10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Idag har min lilla longerats. Hon är så xtremt lyhörd att det blev ganska svårt. En millimeter framför och hon tvärnitade. Håller man sig bakom henne, nästan på tönkörningsavstånd så funkar det jättebra. Hon longerades i grimman och longering är bara för att sätta alla röstkommandon
 
Sv: 10:orna del 4

delvis kl.
Hur gör ni som tömkör, eller rättare sagt, hur började ni? Min är inte extremt van vid att lyda bettet, oftast har hon bara tränset på sig när jag går ut med henne eller longerar, och själva linan har jag satt fast i grimman. Men det känns som en rätt bra grej att lära henne tömkörning, även sen när hon är inriden och man kanske vill ha ett alternativ till att rida. Är det omöjligt att lära dem om man är själv?

Jag började aldrig direkt i bettet utan började med grimman helt enkelt, vilket funkat på båda mina småttingar nu.

Tränset fick komma och börja under grimma vid promenader och så småningom även vid tömkörningen vilket jag börjat göra nu med min lillfis. Men jag tömmar i grimman fortfarande. Vill att hon ska känna sig bekväm med bettet först innan jag börjar styr och ställa.

Jag vet inte alls hur alla andra gör, men jag tycker jag får en bra kontakt med hästen på detta vis och jag jobbar mycket med röstkommandon med som många andra.

Testa med grimma och ha tränset på under för att hon ska vänja sig vid det, även vid promenader :)
 
Sv: 10:orna del 4

kl mig...

Måste säga att jag saknar mina hästar lite nu :cry: Ser fram emot måndag när jag äntligen får åka ut. Då blir det nog en promenad med dom båda för jag gissar på att dom förmodligen kommer vara rejält pigga.
Så med andra ord får jag ta en i taget för annars slutar det väl dumt :angel: = dryga hästar och en irriterad matte :o

Sen blir det nog hänga och tömkörning och förhoppningsvis löshoppning till helgen. Vem vet, man kanske sitter upp också någon dag här framöver.
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*
Idag (igår) var det Oves 3: dje dag som han fått löslongeras med selen och en inspänningstygel. Idag satte vi röstkommando för galopp med. Tog honom 2-3 minuter sedan satt det för honom :p Så nu kan han halt-skritt eller trav -trav-galopp-trav-halt. Galopp från skritt blir det nog först om ett par månader när han bär sig i form lite, men halt från galopp tror jag han kommer lära sig ganska snabbt.

img_2739_50661d83e087c3109e694874.jpg


img_2797_50661e3be087c31045313903.jpg


img_2844_50661e9fe087c31039f021a3.jpg


En gång tjurade han sig... någon gång måste väl vara den första.
img_2816_50661e45ddf2b313c300324c.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Kl

Då är hon hemma igen min underbara lilla häst, vilken klippa hon är!
Tar ut henne ur hagen och leder i väg henne från flocken, får mumsa lite morötter utanför transporten innan vi visar henne rampen. Hon tittar och nosar lite på rampen och kliver upp med frambenen, tuggar lite mer morötter och kliver sedan rakt in när jag ber henne. Klockrent!

Skrapade lite med framhovarna första biten och gnäggar några gånger på vägen. Men helt lugn och inte ens varm när vi kom fram (resa på ca 1,5 tim).

Hon får nu gå med sina gamla kompisar från förra sommaren, en 3 åring och en 5 åring. De kände igen varandra direkt och hopsläppet var så odramatiskt som det kan vara. Inte ens några fina flashiga bilder blev det ;)

Så glad att hon är hemma igen!
 
Sv: 10:orna del 4

Det är så jag gör med longeringen, och även när vi är ute och går. Hon har tränset på sig, men grimman över, och jag leder henne från grimman. Får ta och testa tömkörning någon dag. Bör man ha någon med sig som går med framme vid huvudet?

Kan ge en update att jag fick lite information igår som kan göra det åtminstone mer förståeligt att stallägaren har tjurat så mycket sista tiden, och det är åtminstone bestämt att jag får hämta hästen på onsdagkväll. Måndagen kommer bli jobbigast eftersom jag går i skolan då, men det får väl gå. Jag får i alla fall snart upp henne.
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*
Idag har jag åkt bakom Järv för första gången:banana:
Han är en klippa, inte en min utan skrittade på som om han alltid dragit rockarden! Nu får han vila ett par dagar, så får jag ta itu med Mård, som helt plötsligt upptäckt att han är hingst och är riktigt muppig...
 
Sv: 10:orna del 4

Åh vad kul, grattis :love:

Kommer ihåg precis hur kul det var första gången jag åkte bakom min ponny i vintras. Det var faktiskt inte alls samma känsla att sitta på unghästen första gången. Kanske för att man vet att körning är mer komplicerat och farligare än ridning? alltså att det lättare händer olyckor.
 
Sv: 10:orna del 4

Ok, men det är suveränt då ju =D

Ja testa gärna och gör så, är hon lätt att få framåt utan ev dig som går först?
Tror du att hon ev kommer strula för att hon ev inte förstår detta med att gå först och ha dig bakom så skulle jag ha en med som går framme vid henne alt framför.

Så gjorde som sagt jag med min 10:a nu eftersom jag visste att hon var seg framåt och trodde inte hon skulle förstå detta med mig bakom. Gick dock 3ggr tror jag sen kunde jag ta mig ut själv med henne :banana:
 
Sv: 10:orna del 4

Problemet är nog att hon väldigt gärna vill gå bakom mig (vilket jag egentligen inte tycker om), så det känns nog som att det är bäst att vara två. En kompis till mig är helt inne på NH, och hon skulle hjälpa mig lite i början, men jag tyckte hon tog det lite för långt, så nu vill hästen inte gå först längre. :grin:
 
Sv: 10:orna del 4

Hm, jaha på så vis.

Ja men då ska du absolut ha en med dig, du ska se att ni löser det där fint till slut :) Ta en kort och bra väg som ni kan ta varje gång tills hon börjar haja och då kan du öka ut ev byta väg osv...

Så långt har vi kommit nu så vi provat lite andra vägar och det går så himla bra. Riktigt kul, Miraz är väldigt lättlärd vilket underlättar men hon kan även vara envis. hehe

Idag var jag och shoppa på hööks och det ända jag kom över att köpa till henne var en grimma.. Den andra fick betydligt mycket mer :o
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*

Inkörningen på min grabb går framåt. Ska gå med svängel nästa vecka.
I förrgår satt jag på honom för första gången i boxen i någon minut, han brydde sig inte alls.
Fantastisk känsla att vara den allra första människan på hans rygg :love:

Nu har han stått idag, imorgon ska jag tömköra honom en stund & dra skrammelgrejer bakom honom.
 
Sv: 10:orna del 4

Jippi,vad kul!!!! :bump::banana: Hoppas det går lika bra i fortsättningen också! :bump:

Mätte korven till 160 cm i dag,så nu har han växt lite igen. :D Men nu tror jag inte han kommer bli så mycket högre,max ett par cm till.

541083_4073481109601_2074062713_n.jpg


375966_4073481429609_328796126_n.jpg


401541_4073483589663_1984285549_n.jpg


156236_4073483829669_795975560_n.jpg


546371_4073480829594_299816956_n.jpg


:love:
 
Sv: 10:orna del 4

Gud vilka fina bilder och han är så enormt SNYGG!


*kl*

Inkörningen på min grabb går framåt. Ska gå med svängel nästa vecka.
I förrgår satt jag på honom för första gången i boxen i någon minut, han brydde sig inte alls.
Fantastisk känsla att vara den allra första människan på hans rygg :love:

Nu har han stått idag, imorgon ska jag tömköra honom en stund & dra skrammelgrejer bakom honom.

Gud vad kul att höra :bump:
Hoppas det går bra imorgon också.
 
Sv: 10:orna del 4

Vilka enormt fina bilder! :love: Jag försökte mig på något liknande för någon månad sen, men min tjaffsade jävul mot kedjan, så allt blev suddigt, tyvärr. Riktigt snyggt kedjegrimskaft förresten, jag har ett likadant. ;)

kl.
Jag har lite funderingar kring inridningen, som ni gärna får hjälpa mig att bringa lite klarhet i. Mina första planer går ut på att vi börjar med att hänga, sitta och "åka häst" inne i paddocken, och då får pappa vara med och hålla/leda. Men sen i vår när tanken är att det ska bli lite mer "ridning" av det är jag fundersam. Min tanke har varit att försöka rida lite i paddocken två gånger i veckan (och då känns det som att det räcker att jag har någon, alltså pappa, med mig som stöd bara), och så rida ut två gånger i veckan.

Problemet är att jag kommer bli själv på uteritterna. Förutom min häst finns det fyra hästar till i stallet om jag räknar in den nya, och hon kommer bara vara strax över två år då, så det känns som om hon kanske inte är så där jättemycket moraliskt stöd även om hon skulle följa med. Sen är det min andra häst, och stallägarens två. Stallägaren rider max en gång i veckan, och då galopperar hon 97 % av tiden, vilket jag inte heller känner mig bekväm med på en nyss inriden treåring. Min egen är bara 139 cm över manken och samtidigt fruktansvärt svårriden, det är svårt att hitta en vuxen som är liten nog att kunna rida henne, och ännu svårare att hitta ett barn som är tuff nog att reda ut henne. Igår frågade jag min barndomskompis, som har ridit henne innan, om hon kunde tänka sig att göra det (hon är lite för lång egentligen, men lätt nog att kunna rida någon gång ibland), och hon sa ja, men det blir kanske max en gång i månaden hon kommer ha tid. Hur hade ni gjort? Chansat på att det skulle funka att någon leder och den nya tjejen går med med sin unghäst? Försökt få någon att leda min andra häst vid handen före? Eller helt enkelt provat att gå ut själv med henne, men med någon till fots som sällskap ifall det skulle strula?
 
Sv: 10:orna del 4

Jag skulle försöka få tag på en liten ryttare som kan rida din andra,kanske mot betalning? Du betalar kanske 50:- gången,vilket kostar dig 400:- i månaden (om du ska rida ut två dagar) och det är det ju verkligen värt! Kanske nån duktig liten tjej/kille i tonåren skulle uppskatta dessa 400:- jättemycket!

Det underlättar sååå mycket att ha med lite draghjälp i början.
 
Sv: 10:orna del 4

Min fina stora pojke har lämnat jordelivet och galopperar numera i trapalanda med sin mamma. :cry:
30okt.jpg


I onsdags hoppade han ur boxen över skottkärran, förmodligen träffade grepen bakkotan, ett lite sticksår ca 1cm djupt. På ett ställe där det verkligen inte fick träffa, kotsenskidan trasig. Ju mindre halta desto bättre prognos... han ville knappt stå på benet. Så i torsdags tog jag och veterinären beslutet att ta slut på lidandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 171
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 634
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp