Absurd situation - anmäla?

Nixehen

Trådstartare
Befann mig i en helt absurd situation idag när jag körde från jobbet som vanligt. Brummar på i min egen takt när en bil längre framför mig plötsligt stannar vid vägkanten, en ilsken blondin flyger ur bilen och sliter ut två små barn ( uppskattningsvis 2-3år och 6-7år) och smäller igen dörrarna igen. Barnen gråter och skriker förtvivlat och rycker i dörrarna och försöker hålla kvar bilen när mamman gasar därifrån och lämnar barnen vid vägkanten! :eek:
Självklart stannar jag så snart jag kan, massor av bilar bakom och det är en 70-väg vi åker på. Barnen står och håller förtvivlat om varandra, medan bilen med mamman försvinner ur sikte. Jag halar upp mobilen, helt blank (vart ringer man egentligen i sådana här situationer?!) och ringer min mamma för att fråga vart att ringa, samtidigt som jag vänder bilen på närmaste busshållsplats. Inväntar att alla andra bilar ska hinna ta sig förbi, mycket trafik!! - och ska precis till att köra fram till barnen när bilen med mamman kommer farandes igen.

Hon lär ju ha fått ett rejält anfall på barnen i bilen och därför skickat ut dem i ren ilska och åkt därifrån för att bevisa sina ord - eller något. Men för mig är det här inte - NÅGONSIN, NEVER EVER!! - ett acceptabelt "straff" för barn av den här åldern.

Tog reg.nummer och skulle väl helst vilja göra en anmälan till någon om detta, om inte annat för att visa att det inte är okej alls... Kan man anmäla det? Och till vem?
Önskar nu att jag åkt fram och ifrågasatt vad fan hon höll på med, men var så ställd av situationen att jag bara gapandes kunde åse det hela.

Eller är det bara jag som är blödig, har ju inga barn själv?

/Nixehen - som fortfarande inte kan förstå hur man kan lämna sina barn i livsfara och bara åka iväg?
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Totalt oacceptabelt beteende!:eek::crazy::mad:

Jag hade ringt soc och berättat om incidenten.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Herregud, vad finns det för människor där ute?!

Nej, du överreagerade absolut inte.
Det finns inget i världen som kan ursäkta ett sådant beteende, tänk vilken katastrof det kunnat bli.
Stackars små barn :(

Jag hade absolut gjort en anmälan både till polisen och socialen.
Kan man slänga ut sina barn på en trafikerad 70väg så är det nog fler saker som inte står rätt till!?

/mamma till en treåring
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Curlingföräldrar och servicebarn, Bent Hougaard! :idea:
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Satt gapandes och läste detta :eek:
Sinnessjukt!

Anmäl till polis och soc.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Det låter helt sjukt, om du har reg så ring. Så kan mamman få sig en tankeställare i alla fall. Tänk att som barn behöva "uppföra sig" för att annars vara rädd att ens mamma ska lämna en på en väg och åka därifrån.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Du är defenitivt inte blödig. Det hon gjorde var verkligen fruktansvärt :eek:

Blir man så arg att man kastar ut sina barn och åker därifrån så har man inte rätt till sina barn längre :mad: Då har man inte längre rätt att få ynnesten att få vara förälder tycker jag. Det skadar barn något fruktansvärt att inte kunna lita på sina föräldrar och lämnar spår för resten av livet.

Jag tycker absolut att du ska ringa till socialen och anmäla detta, ring till polisen med även om jag inte tror att de kommer göra något eftersom det inte pågår.

Den du skulle ha ringt om hon inte hade kommit tillbaka är just polisen så hade de fått slussa dej vidare eller kommit dit och hjälpt barnen.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

1) Man lämnar inte sina barn på en 70väg oavsett hur förbannad man är på dom.

Jag skulle ha stannat, tagit regnr, ringt polisen och sagt som det var. Barnen blev dumpade av sin mamma p.g.a hennes ilska, även om barnen orsakade den så bör hon kunna ryta på sina barn så de håller tyst, hellre ryter man än lämnar dom vid en trafikerad väg som kan orsaka barnens död.
Jag skulle även stannat bilen, klivit ut och hållt barnen sällskap.

Du överreagerade inte, mamman var ett rötägg som antagligen inte förtjänar sina barn så som hon behandlar dom :crazy:

Vet du hur det gick sedan? Kom mamman tillbaka?
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Berätta lite mer, vad handlar den om som kunde hjälpa ts? Eller mamman?
Inget av det, men jag konstaterade att Bent (som inte är helt okontroversiell, men han har sina poänger) förklarade just det där förfarandet i sin bok (och att mamman agerade helt i enlighet med det).
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Tro det eller ej, men jag har var med om exakt samma sak när jag var liten. Pappa lämnade oss på en 70-väg, mig och min bror, i vägrenen och körde iväg. Han kom ju tillbaka efter ett tag, men jag minns det fortfarande tydligt - jag hade redan börjat fundera på hur vi skulle överleva i skogen själva :crazy:. Jag var 4 och bror var 7.

Det är ALDRIG okej av mer än en anledning! Dels är det ju skitfarligt med alla bilar och dels ger det ärr i själen. Fy. Anmäl. Det hade jag önskat att någon gjort.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Nej, du överreagerade absolut inte. Det finns inget i världen som kan ursäkta ett sådant beteende, tänk vilken katastrof det kunnat bli. Stackars små barn :(

Jag hade absolut gjort en anmälan både till polisen och socialen.
Kan man slänga ut sina barn på en trafikerad 70väg så är det nog fler saker som inte står rätt till!?

Du är defenitivt inte blödig. Det hon gjorde var verkligen fruktansvärt :eek:

Blir man så arg att man kastar ut sina barn och åker därifrån så har man inte rätt till sina barn längre :mad: Då har man inte längre rätt att få ynnesten att få vara förälder tycker jag. Det skadar barn något fruktansvärt att inte kunna lita på sina föräldrar och lämnar spår för resten av livet.

Det är ALDRIG okej av mer än en anledning! Dels är det ju skitfarligt med alla bilar och dels ger det ärr i själen. Fy. Anmäl. Det hade jag önskat att någon gjort.

:bow::bow:
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Inget av det, men jag konstaterade att Bent (som inte är helt okontroversiell, men han har sina poänger) förklarade just det där förfarandet i sin bok (och att mamman agerade helt i enlighet med det).

Att man ska verkställa ett hot om det blir nödvändigt menar du?
Ja om man använder sån uppfostran att man hotar sitt barn om det inte slutar upp med vad det nu är så kan jag tycka att man måste verkställa hotet.

Själv tror jag på belöning.
Precis som jag gör med djuren. Så olik uppfostran mellan djur och människa är det inte ändå.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Generellt håller jag med. Men... jag tror inte det finns någon förälder som aldrig hotat :o Jag gör det på vissa sätt, typ 'Sluta banka med den där i bordet, annars så tar jag bort den'. Bankandet fortsätter, jag tar bort den. Typ så. Det är ju också ett hot.

Man skall dock aldrig hota med något man inte är beredd att genomföra. Och att hota med att släppa av barnen på vägen är väl typiskt ett hot man aldrig skall ta till :crazy: Samma sak som att säga att 'men då lämnar jag dig här' till ett barn i mataffären. Tomma hot är värdelösa. Däremot att ge barnet möjlighet att välja och ta konsekvenserna, som ovan (trevligare uttryck än hot :D) tycker jag på något sätt är okej. Sen får de ju mycket positiv feedback när de väljer 'rätt' väg ut ur konflikten :). Så gör jag iallafall...
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Sådär gör jag också, och antagligen väldigt många med oss. Jag ser det inte som något straff att ta gaffeln när han hackar med den i bordet, snarare självvald konsekvens. Att släppa ut barnen på en väg däremot kan inte vara något annat än ett straff. "sluta bråka annars släpper jag av er på vägen". Jag ryser, hur funkar människor egentligen?
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jo det är fruktansvärt...för oss var det så att jag och brorsan slogs alltid i bilen. Alltså på skoj, vi fnissade ;) men pappa tyckte väl det var jobbigt att lyssna på. Vi åkte en sträcka på 50 mil ganska ofta. Och han sa ofta att vi skulle sluta annars så fick vi minsann GÅ istället. Och en vacker dag lessade han ur och satte ut oss på vägen.

Tomma hot är farliga just därför att en vacker dag gör man dem i ren ilska :crazy:

(Med man menar jag inte alla utan vissa...)
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Åh herregud! Klart du ska anmäla.


Själv har jag visserligen blivit utslängd ur bilen tillsammans med mina syskon på en 70-väg, som för stunden inte var särskilt trafikerad. Vi, (eller mest jag då:o ), var överjävliga i bilen och mamma stannade till slut och slängde ur oss. Då vart vi plötsligt sams och hjälptes åt att hoppa in i bilen genom en annan dörr. Och var snälla resten av resan.
Nu tror jag inte att mamma hade lämnat oss där, inte för en sekund! Bara statuerat ett exempel. Nej, hon har aldrig utsatt oss för fara och när hon väl blev arg då hade vi verkligen gått för långt.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

När jag hotatde ett gäng killar att dom fick gå hem om dom inte blev tysta så tystnade dom. Dom kanske trodde på mig :eek: 4 mil hem avskräckte väl också. fast jag hade ju inte fullföljt ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 458
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 244
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 872
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 240
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp