Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hahaha, nej inte det. Men har inte jag behövt nån lär nog inte andra göra det heller ^^ Men Agria har väl någon sådan i sin försäkring? Kanske skulle man byta bolag :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*KL*
Här har jag 2 överladdade hästar som skulle kunna motioneras hur mycket som helst just nu känns det som.
Så pigga. Tom Nova låtsas bli rädd för vissa "otäcka" saker, hon som aldrig bryr sig annars.
I söndags när jag och min sambo var ute och skrittade en runda i skogen
(bilväg) ser vi en jägare ca 50m bort. Tror ni inte idioten skjuter en hare när vi är så nära. Hästarna flyger ju rätt upp i luften, som tur är hade jag korta tyglar eftersom min häst är väldigt stirrig så jag fick stopp på honom. När han stannade så stannade ju Nova också. Vi vände och red hem efter det, men en kompis följde med mig ut på eftermiddagen och red samma väg bara för att hästarna skulle få gå förbi igen.
Så nu är de skott tränade:angel:.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nämen, tur att du inte flög av! och så bra att de nu är skottränade :D

Är det vädret som gör de så pigga?
min är också en riktig krutdurk just nu, men som tur är är hon så snäll så hon gör inget mer än något litet litet bocksprång och så taktar hon gärna i början av passet. Blir dock lite svårt när man ska lägga till skänkeln, då far hon gärna framåt direkt. Fast när hon är uppvärmd så lyssnar hon bättre och då även sidförande.

På hoppträningen igår fick vi träna lite på både öppna och sluta, gick väl hyffsat för oss. Mycket lydnad och gymnastik så det var en nyttig träning :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack för ditt svar. Fick mig att må bättre :) När man får distans till det så känns det mycket bättre!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh, äntligen kan du rida ordentligt på din häst!

Här är det tjurigt värre, jag och Häxan är ovänner på riktigt just nu. :crazy: Hon gick rätt fint och var glad och nöjd, tills någon påpekade att hon går och tränger ut med ytterbogen, ffa i vänster varv. Så nu ber jag henne att peta in den, och då blir hon tossig! Just nu hoppar hon grodhopp på bakbenen så fort man rör henne.

Mysig skritt-tur barbacka idag blev hopp och studs på bakbenen, jättekul. :grin: Vi ska på hoppkurs i helgen, undrar hur det kommer att gå, vi lär ju inte komma i närheten av några hinder när hon håller på så här.

Igår fick hon behandling med ljusakupunktur. Behandlaren tyckte att hon var så FIN :love: och MYSIG! :love:
Mmm... sa jag... :devil:
Hon hade konstigt nog spänningar runt högerbogen. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Oj då, lycka till på kursen:p.

*kl*

Jag är i viss strejk för närvarande. Barbie är lite på halvfart för jag vägrar rida när det är kallar än -15. Igårkväll var vi ute på en mysig tur i -4 och snöfall. Idag var det -18 när jag tog in hästarna vid sex (nu är det -23). Stackars lilla ponnyn frös så hon skakade i ett 400gr med fodrad helhals:cry:. De andra dagarna det varit så här kallt efter att jag klippte senast har hon haft ett 300gr stalltäcke under utetäcket men nu blev det så kallt så himla fort att jag inte la på det igår:(. Uscha vad dåligt samvete jag har!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Fiorano:Usch vad kallt! vi har -6 till -9 o det räcker tycker jag! Men det är jättefint ute nu, man kan galoppera låååångt i snön o det är underbart!

Marvin: Att hoppa o studsa är ju också ett sätt att slippa jobba. Du får bara peta på med din ytterbog o jobba vidare.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Till och med vi i huvudstaden börjar få riktigt kallt. I morgon ser de ut att vara minus 15 mitt på dagen. Typiskt när jag ska släppa ut hästarna på morgonen. Vattenkaren i hagarna lär vara bottenfrusna. Suck. I går var dörren till ridhuset fastfrusen så de blev Uteritt även i går. Förutom uppsittningen så skötte hon sig bra. Hoppas på att någon fått upp dörren så jag kan rida inne i dag. Mkt nöjd över mitt köp av Pikeur softshell ridbyxor förra veckan, verkligen stor skillnad från vanliga. Nu väntar jag på min Uhip kjol, hoppas den kommer med posten i dag. Tycker inte de är så stor ide att rida när det är närmare -15, jag fryser och är spänd och överför de till hästen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ja kylan ställer till det en del.. hur gör ni med vatten i hagen? Jag tar med mig två dunkar med skållhett vatten hemifrån som jag häller i den frusna vattenbaljan. Det brukar bli lite lagom ljummet vatten för dem då. Jag har ställt baljan på en rejäl bunke halm för att isolera lite underifrån men såklart fryser det ju ändå. Jag startar även vattenkokaren på kvällen i stallet och häller lite varmt vatten i spannarna så det inte fryser direkt.

Har ju även några hönor i stallet så gäller att plocka in äggen innan de fryser :p

Ska försöka komma iväg till ridhuset idag och rida igenom GP lite ordentligt, tävling på söndag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

I hagarna tar vi bort all is (har vattentäta varma vantar som ligger i stallet som alla lånar) och fyller på med varmt vatten morgon och lunch. Har en H2O säck men de är nästan bara jag som använder den, annars kånkar vi med hinkar. I stallet får fläktarna vara på under dagen då alla är ute.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag är den enda i vårat stall som ger hästar vatten i hagen (och när jag föreslog att det skulle ingå i lunchfodringen att bära en hink varmt vatten till vardera hage och slå över vattenhinkarna eftersom det har varit väldigt många kolikfall i år och det känns viktigt att göra vad man kan så fick jag höra att "det blir sååå mycket jobb" och "plötsligt så tar lunchfodringen så mycket tid då"). Vi har två hagar, det är max 100 m att bära och annars består lunchfodringen av att bära ut 5 påsar och pyttsa ut i dessa hagar.

Inga kommentarer på det.


Men jag försöker i alla fall vara i stallet runt lunchtid och ge mina två stora byttor med vatten då, så har de i alla fall för ett par timmar framåt beroende på temperatur. De står i uteboxar så inne har de varsin thermobar med tempererat vatten.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag red dressyr för en ny tränare igår på Q. När hon bad mig att aktivera bakbenen första gången så svarade han med att slita tyglarna ur nävarna på mig och sedan slänga sig genom hela ridhuset hysteriskt bockande, sedan höll hon sig på ett behörigt avstånd medan hon undervisade :angel: det är i alla fall skönt att se att han är lite på tårna och inte är trött av att sova i uteboxen längre. Sedan blev han fin och det är absolut ett samarbete att fortsätta, tränaren kommer till ridhuset där jag rider (har skrittavstånd dit) en gång i veckan så enklare än så kan det i alla fall inte bli.

Nu väntar jag bara på att få en uppkörningstid för BE så att jag kan hämta mitt släp (som jag köpt men inte får köra :D ) och börja planera för att tävla. I normala fall vill jag ha hästarna klara för att tuffa igång på tävlingsbanorna i februari men i år får vi senarelägga premiären lite.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tänkte åxå ut och skutta lite :)
Börjar med nån P&J nu på grannklubben nu på alla hjärtansdag så vi hinner träna lite till :angel:
Tänkte sticka till ridhuset ikväll och gympahoppa lite :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Känns jobbigare med en buköppning än att bära vatten.:grin: Vi har 6 hagar som användas nu men behöver inte bära så långt. Ingen hos oss som klagar i alla fall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

KL

Här är en liten bild på oss :)

img_2944_50f18fa5e087c35d76eaaf4d.jpg


Å här är en på båda mina älsklingar.

pic_50eb266dddf2b3432561ef7a.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kl

I dag hade jag planerat att rida i ridhuset. Men när jag kom till stallet och termometern stod på -17 grader tänkte jag om. Jag valde att longera en sväng i stället med gummisnodd och hon fick lugnt jogga i skritt trav och galopp. Mest så hon fick röra lite på sig. Sen åkte varmaste täcke fram, 550 gr Amigo super Heavy, och massa extra hö.
Så här mysig var hon när vi var klara i ridhuset.:love:
bild3_zps6b24b900.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 613
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 027
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 205
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Uterätt för kor
  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp