Absurd situation - anmäla?

Sv: Absurd situation - anmäla?

Vilket vansinnigt beteende, och jag blir mörkrädd när jag läser att fler i tråden haft upplevelser av liknande slag. Mitt ex berättade just samma händelse för mig, men gällande honom och hans syster, när de var i samma ålder som i ts. Men mamman kom inte tillbaka, utan de gick längs vägkanten och blev till sist upplockade av en granne. Det känns som om vissa människor inte borde ha barn, har man inga spärrar utan att lämna sina barn vid en 70-vägren... jag saknar ord.:eek:
Jag tycker absolut att ts ska anmäla, både till polis och soc, bra att du försökte vända och bra att du tog regnr. Den mamman kan behöva väckas lite genom myndighetskontakt, saker kan ju inte stå rätt till där.. :mad:
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

KL*

Svarar alla!

Tack för all pepp, har jobbat hela dagen och precis kommit hem så nu tänkte jag sätta mig och ringa.

Jag hoppas att det åtminstone kan ge en tankeställare till mamman i fråga!
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Aha, att någon lämnade sina barn på en väg? Är det en bra bok?
Bent Hougaard menar att det finns åtta uppfostringsmetoder. De tre första kan uppfattas som straff, den fjärde är utsläckning, och de fyra sista är mjukare, "moroten" - avledning, uppmuntran, illustration, diskussion etc. Bent menar att de flesta föräldrarna använder alla metoderna dagligen.

Metod 1 är "att kväva barnet" (OBS! Inte bokstavligen!) vilket innebär att på något sätt avlägsna barnet från situationen, t.ex. time out. Han menar visserligen att time out inte är konstruktivt, men att skicka barnet till rummet ibland kan vara det bästa att göra när barnet är helt omöjligt. Och, om man behöver göra det flera gånger är (uppenbarligen) det en metod som inte fungerar, varför man då ska försöka något annat.

"En bra minnesbeta slår rot direkt" lyder en underrubrik, "att lära sig en läxa" tillhör metod 1. Hougaard:

Det är en konsekvens som verkar så effektivt att den bara ska användas en enda gång. Låt mig illustrera det med ännu en typisk situation.
Man kommer körande i bilen med två stojande barn i baksätet. Trots otaliga uppmaningar om att de ska lugna ner sig, skäll och hot om fängelsehålor fortsätter spektaklet och till sist tänker man: "Nu får det vara nog!" Man kör bilen åt sidan lugnt och stilla, öppnar dörren och låter barnen stiga ur.
Ingen förälder behöver göra detta mer än en gång. Naturligtvis kan man inte stanna på väg hem från Italien [...] Metoden och gångavståndet ska anpassas till barnens ålder och de geografiska förutsättningarna. För naturligtvis ska inte barnen överges för evigt, men de ska kanske gå 10-1000 meter. Föräldrarna låtsas köra ifrån dem men stannar efter ett lämpligt avstånd och tar sedan upp dem igen. Nästa gång man sitter med skränande ungar och undrar om de har lust att gå hem blir det påfallande tyst i baksätet.


Bent ger ett exempel som involverar en åker och fortsätter sedan:

Exemplen [...] innebär inte en uppmaning att ta efter. [...] De ska enbart ses som exempel på hur kraftfull en tankeställare kan vara.
Många föräldrar opponerar sig [...] Under alla omständigheter leder sådana diskussioner till att man kommer fram till att man som förälder ibland hamnar i en situation där man gör något som bär en starkt emot och som strider mot ens åsikter och moral, men där det helt enkelt krävs en förändring.


Han avslutar:

Vuxna har berättat för mig om att de som barn själva varit offer för denna metod, och vilket outplånligt intryck det gjort på dem. Jag har dock inga exempel på att någon har varit tvungen att gå till psykolog på grund av en tankeställare på en rastplats eller plöjningsåker.

Ja, det är en bra bok. Nej, jag håller inte med i allt han säger (men i mycket), men han är tänkvärd och ger flera exempel på lösningar (mjuka sådana, som handlar om att involvera barnet till en viss gräns) till vardagsproblem, för det är de mjuka metoderna han förespråkar.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Tack så jättemycket för den långa beskrivningen! Det låter jätteintressant. Man kan ju välja mindre livsfarliga "tankeställare" och genomföra dem. För den delen tror jag det räcker att man är konsekvent och håller vad man lovar. Om barn bråkar i baksätet på en bil kanske man får fundera på hur man ska aktivera dem istället? Böcker, spel, dvds, musik och lekar håller dem på gott humör. Jag tror man är fel ute om man måste hota dem med att gå hem (men jag kanske rycker upp denna tråden om ett par år och erkänner, vad vet jag :))
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag blir alldeles matt.
Och är förundrad över att inte flera barn dör i trafiken än vad det ändå gör.

Självklart så skall du anmäla.
Man får inte utsätta sina barn för fara.
Du skulle ha ringt 112 som första samtal där på vägen.
Polisen hade kunnat behövas för att hitta mamman.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

(men jag kanske rycker upp denna tråden om ett par år och erkänner, vad vet jag :))

Det tror inte jag att du kommer att göra. Du är alldeles för medveten om dej själv som mamma för att med vett och vilja göra dina barn illa.

Jag erkänner gärna att jag har gjort massor av fel med mina barn och jag uppmuntrar mina barn att ta upp saker de funderar över eller reagerar på när de minns tillbaka nu när de är vuxna. Då kan jag förklara varför jag gjorde som jag gjorde och be om förlåtelse för det som blev fel. Men aldrig att jag skulle göra eller har gjort något med baktanken att jag vill skada mina barn, då har man gått för långt och bör inte längre få vara förälder.

Det författaren ovan menar att det inte leder till psykologen att bli lämnad är bara bullshit, det är just sådana föräldasvek som verkligen skadar barn.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Det författaren ovan menar att det inte leder till psykologen att bli lämnad är bara bullshit, det är just sådana föräldasvek som verkligen skadar barn.
Fast, det kan väl bero på sammanhanget? Jag menar, ett barn som dagligen under 18 års tid utsätts för hotelser, kränkningar och verbal misshandel, där bli avsatt på vägen bara är en händelse i mängden, har väl större sannolikhet att hamna hos psykologen än ett barn som är uppväxt med ömma, kärleksfulla, gränssättande, respektfulla föräldrar som ett fåtal gånger under barnets hela livstid tar till en drastisk åtgärd för att inget annat fungerar?

Bent är (barn)psykolog, har jobbat med barn i olika befattningar sedan 60-talet, har varit föreståndare för behandlingshem och utvecklingscenter och jobbar f.n. för danska domstolar som "børnesagkyndig rådgiver" så han har nog en ganska god bild av vilka händelser som hamnar hos psykologen.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Vilken idiot-morsa:crazy:

Stackars barn, vilken hemsk upplevelse för de små krakarna!
Försöka hålla fast bilen när den åker iväg....

Definitivt slå en pling till soc och polisen.
Ett "wake-up call" verkar behövas till modern ifråga.

Cred till dig som både stannade och tog reg. nr:bow:

/J.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Fast, det kan väl bero på sammanhanget? Jag menar, ett barn som dagligen under 18 års tid utsätts för hotelser, kränkningar och verbal misshandel, där bli avsatt på vägen bara är en händelse i mängden, har väl större sannolikhet att hamna hos psykologen än ett barn som är uppväxt med ömma, kärleksfulla, gränssättande, respektfulla föräldrar som ett fåtal gånger under barnets hela livstid tar till en drastisk åtgärd för att inget annat fungerar?

Bent är (barn)psykolog, har jobbat med barn i olika befattningar sedan 60-talet, har varit föreståndare för behandlingshem och utvecklingscenter och jobbar f.n. för danska domstolar som "børnesagkyndig rådgiver" så han har nog en ganska god bild av vilka händelser som hamnar hos psykologen.

Självklart beror det på sammanhanget men att som förälder göra något man vet från början är skadligt för barnet är totalt vansinnigt oavsett.
Även om han är barnpsykolog så anser jag att det är bullshit faktiskt, men han är inte varken den första eller sista psykologen som säger konstiga saker.
Vad som hamnar hos psykologen eller inte beror lika mycket på hur barnet tar det som hur den blir behandlad.
Det finns de som har haft ett helvete hela sin barndom som blir helt normala fungerande människor och det finns de som blivit lite mobbade i skolan som efter det inte kan ha en normal relation till någon.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Skönt att se att det är fler än jag som reagerar över hennes handlande!

En anmälan är gjord till Soc, så får vi se om de kommer se över det eller ej.. Lät inte alltför engagerade. :mad:
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Bent är (barn)psykolog, har jobbat med barn i olika befattningar sedan 60-talet, har varit föreståndare för behandlingshem och utvecklingscenter och jobbar f.n. för danska domstolar som "børnesagkyndig rådgiver" så han har nog en ganska god bild av vilka händelser som hamnar hos psykologen.

Tyvärr verkar han inte ha lärt sig speciellt mkt eftersom han verkar tycka att det är ok att lämna barn på en väg och låta dem gå 100 m medan de undrar om de är totalt övergivna. Jag tycker det är vidrigt och hoppas att han också blir anmäld om han själv gjort något liknande samt att hans exempel inte leder till att folk tar efter.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Men gode gud:eek: Den mamman måste ha tappat hjärnan totalt. Tyvärr kanske det inte är enda gången heller...
Om hon har sådant humör att en sån här grej är nödvändig gissar jag på att hon skulle behöva lite hjälp med humöret.

Som förälder tror man ju att man ibland ska förlora förståndet, men då får man ta sig en time-out själv i stället. Man får väl köra in till vägrenen, gå ur bilen själv och sätta sig i diket och storböla eller nått. Hon utsatte sina barn för direkt livsfara!!

Det här med att verkställa sina hot kan jag till viss del förstå men då gäller det att välja sina hot också. Exp - plockar du inte upp dina leksaker åker de bort.

Uppdatera gärna tråden TS.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Även om han är barnpsykolog så anser jag att det är bullshit faktiskt, men han är inte varken den första eller sista psykologen som säger konstiga saker.

Håller med!


Ts
Bra gjort både att stanna, ta reg nr och att du anmälde det! Hoppas de tog det på mer allvar än det lät på dom.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

*knapp lån*

Jag har träffat en massa föräldrar i kväll.... 4 av dom jag träffade hade själv/kände någon/ eller berättade om busschauffören som gjort något liknande....

Detta är inte ovanligt!
Att köra en bil med råjävligt bråkiga barn är OCKSÅ en fara:crazy:
Jag känner en busschaufför som frågade föräldrarna till ovanligt bråkiga barn om han fick ställa av dom lagomt långt hemifrån...

Han fick tillåtelse, och en dag när dom bråkade och stökade ovanligt mycket ställde han av dom 9 km hemifrån.
INGEN av dom ringde hem... dom gick vackert, och stökade inte mer i bussen.

Jag försvarar inte på något sätt "mammans" handlande, men... INGEN av oss vet vad som hänt före handlingen.....
ANMÄL ANMÄL skriker vi på buke allt för ofta, men ingen av oss är synsk och VET vad som hänt.
Vet du vem mamman är, har hennes namn. Ring upp henne. Berätta vad du sett... Låt henne veta att allmänheten bryr sig! Jag tror inte att hon gör om de

* Jenny *
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag tror jag missade någon mening i mitt inlägg.
Jag håller med det du skriver.
Ska man hota vilket ibland kanske kan vara nödvändigt som i ex med banka på bordet osv så måste det ju vara rimliga hot. Givetvis ett sånt man är beredd att genomföra och kanske inte då att slänga ut ungarna på vägen.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Fast det är ju skillnad på stökiga tonåringar än barn, som i TS fall, var 3-4 år samt 6-7 år :crazy:

Har själv barn i åldrarna 7 år och 4 år och skulle aldrig drömma om att dumpa dem vid vägkanten trots att de ibland bråkar i bilen så stickor och strån ryker.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Hemskt :eek: :cry:

Så små barn...dom fattar ju inte att det inte är på riktigt. Man måste ju vara grymt okänslig som förälder för att göra så!
arg får man fanimig inte bli :(

Jag vet mycket väl att det kan vara helt fruktansvärt jobbigt med bråkiga barn i baksätet...det jag har gjort är att jag stannat bilen vid vägkanten och sagt "Nu kör jag inte en meter till förrän ni slutar bråka"
Det räcker gott som "hot" och har funkat alldeles utmärkt.

Ts, bra att du anmälde :bow: hoppas verkligen soc gör något så mamman åtminstone får sig en tankeställare.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag försvarar inte på något sätt "mammans" handlande, men... INGEN av oss vet vad som hänt före handlingen.....
ANMÄL ANMÄL skriker vi på buke allt för ofta, men ingen av oss är synsk och VET vad som hänt.

Om barnen var så små som 2-7 år spelar det ingen roll vad som hände innan, man gör inte så mot så små barn, om dom så höll på att riva hela fordonet.
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Om barnen var så små som 2-7 år spelar det ingen roll vad som hände innan, man gör inte så mot så små barn, om dom så höll på att riva hela fordonet.

Håller med. Tycker absolut inte att det finns något som skulle försvara ett sådant beteende mot sina små barn
 
Sv: Absurd situation - anmäla?

Jag försvarar inte på något sätt "mammans" handlande, men... INGEN av oss vet vad som hänt före handlingen.....
ANMÄL ANMÄL skriker vi på buke allt för ofta, men ingen av oss är synsk och VET vad som hänt.

Vet du, jag tycker inte det spelar någon som helst roll vad som hänt.
Man kastar helt nekelt inte ut småbarn ur bilden och lämnar dem vid en vägkant till en trafikerad väg. Så är det bara, skitsamma vad som hänt före.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 432
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 872
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 236
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp