2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går bra här. Fortsätter hålla vikten. Går +-1-1,5 kg så står stilla helt enkelt vilket är mitt mål :)
Blev massa onyttigheter i helgen eftersom vi haft kalas och jag pluggmaraton i 2 dygn=godis har varit nödvändigt för att överleva :p
Försöker gå 10.000 steg om dagen, ibland går det och ibland inte men snittar iaf på ca 10.000 steg i veckan så det jämnar ut sig!
Har en tuff vecka med sista plugget nu innan det blir lite ledigt över jul så blir att kämpa mig igenom den här med och inte räkna alltför strängt om det är så att en godisskål är vad som behövs för att orka sitta och skriva uppsatser. Choklad är väldigt bra mot stressigt uppsatsskrivande :p
 
Jag är inne på nionde dagen VLCD, och det går förvånansvärt bra. Jag har gått till och/eller från stan ett par gånger, vilket har gett lite tillskott i kaloribanken. Jag försöker sprida ut julens goda, nu blir det en del mackor på julknäcke med hårdkokt ägg och små salta gaffelbitar dill. Och clementiner!

Jag har inte vågat väga mig, för startvikten var nog inte så kul, men kläderna sitter helt klart lösare. Säkert en del vätska, men det struntar jag i så länge jag inte behöver känna mig som en fullproppad korv i mina ytterkläder. Mina största jeans sitter bra nu.
 
Hur har ni gjort med kläder? har nu gått ner ca 15 kg och såklart sitter inget speciellt snyggt. Men jag vet inte om jag kommer gå ner mer och handla kläder är inte det roligaste jag vet direkt. Så jag har köpt ett par nya jeans och en tröja typ. Jag har liksom inget emot att köpa kläder som passar mig, utan det är det att köpa nytt och sen kanske dom inte heller passar om ett par månader som känns trist och onödigt..
 
Hur har ni gjort med kläder? har nu gått ner ca 15 kg och såklart sitter inget speciellt snyggt. Men jag vet inte om jag kommer gå ner mer och handla kläder är inte det roligaste jag vet direkt. Så jag har köpt ett par nya jeans och en tröja typ. Jag har liksom inget emot att köpa kläder som passar mig, utan det är det att köpa nytt och sen kanske dom inte heller passar om ett par månader som känns trist och onödigt..
Jag pendlar bara några få kg och kan ha "det mesta" oavsett. Men om du är på väg att gå ner mer, kan du kanske köpa något basplagg som sitter tight nu och kan vara snyggt som oversize sen? Typ thirt, kostymbyxor i stretch, som absolut klarar 5-10kg mindre vikt? Stickade koftor funkar lätt oversize också.
 
Jag pendlar bara några få kg och kan ha "det mesta" oavsett. Men om du är på väg att gå ner mer, kan du kanske köpa något basplagg som sitter tight nu och kan vara snyggt som oversize sen? Typ thirt, kostymbyxor i stretch, som absolut klarar 5-10kg mindre vikt? Stickade koftor funkar lätt oversize också.

Har en del stickade koftor som borde funka till det men tycker inte att det ser bra ut alls. Kanske är för att jag är rätt kort? tycker oversize looken kan va rätt trevlig men lyckas inte få till det själv. Tror jag får försöka hitta lite linnen eller nåt så kan man iaf ha skjortor öppna över utan att det bara ser ut som en säck.. Alla mina fina klänningar är nu ute ur leken :(
 
Har en del stickade koftor som borde funka till det men tycker inte att det ser bra ut alls. Kanske är för att jag är rätt kort? tycker oversize looken kan va rätt trevlig men lyckas inte få till det själv. Tror jag får försöka hitta lite linnen eller nåt så kan man iaf ha skjortor öppna över utan att det bara ser ut som en säck.. Alla mina fina klänningar är nu ute ur leken :(
Det blir ju inte lika "prydligt", men trivs man inte så är det ju svårt!
Åh, vad tråkigt att "växa ur" sina fina klänningar! :cry:
 
Hopplöst. Särskilt nu runt jul 😂
Jag kör lite halvseriöst med 5:2, men har lite svårt att få till två dagar per vecka just nu. Annars försöker jag mest tänka på vad jag äter och så är tanken att ta ett rejält ryck efter nyår. Det är ju bara att skjuta upp det hela egentligen, men kommer göra så ändå.

Träningen har jag kommit igång med ganska bra så där är fokus att hålla i och fortsätta.

Själv då? Du brukar vara rätt bra på att räkna kalorier va?

okej men det låter ju som att du ändå har en plan även om det är att skjuta upp det lite :angel:. Jag är så glad att jag slipper fikarum nu när jag pluggar!
A jag kör lifesum så det är att räkna kalorier och det funkar bäst för mig än att bara tänka att man ska dra ner på saker, för då hittar jag alltid ursäkter. Men i appen ser jag verkligen exakt vad jag har att hålla mig till, funkar bra för att komma igång tycker jag. :)
 
Snart ny förstasiffra, men åt fel håll :mad: Fattar inte varför jag går upp! Ligger på ca 1400 kcal om dagen nu (räknar inte så exakt), känns som att jag mest lever på kaffe. Motionerar en hel del, minst 1 h promenad om dagen och lite annan träning. Bah!
Vad jobbigt! Men om du går upp så ligger du ju helt klart på +kcal. Du kanske helt enkelt underskattar hur mycket du får i dig kalorimässigt?
 
Hur har ni gjort med kläder? har nu gått ner ca 15 kg och såklart sitter inget speciellt snyggt. Men jag vet inte om jag kommer gå ner mer och handla kläder är inte det roligaste jag vet direkt. Så jag har köpt ett par nya jeans och en tröja typ. Jag har liksom inget emot att köpa kläder som passar mig, utan det är det att köpa nytt och sen kanske dom inte heller passar om ett par månader som känns trist och onödigt..
Jag pendlar typ 11 kg upp och ner över året alltid.. så drygt ju så jag har faktiskt två garderober kan man säga... men jag försöker tänka att det är bättre att jag kommer i kläderna och att dom är något stora än att köpa för små.
 
Vad jobbigt! Men om du går upp så ligger du ju helt klart på +kcal. Du kanske helt enkelt underskattar hur mycket du får i dig kalorimässigt?

Jag skriver ner precis allt. Både i viktväktarna och lifesum. Enda skillnaden är att jag inte väger maten längre utan höftar (har rätt god koll vid det här laget).
Inte ens en kopp te går obemärkt förbi.

Jag har legat på 1200 utan att gå ner :cautious:
Gick ner nåt kilo efter tio dagar med naturdiet, men så fort jag åt vanlig mat igen gick jag upp igen. Trots små portioner (det är så folk kommenterar hur lite jag äter, så det är inte bara jag som tycker)..
 
okej men det låter ju som att du ändå har en plan även om det är att skjuta upp det lite :angel:. Jag är så glad att jag slipper fikarum nu när jag pluggar!
A jag kör lifesum så det är att räkna kalorier och det funkar bäst för mig än att bara tänka att man ska dra ner på saker, för då hittar jag alltid ursäkter. Men i appen ser jag verkligen exakt vad jag har att hålla mig till, funkar bra för att komma igång tycker jag. :)

Jag tycker också att kaloriräkning är det som funkar bäst egentligen - men tycker det är så mycket svårare som sambo. När jag bodde själv fungerade det utmärkt :p 😂
 
Går lite långsamt med för mig nu och jag väger mig väldigt sällan. Vintern är lite jobbig, så jag låter mig själv äta lite yoghurt med bär bara för att jag är sugen på det ibland, något jag annars inte gör då jag försöker vara strikt med mig själv för att må bra. Samtidigt så rider jag nu och tränar lite, så vågen kanske inte säger hela sanningen heller eftersom jag kommer i kläder nu jag inte haft på lääänge.

Roligast var att jag ålade ned i min älskade overall, helt inställd på att den skulle vara för liten - Men det var den inte :love:
 
Hur har ni gjort med kläder? har nu gått ner ca 15 kg och såklart sitter inget speciellt snyggt. Men jag vet inte om jag kommer gå ner mer och handla kläder är inte det roligaste jag vet direkt. Så jag har köpt ett par nya jeans och en tröja typ. Jag har liksom inget emot att köpa kläder som passar mig, utan det är det att köpa nytt och sen kanske dom inte heller passar om ett par månader som känns trist och onödigt..

Jag har ju rätt mycket kläder i olika storlekar, problemet på sistone har varit att största segmentet börjat bli för litet. Men jag är nog som du, köper ogärna kläder i en storlek som jag inte räknar med att behålla. Den uppenbara lösningen är ju second hand, men jag tycker att det är obehagligt med andras kläder. Känslan trumfar förnuftet så fort jag går in i en second hand-affär. Då pusslar jag hellre med det jag har, eller köper något som inte är så skräddarsytt.
 
Hur har ni gjort med kläder? har nu gått ner ca 15 kg och såklart sitter inget speciellt snyggt. Men jag vet inte om jag kommer gå ner mer och handla kläder är inte det roligaste jag vet direkt. Så jag har köpt ett par nya jeans och en tröja typ. Jag har liksom inget emot att köpa kläder som passar mig, utan det är det att köpa nytt och sen kanske dom inte heller passar om ett par månader som känns trist och onödigt..

Har väntat ett ganska bra tag innan jag köpt nytt, men ungefär med 15 kg mellanrum. Så vid -15, -30 och sedan vid -40 kg så kunde jag ha min gamla garderob igen. Nu är det -44,6 kg och jag har droppat ner 1 stl till så har ändå fått fylla på med lite jeans och sådant som blev för stort i gamla garderoben. Jag räknar med att behålla storleken jag har nu eftersom jag inte ska ner mer så känns helt ok att spendera pengar på kläder med dyrare prislapp nu. Under viktnedgången köpte jag billigt, typ linnen och t-shirts på H&M för 50 kr st och koftor som funkar som oversize senare. Bodde i leggings eftersom de ändå kan sitta lösare utan att det ser konstigt ut. Det är ju en övergångsperiod så man vill inte lägga för mycket. Men jag var noga med att köpa några plagg som satt perfekt att ha tex på kalas och till möten så jag kunde känna mig mer uppklädd då. Jag pluggar på distans så behövde inte en hel uppsättning med kläder passande för tex skola och kontorsjobb. Så kul är det väl ändå inte att "ta vad man haver" till kontoret :p
Så köp nytt men billigt men kosta på dig att kunna ha fint till jul, nyår, kalas m.m. och tänk kanske lite drapering så håller även de plaggen några kilo ner utan att se för stora ut :)
Tunikor i rätt material är bra!
 
Jag skriver ner precis allt. Både i viktväktarna och lifesum. Enda skillnaden är att jag inte väger maten längre utan höftar (har rätt god koll vid det här laget).
Inte ens en kopp te går obemärkt förbi.

Jag har legat på 1200 utan att gå ner :cautious:
Gick ner nåt kilo efter tio dagar med naturdiet, men så fort jag åt vanlig mat igen gick jag upp igen. Trots små portioner (det är så folk kommenterar hur lite jag äter, så det är inte bara jag som tycker)..

Men det låter ju skitkonstigt att du inte skulle gå ner på en 1200 kcal diet ? Om du inte väger verkligen _allt_ så ger det oerhört mycket spelrum för felmarginal, speciellt om man är kort, t.ex.

Jag är till exempel 158 cm lång, 24 år gammal och har gått ner 30 kg under detta året som varit nu, 1200 kcal, undantag varit de dagar jag inte kunnat räkna (födelsedagar, tjänsteresor osv). Men jag har vägt precis allt, olja i matlagning, smör, mjölk, socker i teet, ägg, gurka, allt, allt.

Tyvärr är det lite kämpigare om man är kort, men det ska gå, absolut. Man får inte i sig kalorier från ingenstans liksom.
 
Men det låter ju skitkonstigt att du inte skulle gå ner på en 1200 kcal diet ? Om du inte väger verkligen _allt_ så ger det oerhört mycket spelrum för felmarginal, speciellt om man är kort, t.ex.

Jag är till exempel 158 cm lång, 24 år gammal och har gått ner 30 kg under detta året som varit nu, 1200 kcal, undantag varit de dagar jag inte kunnat räkna (födelsedagar, tjänsteresor osv). Men jag har vägt precis allt, olja i matlagning, smör, mjölk, socker i teet, ägg, gurka, allt, allt.

Tyvärr är det lite kämpigare om man är kort, men det ska gå, absolut. Man får inte i sig kalorier från ingenstans liksom.

Jag har vägt maten i snart två år :meh: jag börjar få kläm på hur mycket jag tar även utan våg.

Nej, jag underskattar inte mitt intag. Gör inga avdrag för träning.

Förmodligen är det medicinen som gör det. Det är den enda förklaringen jag kan se. Trots att medicinen ska vara viktstabil..
 
Jag har vägt maten i snart två år :meh: jag börjar få kläm på hur mycket jag tar även utan våg.

Nej, jag underskattar inte mitt intag. Gör inga avdrag för träning.

Förmodligen är det medicinen som gör det. Det är den enda förklaringen jag kan se. Trots att medicinen ska vara viktstabil..

Förstår att det måste vara tufft och hoppar inte alls på dig, jag blir bara så konfunderad för... det går ju inte ihop. Kalorier får man i sig ifrån maten och ingenstans annars. Vattenvikt kan ju ge + på vågen men även det borde ge med sig allt eftersom...

Du kanske skulle testa om du kan byta medicin? För det mesta medicin ställer till med är ju typ +5 kg i vattenvikt men det borde ju inte ge mer än så.
 
Förstår att fet måste vars tufft och hoppar inte alls på dig, jag blir bara så konfunderad för... det går ju inte ihop. Kalorier får man i sig i maten och ingenstans annars. Vattenvikt kan ju ge + på vågen men även det borde ge med sig allt eftersom...

Du kanske skulle testa om du kan byta medicin? För det mesta medicin ställer till med är ju typ +5 kg i vattenvikt men det borde ju inte ge mer än så.

Det finns inte så måna mer mediciner jag kan prova tyvärr. Har tagit upp det med läkaren som inte riktigt tar mig på allvar..
Jag gick upp 10 kg på nolltid när abilify sattes in så jag är rätt säker på att det har stört ämnesomsättningen på nåt sätt.

Jag borde väl acceptera mina extrakilon, men det känns inte bra.

Det som konfunderar mig mest är ändå att jag går upp av ingenting. När jag körde bara viktväktarna och låg på typ 10 poäng om dagen gick jag upp i vikt. 10 poäng är lite! Min "rekommenderade dos" är 23 poäng..
 
Det finns inte så måna mer mediciner jag kan prova tyvärr. Har tagit upp det med läkaren som inte riktigt tar mig på allvar..
Jag gick upp 10 kg på nolltid när abilify sattes in så jag är rätt säker på att det har stört ämnesomsättningen på nåt sätt.

Jag borde väl acceptera mina extrakilon, men det känns inte bra.

Det som konfunderar mig mest är ändå att jag går upp av ingenting. När jag körde bara viktväktarna och låg på typ 10 poäng om dagen gick jag upp i vikt. 10 poäng är lite! Min "rekommenderade dos" är 23 poäng..
Äter du FÖR lite istället då? Vad sa dom i studien som du var med i?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Bon
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
646
Senast: Lingon
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
3 436
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp