Bukefalos 28 år!

Acceptera vänförfrågan på fb

makarontanten

Trådstartare
På min facebook finns det vänner och kompisar, lite släktingar, nya och gamla arbetskamrater, "gamla" skolkamrater, någon mer lite ytlig bekant som jag har som "vän" av någon anledning som tex att vi träffats någon gång och jag gillade personen även om vi inte känner varandra och umgås regelbundet mm.

Jag accepterar aldrig folk jag inte känner av någon anledning, men har nu ett litet dilemma som jag skulle vilja höra er "åsikt" om hur ni tänker.

För något år sedan blev jag väldigt ledsen och sur över hur en släkting behandlade mig. Vi har alltid haft en superrelation, haft gemensamma intressen, delat sommarstuga, umgåtts på semestrar mm. Helt plötsligt kan personen inte ens prata med mig, utan går genom min mamma och "svarar" ( personen är konflikträdd) på en sak jag undrat. Som ni säkert förstår började hela "grejen" där och sen har det bara fortsatt. Vi har bara träffats en gång under denna tiden och jag märkte att det var krystat, tillgjort och rena artighetsfrågor från personens sida. Jag känner mig verkligen sviken, då jag i åratal hjälpt dem mycket med djur, gården, ridit, tagit hand om detta när de velat åka på semestrar, bott där då för att sköta blommor, djur mm

" De" har en dotter, som är i 13-års åldern nu. Vi var vänner på fb innan, men jag kände att dels vill jag inte ha barn på "fejjan", samt kände jag att hennes föräldrar ska banne mig inte snoka om mig där :mad::o, så jag tog bort henne för ca ett halvår sedan. I går kom en ny vänförfrågan från denna dotter.

Känner mig så elak, dottern har ju inte gjort mig något, hon är en jättesöt och go tjej, och jag vet faktiskt inte hur jag ska göra ( snacka om lyxproblem, men ,men...) med att acceptera henne igen. Hur skulle ni gjort/ hur resonerar ni runt detta?
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Det enkla sättet är väl att acceptera henne men sen ställa in alla andra vänner i en egen grupp och bara öpnna dina inlägg för den gruppen. Det är inget hon då märker av!
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Smart :) Hur gör man det på ett enkelt sätt? Vet att man kan anpassa sina statusar mm, men just att få in alla ( utom henne) i en grupp?
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Lägg henne som begränsad så torde problemet vara löst. Visa sedan dina inlägg för alla utom begränsade.
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Det är enklare än så. När man skriver ett inlägg så kan man välja vilka man vill visa det för. Nedanför rutan står det "vänner" och en pil efter. Tryck på pilen och välj "anpassade". I den ruta som kommer upp då kan man skriva in vilka man vill dela med eller vilka man inte vill dela med. Den inställningen ligger sen kvar tills man ändrar den.
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Det är enklare än så. När man skriver ett inlägg så kan man välja vilka man vill visa det för. Nedanför rutan står det "vänner" och en pil efter. Tryck på pilen och välj "anpassade". I den ruta som kommer upp då kan man skriva in vilka man vill dela med eller vilka man inte vill dela med. Den inställningen ligger sen kvar tills man ändrar den.

Så nu har jag lärt mig nåt nytt idag:D
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Det är enklare än så. När man skriver ett inlägg så kan man välja vilka man vill visa det för. Nedanför rutan står det "vänner" och en pil efter. Tryck på pilen och välj "anpassade". I den ruta som kommer upp då kan man skriva in vilka man vill dela med eller vilka man inte vill dela med. Den inställningen ligger sen kvar tills man ändrar den.

åh vad bra , jag har också en "unge" som propsar på att vara vän ..men hon är ju inte så gammal så hon behöver inte ta del av saker vuxna skriver om ibland på fb ...så då var det fixat då :D
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

KL

Kapar tråden lite... Hoppas att det inte gör något?

Varför väljer man att "följa" någon i stället för att bli vän med dem? Har sett att ett par av mina vänner har, t.ex., "5 följare". Varför inte skicka en vänförfrågan i stället? Vad är vitsen/poängen?
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Det är enklare än så. När man skriver ett inlägg så kan man välja vilka man vill visa det för. Nedanför rutan står det "vänner" och en pil efter. Tryck på pilen och välj "anpassade". I den ruta som kommer upp då kan man skriva in vilka man vill dela med eller vilka man inte vill dela med. Den inställningen ligger sen kvar tills man ändrar den.

Ännu enklare är att markera människan som 'bekanta' och sen sätta standard för poster som 'vänner utom bekanta' i inställningsmenyn, så behöver man inte glömma eller trixa när man postar.
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

KL

Kapar tråden lite... Hoppas att det inte gör något?

Varför väljer man att "följa" någon i stället för att bli vän med dem? Har sett att ett par av mina vänner har, t.ex., "5 följare". Varför inte skicka en vänförfrågan i stället? Vad är vitsen/poängen?

Det är väl vanligt att göra så när man inte känner människan, och är då medveten om att vissa poster är privata och dem får man inte se. Det brukar vara lite halvofficiella människor som blir följda. En annan sak är också att om man tar bort någon som vän, så stannar den kvar som följare tills den aktivt tar bort dig som vän också. Det är många som inte vet om det.
Obesvarade vänförfrågare blir också följare. Jag har i dagsläget 23 följare, människor jag inte har en aning om vilka de är.

Jag har haft stora problem med att vänner faller bort utan att varken jag eller vännen aktivt tagit bort varandra. Min ena syster tex försvann, samt ett antal andra vänner som jag fick göra ny vänförfrågan till. facebook är inte alltid så stabilt som man kan tro. :cautious:
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Tänk bara på att gamla inlägg och foton inte har den inställningen utan är synlig även för den som är på undantag.
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Det är väl vanligt att göra så när man inte känner människan, och är då medveten om att vissa poster är privata och dem får man inte se. Det brukar vara lite halvofficiella människor som blir följda. En annan sak är också att om man tar bort någon som vän, så stannar den kvar som följare tills den aktivt tar bort dig som vän också. Det är många som inte vet om det.
Obesvarade vänförfrågare blir också följare. Jag har i dagsläget 23 följare, människor jag inte har en aning om vilka de är.

O_o :eek:

Det där lät mindre bra... Hur kan man se hur många följare man har?
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

O_o :eek:

Det där lät mindre bra... Hur kan man se hur många följare man har?

Lite KL
Jag rensar rätt offensivt bland fb-vänner för att bara ha människor som jag umgås med, har umgåtts med eller vill umgås med ;)

Eftersom jag rensar med jämna mellanrum borde jag ha flera följare. men det har jag inte. Inte en enda.

så att man skulle ha kvar dem som följare fast man tagit bort dem som vänner stämmer inte. Alls.
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Tror bara det gäller om man slagit på sin följfunktion, alltså att inte bara vänner kan följa en, utan alla. Då kommer det upp en följ-knapp mellan knappen man addar folk med och meddelandeknappen.

Har man inte den påslagen kan ju ingen annan än ens vänner följa en.
 
Senast ändrad:
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Tror bara det gäller om man slagit på sin följfunktion, alltså att inte bara vänner kan följa en, utan alla. Då kommer det upp en följ-knapp mellan knappen man addar folk med och meddelandeknappen.

Har man inte den påslagen kan ju ingen annan än ens vänner följa en.

Så är det såklart. Svaret ryms ju i följ-frågan, men jag förstår om det var luddigt skrivet, my bad.
 
Sv: Acceptera vänförfrågan på fb

Jag är ganska sällan inne på fejjan, men när det gäller vänner så tycker jag att om man tar bort någon som vän så ger man också upp allt hopp om att någonsin bli vänner igen. Visst fejjan är inte så allvarlig men om man tar bort någon när man är fylld av känslor kanske det blir jobbigt sen. Jag har en "vän" på fejjan som jag hamnade med i ett dunderbråk för ungefär ett år sedan. Vi har inte pratats sen dess men ingen av oss har tagit bort den andra. Jag vet inte hur pass intresserad jag egentligen är av att sluta fred igen men jag låter det vila något år till och har vi fortfarande inte hörts av då och jag känner likadant tar jag nog bort hen då. Jag tycker även att du kan vara den mogna i sammanhanget och försöka att hålla detta mellan dig och din släkting och undvika att blanda in hens familjemedlemmar. En vänförfrågan på fejjan betyder kanske inte så mycket men nånstans betyder det väl iaf att man tycker om den andra (på nåt sätt). Risken finns ju att din släkting passar på att kolla din fb men som sagt; det finns ju inställningar för sånt.

Hoppas det löser sig!:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: miumiu
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 211
Senast: Hemlig21
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp