07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Var det UW som hade er utbildning? Med tempot som var utbildning har kommer jag månne få göra öd-provet om ett år.. Vi ska ha steg 2 i november. Hade en tanke om att jag skulle försöka få läsa på Strömsholm med ert distrikt istället så jag blir klar nån gång, men då är det ju UW som har utbildningen. SR är kanske bättre även om hon egentligen inte har tid :/.
 
@Jfrelin Var det UW som hade er utbildning? Med tempot som var utbildning har kommer jag månne få göra öd-provet om ett år.. Vi ska ha steg 2 i november. Hade en tanke om att jag skulle försöka få läsa på Strömsholm med ert distrikt istället så jag blir klar nån gång, men då är det ju UW som har utbildningen. SR är kanske bättre även om hon egentligen inte har tid :/.
Vi kör steg 4 sent i sept, och sen sista i dec, sen får vi välja när vi vill skriva upp, och döma upp när UW är domare, men det gäller att hitta en MsvC där han är det.
 
Vi har löshoppat ikväll. Båda mina ponnier är helt klart egentligen riktiga hoppkanoner haha :D! Dom tycker det är såååå himla roligt och Burban var i sjunde himlen. Båda är helt underbara att löshoppa, en behöver inte driva, de sköter allt själv, de har massa självförtroende så vi kunde höja upp en del och ändå känns det inte som att de tar i särskilt mycket. Visst är det dessutom underbart att se sina hästar bara lysa av lycka!

Barb https://www.instagram.com/p/BR1aQCXATgw/?taken-by=mysdressyr

Burb https://www.instagram.com/p/BR1Zu__Ajiv/?taken-by=mysdressyr

17352039_10210813206838145_5329287711230122379_n.jpg
 
@Fiorano Så häftiga! :love:

Igår hämtade jag "hem" Chatsi. Fröken var sådär nöjd över att få flytta från sina stora, fina gräshagar till en betydligt mindre utan kompisar. :mad: Idag har hon stått vid staketet hela dagen och följt efter oss och hummat när vi har rört oss på gården. Hon får gå själv några dagar, sen är tanken att hon ska gå ihop med de andra, och att även Rutan ska tillbaka in i den flocken.
7DA036C3-3717-4070-A9E9-8AA0EBA364AE.jpg


Den rutiga hästen är jävligt billig för närvarande. :rage: Var på programridning på lördagen, var skittramsig över dressyrstaketet under det första programmet. Då går hon och smyger, trycker sig mot innerskänkeln och går inte att nå fram till. Blev rejält irriterad och knackade till henne med innerskänkeln och gjorde en volt på ett ställe, men hon går liksom inte fram när hon är sån. Till det andra programmet (5 minuter senare) tog jag med dressyrspöet in på banan, och då var hon plötsligt inte så brydd över staketet, tills vi bytte varv.... Bytte spöhand så gick det bra igen. Utom i skritten när vi kom på en kort diagonal och hon får ett bryt. "Kastar sig. Strul" stod det i protokollet tillsammans med en 4:a. :rofl:

Fick skäll av domaren (som jag tränar för ibland) efteråt för att jag leder med yttertygeln, men vet liksom inte hur jag ska få henne att gå rakt fram längs staketet annars, när hon totalignorerar innerskänkeln (på en tävling i höstas tryckte jag till henne med sporren, då sparkade hon mot skänkeln). Borde jag "fulrida" mer på banan?

Sen emellanåt är hon jättefin, och vi red ihop 66,2% på det första programmet (debutant-program) och 63,3% på det andra (lätt klass) med bl.a. en 7,5 för den ena förvända galoppen där hon var superfin, balanserad och bärig.

Idag var det årets första terrängträning ute. Hon har ju varit fin att hoppa igen nu, men idag fick hon ett återfall. Red an mot första hindret i trav (en liten stock på marken) och hon får total panik, kastar sig åt sidan (jag sitter kvar!) och flyr därifrån, får stopp på henne 30 meter längre bort. Tillbaks, visar hindret, gör om, spänd häst hoppar.
Nästa hinder tyckte tränaren att jag skulle ta mantag. Det hjälper inte när hästen inte är kvar under en kan jag säga. Hon nitade och kastade sig runt och jag trillade av.
Sen blev det en favorit i repris från för nästan exakt ett år sedan, hästen hittar öppningen i staketet och drar som en svartvit oljad blixt hemåt (5 km genom skogen och på asfaltvägen). Bygden i uppror och en stackars kille i traktor har sett en häst "Springa skitfort" (Ja, jag vet, hon är snabb när hon vill) ut på vägen, och kör runt på fyrhjuling och letar efter skadad ryttare och häst. Vi kör hem till gården, och där är hon inte ännu? Tar fyrhjulingen på stigen i skogen och kör och möter henne. Skitnöjd svettig häst kommer energiskt skrittande hemåt, går fram till mig och liksom, Tjena, är du också här?
:meh::rage:

Ville strypa kräket. Kravlar upp, rider tillbaka till terrängbanan och lämnar sen över hästen till tränaren och hon får sitta upp. Vi stänger alla grindar. :angel:
Tränaren lyckas rama in henne så pass att hon inte drar vid sidan om, utan hoppar istället, och efterhand som hon hoppar småhinder börjar hon slappna av igen. Hoppar några större hinder också. Sen får jag prova igen. Ny taktik är att hålla i tyglarna rejält hela vägen in i hindret, inte lätta av och ge henne andra utvägar. Då gick det bra, och efter en stund kunde vi hoppa lite mer som vanligt igen, utan att råhålla hela vägen in i hinderna. Det konstiga är, de enda hinder hon blir spänd av är gravar, de flesta andra hästar har mer problem med hål i marken är små futtiga pinnar, men inte min pantade kuse.

Jag fattar bara inte varför hon plötsligt blivit så rädd för saker. :confused::confused:
 
@Marvin Jag vill inte oroa dig i onödan, men de hästar jag varit med om som börjat bete sig som Rutan har det varit fysiska fel på. Kissing spines på tre olika hästar som alla gradvis ändrade beteende med allt från att stanna på hinder, bli bängliga i vardagshantering, bli extremt tittiga och just sticka i panik som hon gör. Nu är ju jag av nojigare hästägarsort, men jag hade nog kollat upp henne.
 
@Marvin Jag vill inte oroa dig i onödan, men de hästar jag varit med om som börjat bete sig som Rutan har det varit fysiska fel på. Kissing spines på tre olika hästar som alla gradvis ändrade beteende med allt från att stanna på hinder, bli bängliga i vardagshantering, bli extremt tittiga och just sticka i panik som hon gör. Nu är ju jag av nojigare hästägarsort, men jag hade nog kollat upp henne.

Blä.
Hon har ju haft dessa tendenser tidigare, men mer kontrollerbart.

IR-terapeuten (ja, jag vet, men hon har gjort sån enorm skillnad på många hästar, bl.a Penntrollet som jag red förra hösten) var ute i veckan och hittade ingenting på henne. Inga spänningar eller låsningar, superfin och mjuk. Liten reaktion på en triggerpunkt uppe på korset, som försvann efter behandling. Nu utesluter ju inte det några veterinära fel, men jag tänker att nåt spår borde synas i musklerna om hon har ont.
 
@Marvin Med en av dessa tre hästar var det extra lurigt-för han ägdes av en hästmassör och han var verkligen tip top muskulärt! Med honom smög det verkligen på under minst ett års tid. Det var små saker som blev större och allt förklarades med ryttarbyte (vilket var helt rimligt). Men när problemen blev än värre röntgades ryggen och det såg intet bra ut. Men! Med den vetskapen la de om träningen och han fungerar riktigt bra nu!
 
C andades mer normalt idag, så det kan ha varit en allergisk reaktion eller någon sorts stresspåslag, vad får jag nog aldrig vet. Skruttjoggade 30 min och han gick ganska dåligt, hade massa attityd och egna idéer, men så är han alltid när han inte jobbats uppsuttet på ett tag. Snart ska det väl gå bättre, hoppas jag!
 
Åh vad glad jag är idag! Barb kändes så otroligt fin i ridhuset, ääääntligen fick jag till lösgjordheten även i det mer samlande arbetet. Hon sög så fint på bettet och hade bra bjudning. Hoppas denna känslan kan få bestå till tävlingen nästa vecka!
 
Divan går fasiken på raketbränsle. Sjukt pigg i söndags när jag red ut, jättepigg på markarbetet igår som inte alls gick bra. Såg inga avstånd och allt kändes pannkaka. När jag klagade lite till tränaren efteråt sa hon: Nä hon var inte lika perfekt som hon brukar vara men så dåligt var det inte :p

Idag premiärade medryttaren på utebanan och Divan kunde tydligen inte ens skritta..... Hon var snäll med pigg som sagt.
Tror jag får dra ner på muscle up som jag höjde i fredags :p :D

Klarade för övrigt överdomarprovet så nu får jag börja jobba, eller ja när jag löst förbundslicensen för 790 kr. Man ska tydligen betala för att typ kunna jobba gratis :rofl:
 
Tandkoll idag, två år sedan sist. Allt så bra ut, var lite smågrejer att slipa ned men inget ridrelaterat öht. Så himla skönt! :) Ny koll igen om två år, såvida jag inte blir bekymrad förstås. Ariel var mest upprörd över att hon var tvungen att stå inne i tre timmar. ;)
 
Kul att så många i tråden är dressyrdomare/går domarutbildning! :) Jag var domaraspirant själv under några år, men slutade då jag skaffade mig 2 tävlingshästar, hann helt enkelt inte med allting.

Skrullan fungerar super för tiden, nu håller jag tummar och tår för att det håller i sig åtminstonde ut dagen - vi ska nämligen rida för en ny hopptränare ikväll. Dvs. jag har tränat för honom tidigare då jag red hoppning med 02-an, men han har varit sjukskriven under några år och har sedan dess inte velat ha så många elever så det har varit svårt att få plats på hans träningar.

Funderar lite halvt på om hon även ska få åka med på dressyrtävling på lördag... Är anmäld i LB och LA med 02-an, men hon känns inte helt fräsch, så istället för att stryka mig helt kanske jag skulle kunna rida LB med Skrullan...? :idea:
 
Klarade för övrigt överdomarprovet så nu får jag börja jobba, eller ja när jag löst förbundslicensen för 790 kr. Man ska tydligen betala för att typ kunna jobba gratis :rofl:

Grattis till ett välbetalt extraknäck.:angel:

Vi hade också premiär på utebanan i går. Harry hade feeling och drog ett par repor när någon fågel lät i busken eller någon häst frustade i hagen bredvid. Som tur är stod jag på marken(tömkörde).
 
Rätt nöjd med träningen i går, Skrullan uppförde sig mestadels bra förutom i slutet då hon började bli trött. Det var verkligen rätt mycket tuffare an vad vi är vana vid nu med förra tränaren. Kände mig lite nervös i början då uppvarmingshindren låg på ungefär samma höjd som vi haft som makshöjd på träningarna i år (jag har ridit med på en unghästgrupp för att fokusera på basics). Men så himla skönt att få utmana sig själv lite och känna att man faktiskt får till det! :love:

De andra ekipagen på vår grupp rider på 1,15-1,20 nivå, vilket känns bra iom att det är dit vi siktar i år. "Man blir som man umgås", som Rasmus Bagger brukar säga... :idea: ;) Lär bli en del jobb innan dess, men det är iaf motiverande och får mig att vilja jobba hårdare för att vara lika bra som de andra. :)

Blir dock ingen dressyrtävling på Skrullan iom att hon blev så trött i går, skulle behöva träna dressyr i dag eller i morgon då men hon får istället en lugn uteritt och en ledig dag.
 
@Jfrelin Ja alltså jag kan tycka dom där åttametersvolterna är tajta med mitt lilla minidjur haha :D! Massa pepp till kursen idag, tror det kommer gå kanon :).

Igår var veterinär ute och tog nytt PPID-prov på Barb. Provet som togs i höstas hade tydligen försvunnit. Är faktiskt ganska rädd för att hon har PPID och då är tävlingskarriären över :(. Hon kommer inte heller kunna sättas i avel eftersom medicinen inte kan ges till digivande ston. Så detta är ju skit om min känsla stämmer.

Lite roligare är att Burban och jag har hopptränat idag och hon är så himla duktig! Superpositiv och börjar mer och mer hitta tekniken. Dessutom är hon mycket trygg och idag när hon för första gången hoppade hinder med utfyllnader var det ingen grej alls :).
17352433_10210801764672098_459420208463801345_n.jpg
Hur gick det med provet? Var det PPID?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 452
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp