07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min har ju gått på fri tillgång ända tills i söndags när hon flyttat tillbaka till mig.
Nu får hon sina vanliga 9 kilo. Först så åt hon jättedåligt och bara grisade ner allt i boxen. Nu har hon fått ett nät och det funkar perfekt. Hon äter hela tiden utom i hagen där är får de lite av morgonhöet och så förstås lunchen. Hon är lite överviktig och har förstås ordentligt med päls. Min andra häst som i hela sitt liv har satt galen päls har också kort päls nu han har stalltäcke inne och stalltäcke (150 gr - tror jag) + vintertäcke (220 gr) ute.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har också fläkt i stallet men den var inte på igår. Det är bara 3 hästar i vår stalldel och fryser vattnet så får vi inte släppa ut dem då vattnet kan frysa på hela anläggningen när det frusit i ett stall. Lite knasigt men de dör inte av att vara inne en dag, var bara våra hästar som var inne idag, och nu är fläktarna på så nu kommer det inte frysa. Vi har även värmeledningar längs rören men det frös som sagt ändå.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min poäng Var att är de täckade , får grovfoder under vistelsen ute regelbundet och inte går ute dygnet runt så nej - du behöver inte biffa givan nej ... Att det svänger i temp är inte särskilt viktigt om hästarna är täckade, får mat regelbundet i hagen och inte ens är ute mer än dagtid .

Jfrelin : nä de dör inte ;) men upplägget är inte djur vänligt för den skull . Sätt på fläkten i tid ?
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nar jag kom i morse va de runt nollan i stallet. Vattnet i spolspiltan hade frusit. Vi kor med varmeflakt pa under dagen nar hastarna ar ute, men har den aldrig pa under natten. Lite jobbigt ar att vanliga dorren till ridhuset frusit fast, sa man far ta en mindre dorr.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Håller med men inte så mycket att göra åt, eller man kan ju flytta men det vill jag inte. Fläkten sattes på igår kväll vid 23 men vid stallet var det -30 grader i natt. Idag hade stallägaren kommit med en till fläkt till vårat stall :D

Detta är andra gången på de 10 år jag stått på anläggningen som hästarna inte fått gå ut så det händer ju inte direkt jätteofta som tur är
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vad har ni för fläktar i era stall ? byggfläktar ?

Vi har inga i vårt stall men det har varit plusgrader inne, vattnet i hinkarna har inte ens en ishinna. Dock är det inte varmt, det är nog runt nollan en sån här dag.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Är det andra gången på 10 år är det givetvis knappast ett problem .

Jag är van vid mååånga stall där hästarna ska agera termosat dagligen dags vintertid och står på stall om
Det är -15 ute .
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har några fläktar som är godkända för stall. Har ingen aning om vad det är för typer.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nä precis. När det händer så sällan kan man stå ut med det.

Det är ju inte okej om hästarna ska vara inne titt som tätt för att värma stallet. Då får man fan isolera bättre.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Det ska mycket till för att jag ska låta hästarna vara inne bara för att vattnet fryser. Då skulle mina få stå inne halva vintern. :p

Sista veckan nu när det blev lite kallare (-15) så fryser det i mitt stall, mycket is i spannarna både när man släpper ut på morgon och när man tar in på kvällen. Tar då med varmt vatten hemifrån för att tina upp. Vattnet är fruset varje morgon, jag sätter fläkten på kranen några minuter, tinar, häller upp det vatten jag behöver och på kvällen har det frusit igen. Lite meck men tar bara några minuter.

Angående övertäckning så hoppas jag verkligen att jag inte gör det, det är bara nu när det blev såhär kallt i samband med att hon är nyklippt som jag har dubbla täcken :) De två som är oklippta har ett varsitt 200 gramstäcke.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Påtal om täcke så har min på sig ett 300g nu. Han kändes inte kall under så han får fortsätta att ha på sig det. Lite mer mat får dom till lunch men inte mycket. Ni har det mycket kallare uppe i Stockholm här i krokarna har vi haft mellan -8 - 19.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min skrutt har sitt tjocka innetäcke (vet ej hur tjockt, ärvt det av en kompis) plus sitt 300 g utetäcke med halvhals. Blir aldrig kallare än 5 grader i stallet.

Idag var det strömavbrott i den delen av stan som stallet ligger i, så jag har mockat i ljuset av pannlampan. Sen kom strömmen som tur var tillbaks så att jag kunde göra i ordning hästen för träning.

Hon var varit hemsk hela veckan och bara studsat omkring, men idag var där hinder så då gick det bra att gå fram. :grin: Var riktigt trevlig idag igen, men jag lät nog henne sticka ut ytterbogen lite... Nytt underlag i det ridhuset, riktigt blött och tungt, men hon hoppade med stuns, och när jag kommer ihåg att jag måste tänka när jag hoppar så går det faktiskt riktigt bra. Sen glömmer jag det igen och vips så blir det fel. :o

När vi kom tillbaka till stallet hade strömmen gått igen. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Och vi ska åxå hoppeträna idag :banana:
Tror att han kommer att vara ganska piggelin då jag inte kunnat rasta honom ordentligt i v pga vädret/ underlaget...
I tisdags longerade jag med pessoasystemet och i onsdags red jag ut en hyfsad runda i -14 grader och igår longerade jag med systemet igen. Så vi får väl ta det lite som det kommer, det är ju bara "igångsättningsträning" så jag tror nog att hon orkar iaf ;)
Siktet är inställt på P&J på alla hjärtansdag :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Är väl lättare i stall som har hinkar o inte vattenkoppar. Då kan man ju bara släppa ut utan att bry sig. Jag har ju hinkar så mina har aldrig nånsin behövt stå inne för att klara ledningar men det är ju olika, att få stå inne 1 dag för att inte hela stallets vattenledningar ska frysa sönder kan man ju leva med.

Mitt stall är ju kallstall också o just nu får de ju hösilagebal i hagen med fri tillgång ute men förr om åren har vi fodrat ute o då alltid gett några extra kilon när det varit -12 och neråt. Märks på hästarna att de behöver lite extra för ingen har ju lagt på sig nåt som går att märka iaf. Det är så himla praktiskt med foderhäck, det och min värmevattenkopp i hagen är det bästa som hänt mitt hästägande på många år!:banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har mellan +5 och +-0 i stallet beroende på väder. Vattnet har frusit några gånger när det varit runt -25,-30 grader annars inte. Jag har min spårklippt på halsen och han får vara naken inne och har sitt Mark Todd vintertäcke på ca 400g ute. Han fryser inte alls och om jag lägger på ett innetäcke och han blir för varm så rullar han sig maniskt och drar i täcket så han får vara utan :) Gillar inte att övertäcka och är glad för att han inte är en fryslort :)

Över natten har han så pass mycket hö att han nästan alltid har lite kvar och ute får dom både frukost och lunch och kommer in vid 16.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vi har åxå kallstall men har i år varit ganska befriade från att det fryser inne, och då har det ju ändå varit några riktigt kalla dagar/ nätter för att vara Skåne.
Fille är ju helklippt och jag är väldigt rädd om hans rygg så han står i 300g stalltäcke + 300g yttertäcke alltid så fort det är minus ute. Han blir inte för varm, det märker jag direkt på vatten åtgången i hans spann.
När det va lite närmare så har han bara ett regnetäcke utanpå sitt stalltäcke.
Jag är glad för att täcka, men kan va för att han e lite frusen av sig..
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag tycker det är rätt kul att pyssla o göra hästen fin :angel: Men det får bli utsläppt man, fast kavaj o vita ridbyxor tänker jag ändå ha, vi är ju inte ute så himla ofta så kläderna kan behöva luftas lite.

Jag har dessutom tvättat ridhjälmen, den är fortfarande blöt, hoppas den inte fryser fast på huvudet på mig :p

Om du inte har en filmare i Åstorp, ska ev jag åka dit o titta på din klass, intressanta stammar (nörd som man är) i avd B. Då kan jag filma dig. Jag skickar pm med mitt nummer. Jag har dock inte bestämt att det blir så riktigt ännu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh tack vad snäll du är :bow: :laugh:

Nu har jag övertalat min make så han har lovat filma :)

Håller med dig angående intressanta stammar, verkar vara riktiga hoppkanoner de flesta, o så kommer vi där...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 448
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 020
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp