Bukefalos 28 år!

250kg hösilage

W

woffihaa

Håller en öppnad bale ca en vecka? Tror ni att en stor shettis och ett varmblod (ca 500kg) som går på lösdrift med fri tillgång klarar äta en bale på 250kg på en vecka? (TS 66%, MJ 6,8 och SMRP 40).)
 
Sv: 250kg hösilage

Hej. Du pratar om nästan 18 kg/häst och dag (om jag räknade rätt i hastigheten). Det låter i mina öron som väldigt mycket mat. Speciellt till ponnyn, men även åt vbl.

En vecka är väl mycket tveksamt med tanke på hur varmt det är ute ännu. Det låter i mina öron som ett mindre bra utfodringsförslag.
 
Sv: 250kg hösilage

Jo jag tänkte att det nog blev en aning mycket. Har inte köpt så stora balar utan bara kollat runt.
 
Sv: 250kg hösilage

Hej. Du pratar om nästan 18 kg/häst och dag (om jag räknade rätt i hastigheten). Det låter i mina öron som väldigt mycket mat. Speciellt till ponnyn, men även åt vbl.

En vecka är väl mycket tveksamt med tanke på hur varmt det är ute ännu. Det låter i mina öron som ett mindre bra utfodringsförslag.

Det blir INTE 18 kg om man räknar torrsubstansen.
Låter ganska normalt tycker jag.
 
Sv: 250kg hösilage

Det beror på hur kallt det är ute med. Är det -10 så står dom sig längre.
 
Sv: 250kg hösilage

Kompisen har en shettis o ett halvblod ca 500kg o dom trycker i sig en storbal på 300kg på mindre än en vecka. Vet dock inte vad hon har för ts på sitt silage.
 
Sv: 250kg hösilage

Efterson kvoten bara är 5,8 och en ts på låga 66% så om du räknar med att varmblodet behöver ca 500 g smrp/dygn och ditt hösilade innehåller (40x66%=) 24,6 g smrp/ts så bör vbl. äta ca 20 kg/dygn och då räcker balen i 12 dagar (åt vbl)
Jag hade 250 kg/bal till mina kallblodstravare med 75% ts och en kvot på 6,5 och dom hade fri tillgång ute i hagen och då räckte en bal i 11 dagar till 2 st. Det var inga bproblem med hållbarheten, mne det beror på vädret, vart i landet mm. Jag bor MITT I SVERIGE. Problemet här är att ts-halten får inte vara för låg för då blir det ett stort isblock när det är -25 grader ute, och det är DÅ dom behöver höet.
 
Sv: 250kg hösilage

förra vintern hade jag mitt halvblod och 2 shettisar på lösdrift på fri tillgång på hösilage, ts. va ungefär som ditt. det gick åt ca. 280 kg/vecka, alla 3 va i bra hull, varken tjocka eller tunna. våra balar stod utan problem 7 dagar om det inte va för många +grader. i år har vi 2 halvblod 3 shettisar och en D-ponny och räknar på en åtgång av runt 600 kg/veckan.
 
Sv: 250kg hösilage

Tack för era svar! Räknade faktiskt efter lite på ts-halten å 250kg blir väl drygt 150kg utan vatten. Har som sagt inte köpt detta hösilage men tänkte det skulle passa bra eftersom energin va lite lägre. Ger hellre nåt extrat till storpålle om det behövs. Har hö än så länge så det hade ju blivit invänjning på detta när det blir kallare ute.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 560
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 668
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp