1,5 miljoner utan Internet i Sverige ...

Lite planering som en färd till ett bibliotek för att nyttja internet, en färd som kan vara flera mil lång.
Eller att ta sig till en mataffär för där kan man skaffa en postväxel att betala med.

Jättelätt
Inte.

Men vänta nu. Vi pratade om alla som inte längre kunde handla med sina kontanter i vardagen - vem utnyttja postväxel dagligdax? För den som är nödgad att idag hålla i kontanter på ICA, vill jag mena att det ska finna service som gör att man kan göra sina bankärenden utan internet hemma. T ex i butiken där man tidigare använde sina kontanter.

Själv har jag helt gått från postväxel och nyttjar istället Swish vid försäljning/köp av bil t ex.
 
Men vänta nu. Vi pratade om alla som inte längre kunde handla med sina kontanter i vardagen - vem utnyttja postväxel dagligdax? För den som är nödgad att idag hålla i kontanter på ICA, vill jag mena att det ska finna service som gör att man kan göra sina bankärenden utan internet hemma. T ex i butiken där man tidigare använde sina kontanter.

Själv har jag helt gått från postväxel och nyttjar istället Swish vid försäljning/köp av bil t ex.

Nej det är just det.
Ingen människa använder postväxel idag.
Men jag fick det konkreta förslaget gällande hur jag i ett kontantlöst samhälle på ett utmärkt enkelt sätt (kan inte swisha eftersom det inte finns mobiltäckning och således inte möjlighet till swish här hemma hos mig) kunde ha betalat den häst som jag igår betalade med papperspengar (summan var inte stor, två tusen kronor inklusive frakten om 20 mil enkel väg)...

Det var inte på ICA man behövde använda sin postväxel, det var i min hästaffär.
 
Vi har också usel mobiltäckning hemma, men det hänger ju inte på hemma. Det hänger på täckningen där jag är när jag köper bilen/hästen/hunden. Och det har hittills alltid ordnat sig, för jag samordnar det med andra ärenden som t ex post, bank, inköp.
 
Nej men jag menar att äldre är en (stor och heterogen) grupp som har större svårigheter att använda internet och swish och liknande, jämfört med yngre människor. Och att det därför har fördelar att kontanter är ett giltigt betalningsmedel.
Fast kontanter ska väl ändå inte vara nödvändigt?
Betalkort har ju funnits i 30 år så även de som är 90 nu var ju faktiskt inte lastgamla när de kom?
 
Fast det ar val dar "A-laget och B-laget" kommer in ... Har man tillgang till internet kan man utnyttja servicen fullt ut, har man inte tillgang till internet hemma blir det betydligt besvarligare. Da spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, da har man problem med det mesta i samhallet. Det blir ett bra satt att avfolka landsbygden i Sverige.

Tro mig, det är inte det enda sättet man försöker avfolka landsbygden på i Sverige idag... :grin:
 
Fast kontanter ska väl ändå inte vara nödvändigt?
Betalkort har ju funnits i 30 år så även de som är 90 nu var ju faktiskt inte lastgamla när de kom?

Ibland köper man begagnade saker av varandra. Då kan man inte använda betalkort.
Eller så ber farmor mig att köpa vetemjöl när jag ändå är och handlar. Visserligen ger jag henne gärna vetemjölet, men hon vill göra rätt för sig. Och hon kan ju inte betala mig med betalkort.
 
Vi har också usel mobiltäckning hemma, men det hänger ju inte på hemma. Det hänger på täckningen där jag är när jag köper bilen/hästen/hunden. Och det har hittills alltid ordnat sig, för jag samordnar det med andra ärenden som t ex post, bank, inköp.

Jag köpte hästen hemma. Hos mig. Säljaren kom körande med den eftersom jag hade ont om tid och säljaren var angelägen om att dels bli av med hästen, dels placera den hos mig.
Jodå, minsann.
Men även om vi inte varit hemma hos mig, var det en bra idé att betala med pengar i det här fallet.

Och det är ju frånvaro eller närvaro av pengar som vi diskuterar.
Postväxel var ju inte (tycker inte jag heller) ett normalt betalningsmedel. Femhundralappar var i det här fallet ett väldigt normalt betalningsmedel och dem hämtade jag på bankomaten nere i samhället - när jag hade vägarna förbi.

Men om det inte funnits femhundralappar att hämta i en bankomat?
Det var det som var frågan...
 
Men om det inte funnits femhundralappar att hämta i en bankomat?
Det var det som var frågan...

Jag ska ärligen säga att det i min värld är ett lyxproblem. Det finns andra sätt att lösa detta på, särskilt eftersom det är begränsat hur mycket kontanter det går att ta ut.

I relation till hur mycket som kommer med kontanter, tycker du verkligen det är värt att du kan betala en häst som du beskriver? Uppvägs det negativa av friheten att kunna betala hästen cash?
 
Jag ska ärligen säga att det i min värld är ett lyxproblem. Det finns andra sätt att lösa detta på, särskilt eftersom det är begränsat hur mycket kontanter det går att ta ut.

I relation till hur mycket som kommer med kontanter, tycker du verkligen det är värt att du kan betala en häst som du beskriver? Uppvägs det negativa av friheten att kunna betala hästen cash?

I det här fallet.
Hästen kostade två tusen kronor där den kom hem till mig.
Ja, jag tycker att två tusen kronor är lämpligt att betala med femhundralappar.

Antagligen tycker säljaren det också, utifrån att jag kan gladeligen hävda att jag inte skulle åkt flera mil för att kunna ordna med betalning av den typen av summor.

Ja, det finns andra sätt att lösa ägarbyte av två tusen kronor.
Men tycker du att det är rimligt att använda någon timmes tid till att köra hitan och ditan för att ordna det på krångligare sätt?

Ja, jag har förstått att kontanthanteringen används till att begå skattebrott och "penningtvätt".
Men majoriteten av kontanthanteringen handlar knappast om det.

Jag vill ha friheten att kunna köpa begagnade saker av andra människor på ett loppis eller liknande. Jag vill kunna köpa en billig häst för kontanter (jag vill inte heller hantera eller ha stora summor, men två tusen kronor är inte i sådan nivå att jag ser det som särskilt mycket pengar).

Så ja, jag tycker att bekvämligheten i att kunna handla för kontanter trots att en del personer handskas med kontanter på ett brottsligt sätt.

Precis som jag tycker att det är praktiskt att kunna köra bil, trots att det finns ett antal personer som väljer att köra bil på ett brottsligt sätt.
 
Du sitter verkligen och argumenterar för att det vore utmärkt med ett kontantlöst samhälle.
Ja det gör jag.
Därför att vinsterna vad gäller brottsbekämpning och minskade kostnader för samhället är så stora.
Naturligtvis så måste det först finnas andra lösningar, men det gör det redan till en mycket stor del.
Personligen så anser jag att kontanter är ett himla trassel för så så måste ju jag planera en massa i förväg.

För mig så är det en jätteapparat att hantera kontanter.
De är fysiska och kan inte plockas runt med i cyber-rymden.
Hittills så har det inte hindrat några av mina impulsiva affärer inkluderat en hästlastbil och två personbilar.
 
Men tycker du att det är rimligt att använda någon timmes tid till att köra hitan och ditan för att ordna det på krångligare sätt?
Nej jag anser att internet skall vara så väl utbyggt att du kan Swischa på din gårdsplan.
Då så hade du inte behövt åka någon stans alls för att hämta pengar.
 
En liten roande anekdot, en fd kollega till mig vägrar att använda internet för sina bankärenden, han har inte ens ett betalkort, han går till banken dagen efter löning, tar ut allting i kontanter och betalar sedan alla sina räkningar på samma gång. Han klagade fö för inte så länge sedan att när han var på en pub vägrade de att acceptera kontanter. Han bor i Solna så inte direkt problem med täckning. :p

Han vill helt enkelt inte ha något med elektronisk överföring eller bankomat att göra. Cash only. Jag har ingen aning hur han lyckas leva så.
 
Ja, en telefon kan de flesta skaffa även om personer med skulder kan få svårt att teckna ett abonnemang.
Och en smartphone är ruskigt dyr om man ska köpa den utan abonnemang så det finns säkert ett antal människor som faktiskt inte har råd eller möjligheter.

Och så finns det de som inte har nättäckning vilket innebär att de (vi) inte kan använda mobilen till att köpa SMS-biljett där vi bor.

Jag är ganska säker på att du inte behöver någon smartphone för att köpa sms biljett tror det går med vilken mobil som helst. Abonnemang vet jag inte men det verkar konstigt om det skulle behövas.

Dock känns det ju rätt dumt att köpa en mobil bara för att kunna åka buss.

När det gäller bristen på internetuppkoppling/mobiltäckning så är ju det ett stort problem att det är så bristfälligt på många platser. Just bussbiljett köp är ju en mycket liten del i sammanhanget(det finns ju dessutom flera alternativ.).
 
Det är det här också numera.
Det finns massor av banker som vill ha kunderna.
Försäkringsbolagen och matvarukedjorna startar banker på löpande band.
Men inte vill de ha varken checkar eller kontanter för det, för de köpstarka kunderna efterfrågar inte det.

Darfor att de stora bankerna la ner den mesta "customer service" och darfor fragar inte folk efter det langre. Numera ar de flesta glada bara det fungerar hyfsat med banken.

Det där är ju inte riktigt sant.
Med tillräckligt med pengar så skaffar man sig internet på något sätt.
När man har räknat bort Net1 och satellit så är det inte många fläckar kvar som inte kan få internet.
Och om man är gruvligt rik så kan man dra sitt eget fiber.
Hit skulle det kosta litet drygt en miljon att få fiber och i vissa lägen kan det nog vara värt det.

Menar de att det ar ett jamnlikt samhalle dar manniskor maste betala stora pengar for ett undermaligt internet? Sjalv har jag levt med satellit internet i flera ar och vet precis hur mycket en hyfsat modern tjanst kostar for undermalig funktion. Och da ar anda satellit ett system som fungerar, om an inte bra. Bor man i satellit skugga ar det dock mycket varre.
 
Ska vi snacka bussresande, så är väl Östergötland ett av de "bättre" exemplen. Inga kontanter, i tätortstrafiken kan man inte betala med kort, SMS-biljett är avskaffat. Alternativen som finns är förköpta biljetter, eller en app till valfri modern smartphone.

Jag använder nästan bara kort idag, väldigt sällan jag har kontanter på mig; e-faktura började jag använda så fort jag fick möjlighet, etc. Men ändå ser jag att icke-elektroniska alternativ skulle kunna vara praktiskt ibland. Teknik löser inte alla problem.
 

Liknande trådar

Äldre Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 546
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp