10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Kul att det gick bra med sadeln! :) Men så himla tråkigt att det ska vara så krångligt... Jag vet mycket väl hur det känns. Jag har alltid tyckt att det är svårt att kräva nånting av någon annan, så att säga åt en stallägare att "nu ska jag ha in min häst!" skulle vara ganska svårt för mig, men det känns ju nästan som om det är det som behövs i ditt fall. Att sätta ner foten och säga ifrån.

cirkus: Jag gör nästan allt själv med min... Utom ridningen och i vintras när jag försökte köra in honom. Jag har väldigt svårt att få hjälp så det är inte så mycket annat att göra. :grin:
 
Sv: 10:orna del 4

Hmm..

Pratade ju om att jag ville köra in min kille innan inridningen.
Jag kan inget om körning och hörde mig för.
Då sa hon jag pratade med (som sysslar med inkörning) att det bästa är att rida in först så de förstår grundhjälperna bättre och sen köra in.

Jag som tänk tvärtom, synpunkter?
 
Sv: 10:orna del 4

Jag har hört åt båda håll... Kör in först så går ridningen som en dans, rid in först så går körningen som på räls... Så det är nog vilket som. :)
 
Sv: 10:orna del 4

Jag är oftast själv. Eller ja,mannen är med som extra resurs ;) som jag kan ropa på,men jag gör det mesta själv endå. Är mycket lättare det än att förklara vad som sak göras,hålla koll på både häst och karl,osv,sen vill jag gärna göra på mitt sätt,och är jag själv så har jag bara mig själv att skylla,och jag har ju tränat korven MYCKET på att stå still så han brukar aldrig ens försöka med något förens jag gett ett varsegod att gå frammåt.

Jag reagerar snabbare när jag är själv och får hela tiden lov att ha 100% koll på hästen,än om nån står och håller i. Jag kan även säga till och flytta tillbaka korven på en gång om han gör något,istället för att be om grimskaftet osv. Bara bökigt att vara fler. :p

Jag sätter dock aldrig fast honom,utan han står löst med mig i grimskaftet,vill inte riskera att han blir rädd för något,kastar sig och sitter fast,sen får han panik över det.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag är själv. Innan den nya tjejen kommer så är det bara jag som håller på aktivt med hästarna i stallet, så jag har inte mycket val. Pappa hjälper givetvis till med lastningen, men han är inte direkt hästvan, så han kan inte göra så mycket med henne, risken att han gör mer skada än nytta finns. min syster har tidigare hållit på med hästar, men hon ramlade av för något år sen och blev rädd, så hon är inte heller till någon hjälp.

Dock har jag en kompis som bor en liten bit bort och är unghästvan som varit till enorm hjälp. Oftast försöker jag göra allting "första gången" när hon är med.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag är precis likadan. Det känns svårt att säga ifrån när man är i en beroendeställning till en person. Jag försöker alltid vara schysst och hjälpsam, men just nu känns det som om jag bara får skit för det. De som aldrig ställer upp och bara kräver saker verkar ha det mycket lättare. :crazy:
 
Sv: 10:orna del 4

Delvis kl.

Även jag är själv vid det mesta, dom första 3-4ggr så hade jag draghjälp vid tömkörningen eftersom jag visste att jag skulle behöva hjälp.

Men allt annat har gått väldigt bra, har heller inte min fastbunden utan jag har henne i handen samtidigt och hon väldigt lyhörd på både röst och rörelser. Hon har verkligen utvecklats och jag tycker det är kul.

Jag var själv vid allt gällande min 08:a också, och då även tömkörningen för där hade jag ingen hjälp då men hon var inte alls som Miraz, alltså hon var mer hanterad osv och tog tömkörningen väldigt lätt.

Hängning, sittning och förstar ridningen hade jag en med mig jämt!
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*
Nu kommer inte Ove ridas in utan körs in istället :p Men jag gör allt själv hit och dax. Blir väl ta hjälp när det är dax för vagnen. Jag binder upp honom och selar på som om han gjort det en miljon ggr. Han har aldrig reagerat på varken svanskappa eller när man drar åt gjorden, min 11:a är lika dan :D
Annat var det när jag skulle köra in mitt fd gamla halvblod XD Hon slet sönder grimmor och drog iväg då hon inte gillade svanskappan :p
 
Sv: 10:orna del 4

Jag gör det mesta själv. Någon gång ibland ber jag om hjälp med något specifikt. En vän till mig hjälper tex till med invänjning på vagn. Den planerade inkörningen har dock inte blivit av än och ser ut att ligga i framtiden. Den lilla damen har gått och skaffat sig hålväggar så hon är lite väl ömfotad för att ge sig ut på vägarna i nuläget.
Började för övrigt nästan grina ikväll. Hittade en hålvägg till så nu är det bara en fot som är hel :cry:. Blir till att ringa hovslagaren imorgon så han får verka upp där med :(
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*
Mina körs ju också in, ingen ridning, men hitintills har jag gjort allt själv. Ska antagligen sätta dem i vagn i nästa vecka eller veckan därpå så vi har ju kommit en bit på väg. Har min far på gården så skulle det krisa har jag honom till hjälp, han har en viss hästvana och stor djurvana så det brukar funka bra. Men än så länge har jag bara behövt honom att hålla om jag ska hämta ngt och inte har något att binda grabbarna vid :p.
 
Sv: 10:orna del 4

Det verkar sannerligen vara hålväggarnas och hovböldernas år detta år. Min har ju haft hålväggar på tre och hovböld på en.
Sedan hon flyttade "hem" så har hovarna varit fina, vi har ju torra och fina hagar.
 
Sv: 10:orna del 4

Delvis knapplån.

Hovböld lyckades min 10:a med innan betet och det var en stor en som verkar ha legat kvar länge innan den slutligen lugnade ner sig för han har ett stort hål som nästan är utvuxet hela vägen nu (tack för att han har snabbväxande hovar).

Min lille har blivit en jätte!
Är snart läkt efter kastreringen men nu när man har pysslat så mkt med honom inser man storleken. Han är högre än morsan över rumpan och hon är 176 cm i mkh :eek:
Ännu är inte manken uppe utan han är hyfsat jämn fram/bak. Har tappat en del i vikt trots fri tillgång på käk men det är klart, växer man som han gjort så blir det inte mkt kvar till hull...

Han är så himla lätt att hantera grabben så jag får se om jag fortsätter med lätt sadeltämjning nu när jag ändå håller på. Men han behöver nog bara växa ett par månader till.
 
Sv: 10:orna del 4

Förtydligar med att när det sen blir frågan om att hänga, sitta och rida på henne, så kommer jag inte vara själv. Tanken är ju att jag inte ska börja med det förrän i vinter, och då är hon ännu mer hanterad, så planen är att den hästvana kompisen får hjälpa till första gången, och sen kan förhoppningsvis pappa leda henne när jag sitter på sen. Han ska bara börja hantera henne lite redan nu, så att han ser att hon inte är farlig. Jag skulle aldrig få för mig att rida själv på henne i början.

kl.
Jag är kluven. Egentligen hade jag tänkt att unghästen skulle få gå ute om nätterna ett par veckor till när hon kommer upp från betet, men nu är hovarna riktigt fula och hon skulle behöva komma in och torka upp. Vinterhagen är dock mycket torrare än den hemska hon tvingas gå i nu. Stallägaren kommer bli allt annat än glad om jag tar in min, men hon ställde ju inte direkt upp för mig? Hade ni tagit in henne om det var er häst? Hon kommer ju i vilket fall gå ute 6-19 ungefär, så hon kommer ju vara ute?
 
Sv: 10:orna del 4

Jag skulle tagit in henne. Jag vet vilket helvete det kan vara med fötterna så att ta in henne på torr box över natten är väl en jättebra anledning att få upp henne till stallet. Synd bara att du ens ska behöva ha en anledning för att få utnyttja vad du betalar för... :crazy:

Shaggy: Ja det verkar onekligen vara mycket skit kring hovarna i år... Här har det varit ovanligt mycket hovbölder och annat skit. Vet mycket väl hur det känns att bara hitta mer och mer fel... :cry:

grimman: Jisses! Vilken jätte! :eek: Skönt att han är så snäll, annars hade det nog blivit lite klurigt. ;)


KL
Jag ska försökta ta mig ut och tömköra en sväng idag! Hade gärna haft en paddock att hålla till i men tyvärr finns det inte, så jag tänkte tjuvlåna bondens lägda intill (håller mig såklart i kanten).

Även Kaptenen har lite fotproblem, men inte på samma sätt. Han har en ful spricka som går ända nerifrån och upp till kronranden mitt fram på en framhov. Han har inte ont av den iaf så jag hoppas att det inte blir nåt mer av den... :crazy:
 
Sv: 10:orna del 4

Delvis kl.

Just nu vill jag knappt gå in och läsa här eftersom jag såklart ligger dålig!
Men inte fasen kan man slita sig från att kolla läget, det händer så mycket och det är alltid lika kul/trevligt att gå in och läsa.

Mina tjejer har inte gjort något sedan i måndags, och då gjorde nog inte ens något med lillan. Så man kan säga att dom får sig en fin veckovila!

Tänk, snart är det oktober. Tiden går så himla fort så man knappt fattar det.
Våra små är inte så små längre!
 
Sv: 10:orna del 4

KL
Var ut och fotade buskillarna lite! Tyvärr dåligt väder, och mitt redigeringsprogram funkar inte, men man ser ju hästarna iaf.

Kaptain Highjack, e. Highcruiser - Antares - Ostwind med lillebror Koronn Mr Jack e. Saigon.

DSC_0005.jpg


DSC_0015.jpg


DSC_0103.jpg


DSC_0133.jpg



I eftermiddag blir det lite tömkörning! :laugh:
 
Sv: 10:orna del 4

Gud så fina dom är och utvecklas för var dag som går :)
Kul att lyckas få bilder när dom busar!

Ser fram emot och läsa om tömkörningen
 
Sv: 10:orna del 4

Ja det är inte lätt att få bus-bilder. :D Oftast står jag innanför fönstren med filmkameran men det blir så dåligt med reflektioner osv... Så det var kul att jag lyckades idag! Synd på vädret bara...


KL
Apropå vädret blev det såklart kanonväder här bara en timme efter jag hade fotat. :grin: Jag och Kaptenen tog en tur i töm vilket gick superbra! Började med att skritta en bit på vägen i hopp om att möta nån bil, men icke. Istället fick vi bråka lite vid två vägskyltar som var jättefarliga.
Vände hemåt och tömkörde lite på volt en stund i båda varven. Han har mycket lättare för höger och hittar faktiskt en ganska fin form stundvis! Vänster varv är mycket svårare och där rycker han och går emot bettet lite. Men mot slutet släppte det ändå hyfsat. :) Tog en liten sväng ut till vägen och hämtade posten efteråt, han var så duktig så!
 
Sv: 10:orna del 4

Fina bilder! Jag önskar verkligen att jag antingen var jätteduktig på att ta kort själv, eller hade någon som kunde hjälpa mig med det, för det är verkligen kul att ha. Pappa tog lite bilder förra året när jag hopptränade med storasyster-hästen, men av 10 bilder föreställde åtta en svans, underlaget på ridbanan, eller mitt ben, så det var ingen höjdare det heller. :p

delvis kl.
Hur gör ni som tömkör, eller rättare sagt, hur började ni? Min är inte extremt van vid att lyda bettet, oftast har hon bara tränset på sig när jag går ut med henne eller longerar, och själva linan har jag satt fast i grimman. Men det känns som en rätt bra grej att lära henne tömkörning, även sen när hon är inriden och man kanske vill ha ett alternativ till att rida. Är det omöjligt att lära dem om man är själv?
 
Sv: 10:orna del 4

Å va kul att jag hittade 10:ornas tråd!!
Började känns mig lite ensam och villrådig, väldigt kul å intressant att läsa om hur ni har gjort etc.
Själv har jag en stor donna, e: Guido. Lämnar ett spår här så jag hittar tbx smidigt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 171
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 634
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp