Absurd situation - anmäla?

Sv: Absurd situation - anmäla?

Eftersom barnen var så små att de omöjligtvis kan ha rimligt trafikvett så utsatte mamman dem för livsfara när hon lämnade dem vid kanten på en sjuttioväg.

Jag har suttit i bilar både med mitt eget barn och för att inte tala om i minibussen med sonens fyra kusiner och trott att min hjärna skulle explodera. Fixar man det inte längre så är det inte ungarna som ska ur bilen, det är en själv. Det är än mer trafikfarlig att låta små barn stå vid vägen (farligt för deras skull och för den som vejjar) än när de sitter kvar i en kaosbil. Den är ialla fall någon form av säkerhet.

Fixar man inte situationen så gör man en halt från den. Oavsätt om man är i bil, hemma, på promenad, i affären mm.

Tack gode gud för att barnen inte fick panik och jagade efter mamman i bilen på vägen :cry:

Ts. Jag tycker du gjorde rätt i att anmäla. Visst kan det vara så att mamman var helt ur balans av flera förstårliga orsker. Det är en förklaring men ingen ursäkt isf. Om hon har problem av något slag som leder till att hon kan sätta sina barn i farliga situationer är en anmälan kanske början till hjälp för henne.

Jag hoppas detta slutar lyckligt för barnen och mamman.

Voff
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag försvarar inte på något sätt "mammans" handlande, men... INGEN av oss vet vad som hänt före handlingen.....
ANMÄL ANMÄL skriker vi på buke allt för ofta, men ingen av oss är synsk och VET vad som hänt.
:eek: :eek:
Och du jobbar på dagis??

Vad i hela friden ska ha kunnat hända i bilen för att det skulle kunna räknas som ens lite förmildrande omständigheter?
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

:eek: :eek:
Och du jobbar på dagis??

Vad i hela friden ska ha kunnat hända i bilen för att det skulle kunna räknas som ens lite förmildrande omständigheter?

Nä men jösses....
Jag skrev ju att jag INTE försvarade handlandet!!!!! Bara att VI inte vet VARFÖR det blev som det blev....
Givetvis FÅR man inte ställa barn vid vägkanten (ingen annanstans heller) MEN tydligen är det inte alltför ovanligt:crazy:

Jag är perfekt både som mamma och dagisfröken, men TROTS att jag är så perfekt aktar jag mej för att döma....
Må den som aldrig tappat tålamodet och gjort något mer eller mindre genomtänkt slänga första stenen...

Återigen, Jag är den sista som vill att barn utsätts för fara!

* Jenny *
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Kl

Nu vill jag bara låna lite av ämnet i ditt inlägg och pekar absolut inget finger mot dig eller liknande. Jag förstår att du tar avsånd från det mamman gjorde. Men en sak fick mig att fundera lite.

Det var detta att det tyvärr inte var så ovanligt som man först kan tro (vilket för mig allt sunt förnuft säger att det borde vara)

Om det inte är helt ofrämmande att bråkiga barn ställs vid vägkanten blir i alla fall jag väldigt bekymmrad. Har toleransnivån hos vuxna sjunkit så lågt att vi är villiga att utsätta barn för fara för att skona oss själva från vad vi anser vara övermäktigt tjaffs. eller för att stationera ett exempel (tänker här på skolbussar och liknande) Och i så fall..hur mycket mer kommer att bli acceptabelt i framtiden att göra i ilska?

Vi har en nolltolerans mot att aga barn, även en sk lätt dask är förbjudet, men att ställa dem vid vägkanten är inte straffbart? Vilket borde vara mest olämpligt och farligt :confused:

Ser man rent trafikmässigt på saken och hur farligt det är så har vi en mycket låg promillegräns för att köra bil med alkohol. Detta för att du lätt kan skada folk i trafiken och du är då trafikfarlig. Detta aktar vi oss att noga från att göra och ve och skam den som gör det. Det kan skada någon. Men det är alltså inte straffbart att ställa sina små barn vid kanten vid vägen. Ve och fasa vad som kan hända dem och vilken trafikfara utsätts inte de för?

Alla föräldrar gör överilade saker i sin ilska, men i jämförelse till detta är det nog betydligt lindrigare saker. De människor som känner eller har känt att en handlig av detta format skulle vara okej i stundens hetta ska veta att nej, detta är inte ett normalt, acceptabelt, eller okej beteende oavsett något. Det är fruktansvärt om så många som fyra hade träffat eller kände någon som varit på något sätt i kontakt med liknande händelse. Det får ju bara inte förekomma. :(
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Du skriver klokt, och jag håller med om det mesta:bow:

Dom föräldrar jag pratade med, som kände till händelser, berättade också att detta hänt på VÄLDIGT LÅGT TRAFIKERADE VÄGAR! dvs. fjällvägar med kanske 1 bil/timmen. MEN det gör inte saken bättre. Barnen kan ju springa till skogs, drunkna i ett dike, bli uppäten av en björn....:crazy:
Faror finns överallt! OCH INGEN av föräldrarna tyckte att dom gjort rätt, däremot har dom inte barn som bråkar i bilen....

Det som slår mej är att en sådan här handling erkänner man, men om man frågar föräldrar om dom någongång slagit sina barn så nekar dom, även om dom gjort det:(

Jag har en gång lappat på min son en smäll, minns händelsen dåligt, och det är inget jag är stolt över, MEN jag har gjort det.... i affekt.

Jag har haft min son att hålla i ett grimmskaft till en häst som knuffat omkull honom, och TRAMPAT PÅ HONOM:cry:
De va bannemej det dummaste jag utsatt honom för.

Jag har låtit honom cykla utan hjälm ibland... Vansinne! Hur kunde jag haft så dåligt omdömme???

Jag lämnade honom hemma i en kvart som 5 åring, och åkte på affären. Vad kunde inte ha hänt då?

Han har lekt på balkongen som liten. visseligen ha räcket 120cm högt, men ändå. Vad skulle han leka där för?

Med detta vill jag ha sagt att som förälder felar man... gång på gång! MEN trots dessa vansinnigheter får vi vara föräldrar:love:

Nu är min son 20 år, Och inte alltför skadad för livet!:love:

* Jenny *
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

KL

Tänk om ungarna hade blivit kidnappade av nån Eklund eller vad han hette?
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

*kl*

... nu börjar det likna trygghetsnarkomani. :crazy:
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Den risken är så obeskrivligt liten att det knappast är en faktor att räkna med Det är otroligt liten risk för barn att mördas av främmande personer, däremot så råkar barn ut för mycket olyckor och dör av sådant.
Situationen var fullständigt livsfarlig, så små barn ensamma på en 70vägen är rena dårskapen! Det kan likställas med att kasta ut barnen på djupt vatten för att de ska lära sig simma..
Jag hade inte tvekat en sekund att anmäla.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

*kl*

... nu börjar det likna trygghetsnarkomani. :crazy:

Jag börjar tro att folk behöver något att hänga upp sin rädsla på tex pedofiler och okända barnmördare för att slippa tänka på att de flesta barn som skadas och dör, gör det av saker som är så nära och vardagliga att man inte tänker på det. De får vattenkokaren över sig, de trillar ned i vattenpölar och drunknar, ramlar ur sängen eller mördas av sina föräldrar.

Man skulle inte orka leva om man ororade sig för sådant hemma, att barnen ska bli nedtrampade av sin häst, bli påkörd när man backar ut bilen eller kvävas av en kvarglömd jordnöt på vardagsrumsmattan så man riktar rädslan på något "farligt och skrämmamde".
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Dom föräldrar jag pratade med, som kände till händelser, berättade också att detta hänt på VÄLDIGT LÅGT TRAFIKERADE VÄGAR! dvs. fjällvägar med kanske 1 bil/timmen. MEN det gör inte saken bättre. Barnen kan ju springa till skogs, drunkna i ett dike, bli uppäten av en björn....:crazy:
Faror finns överallt!

Du tänker visst bara på farorna - visst är de hemska de också och barn på 70-vägar i relativt högtrafikerade Uppland är ingen höjdare men vad du helt verkar ha tappat bort är vad detta gör med barnen även utan de rena farorna. Barn i den åldern är som du ju måste veta med din bakgrund livrädda för att bli övergivna för vem skulle då ta hand om dem? Deras föräldrar är det bästa de vet och de litar blint på dem i livet och behöver dem som trygghet. Det är som att du kastar ut en sommarkatt för bövelen! Med den skillnaden att barnen är intelligenta nog att ha mer känslor än katten och börjar fundera inte bara på praktiska saker som mat och sovplats utan på en massa känslosamma saker som på det där med tillit och vad det betyder eller rättare sagt inte betyder i deras liv.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag börjar tro att folk behöver något att hänga upp sin rädsla på tex pedofiler och okända barnmördare för att slippa tänka på att de flesta barn som skadas och dör, gör det av saker som är så nära och vardagliga att man inte tänker på det. De får vattenkokaren över sig, de trillar ned i vattenpölar och drunknar, ramlar ur sängen eller mördas av sina föräldrar.

Man skulle inte orka leva om man ororade sig för sådant hemma, att barnen ska bli nedtrampade av sin häst, bli påkörd när man backar ut bilen eller kvävas av en kvarglömd jordnöt på vardagsrumsmattan så man riktar rädslan på något "farligt och skrämmamde".

men det har ni ju redan tagit upp i tråden så det tyckte jag inte behövde upprepas , men om ni tycker att bortrövade barn är ytterst osannolikt så..
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

men det har ni ju redan tagit upp i tråden så det tyckte jag inte behövde upprepas , men om ni tycker att bortrövade barn är ytterst osannolikt så..
Det finns nästan två miljoner barn (under 18) i Sverige.

Hur många rövas bort varje år av någon annan än en förälder?

Engla var en. En av nästan två miljoner. Så ja, ytterst osannolikt.

(Kring 7000 personer - alla åldrar - anmäls försvunna varje år. Endast ett trettiotal förblir försvunna. De flesta har hållit sig undan frivilligt, gått vilse, eller glömt att höra av sig.)
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Du tänker visst bara på farorna - visst är de hemska de också och barn på 70-vägar i relativt högtrafikerade Uppland är ingen höjdare men vad du helt verkar ha tappat bort är vad detta gör med barnen även utan de rena farorna. Barn i den åldern är som du ju måste veta med din bakgrund livrädda för att bli övergivna för vem skulle då ta hand om dem? Deras föräldrar är det bästa de vet och de litar blint på dem i livet och behöver dem som trygghet. Det är som att du kastar ut en sommarkatt för bövelen! Med den skillnaden att barnen är intelligenta nog att ha mer känslor än katten och börjar fundera inte bara på praktiska saker som mat och sovplats utan på en massa känslosamma saker som på det där med tillit och vad det betyder eller rättare sagt inte betyder i deras liv.

:bow:
Bra talat!
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

TS: Detta är ju ett bevis på att man aldrig ska hota barn med något man inte kan fullfölja, ty man utsätter inte sina barn för livsfara på detta sättet!

Anmäl!
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

:eek: :eek:
Och du jobbar på dagis??

Vad i hela friden ska ha kunnat hända i bilen för att det skulle kunna räknas som ens lite förmildrande omständigheter?

Jag klarar inte heller av anmälningsropen. Det är ungefär som att staten ska ansvar för allt och att vi önskar oss ett angiverisamhälle, där myndigheter ersätter vanligt sunt förnuft och mänsklig kommunikation. Vad säger att det är mer effektivt än att faktiskt ta mod till sig och prata med mamman själv?
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Det finns nästan två miljoner barn (under 18) i Sverige.

Hur många rövas bort varje år av någon annan än en förälder?

Engla var en. En av nästan två miljoner. Så ja, ytterst osannolikt.

(Kring 7000 personer - alla åldrar - anmäls försvunna varje år. Endast ett trettiotal förblir försvunna. De flesta har hållit sig undan frivilligt, gått vilse, eller glömt att höra av sig.)

Jag skulle inte vilja att min unge skulle bli nummer två.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag skulle inte vilja att min unge skulle bli nummer två.
Det vill ingen, men risken är som sagt osannolik och det finns gränser hur mycket man kan stänga in och vaddera sina barn. Det känns liksom inte rimligt att slå på stora trumman för eventuella Anders Eklundar när det finns betydligt större risker. Bara i år har t.ex. ett antal barn blivit påkörda på hemmaplan av föräldrar/nära anhöriga. Statistiskt är hemmet och de egna föräldrarna rent livsfarliga för barn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 449
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 872
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 237
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp