Bukefalos 28 år!

1-årsplan, 5-årsplan?

1års plan
- Gå klar utbildningen
- Flytta om jobb inte fås här
- Skaffa hund
- Ta körkort
- Gå ner i vikt

5års plan
- Bo i villa/hus med trädgård
- Ha jobb inom det jag utbildas inom
- Ha hittat Mr. Right
- Kanske barn?
 
Gick lite blandat med förra årets planer:

Ett år
*Tagit mig igenom 2/3 av utbildningen - Klart
*Fortsatt träna 2-3 dagar i veckan under de perioder jag har tillgång till ett gym och på så sätt förhoppningsvis få lite ordning på ryggskadan. - Japp! Eller, tja, jag har pga anhörigs sjukdom haft ett långt uppehåll, men jag har å andra sidan äntligen upptäckt hur roligt det kan vara att gymma. Så nu har jag kommit igång igen utan att det känns som en ansträngning, mer som att jag unnar mig det :)
*Börjat forska - Nix.
*Skrivit klart story nr 1 - Nix.
*Utvecklats i mitt skrivande - Nej inte särskilt. Lite grann kanske.
*Fått ännu bättre självförtroende både privat och professionellt - Ja verkligen. Det är spännande hur jag förändras för varje år som går :D.
*Arrangerat lite smågrejer på stallet - Nej det har jag inte orkat med.
*Fått tag på den där dressyrsadeln ... - Ja äntligen!
*Rest till något riktigt awesome ställe - Var planerat men blev inställt pga min anhöriges sjukdom. Får satsa på nästa år.
*Sommarjobbat inom något som har med mitt blivande yrke att göra - Lyckades få drömjobbet för den här tidpunkten i utbildningen.
*Läst en bok vardera på franska, tjeckiska och eventuellt tyska - Haha näääe.
*Läst några HP inom något skojigt ämne som inte har något med mitt program att göra, typ historia - Haha näääe igen, hur tänkte jag när jag gjorde de här målen?
*Fått undan allt skräp från lägenheten - Klart! Fast... mina roomies har fyllt på igen, så det hjälpte inte så mycket.

Fem år
*Vara på andra halvan av AT
*Träffat någon lämplig man att trivas med
*Fått ihop iaf sexsiffrigt på hästkontot och börjat titta så smått efter stor häst
*Skrivit en hel massa och blivit duktig på det
*Kommit på vad jag vill vidareutbilda mig till
På femårsplanen har jag inte uppfyllt något på riktigt än, men jag börjar känna att jag lutar mot en viss specialitet så sista punkten har i alla fall kommit en bit på vägen :).



Och så var det målen för kommande år:

Ett år
*Har en termin kvar på utbildningen
*Har gjort ett forskningsprojekt och kommit fram till om jag vill fortsätta att forska
*Fortsatt att rida för tränare regelbundet och både ponnyn och jag har utvecklats massor
*Har fått över 65% med ponnyn på en storhästtävling
*Fått en placering
*Rest till något spännande ställe
*Om det skulle bli så att min tillvaro kraschar fullständigt under första halvan av 2016, så ska jag vara hjälpligt tillbaka på banan igen om ett år
*Klarat av världens roligaste och läskigaste sommarjobb
*Fortsatt att träna 2-4 ggr i veckan och uppnått lite resultat av träningen
*Fördjupat ett par vänskaper som jag tror kan bli bra
*Har haft tid att skriva lite grann
*Komma igång med att spela brädspel och lära mig det ordentligt

Femårsplanen får i stort sett stå kvar, förutom att jag bör vara klar med AT om fem år.

Jag är 22 år gammal.
 
Min plan var ju inte sådär väldigt avancerad men jag har lyckats hålla mig kvar på utbildningen och jag bor i samma stad så det är ju alltid nåt! Har dock inget eget boende, faktiskt mindre eget än när jag skrev inlägget. Då hade jag en liten etta i andra hand medan jag nu bor i en större tvåa med en kompis.

Detta års plan blir verkligen eget boende!

Och här sitter jag i min egna lägenhet och njuter av en ensam tenta-p! Fortfarande kvar på utbildningen i samma stad.

Ska skriva massa 2016-mål senare! Var ju riktigt roligt att läsa både egnas och andras tankar och se hur de utvecklas med tiden! Dessutom har jag ju börjat inse att 5 år verkar gå snabbare än jag tror och herregud snart har jag ju en framtid utan skolan :eek:
 

1 år:
Avslutar utbildning.
Lägger/lagt undan tillräckligt med pengar för att kunna genomföra min drömresa.
Springa några lopp.

5 år:
Arbetar/pluggar utomlands
Rest min drömresa
GMU (tror jag)
Börjar planera för att slå mig ner någonstans
Fortsätter med hästlivstilen
Tränar vidare, försöka mig på några tuffare obstacle-lopp.

Dags att väcka tråden till liv om nåt år, respektive fem för att se om nåt har förverkligats kanske? :)
 
haha intressant, har knappt loggat in här på ett år, nu ska vi se

Sv: 1-årsplan, 5-årsplan?

1-årsplan:
- ta körkort NEJ (fick körtelfeber när jag skulle tagit intensivkurs..)
- sälja lägenhet 1 CHECK
- bli skuldfri NÄSTAN CHECK
- renovera klart lägenhet 2 CHECK
- flytta CHECK
- renovera ett torp HMM NÄSTAN, SKA GÖRA I SOMMAR
- skriva klart en bok, våga skicka min förläggare ÖH NEJ VARFÖR SKREV JAG DETTA
- utveckla min företagsidé och faktiskt försöka få in lite pengar på skiten MINNS EJ IDÉN MEN VISST
- säga upp mig CHECK

har dock också på den tiden träffat min man, flyttat ihop, haft stort bröllop, och blivit gravid. :o var singel och hade inga andra planer på att vara något annan än det för ett år sedan. har andra vanor, annan ekonomi, helt andra prioriteringar nu.

också börjat jobba ihop lite med min man (i en helt annan bransch), så allt är mycket spretigare nu. också blivit av med flera av mina bästa kompisar o skaffat massa nya, och det har hänt massa i min familj (en har flyttat utomlands, en har blivit svårt deprimerad, osv).

ny 1-årsplan är typ:
- föda barnet
- överleva
- vara bra fru och mamma
- inte dö av uttråkning under föräldraledigheten

allt annat är bonus
 
20 år gammal tjej.

1års plan:
Hmmm... När 2016 är slut så skulle jag gärna vilja ha kommit över alla jobbiga känslor jag har gentemot en kille. Kunna blicka tillbaka och se 2016 som ett bra år! Det har varit en tuff start men det betyder inte att det skall behöva fortsätta så.

Jag skulle gärna vilja ha aktiverat mig mer än i fjol. Kanske börja på badminton (hur nu det fungerar) eller någon annan sport. Ridning är ju extremt kul men tror det får vänta lite just nu...

Kaaanske ha tagit körkort också!! Men vågar inte riktigt ha det som en plan, kanske som ett önskemål.

5års plan:
-Klar med utbildningen och börjat arbeta.
-Körkort 100%.
-Kanske hitta en partner. (Vill inte se det som ett mål men ja, det hade varit nice)
-Må bra och försöka hålla mig hälsosam och aktiv så gott det går.
-Förbereda mitt självständiga liv aka. flytten hemifrån alt. flytta hemifrån.
 
Ett år:

- Flytta med pojkvännen igen.
- Möblera/köpa nya möbler till nya bostaden
- Bli sambo
- Få en tillsvidare anställning på jobbet.
- Fått ordning på min Plymouth Valiant.
- Bygga hundbur, igen.

Fem år:

- Fortfarande vara ihop med pojkvännen.
- Fortfarande bo på landsbygden.
- Fortfarande ha en anställning men helst fått annan arbetsuppgift.
- Fortfarande ha bra livskvalitet.
- Skaffat en till hund. Antingen Corgi Cardigan, Schäfer, Eurasier eller Finsk Lapphund.
- Lackerat om Valianten alt. skaffat en annan gammal bil.
- Skaffat en ny vardagsbil.
 
Ett år
  • Tagit examen
  • Fått ordning på mitt mående, minskat på stressnivån
  • Bostadssparat så mycket det bara går
  • Skaffat ny valp bara den rätta kullen dyker upp (annars väntar jag)
  • Hållit igång min halvpensionär till häst åtminstone 3-4 dar per vecka

Vad kul att se tillbaka! Får checka av examen, stabilare mående och delvis bostadssparandet (pengar vill man väl alltid ha mer av.. :angel:). Någon valp har det inte blivit ännu, väntar ännu på den rätta kullen. Hästen hölls igång tills han plötsligt rycktes ifrån mig i somras. :cry::heart Istället blev det en ny hästvän, som jag är mycket nöjd med! :love: Nu vill jag göra en lista inför detta år också. :D

  • Fortsätta bostadsspara i rask takt
  • Förhoppningsvis börja planera närmare för egen gård
  • Få fast anställning
  • Satsa mer tid på maken och vårt förhållande
  • Starta LB dressyr med hästen och utvecklas i ridningen
  • Få hunden uppflyttad till avancerad klass i rallylydnad
  • Ny valp?
 
Gott nytt 2017! Tänkte göra en uppföljning på förra årets lista.

Plan för 2016 och framåt:
1 - års plan:
- Inreda hemmet färdigt, och bli nöjd. (Har en tendens att ändra mig stup i kvarten.)
95 % nöjd, blir inte riktigt sams med mitt vardagsrum. Himla underlig planlösning.
- Snickra ett staket och plantera i min lilla trädgård.
Vi struntade i staket, men dock har jag planterat. Sedan var vår Leonberger så snäll att han drog upp det jag planterat, så jag fick plantera om allting.
- Följa min budget jag har gjort upp.
Följde den riktigt bra, men har valt att inte göra någon ny då jag blev otroligt stressad över att alltid hålla mig inom ramarna. Har fått en bättre koll på min ekonomi allmänt så nu skriver jag bara ned mina omkostnader.
- Bli mer social (inte direkt det lättaste med mina diagnoser, men värt ett försök.)
Varit mer social än vad jag trodde var möjligt för min del. Blir inte alls lika trött när jag umgås med människor och kan nu tycka att det är trevligt att umgås.
- Vara mer rädd om mig själv.
Ja och nej. Sade upp mig från jobbet efter att jag blev misshandlad men blev traumatiserad till en sådan grad att jag började skada mig själv.
- Lära mig äta en grönsak (hatar verkligen alla grönsaker. Eller ja, inte gurka, men det är ju bara paketerat vatten.)
Röd paprika ftw!
- Lära mig baka ätbara bullar.
Hahahaha. Nej.

5 - års plan:
- Betalat av 80 % av mitt studielån.
Betalar för fullt men tror inte att jag hinner komma upp i 80 %.
- Utvecklats och fått mer kompetens i min yrkesroll.
Det har jag, men kommer byta till att arbeta på specialvårdavdelning eller inom administration.
- Varit utomlands minst en gång, helst två.
Var utomlands i september, och kommer åka iväg igen nu i maj. :)
- Besökt Göteborg och Ullared igen.
Åkte i maj med min gravida syster, det var jättemysigt! Vi hade hyrt stuga, packat matsäck och var bara allmänt glada.
- Slutat med en/flera/alla mediciner.
Har tyvärr fått öka doseringen.
- Skriva en bok.
Påbörjar, suddar, raderar, ångrar. Allmänt kaos för stunden. :rofl:

Plan för 2017 och framåt.

1 - års plan:
- Få en ny anställning inom kirurgi eller administration.
- Läsa minst 10 böcker.
- Klappa en orm.
- Börja med yoga.
- Shoppa mindre.
- Börja spela elgitarr.

5 - års plan:
- Ha en arbetssituation jag är nöjd och trivs med.
- Gift med sambon. :love:
- Ha en balanserad ekonomi.
- Kunna spela minst 1 låt på elgitarr.
- Kommit en bit med min bok.

Hur går det för er andra? :)
 
Gamla
"5 års plan

*Hund
*Afrika, safari och vandrat i naturreservat
*USA
*Hunnit rida mer

1 års plan
*Få hem nya hästen
*Weekendresa till ett nytt land
*Ridit kusen på kor
*Kommit igång med träningen
*Skapat nya relationer
*Fått in pengar i pengamaskinen"

5- års plan till 2022
*Hund
*Hus på landet
*Hästarna hemma
*Två avelston som jag tagit varsitt föl på

1- års plan
*Fått upp kondition
*Ridit på kor
*Påbörjat inridning på den lilla
*Skrapat ihop 30 hp
*Haft en relation
 
Gud så kul att följa upp här:D

Då sa jag: Om ett år hoppas jag att jag har kommit in på en utbildning jag SÅ JÄVLA GÄRNA vill gå. Har då hunnit gå en termin. Jag och min sambo bor i Stockholm då och är allmänt lyckliga och nöjda.

Nu säger jag: Ha! Inget av det där hände. Är så sjukt glad att jag inte gick utbildningen, hade inte alls varit lika lycklig om jag valt den vägen.

Då sa jag: Om fem år (2018) har jag hunnit avsluta utbildningen, få ett schysst jobb, jobbat mig uppåt och fått ett ännu schysstare jobb. Kanske bor vi i Sverige, kanske inte. Kanske har vi små söta spansksvenska ungar, kanske inte. Gifta är vi garanterat, ett fint personligt bröllop någonstans i världen för bara oss och våra närmaste :love:

Nu säger jag: Började ju aldrig utbildningen men har definitivt haft ett okej jobb och har nu ett ännu schysstare jobb - till och med vad som lätt kan kallas mitt drömjobb.. Boendesituationen är lite galen just nu så där är vi inte ikapp än, men förhoppningsvis blir vi det under året som kommer :). Inga ungar på G men gifta är vi :up:.

Ny plan:

Om ett år: Körkortet är taget, jag är ännu mer injobbad på mitt jobb som jag stortrivs med, Hosey bor här med mig i Estocolmo och vi är allmänt lyckliga och nöjda.

Om fem år: Unge kläckt? Vi har flyttat till större (gärna ett hus!), jag har köpt den där urfina jäkla bilen jag vill ha. Jag har ett jobb som är suveränt bra och som jag trivs jättebra med - ev fortfarande samma som jag har nu eller nåt annat nytt spännande.

Om fem år är jag trettiofem år.
 
Ett år:

- Flytta med pojkvännen igen.
- Möblera/köpa nya möbler till nya bostaden
- Bli sambo
- Få en tillsvidare anställning på jobbet.
- Fått ordning på min Plymouth Valiant.
- Bygga hundbur, igen.

Fem år:

- Fortfarande vara ihop med pojkvännen.
- Fortfarande bo på landsbygden.
- Fortfarande ha en anställning men helst fått annan arbetsuppgift.
- Fortfarande ha bra livskvalitet.
- Skaffat en till hund. Antingen Corgi Cardigan, Schäfer, Eurasier eller Finsk Lapphund.
- Lackerat om Valianten alt. skaffat en annan gammal bil.
- Skaffat en ny vardagsbil.

Oj, jag hade glömt den här listan. :O Men nu har det snart gått ett år och jag har hunnit med allt på listan förutom att få ordning på jänken. Men jag tror att Valle får stå ett tag till då jag inte får tag på delarna som behövs.
 
Har nog inte skrivit någon lista tidigare, men gör det nu. Better late than ever :D

2017:
- Ha roligt tillsammans med min häst, som jag förövrigt köpte 23/12-16. (Dessförinnan var han min foderhäst sedan 12/4-15).
- Göra högskoleprovet igen.
- Fylla 20 år - och för engångsskull fira min födelsedag. (Firade min födelsedag fram tills att jag fyllde 13, men har sedan inte gjort det, trots släktens tjat. Kanske är dags nu igen?)
- Komma in på någon utbildning till HT -17. Lutar åt ek. kand, pol.kand eller socionom på SH.
- Ta körkort.

2022:
- Min nuvarande häst lever fortfarande. (20 år gammal).
- Har också en yngre förmåga jag tränar och tävlar mera med.
- Fyller 25 år.
- Har fast jobb inom det jag utbildade mig till (blir klar 2020).
 
Tänkte på den här tråden bara för någon dag sen, tänkte att någon kommer säkert dra upp den igen :D

Det här skrev jag för ett år sen:

Om 1 år, januari 2017 (28 år)
- Är i sluttampen av min utbildning och har förhoppningsvis bara exjobb kvar - Yes, med förbehåll för ett tentaresultat som inte kommit än så har jag bara exjobbet kvar.
- Fortsätter träna sånt som är roligt och vad jag mår bra av - Ja det tycker jag att jag har gjort, med lite ofrivilliga uppehåll här och där pga sånt som händer i livet.
- Har rutiner som håller stressen borta - Inte helt hundra, men jag lär mig hela tiden vad som funkar och vad som inte funkar. Work in progress.
- Lära mig stå på huvudet :D - Det tycker jag att jag har gjort! Mer övning behövs alltid såklart men ja, jag har lärt mig komma upp i huvudstående :)

Om 5 år, januari 2021 (32 år):
- Har tagit examen och jobbar med något relaterat till min utbildning - Fortfarande planen såklart!
- Har köpt huset vi bor i eller ett annat tillsammans med maken - Vi börjar komma närmare ett husköp, men inte gjort slag i saken än.
- Har barn eller planerar barn - Vem vet, inget på den fronten än i och med att jag pluggar.
- Har vandrat i svenska fjällen - Jag har orienterat i svenska fjällen, gills det? :D
- Håller på med hästar på en nivå som känns lagom och rolig - Ja, det vill jag fortfarande. Just nu känns 2-3 dagar i veckan lagom, men jag skulle vilja rida för tränare för att komma framåt.
- Bra balans i livet - Lite flummigt, eller? :p Det jobbar vi väl alla för.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Uppdaterad plan:

Om 1 år, januari 2018 (29 år)
- Har tagit examen och jobbar med något relaterat till min utbildning
- Tränar och rör på mig regelbundet fortfarande, sånt som är kul!
- Har byggt en starkare och mer stabil kropp med hjälp av styrketräning
- Har utvecklats inom ridningen
- Trivs och mår bra i vardagen

Om 5 år, januari 2032 (33 år)
Då hoppas jag att vi har köpt hus och förhoppningsvis fått barn. Jag jobbar med något intressant, har eventuellt hästuppehåll men annars håller jag på med hästar på en rolig och lagom nivå.
 
Mål för 2016
- Bli gravid :p
Blev vi inte :( Men vi har skickat in remiss för IVF.
- Minskat stress nivån och inte få magsår igen.
Fick magsår en gång till men sedan dess har jag mått bra.
- Vara mer engagerad i mitt lantbruksuppdrag och lyckas bättre med årets sommaraktivitet.
Det var jag och sommaraktiviteten drog lite mer folk än året innan.
- Se norrsken.
Fortfarande inte gjort :down:
- Renoverat köket.
Snart färdigt :bump:

Mål att uppnå inom fem år (2019)
- Gifta oss.
Kommer nog bli av innan 2019, vem vet ;)
- Renovera färdigt huset (drömma går ju...)
Hehe kommer inte hända
- Vänta andra barnet.
Kommer inte hända
- Gått seminutbildningen.
Efter som jag slutat med kor så är det inte aktuellt.
- Startat SM inom rallylydnad eller agillity (eller vad vi nu kommer hålla på med) med Betty.
Är fortfarande målet.
- Skaffat hund nr 2
Kommer inte hända.

Mål 2017
- påbörja IVF (vågar inte hoppas på bebis)
- göra färdigt köket
- åka till ett annat land
- sluta snusa
- bli bättre på att spara

Mål inom 5 år (2021)
- Vara färdig lärare
- gift oss
- fått minst ett barn
- vart utomlands hela familjen
- börjat fundera seriöst på vart vi vill bo
 
Den här tråden är så kul. Tills man insåg att man helt hade glömt vad man hade svarat tidigare. ;)

Mitt första svar i tråden från 2014 såg ut så här:

Om ett år:
- Fått något form av jobb, sommarjobb, föräldravik, vad som helst som kan ge lite arbetslivserfarenhet inom just mitt utbildningsområde känns som högsta potten just nu.
2015 var det inte uppnått, men jag har just nu en provanställning fram till sista juni, och går det bara som chefen tror och hoppas så kommer det förlängas. Det är inte inom mitt utbildningsområde, men däremot har det med häst att göra utan att behöva jobba fysiskt med hästar/i stall, så det är så nära ett drömjobb jag bara kan komma. I vilket fall så ger det pengar och arbetslivserfarenhet just nu, jag har roliga kollegor och har en hyfsad chans att få använda kollegor som referens sen om jag behöver söka nytt jobb.
- Börjat träna aktivt med ponnyn och förhoppningsvis börjat nosa på tävlingslivet igen.
Årsskiftet 2014/2015 skulle min ponny fylla fem. Vi kom inte riktigt igång med seriös träning förrän efter sommarbetet i år, men nu har vi hittat en tränare som jag verkligen fastnat för, och hon förstår min häst och mig, och anpassar träningen efter våra behov. Tävlingarna var det dock check på redan under 2015.
- Flyttat hemifrån.
Stor fet o-check på den, mest på grund av ekonomin. Har bara hunnit få två löner.
- Bytt till en bil som är yngre än jag. Inget ont om den jag har, men just att ha en bil från rätt sida 80-talet hade känts... som om jag hänger med i tiden.
Samma som med att flytta hemifrån.

Om fem år:
- Fast anställd på ett jobb jag trivs på och tycker är utvecklande.
- Flyttat till hästgård.
- Hästen är utbildad och tävlad upp mot LA dressyr och kanske några lättare hoppklasser.
- Eftersom jag blir tvungen (:angel:) att skaffa en häst till om jag ska ha eget stall, så har jag antingen köpt en ponny till i lagom storlek, tagit föl på den jag har eller skaffat en B-ponny till världens finaste lilla kusin som kommer fylla nio år det året (vart tar tiden vägen?!).
- Skaffat hund.
- Lärt mig flytande spanska.

NY ETTÅRSPLAN, till 2018 (har då precis fyllt 28)
- Fått förlängt/fast på mitt nuvarande jobb allra helst, men i annat fall har jag ett annat jobb som jag trivs på.
- Flyttat hästen till ett annat stall som ligger bättre till geografiskt och som passar bättre för mina ambitioner.
- Köpt en egen hästtransport.
- Plockat bättre procent i lätt C och lätt B (dressyr) än i år. Börjat nosa på lätt A på träning.
- Kommit iväg hyfsat regelbundet till tränare. Vi måste nämligen åka till henne i grannkommunen nu, så det är lite meck när det ska passa för både henne, mig, chauffören och den som äger transporten, därav målet att köpa en egen.
- Min bästa, bästa bil är numera veteranare, så jag är inte så sugen på att göra mig av med honom längre. :angel: Men jag skulle gärna ha en till som har dragkrok. Och som är nyare än från -87.
- Lära mig köra med transporten med häst i. Har bara kört den tom eller med döda ting (hö)inne i annars.

NY FEMÅRSPLAN, till 2022 (då är jag 32...:nailbiting:)
Klistrar helt enkelt in den gamla, men ändrar det som ändrats.
- Fast anställd på ett jobb jag trivs på och tycker är utvecklande.
- Flyttat till hästgård.
- Hästen är utbildad och tävlad upp till medelsvår C dressyr, vilket är mitt drömmål.
- I den gamla listan stod det skaffa en häst till. Jag omvärderar mina önskemål. 2022 är min häst tolv år, och det är hög tid att betäcka om jag vill ha föl på henne. Så antingen finns det redan ett föl, eller är ett på väg. Eller så har jag köpt en welsh ponny i samma storlek.
- Skaffat hund.
- Lärt mig flytande spanska.

Sen skulle jag väl vilja skriva bli rik, snygg och smal också. Men det brukar aldrig hända trots att det varit mitt nyårslöfte sen typ 2009. :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
289
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 512
Senast: AI62
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
711
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp