Western häst.

Sv: Western häst.

Jag har inte sagt att det inte går, jag sa bara att slitaget blir onödigt stort på en så tung häst.
 
Sv: Western häst.

Självlart spelar det roll villken nivå det handlar om.
Vill du tävla internationellt i reining behövs antagligen en amerikansk, bra ras för att klara det. Trail på D-nivå kan nästan alla raser klara.Men som sagt, det är nivån som spelar roll!
 
Sv: Western häst.

Bea- skrev:
Ser ikke problemet med hester over 160 heller, har stort sett bare konkurrert med hester med en mkh på rundt 170. ( ikke ideelt, men det fungerer )
Vunnet trail open, pleasure og horsemanship flere ganger.
Ellers har jeg vunnet trail open klasser med en fjording!

Med fjordingen har vi også slått EM ekvipasje i Trail.

I norge er en araberhest som vinner stort sett alt som er, i en alder av 19 år. Nå skal han snart pensjoneres, men som det er nå har han vunnet stort sett alt innen reining, også de andre klassene.
( ja vi har QH og paint i Norge også ;) )

Vilken nivå talar vi om vad gäller dessa meriter?

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Bea- skrev:
Ser ikke problemet med hester over 160 heller, har stort sett bare konkurrert med hester med en mkh på rundt 170. ( ikke ideelt, men det fungerer )
Vunnet trail open, pleasure og horsemanship flere ganger.
Ellers har jeg vunnet trail open klasser med en fjording!

Med fjordingen har vi også slått EM ekvipasje i Trail.

I norge er en araberhest som vinner stort sett alt som er, i en alder av 19 år. Nå skal han snart pensjoneres, men som det er nå har han vunnet stort sett alt innen reining, også de andre klassene.
( ja vi har QH og paint i Norge også ;) )

Ovan næmnda arabhæst har INTE vunnit allt som ær!!! Var finns denna hæst i reiningens resultatlistor på årets och førra årets Norway Open???? Vem rider araber, fjordingar, kallblodstravare - what ever - førutom quarter och ibland paint, på internationell nivå? Man kan anvænda vilken ras som helst til westernridning men bara till en viss nivå. Jag har video(Waltenberry`s månatliga video, någon gång 2003 tror jag det var) på en åsna som gjorde ett reiningmønster som skulle vinna øver ALLA reiningekipage jag sett inom WRAS(WRAN i Norge)
 
Sv: Western häst.

Nickolai, jag håller med dig, uppt till internationell nivå kan man använda vilken ras som helst, men som sagt, qh och painten ÄR gjorda för westernridningens alla grenar. Det är mycket svårt att tävla mot en fullt utbildad qh med ex en bra utbildad arab eller någon annan ras. precis lika svårt är det för qh att tävla mot en varmblodig travar i ett travlopp. Face reality, de är byggda för olika saker och det spelar ingen roll om det finns undantag som slår alla med häpnad för de ligger inte på samma nivå.
 
Sv: Western häst.

Piraja skrev:
Jag ska presentera mina för kor snart...problemet här är att jag är paniskt rädd för dom rackarna:crazy: ...
Va bra, enl JP är de bästa kohästarna/ryttarna de som är livrädda...:rofl:
PS...Alla pratar om QH o Paint, men ingen nämner Appalosan, har den inget att hämta på tävlingar, jämfört m de fg?
Bara undrar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western häst.

Jo appalosan är duktig men de är inte lika vanliga som de andra därför glöms de lätt bort, jag har inte sett så många i action så jag vet inte vilka grenar de passar för direkt, någon som vet?
 
Sv: Western häst.

alla hästar passar mer eller mindre till westernridning. frågan är bara vad du satsar på för gren och vilka ambitioner du har inom tävlandet.
jag har en väninna som har en nordis på 1,67 som är otroligt duktig!
vad har du för någon?
 
Sv: Western häst.

Fjording, Tinker o liknande draghästar är bortkastad tid, lika så arab! Beror ju på vad du vill göra? Tävla = quarter !
 
Sv: Western häst.

asch då, ska ju utbilda ju Moses i det ju.
Dock ska man väl kanske inte satsa på trail direkt med honom.

på tävling:
"Kan nån höja grinden? Jag når inte ner:eek: :rofl:"
 
Sv: Western häst.

:mad: Fnys:mad:
Hmmm...handlade inte tråden om häst direkt olämplig att RIDA WESTERN på, inte enbart tävla???
 
Sv: Western häst.

*kl*

Jag säger som många andra....rid den häst man har och välj det hästen klarar av.
Jag tror många väljer westernridning med sina "udda" raser just för att där finns det alltid någonting man kan rida och där kanske man känner sig mer välkommen än i hoppning och dressyr.

Jag känner att westernridningen är mer öppen för alla raser och man välkommnas på ett annat sätt där.
Jag tycker bara det är positvit att andra raser kommer fram även om det så bara handlar om en individ som är duktig. Det visar ju bara just att den rasen har möjligheter.
 
Sv: Western häst.

Bea- skrev:
Ser ikke problemet med hester over 160 heller, har stort sett bare konkurrert med hester med en mkh på rundt 170. ( ikke ideelt, men det fungerer )
Vunnet trail open, pleasure og horsemanship flere ganger.
Ellers har jeg vunnet trail open klasser med en fjording!

Med fjordingen har vi også slått EM ekvipasje i Trail.

I norge er en araberhest som vinner stort sett alt som er, i en alder av 19 år. Nå skal han snart pensjoneres, men som det er nå har han vunnet stort sett alt innen reining, også de andre klassene.
( ja vi har QH og paint i Norge også ;) )

Heja Norge!!!!:banana:
 
Sv: Western häst.

Käpphästar är DIREKT olämpliga som westernhästar. De tenderar att vara för små och har dålig bakbensaktivering. Och i pleasure är de hopplösa. utrustningen bara hänger och det blir inte snyggt
 
Sv: Western häst.

Fendi skrev:
Käpphästar är DIREKT olämpliga som westernhästar. De tenderar att vara för små och har dålig bakbensaktivering. Och i pleasure är de hopplösa. utrustningen bara hänger och det blir inte snyggt

På det kan jag skriva under....:rofl: :rofl: :rofl:

Men jag vill tillägga.... att är det det enda man har att tillgå så är man för det mesta välkommen ändå :smirk:
 
Sv: Western häst.

Jag tycker själv att alla hästar går, bara det att vissa raser är mer ämnade för övningarna än andra. Jag vill ha en lugn häst, så arab tycker inte jag är särskilt lämpligt, men visst, det finns undantag. Själv får jag intrycket av att dom är heta och hispiga, likaså är det med halvblod/fullblod.
Alla hästar går att få lugna men alla har sitt temperament, om en häst är het och vill iväg kanske terränghoppning vore nått att tänka på, till exempel.
Jag tycker att konvexa hästar är mest lämpade för western - som quarter.
 
Sv: Western häst.

Ang nivået så var dette C/b stevner.

Araberen heter zantos, på WRANS stevner har den vunnet masse, vet ikke om den har vært med på norway open, men det går jeg utifra. Den er nå stevnehesten til tidligere rytters datter, og nå også vinner han det meste.

Vi har jo også generalen, som så vidt jeg er bekjent er en fullblodshest, den konkurrerer også i sverige.

Fullblodsen jeg har ridd konkurrerer på B nivå med nåværende eier.

I pleasure, trail og horsemanship.

jeg er klar over at det ideele er en quarter, om man skal oppnå mest mulig, netopp derfor jeg har kjøpt meg en liten 2 åring med reiningstam, så kan jeg heller bruke de store fullblodsene jeg rir i pleasure klassene. En fullblods er da ikke så ulik en appendix, som mange bruker i pleasure? De kan fint få med med bakparten de også, men det er mye hest så det krever kanskje litt mer?

tilbake til fjordingen så er den en super trail hest, hun kommer til kort i galopparbeidet, men tar det igjen på det andre. Er vel ikke uten grunn fjordingen kalles norsk quarter? :rofl:

Edit: jeg må legge til at jeg er klar over at feks QH er mest egnet, den er tross alt avlet for formålet. Det sier seg selv at man kommer lengst med en hest som er avlet for det man skal bruke den til. Man tar ikke med traver-lill i dressur OL, eller galopphest-kåre på bjerke ( travbane)
 
Sv: Western häst.

Bea- skrev:
Ang nivået så var dette C/b stevner.

Araberen heter zantos, på WRANS stevner har den vunnet masse, vet ikke om den har vært med på norway open, men det går jeg utifra. Den er nå stevnehesten til tidligere rytters datter, og nå også vinner han det meste.

Vi har jo også generalen, som så vidt jeg er bekjent er en fullblodshest, den konkurrerer også i sverige.

Fullblodsen jeg har ridd konkurrerer på B nivå med nåværende eier.

I pleasure, trail og horsemanship.

jeg er klar over at det ideele er en quarter, om man skal oppnå mest mulig, netopp derfor jeg har kjøpt meg en liten 2 åring med reiningstam, så kan jeg heller bruke de store fullblodsene jeg rir i pleasure klassene. En fullblods er da ikke så ulik en appendix, som mange bruker i pleasure? De kan fint få med med bakparten de også, men det er mye hest så det krever kanskje litt mer?

tilbake til fjordingen så er den en super trail hest, hun kommer til kort i galopparbeidet, men tar det igjen på det andre. Er vel ikke uten grunn fjordingen kalles norsk quarter? :rofl:

Edit: jeg må legge til at jeg er klar over at feks QH er mest egnet, den er tross alt avlet for formålet. Det sier seg selv at man kommer lengst med en hest som er avlet for det man skal bruke den til. Man tar ikke med traver-lill i dressur OL, eller galopphest-kåre på bjerke ( travbane)
Aldrig hørt att fjording kallas norsk quarter! Det var i så fall den dummaste liknelse jag någonsin hørt! De hæstar som du hænvisar till har alltså inte "vunnit allt". Bara WRAN tævlingar. Det ær en ganska stor skillnad.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp