10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

haha ja han har tagit sig lite väl bra runt magen :p Men sedan gör pälsen sitt med, han kan typ inte ha sina grimmor längre då han har så tät päls. Så blir nog att klippa huvud och undersidan utav halsen sen om jag vill kunna fortsätta arbeta honom... och hoppas då att magen ska bli lite mindre med :D
 
Sv: 10:orna del 4

Vad jobbigt.

Kan bara hålla med de andra. Hatar att behöva förklara saker för folk jag anser dom borde förstått själv, sen behöva ta sura miner över det.

Stå på dig! Vi är här om du behöver gnälla av dig :)
 
Sv: 10:orna del 4

Sötnosen då!

Tänkte på det här med flätad man och svans, skyddar det bra?

Vill ju att min egen ska få så lång och tjock man/svans som möjligt (:d) och har lite ideér på nya skyddsmetoder (om ni bara visste, haha)

Nu har han gått i en stor hage med massor av träd att kunna klia sig mot så alla hästarna är lite tuffsiga, men det är väl något man får ta på sommar året.

Är van vid kortklippta eller stubbman så nu blir detta mitt stora ilansproblem :D
 
Sv: 10:orna del 4

Jag skulle aldrig acceptera att ha hästen kvar på betet. Näringsvärdet är ju inget vidare vid denna tid på året så tillskottsfoder alternativt grovfoder i hagen tycker jag är ett krav om dom inte ser väldigt välgödda ut speciellt om det nu inte finns ett strå kvar där dom står nu.

Jag hade nog faktiskt funderat på en annan stallplats om jag var i dina kläder.
 
Sv: 10:orna del 4

jag kör på flätad svans och strumpa över nu när det börjar bli lerigt och äckel väder ute >__< jag hoppas att flätorna ska hjälpa, han går ju ihop med 3 unghingstar så hoppas man inte kommer upp och han saknar en fläta XD
 
Sv: 10:orna del 4

Tack för era input!

Hon är ju inte på långa vägar svältfödd, men hon börjar bli fin i hullet istället för överviktig nu, och jag vill inte att det ska trilla över på andra hållet. Dessutom har hon NOLL respekt för eltråden, så jag är livrädd att hon ska få för sig att gå på upptäcksfärd om hon börjar känna att det inte finns mat i hagen. Jag har 20 minuters resväg, så jag kan inte vara där på sekunden om något skulle hända, samt att om jag är i skolan och har mobilen på ljudlös i jackan är det inte ens säkert att jag märker om det ringer. Skulle kännas tryggare att ha henne vid stallet med mat, helt enkelt.

Stallägaren tyckte att jag kunde fodra henne inne. Och det skulle jag väl mycket väl kunna göra, om det inte vore för att det lägger till en timme som hon bara får stå och äta, och sen är det garanterat mörkt när jag ska tillbaka med henne. Samtidigt förstår jag henne också, för det är väldigt bekvämt för henne att ha hästarna där de är nu, och hennes är inte alls i samma behov av extrafoder.
 
Sv: 10:orna del 4

Tycker helt ärligt att din stallägare är egoistisk.
Du har redan nämnt detta och hon kommer med förslaget att du ska mata henne inne och VET vilken extra tid det tar för dig samt jobb/gå med unghäst i mörker.

Hoppas verkligen inte hon vågar ta betalt för vad det kostar att ha den på stall nu i September, som kontraktet säger.

Klarar inte av människor som enbart ser till sin egen fördel.
 
Sv: 10:orna del 4

Håller med,hon tar väll inte fullt betalt nu va? :eek: OM hon gör det så hade jag blivit tokig! Du har ingen möjlighet att sköta dig själv i stallet? Är ni fler där eller är det bara du och stallägare?

Jag hade vägrat acceptera det,ta din häst och stalla in den du så kan hennes gå där själv,du har (antagligen) betalat för det,och det låter som ren lathet bara från hennes sida! :mad: Annars kräver du mellanskillnaden,sen sköter du din häst själv med in och utsläpp.

Jag skulle INTE vilja ha mina ute nu utan ett riktigt halmat vindskjul/ligghall i hagen,är ju bra mycket "kallare" nu än när det är 10 minus ute,och blött i marken,fuktigt och jävligt,nej fy.

Vi har dessutom frost typ varje natt/morgon nu,så jag hade vägrat.

Ett alternativ är att ta hästen och flytta samma dag du hittar nytt,hon har ju redan brutit kontraktet,så då kan hon inte kräva att du ska följa det heller med tanke på ev uppsägningstid.

En sån där människa hade jag inte velat stå hos!
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 4

Ta inte detta fel nu. Men när jag läste vad du skrivit tänkte jag direkt "Ojsan, lite hormonstinn" sen kom jag på att du var gravid :D Hur går det med magen? Fått huset sålt?

--
Det är synd om det ska behöva gå så långt.
 
Sv: 10:orna del 4

Förstår att du är besviken. Försök prata med stallägaren och komma överens om en bättre lösning.

Här är en till som är besviken, har blivit lurad på en sadel som utannonserades på hästnet. Ush så överkörd jag känner mig, och samtidigt korkad. Så dumt att bara tro gott om folk. :(

Har polisanmält det men tror knappast det hjälper. Inte mig i alla fall, förhoppningsvis hjälper det någon annan.
 
Sv: 10:orna del 4

Håller med de andra om att det nog faktiskt är ganska egoistiskt av din stallägare. Att du faktiskt betalar för tjänster som du inte får pga stallägarens bekvämlighet är ju lite absurt... Finns det ingen hage nära stallet som de kan gå i istället då om h*n nu prompt vill ha sin häst ute? Jag förstår dig till 110% med att behöva ta en extra timme till mörkerpromenader... :crazy: Jag är också jättemörkrädd! Usch, hoppas ni kan komma överens om nån bra lösning!

Molin: Vad kul att hon skötte sig så bra på promenaden! :laugh: Man blir så stolt när de håller sig lugna såna där gånger!

urkella: Söt-Ove! :D

Sassiball: Nämen! Det lät verkligen inte kul! Är det nånting du betalat för men inte fått då? Usch och fy för oärliga människor! :mad:
 
Sv: 10:orna del 4

Ja, jag har betalt och inte fått något. Och lär inte få heller, människan svarar varken på telefon eller mail. Förstår inte hur man klarar av att lura folk på pengar sådär.
 
Sv: 10:orna del 4

Nej inte jag heller... :mad: Vet flera som råkat ut för samma sak, kanske inte just gällande sadlar men många andra prylar... Hoppas det löser sig så du får tillbaka pengarna!
 
Sv: 10:orna del 4

Nu tar jag meningar ur ditt inlägg, men jag ser inget konstigt att hästar går på bete fortfarande. Tänkte på att du skrev att du ville ha halmad ligghall osv. Min går på bete, inga problem. Där finns gräs och träd.

Kiwi: Kan du inte stödfodra i hagen då? Fast jag läste inte om det gäller grovfoder eller kraftfoder förvisso. Stödfodra krav är ju lätt i hage.
 
Sv: 10:orna del 4

Jo, om hästarna är i vinterhagen uppe vid stallet. Det är något konstigt med EU-bidrag och grejer i den hagen som de är i nu, så där får de inte äta hö. Jag tror mycket väl hon skulle klara sig på bara hö, men det hade varit mycket enklare om det var kraftfodret hon behövde. Det tar ju inte en timme att äta lite kraftfoder.

Jag har betalat full hyra för september, men bara nyttjat hö till den andra hästen. Sen i söndags står den hästen inne om nätterna. Den andra får gärna fortsätta gå ute om nätterna ett tag till, så kallt är det inte här, men vill gärna ha henne nära så det går lite fortare om kvällarna samt att det går att fodra i hagen. Upptäckte två saker till som retade upp mig under dagen i stallet. Nuvarande hagen slutar vid vattnet, och högvatten i kombination med regn hela helgen har mjukat upp hovarna rejält. Hon har alltid haft bra hovar, men nu var hon nästan ömfotad. Jag vill verkligen inte behöva sko henne för att hon måste gå på ett bete som inte är anpassat efter årstiden. Dessutom blev vi omkörda av x antal bilar som körde i typ 70 när det är 30 på vägen dit. Även om vi hade reflexer är det inget jag skulle vilja vara med om i mörker med en icke helt trafikvan unghäst.

Har i alla fall gett stallägaren ett förslag, som jag hoppas att hon nappar på. Det går i och för sig ut på att jag får göra allting själv, inklusive hämta hennes häst och flytta upp den, men det får det vara värt, bara jag får upp min.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag vet inte vart du bor,men här är det skrapa rutor som gäller på mornarna,plus att det är fuktigt ute under resten av dygnet (i antingen regn eller luftfuktighet) så marken är konstant blöt,så nej,jag skulle inte vilja ha mina ute dygnet runt nu utan en torr yta att ligga på.

Och ligghall kräver jag inte,utan ett litet vindskydd hade räckt gott och väl,så dom åtminstonde kunde få ligga torrt och komma undan snålblåsten som aldrig verkar ge sig.
 
Sv: 10:orna del 4

Så kallt? Stackars dig :( Här är det inte ens i närheten, nu är det 10-15 grader i luften på dagarna och mellan 5 och 10 grader på natten. Visst regnar det, men som sagt, med träd så är marken torr där :D Betestillväxt sker fortfarande.
Här blåser det inte heller :)

Jag hämtar ju min på fredag och jag vet inte om jag ska stalla in på natten då eller om hon ska vara ute i helgen också. Det verkar bli regn (igen) och i hennes nya hage finns inte alls mycket skydd. Får se vad kompisen gör med sina hästar som min ska gå med. Annars blir det installning efter helgen.
 
Sv: 10:orna del 4

Det är de temperaturerna som är här också, så överdrivet kallt tycker jag inte att det är. Skillnad på att bo längre norrut i landet, som i Fibusens fall, tycker jag.

Det gick i alla fall inte alls att jag hämtade hästarna tidigare. Nu blev allting väldigt, väldigt hopplöst, det är nästan så att jag sitter och funderar på vad jag skulle med hästen till från början, för nu känns det inte ett dugg kul. Och det är ju inte hästen jag är trött på, utan allting runt omkring. Varför ska alltid hästfolk som har någon form av bestämmanderätt alltid ta ut den på andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 171
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 634
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp