när jag eed hinder ikväll🤩. Avslutade med att kunna rida mycket framåt och sen sätta ihop och kunna vända på små ytor, sååå duktig🩷.

Vi har haft Pay&WE plus lite lektioner hemma hos oss idag. Jättekul med duktiga och ambitiösa ryttare och hästar och så roligt att det går att rida på alla olika nivåer. Jag har också ridit banan, testade den med både bibehållen galopp och byten i enkelslalomen. Bäst av allt var att vi kunde stå stilla både i muggflytt och i halterna i grinden. Banan får stå kvar till imorgon lunch, så jag hinner rida även min andra häst på den. De nya pinnarna kanske inte är så vackra, men verkligen stabila och bra samtidigt som de är lätta att bära. De går ju att snygga till om man vill, får se vad jag gör.

Idag åkte jag och Elsa på WE-träning och jag hade mål på att finslipa min planering och utförande av slalom (enkel +parallell), bro, och lanslinje. Jag blir liksom lite ställd när jag hamnar efter i tanken så det är bra med punkter från tränaren att här ska din plan för A vara klar, där ska plan för B vara klar etc. Eller som vi sa "Vi ska tänka lagom mycket" 😂

Jag sa också att jag gärna ville prova lite trägrind eftersom Elsa tyckte den var jätteläskig för typ ett år sedan. Det är ju över vår nivå men kul att prova. Och vi lyckades! Inget stressmoment från Elsa där hon lägger i backen when in doubt utan hon lyssnade fint och blev bara lite paff en gång när grinden följde efter henne. Så jag är supernöjd med dagen och taggad på att peta upp poängen ytterligare i nästa tävling.

Idag åkte jag och Elsa på WE-träning och jag hade mål på att finslipa min planering och utförande av slalom (enkel +parallell), bro, och lanslinje. Jag blir liksom lite ställd när jag hamnar efter i tanken så det är bra med punkter från tränaren att här ska din plan för A vara klar, där ska plan för B vara klar etc. Eller som vi sa "Vi ska tänka lagom mycket" 😂

Jag sa också att jag gärna ville prova lite trägrind eftersom Elsa tyckte den var jätteläskig för typ ett år sedan. Det är ju över vår nivå men kul att prova. Och vi lyckades! Inget stressmoment från Elsa där hon lägger i backen when in doubt utan hon lyssnade fint och blev bara lite paff en gång när grinden följde efter henne. Så jag är supernöjd med dagen och taggad på att peta upp poängen ytterligare i nästa tävling.
Slalomlinjerna kan man vinna många poäng på att ha en bra plan för! Att veta precis vad man klarar av och hur man rider för att bäst visa sin hästs kvaliteter och för att få jämna bågar hela vägen gör stor skillnad - och det var faktiskt en sak jag jobbade med flera av dem som red hos mig häromdagen med också. Så kul att ni fixade trägrinden! Den kan vara en utmaning men är rolig att rida.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka