Nu var det väl främst jag som stod för den kritiserade "utfrågningen" häromdagen, och jag förklarar nu igen varför.
1. TS skriver att hon ska ladda ner en dejtingapp och att hon inte tänker nämna att hon har barn.
2. Många skriver att hon borde nämna att hon har barn, blir en diskussion.
3. TS tycker att hon får orimliga råd.
4. Det kommer fram att dejtandet nog inte kommer att leda till en långsiktig relation, utan troligare sexpartners.
Åtminstone jag tycker att det är stor skillnad på vad man bör/behöver nämna i sin profil beroende på vilken typ av dejt man är ute efter, och en del av alla stormiga diskussioner kunde ha undvikits om vi visste vad vi diskuterar.
Jag håller även med dem som skriver att det är lättare sagt än gjort att lämna en destruktiv och kontrollerande relation, men vi vet faktiskt inte om TS har klart och tydligt sagt att HON vill att det ska vara slut. Och om hon stannar av ekonomiska skäl, av praktiska skäl för att få hjälp med bebis, av rädsla att inte klara av att hålla sig nykter om inte någon håller henne under "uppsikt", om hon har en förhoppning om det ändå ska ordna sig på det enklaste sättet att P helt enkelt ändrar sig och bli en kärleksfull, omhändertagande partner och bonuspappa. Eller en rörig kombination av allt.
Jag menar inte att
@karamelldrottningen måste redovisa svaret på dessa frågor, men jag menar att en anledning till att det blir så kaosiga diskussioner är att vi faktiskt inte vet vad vi diskuterar och hur situationen som vi försöker ge råd i, faktiskt ser ut.
Kanske är inte den här typen av tråd rätt stöd? Jag förstår det TS menar med att hon bara vill kunna få ur sig det hon har i huvudet någonstans, men åtminstone jag kommer aldrig att kunna bara stryka medhårs och uppmuntra destruktiva tankar och planer. Då får jag helt enkelt lämna tråden, om det är vad som är kravet för att få vara här. Jag känner inte TS, men jag bryr mig genuint som medmänniska om både TS och dotterns, och önskar dem en god framtid. Att man inte alltid stryker medhårs betyder inte att man kritiserar eller inte vill väl.
TS ekonomiska situation diskuterades mycket redan under graviditeten, och vi som påtalade att tidigt planera för ekonomin fick då höra från andra i tråden, att vi inte skulle vara så negativa, för sånt löser sig alltid. Eller att vi försökte driva TS till att göra abort. Nej, det var inte så, det handlade om att ge sig själv och bebis så bra förutsättningar som möjligt att få ett bra liv. Vi visste ju redan då att relationen med P inte var en helt harmonisk relation.
Livet är inte så enkelt, och så är det för många. Ibland måste man tuffa till sig och planera steg för steg, så att den långa och svåra resan blir mer hanterbar bit för bit. Och jag skulle börja med ekonomin, det är alltid grunden för att kunna vara oberoende av andra, och för att slippa att till slut sälja gården och flytta.