Western häst.

Sv: Western häst.

Jag tycker det är nyttigt för hästar att gå på kor, det stärker deras självförtoende och är en otrolig miljöträning. Där jag har min häst på sommarbete just nu står enormt många halvblod, och det finns ryttare som inte kan rida ut en speciell runda bara för att det finns kor där, de påstår att hästarna blir livrädda. Och visst, med den inställningen så reagerar hästarna som ryttarna. Jag glömmer aldrig hur jag hade ställt min häst i ground tie utanför en kohage, korna stod kanske två meter från staketet och King brydde sig inte om dem. Så kom det tre halvblod med sina ryttare ridandes och deras hästar dansade runt och galopperade i sidleds och så hör man hur ryttarna "lugnar" sina hästar med att skrika prrrrrr.. och hästarna blir mer stressade och kastar sig förbi King och kossorna. King står lungt och bara betraktar de andra hästarna som om de vore dumma i huvudet. Gissa om jag var stolt över honom då. (King är en Quarter)
Nervösa halvblod borde träffa kor, det var en upplevelse att se hanteringen på de hästarna.
 
Sv: Western häst.

Jag ska presentera mina för kor snart...problemet här är att jag är paniskt rädd för dom rackarna:crazy: ... Måste jobba mer på den saken. Har ridit på kor förr på nordisstoet och det var för att bondens kor alltid smet och gick på äventyr i grannskapets trädgårdar och då hann jag inte fundera på rädslan. Då var det bara att ge sig iväg och rädda grannsämjan åt bonden (hade min häst installad där). Utan hästen gömde jag mig i bilen dock...:angel:
 
Sv: Western häst.

Vad vi gör på bild två :rofl: , försöker hålla våran position :angel: .
Kalven ville till vänster till polarna, så vi stoppade den hela tiden och då sprang den iväg mot andra sidan. Våra regler var
-var vid rumpan på kalven
- Ha samma gångart som kalven
-Stanna då kalven stannar
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Kanske lite grov generalisering Jhana, men en mycker träffsäker sådan tycker jag.

Håller med dig på alla punkter och lägger till inte bara halvblodet utan större hästar (typ över 1,60 och däromkring) av i princip alla raser.

Vidare så går alla ponnys/hästar under 1,44 i manken bort.

mvh Eva
ja du! jag har ett halvblod som jag har tagit priser med i Pleasure och i helgen skall vi rida ko klasser!
Alla tror hon är en paint. Endast 154cm och paint hjärna;)
 
Sv: Western häst.

Louise skrev:
*kl*

En ras dyker direkt upp i mitt huvud och det är islänningen.

Skulle se bra kul ut med en sån som westernhäst! :rofl:
I helgen som var hade vår klubb tävlling och det var en liten tjej med en ännu mindre islänning som var med i Pleasure och det gick jättebra!
 
Sv: Western häst.

Fendi skrev:
ja du! jag har ett halvblod som jag har tagit priser med i Pleasure och i helgen skall vi rida ko klasser!
Alla tror hon är en paint. Endast 154cm och paint hjärna;)

Och vad vill du säga till mig med ditt inlägg?

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Och vad vill du säga till mig med ditt inlägg?

mvh Eva

Troligen vill hon säga att att det går att rida western hyfsat framgångsrikt även på andra raser än amerikanska... :idea:
 
Sv: Western häst.

syrran skrev:
Troligen vill hon säga att att det går att rida western hyfsat framgångsrikt även på andra raser än amerikanska... :idea:
Och var fick du luft ifrån med din ide-smiley?

Jag antar att det är det hon menar. Jag antar framför allt att DU tycker så eftersom du gör inlägget.

Varför du ylar om det till mig begriper jag inte. Var någonstans i tråden har jag sagt att det bara duger med amerikanska raser för att rida "hyfsat framgångsrikt" i western?

Att jag generellt vill välja bort travaren, islänningen, Tunga kallbloden, ponny/häst under 1,40 samt större hästar över 1,60 (tex halvblod, fullblod eller whatever) om man har tänkt sig att tävla på lite högre nivå är verkligen inte likställt med att bara amerikanska raser duger.

mvh Eva *irriterad*
 
Senast ändrad:
Sv: Western häst.

Hej.
Nja, det beror väl på vad man vill göra! Vill du tävla trail passar så gott som alla hästar till det, men om du vill tävla reining behöver du en tex quarter. Men i grunden passar alla:)
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Och var fick du luft ifrån med din ide-smiley?

Jag antar att det är det hon menar. Jag antar framför allt att DU tycker så eftersom du gör inlägget.

Varför du ylar om det till mig begriper jag inte. Var någonstans i tråden har jag sagt att det bara duger med amerikanska raser för att rida "hyfsat framgångsrikt" i western?

mvh Eva *irriterad*
Och varför så otrevlig ton? Finns ingen anledning att hugga som du gör.
 
Sv: Western häst.

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig Gilly, trailen är en av de svåraste grenarna på högre nivå, en stor häst tex. ett halvblod etc tar gärna lite större steg, en ponny tar för små steg så att de inte matchar in i bommarna, de hästar som tävlar trail på hög nivå är nästan uteslutande amerikanska raser, (finns undantag självklart) jag skulle vilja påstå att den grenen där det är flest olika raser i är ranchtrailen. De låter lika men jag tycker att det är stor skillnad på klasserna. Där kan en ordentligt tränat skogsmulle OFTAST mäta sig med ex en quarter som är trailtränad.
 
Sv: Western häst.

Håller med dig helt på detta. Har sett mänster från de riktigt höga klasserna i Tyskland och USA, och utan att överdriva så är det över 100, upp till 300 bommar på banan. Så då gäller det att ha en häst som kan länga och korta varje steg som ryttaren vill, och så behöver man en OTROLIGT smidig häst som kan gå lika långsamt som en pleasurehäst, om inte ÄNNU långsammare. Så Trailen har blivit än väldigt krävade klass. Då är det nästan lättare att få fram en duktig Western Riding häst utav vilken ras som helst... :)
 
Sv: Western häst.

Katana skrev:
Och varför så otrevlig ton? Finns ingen anledning att hugga som du gör.

Har du läst tråden?

Om folk ifrågasätter och tjafsar med dig stup i kvarten för saker som de tror du skrivit (för att de inte läser ordentligt) och därför tror att du tycker (men som inte stämmer med verkligheten) så kanske du oxå skulle bli irriterad.

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

<moderatorsinhopp>
Diskutera gärna. Men tjafsen icke, ty då nödgas i stängen tråden.

tifo
</moderatorsinhopp>
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Och var fick du luft ifrån med din ide-smiley?

Jag antar att det är det hon menar. Jag antar framför allt att DU tycker så eftersom du gör inlägget.

Varför du ylar om det till mig begriper jag inte. Var någonstans i tråden har jag sagt att det bara duger med amerikanska raser för att rida "hyfsat framgångsrikt" i western?

Att jag generellt vill välja bort travaren, islänningen, Tunga kallbloden, ponny/häst under 1,40 samt större hästar över 1,60 (tex halvblod, fullblod eller whatever) om man har tänkt sig att tävla på lite högre nivå är verkligen inte likställt med att bara amerikanska raser duger.

mvh Eva *irriterad*

Hoppsan... det var verkligen inte meningen att trampa på någon öm tå.. eller vad som ligger bakom din otrevliga ton.
Ber så hemskt mycket om ursäkt om du uppfattde det som om jag la något i din mun. Det var verkligen inte meningen.

Och min inställning är, precis som jag skrev till trådskaparen tidigare.. att man kan komma med precis vad som helst under sadeln.
Är man nyfiken på vad westernridning är så spelar inte rasen någon roll.
 
Sv: Western häst.

Ser ikke problemet med hester over 160 heller, har stort sett bare konkurrert med hester med en mkh på rundt 170. ( ikke ideelt, men det fungerer )
Vunnet trail open, pleasure og horsemanship flere ganger.
Ellers har jeg vunnet trail open klasser med en fjording!

Med fjordingen har vi også slått EM ekvipasje i Trail.

I norge er en araberhest som vinner stort sett alt som er, i en alder av 19 år. Nå skal han snart pensjoneres, men som det er nå har han vunnet stort sett alt innen reining, også de andre klassene.
( ja vi har QH og paint i Norge også ;) )
 
Sv: Western häst.

Jag kan inte säga något om den hästen då jag inte sett den arbeta. Jag menade generellt sett att rida i såpass hög fart och diverse snäva vändningar med en 800-1000kg häst är lite.. ja..
Brukshäst som sagt. Det är som att sätta ett eng fullblod framför en plogvagn....
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp