Stinaelin

Trådstartare
Jag har windows 8 på min relativt nya dator. Jag hatar det!
Jag vill ha en startmeny där alla programmen är. Jag vill kunna stänga av datorn via startmenyn, inte som nu; försöka vifta fram en meny genom att hålla muspekare uppe i högra hörnet, tycka på inställningar, sedan på stänga av.

Kanske dagens i-landsproblem, men jag blir galen.

Finns det något sätt man kan få en startmeny i windows 8? Please?
 
Hatar också mitt Windows 8, ska byta till 7an nästa helg!
Tror inte det går att få fram, jo har nu 8.1 där finns det en snabbare väg. Då kommer själva knappen till "apparna" fram = snabbare väg att stänga av. Enda positiva jag ser med 8.1....
 
Uppgradera till 8.1 så blir det lite bättre.

Men jag håller med er. Win 8 är inte det roligaste man kan ha i datorn. Jag har haft det i ett halvår och har vant mig vid det mesta, men en del grejer stör mig fortfarande.
 
Uppdatera till 8.1, det blir stor skillnad. Det ska även gå att installera en klassisk startmeny i vänstra hörnet, vet dock inte hur, fick det fixat åt mig. Men ärligt talat använder jag det aldrig :) har vant mig att gå ner i hörnet och klicka upp "app-sidan" :)
 
Ok, först testa "classic view", sen ev uppdatering då. Tack alla för tips!

Fattar bara inte hur de kan försämra så mycket från 7 till 8. Vad hände liksom?
 
Jag har windows 8 pro (tror jag, hej sambo som fixar). Kan sköta allt från skrivbordet. Lite irriterande kanske att pdf-er öppnas på en egen skärm, men jag har vant mig.

Det är nog så enkelt som att jag kör i klassisk view.
 
Eländet kom med pekskärmarna.
Jag har det på min lilla rese-lap som har pekskärm och tangentbord.

Hade jag inte pekskärmen tror jag att jag skulle bli galen....

Windows har gjort en del galna experiment genom åren. Win8 verkar vara ett av dem.
 
Men hur går detta ihop? Windows som är sååå bra? :angel: :rofl:
Ja, windows är bra. Det har satt standard för hela världen.

Men emellanåt kommer det versioner som är lite i otakt med maskinvarorna och marknaden. Eller innehåller buggar, inte funkar hos användarna. Sånt händer. Men sett i det stora perspektivet är windows utmärkt.
 
Ungefär varannan Windows version har ju varit helt hopplöst dålig. 8'an hamnar i den kategorin för min del. 8.1 är en minimal förbättring. Nu har jag vant mig efter ca nåt år och hittar det mesta i inställningsväg osv.
Sen kunde jag ju köpt en dator som inte är besatt av en demon som gör att datorn antingen totalhänger sig, gör tvärtemot vad jag sagt till den eller kastar upp snabbmenyn (den i högerkanten) lite när som helst UTOM när jag vill att den ska komma upp. DET kommer jag aldrig sluta störa mig på. Sen att jag aldrig verkar komma ihåg att VLC aldrig funkat nånsin i något windows är en annan historia.
 
Jag vet inte hur klassisk vy ser ut utan kör med det som kom förinställt. Är det inte det som är klassiskt? Det ser i så fall inte ut som vanligt (d.v.s. liknar win 7).
När jag fick Windows 8 var detta förinställt och således inte den klassiska vyn
Fake_Windows_8_Start.png


Med klassisk vy ser det ut såhär när man startar datorn. Man slipper eländet med massa konstiga ikoner man ändå inte vill trycka på.
windows-8-start8-start-menu.jpg


Bilderna är lånade
 
Pappa fick Win8 på sin senaste dator, han installerade (eller snarare, någon annan installerade åt honom...) något som hette "start is back" och då fick han ett helt vanligt skrivbord med startknapp och allt.

Men funkar det att ställa in klassisk vy bara så ska jag fixa det åt honom istället, nästa gång jag åker upp.

(För ja, åttan suger. :rage:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en ny dator med Windows 11 installerat. Nere i högra hörnet på skärmen ser man klockan och dagens datum. Men, håller jag...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: Malin_L
·
Äldre Köpte en iphone 7+ häromdan och har pillat med den ikväll för att sätta över alla grejer jag hade på min förra telefon. Men jag lyckas...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: BernT
·
IT & mobiler Köpte en ny dator på mellandagsrean och den är således ca 1,5 månad gammal. Med datorn ingick ett års gratis McAfee och givetvis var det...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Lime
·
IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp