07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja eller någon sorts konstig allergi var det kanske. Det är borta nu så om en häst kan ha ångest så kan det också varit ett alternativ.

Han är fin att rida nu, och jag har ridit i kväll med mina "nya" ridstövlar. Tids nog ska jag nog lyckas rida in dem. Konditionen är det dock lite si och så med, men det kommer nog!
 
Skulle tränat igår, hade till och med jagat med en filmare, men det blev inget av det. Divan var inte helt fräsch. Inte halt men ni vet när man börjar trava på sin häst som man känner utan och innan och det är något som inte stämmer. Tränaren kollade lite och vi tror det är en sträckning för hon var lite rakare i vänster bak. Så surt men hon har varit helt fräsch i över 1,5 år så det var väl bara en tidsfråga innan något hände. Har bokat massage imorgon så får se vad hon säger och om hon känner något. Hon är inte varm och svullen någonstans och som sagt inte halt så det är nog inget allvarligt iallafall.

Skulle kunna vara att hon bara har haft kvar tåbrodden bak i 1 vecka, fick inte av skiten förra veckan och hon är ju lite känsligt när det kommer till sånt men hovis kommer idag och skor så då blir hon helt broddfri också.
 
Red ut en sväng idag och checkade hur mkt ridvägarna tinat fram. Snö överallt, men inte ens så det går över hoven. :banana:

Ariel var långsam på bortaväg och studsig på hemväg, dvs precis som vanligt. :p

När vi galopperade sista biten som går att galoppera på hemväg (sedan sluttar det nedåt) tänkte jag att jag borde ta ned henne i trav och ta höger galopp efter halva vägen, då det först är en svag vänstersväng innan en uppförsbacke med ganska tvär högersväng. Men bestämmer mig för att bara galoppera på. Strax innan backen upplever jag att Ariel brallar till. Jag bara skrattar åt hennes bus. Inser sedan att hon gjorde ett galoppombyte. :o
 
Försökte lära C att galoppera över en bom på töm idag. Han förstod ingenting. Trava över bommar kan han ju nu men i galopp fick han inte till det. Funderar på att höja upp bommen lite och kanske göra det några gånger uppsuttet så jag kan hjälpa honom. För hjälp behövde han...
 
Försökte mig på att tömköra ute på vår utebana, nu när den äntligen tinat fram och torkat upp. Hästen går så himla bra, inga hyss alls, så dyker det upp två typiskt hästätande rådjur i skogskanten och hästen far som projektil (och rådjuren är lika snabba åt andra hållet), såg bara två vita bollar i ögovrån, som studsade upp i skogen när jag for efter hästen, tror att jag dödade min vänsterljumske. Sen var det lite svårt att få honom att fokusera igen, men skam den som ger sig.

Han verkar ha någon känning i sina bakknän igen :(. Jag har haft praktik och sena kvällar, i början hann jag rida lite sporadiskt, men då började han ömma lite i ländryggen, så jag misstänker att det är bakknäna som spökar för så var det sist när det började. Så nu fick han vila totalt istället. Så har vi börjat med lite igångsättning igen, skritt ut i skogen under helgen och idag lite tömkörning. Vill inte behöva åka till veterinären, orkar inte med boxvila/liten hage och psycho-häst att leda, så jag hoppas att jag hann fånga det innan det blev något. Time will tell
 
Min plan var att inför helgens tävling inte rida igenom programmet alls eftersom Barb lär sig och förekommer. Men idag gjorde jag det iaf. för att jag själv var lite osäker på vissa vägar. Gjorde de enkla bytena nästan i väggen så att hon inte fick bromsa över medellinjen. Men alltså, den där lilla ponnyn ä l s k a r att gå program :D! Hon lägger i en överväxel och trycker på som tusan, hade glömt hur härlig hon är med det :heart. Programmet kändes bra och det börjar blir lite "LA-känsla" i MsvC-programmen att det är mycket lättare att rida dom nu. Tom skolorna kändes fina. Sen får vi ser hur jag lyckas i helgen, målet är att bara rida som hemma (haha).
 
Min plan var att inför helgens tävling inte rida igenom programmet alls eftersom Barb lär sig och förekommer. Men idag gjorde jag det iaf. för att jag själv var lite osäker på vissa vägar. Gjorde de enkla bytena nästan i väggen så att hon inte fick bromsa över medellinjen. Men alltså, den där lilla ponnyn ä l s k a r att gå program :D! Hon lägger i en överväxel och trycker på som tusan, hade glömt hur härlig hon är med det :heart. Programmet kändes bra och det börjar blir lite "LA-känsla" i MsvC-programmen att det är mycket lättare att rida dom nu. Tom skolorna kändes fina. Sen får vi ser hur jag lyckas i helgen, målet är att bara rida som hemma (haha).

Jag red MsvC programmet hemma med min gamle häromdagen, har inte ridit upp det programmet på 5 år (men då gick han det väldigt ofta) men nog fan kom han ihåg det och förekom på alla sätt han bara kunde , helt galet att dom kan minnas saker på det sättet
 
Ni tänkte fel. :p
Nähä?

Hon är rädd för stora hinder också by the way.
Vi fortsätter att öva, hon svarar bra på att man håller ett rejält tag i tygeln inför hinder, så att hon är ordentligt inramad. I torsdags hoppade vi småhinder hemma i paddocken igen och jag körde på den taktiken. Hon var rädd, men hoppade. Några gånger skruvade hon över hindret (känns väldigt obehagligt, hon byter liksom riktning i luften) men slappnade av mer och mer, men inte helt.

I söndags tog tränaren med sig Rut till Skåne och tränade terräng på henne för Magnus i Dagstorp. Jag kunde inte följa med för jag jobbade. :mad: Dagstorps bana är inte inhägnad alls, men de lovade att de skulle plocka upp henne längs vägen om hon stack hemåt. :angel:
Ryttaren hade fått kämpa rätt bra i början så hon var rädd för allt, men sen släppte det och då kunde hon börja rida mer som vanligt och lätta i handen inför hinder. Jag har filmsnuttar från när de hoppar enstjärniga hinder utan några som helst problem.

I måndags red jag dressyr i paddocken och då kastade hon sig och for iväg när vi red förbi en liten oxer som råkade stå där. :banghead: Så då skuttade vi lite småhinder i dressyrsadeln, lättare att sitta djupt i den. :angel:

Igår hoppträning och hon kändes mycket lugnare (hon borde vara trött snart?) på framridningen. Jättespänd när vi började med att galoppera över 3 bommar där den ena var upphöjd hela 2 dm... Hoppade fram på några småhinder enligt tidigare koncept med mycket i handen i anridningen, hon gjorde 2 försök att dra vid sidan om på en liten fånig oxer, men eftersom jag höll i så kom hon ingenstans och hoppade istället. 10-0 till mig! (vi bortser från att det stod 50-0 till henne innan. :angel:)
Sen helt plötsligt, från ett hinder till ett annat så släppte det helt och hon kändes precis som vanligt. Kunde rida an som vanligt, lätta i handen inför hinder och hon hoppade en stor mur och trippelbar utan att blinka. Hoppade en liten bana på 90 cm med jättefint flyt och avslutade sen.

Sen ägnade jag (och 2 andra stackare) 20 minuter åt att leta efter min mobiltelefon i bilen, i transporten, bland Rutans grejer, i Rutans höpåse, i ridhuset, under bilen, utan att hitta den. Gav upp och körde hem och telefonskrället ligger i sadelkammaren och myser. :mad::angel::o

Idag välförtjänt vilodag.

Chatsis juver har börjat bli större nu, 2 månader kvar till beräknad fölning. Hon går tillsammans med stallägaren/tränarens avelssto och 2-åring nu, hämtade hem henne från fodervärden förra helgen.
 
Igår red jag en kort stund på vändplanen, barbacka. Ariel var lite upprörd i början, jag hade nya ridbyxor med silikonnoppor på, tydligen är det INTE bekvämt. :p Hon kändes rätt mellanmjölk under passet, men förmodligen smittades hon av min trista sinnesstämning.

Idag red vi ut, först hade jag bara tänkt skritta, men så blev jag :rage: på att hon inte bjuder på bortaväg, så det blev visst lite trav. Och har vi väl travat kan vi lika gärna jobba galoppen lite. :angel: När hon väl fått bjudning (dvs hon visste att vi var på hemväg) blev det istället jobb med halter. Det gick mycket bättre än sist, även om jag vet att hon (och jag) kan jobba dressyr mycket bättre på ridbanan. Mindre än en månad kvar tills vi kan åka dit! :banana:
 
Nähä?

Hon är rädd för stora hinder också by the way.
Vi fortsätter att öva, hon svarar bra på att man håller ett rejält tag i tygeln inför hinder, så att hon är ordentligt inramad. I torsdags hoppade vi småhinder hemma i paddocken igen och jag körde på den taktiken. Hon var rädd, men hoppade. Några gånger skruvade hon över hindret (känns väldigt obehagligt, hon byter liksom riktning i luften) men slappnade av mer och mer, men inte helt.

I söndags tog tränaren med sig Rut till Skåne och tränade terräng på henne för Magnus i Dagstorp. Jag kunde inte följa med för jag jobbade. :mad: Dagstorps bana är inte inhägnad alls, men de lovade att de skulle plocka upp henne längs vägen om hon stack hemåt. :angel:
Ryttaren hade fått kämpa rätt bra i början så hon var rädd för allt, men sen släppte det och då kunde hon börja rida mer som vanligt och lätta i handen inför hinder. Jag har filmsnuttar från när de hoppar enstjärniga hinder utan några som helst problem.

I måndags red jag dressyr i paddocken och då kastade hon sig och for iväg när vi red förbi en liten oxer som råkade stå där. :banghead: Så då skuttade vi lite småhinder i dressyrsadeln, lättare att sitta djupt i den. :angel:

Igår hoppträning och hon kändes mycket lugnare (hon borde vara trött snart?) på framridningen. Jättespänd när vi började med att galoppera över 3 bommar där den ena var upphöjd hela 2 dm... Hoppade fram på några småhinder enligt tidigare koncept med mycket i handen i anridningen, hon gjorde 2 försök att dra vid sidan om på en liten fånig oxer, men eftersom jag höll i så kom hon ingenstans och hoppade istället. 10-0 till mig! (vi bortser från att det stod 50-0 till henne innan. :angel:)
Sen helt plötsligt, från ett hinder till ett annat så släppte det helt och hon kändes precis som vanligt. Kunde rida an som vanligt, lätta i handen inför hinder och hon hoppade en stor mur och trippelbar utan att blinka. Hoppade en liten bana på 90 cm med jättefint flyt och avslutade sen.

Sen ägnade jag (och 2 andra stackare) 20 minuter åt att leta efter min mobiltelefon i bilen, i transporten, bland Rutans grejer, i Rutans höpåse, i ridhuset, under bilen, utan att hitta den. Gav upp och körde hem och telefonskrället ligger i sadelkammaren och myser. :mad::angel::o

Idag välförtjänt vilodag.

Chatsis juver har börjat bli större nu, 2 månader kvar till beräknad fölning. Hon går tillsammans med stallägaren/tränarens avelssto och 2-åring nu, hämtade hem henne från fodervärden förra helgen.
Fast som jag skrev tidigare, du har skrämt henne och då tar det ju tid innan det släpper, även för tränaren. Kan garantera dig att Bosse hade varit likadan om jag/Emma ramlat av såsom du har gjort, ingen skämskudde på dig nu eller skuldbelägga utan bara ett fakta att hon är känslig, lilla Rut. Inre stress är inte att leka med. Du måste vinna varje start på träning nu och som sagt, hålla dig på så små hinder att du kan sitta i livräddningssits och hålla i munnen över hindren. För varje gång detta funkar så kommer det ta kortare och kortare tid. För varje gång du ramlar av får du börja från början igen.
 
SuperBarb och ponnypiloten slog till med vinst i Lagtävlansprogrammet idag! 67.1% och en väldigt fin och stadig ritt. Finns fortfarande detaljer som kan bli bättre och dett känns ju rätt fantastiskt att de rider på dessa poängen som grundnivå. Barb var jättepigg och tramsade lite för domaren innan programmet, men de dagarna är hon som allra bäst! Hoppas hon känns lika fräsch för mig imorgon :).

17492298_10210918083099986_7039875535077835407_o.jpg


17629746_10210919402092960_1845777844116669316_n.jpg


17426231_10210919402212963_8009079431475977569_n.jpg
 
@Fiorano Supergrattis! Så fina tillsammans. Lycka till idag! Eller nu har du redan ridit så jag vet typ hur det gick :p


*kl*
Jag har tränat för Paulinda idag. Red fram och sen red jag igenom MSV B2 direkt för att kolla vad vi behövde träna på. Är ju lite svårt när man inte ridit fram en riktig framridning som på tävling, nu hade jag bara som sagt värmt eftersom jag skulle rida 30 min lektion. Divan behöver alltid göra rörelserna en gång innan för att hon ska fatta vad som förväntas, ja det är lite udda men det är som om hon glömmer bort hur man gör saker ibland :p
Paulinda vill gärna att man rider programmet direkt istället för på slutet för då kan man se sina svagheter och träna på det sen.
Tycker ändå det kändes helt okej och är inte rädd för att rida det om 2 veckor på tävling. Visst allt ska spännas till lite då och mer tryck mer av allt men vi känner oss ändå klara.

Försök 1

Försök 2 direkt efter första, batteriet dog på bra kameran så mobilfilmat
 
@Jfrelin Tack :D! Att rida program direkt efter värmning har jag fått lära mig av @Mirtai att göra. För då kan en få samma "hjälp hur ska jag rida"-känsla som på tävling. Och sen kan en träna vidare ur det.

Barb var lika pigg idag som igår och kändes superfin på framridningen! Inne på banan tramsade hon massor för domaren och jag bev så full i skratt. Jag red fel i galoppen och vände vid C till den förvända. Första gången blåste inte domaren utan drog poäng på rörelsen, men andra gången gjorde hon det. Så tappade lite poäng där och sen bytte hon en gång i galoppen när jag skulle passera domaren... Utan dom missarna hade jag kommit trea, men en fjärdeplats är jag supernöjd med! Hade fin känsla i ridningen på banan och skolorna fungerade så mycket bättre! 7,6,6,5 hade jag på dom. 5an är på vår svåra vänstersluta och det är ju bara att fortsätta träna. 62,7% blev det iaf.

Var fö en märklig klass Jättemånga hästar stökade för domaren och inte litegrann, utan de kastade sig, tvärnitade och hade sig. En ryttare ramlade av (!) till och med.
 
@Fiorano Jättefin och jämn ritt! fattade först inte heller vad du gjorde fel i galoppen innan jag såg att du kombinerade LA3 och MSVC :p Tycker dock att domaren gjorde fel som inte blåste första gången, du red ju helt fel väg, inte bara gjorde till fel bokstav. Hade hon blåst då hade du inte ridit fel i andra varvet och fått minus -4 som är över 1%.
 
@Jfrelin Pratade med domaren efter både ritten och klassen och hon trodde att jag skulle rätta mig till andra svängen men när jag inte gjorde det blåste hon. Tror hon fick lite dåligt samvete faktiskt eftersom det i slutändan kostade mig en del poäng och jag var väldigt nära tredjeplatsen. Men men, det gör inget är väldigt nöjd med hur jag red idag oavsett. Även om det är på gränsen till skamligt att jag helt tappat bort galoppvägen, red tom igenom programmet fel i veckan inser jag :o.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 450
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp