Bukefalos 28 år!

Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Kristianstadbladet)
Ametist är en av en handfull hästar som Veronica Larsson på Knorre-vången AB tagit över och som därefter spårlöst försvunnit. Polisanmälningar är gjorda, men hästägaren är inte ens hörd ännu.

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Det kan inte betraktas som svartslakt om köttet inte gått till livsmedel.
PL

Om jag VET att man kan köra hästar utan pass till knorrevången och få 5000 kr i näven så går väl köttet till livsmedel,eller skänker dom bort 5000 kr per häst för att det är skoj tro? Det finns så mycket bevis som inte har tagits upp här just för att det inte ska bli offentligt,det ni läser här är bara ett skrapande på ytan...
Du vet inte ens hälften..nu har förhör äntligen hållts och fler vittnen dyker upp för varje dag så vi får väl se hur detta slutar..hade inte skrivit att jag vet vad som försiggår där om jag inte hade varit väldigt säker på min sak..


Sen tycker jag att resten som har blivit lurade av Veronica också kan träda fram,det kanske ses som pinsamt att ha lämnat bort sin häst till henne men nu gäller det att se till så hon inte kan komma undan med det här!
Stoppad är hon ju förhoppningsvis just eftersom det här blev offentligt (det är väl ingen som lämnar sin häst till henne nu får man hoppas!
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Läs denna artikel om Knorrevången i tidningen Norra Skåne

http://www.nsk.se/article/20090312/.../kommunens-miljoskydd-granskar-larssons-stall

Vad tror du är på "G" pl? är du nu veterinär så vore det intressant att höra din tolkning av nuläget!!!!

Vad vill du säga med den "artikeln"? Den säger ju ingenting som inte visades i TV. Pjok, du är oerhört pinsam för tillfälligt. Du tar upp samma saker om och om igen, alla vet redan det du tar upp gång på gång. Alla vet att DU lämnade bort din sk "skyddsling" till VL men det är ju delvis ditt eget fel. Eller du anser att du inte har något ansvar för det? Att de inte sköter stallet o dyl det är ju redan känt. Vad är det du håller på med? Om du nu har så mycket kött på benen så förstår jag inte att du inte lutar dig tillbaka och inväntar rättegång.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Stå på dig Pjok!!!!!! Det sämsta du kan göra är att tystna!! Man ska inte bli lurad när man ger bort sin häst! Det är alltid lätt för andra att kritisera, när de själva inte är i samma sist.
Jag är personligen inte emot slakt av häst men det måste skötas enligt reglerna, vilket det inte gör på slakteriet som är på tapeten. Därför är det oerhört viktigt att se till så lagar följs. Kanske skulle hästarna ligga under jordbruksverket precis som kor gör!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Jag håller med ( Lenja).
Och Pjok jag beklagar det som har hänt dig. Måste vara fruktansvärt.:mad:

Men som sagt stå på dig!!.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Vad vill du säga med den "artikeln"? Den säger ju ingenting som inte visades i TV. Pjok, du är oerhört pinsam för tillfälligt. Du tar upp samma saker om och om igen, alla vet redan det du tar upp gång på gång. Alla vet att DU lämnade bort din sk "skyddsling" till VL men det är ju delvis ditt eget fel. Eller du anser att du inte har något ansvar för det? Att de inte sköter stallet o dyl det är ju redan känt. Vad är det du håller på med? Om du nu har så mycket kött på benen så förstår jag inte att du inte lutar dig tillbaka och inväntar rättegång.

Skärp dig!
Det är jättebra att Pjok lägger ut nya artiklar i ärendet så vi andra kan läsa.
Den här artiklen är ny efter programmet så den är högst relevant att lägga ut.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Jag blir jätteglad när Mattias Gårdlund är inblandad.

Han har både pondus och kunnande. När han tar tag i saker och ting burkar det var "ord och inga visor"... :laugh:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

problemet med dig är att du blandar ihop allt i en enda sörja.

Du borde särskilja ditt eget grundproblem,att du blivit "lurad", med slakteriets andra ev. Problem


men när du får kritik för att du gett bort en häst, och när du får kritik över dina ordval gentemot den du gav ametist till, då tar du det som att man försvarar slakteriets ev.brister. Opartisk?:grin:

+1

................
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Om du så säkert vet o har bevis så ta det med polisen istället, det gör säkert mer nytta än att gapa ut obestyrkta anklagelser offentligt.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Skärp dig!
Det är jättebra att Pjok lägger ut nya artiklar i ärendet så vi andra kan läsa.
Den här artiklen är ny efter programmet så den är högst relevant att lägga ut.

Skärp du dig!! Om du är väldigt intresserad så hittar du ju artiklarna själv. Ny ja, men ingen ny fakta som uppkommit. Vilken idiot som helst kan ju räkna ut att djurskyddsinspektören gör en kontroll efter det programmet, det är ju det enda nya som står i artikeln. Så skärp du dig!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

På vilket vis är Mattias Gårdlund involverad? Det står i artikeln att han varit vid stallet tidigare när han tjänstgjorde i den kommunen, vilket han inte längre gör utan det är Camilla Norrman så på vilket vis är han engagerad enl. artikeln?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Nej jag tycker inte att svartslakt är bra. Men jag tycker som sagt var inte heller att det är ok att ösa ur sig obevisade anklagelser offentligt som du gör! DET är mitt stora problem i den här frågan o har varit sen ditt första inlägg i frågan(varför tror du det togs bort?). Jag blir bara glad om ett fuskande slakteri läggs ner på juridiskt hållbara grunder.
Som målsägare kan du vara hur opartisk som helst men som vittne i ett fall där du inte är målsägare kan det bli jäv om du har ett eget intresse i frågan.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Skärp du dig!! Om du är väldigt intresserad så hittar du ju artiklarna själv. Ny ja, men ingen ny fakta som uppkommit. Vilken idiot som helst kan ju räkna ut att djurskyddsinspektören gör en kontroll efter det programmet, det är ju det enda nya som står i artikeln. Så skärp du dig!

Hur ska jag kunna hitta dom? Jag har inge lust att sitta o lusläsa hela skånes blaskor varje dag för att riskera att inte missa en enda artikel. Gunnar lägger inte ut alla. Och jag vet att det fler än jag som är tycker det är bra. För övrigt så behöver du ju inte läsa det du inte tycker är bra, så jo, du ska skärpa dig för det är du som är mest otrevlig mot Pjok här.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Hur hittar pjok dem? Bara för att man ifrågasätter och inte håller med så är man otrevlig. Jag är inte otrevligare än du eller henne själv. Så jo, du ska skärpa dig och lära dig ta kritik.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

när ska folk ta ansvar och avliva sina hästar istället för att ge bort dem och dumpa över ansvaret till någon annan?
Om du menar dom 5 hästar som hittills förekommit i den här historien, så var ingen av dom "mogen" för slakt.

Ska ställa ett par frågor som jag hoppas att både du och andra vill svara på:
Om du anser att man ska döda hästen hellre än att sälja eller ge bort den, menar du att det gäller oberoende av hästens ålder?
Eller, om inte, vid vilken åldersgräns ska man hellre döda den?
Eller, har du annat kriterium för att hellre döda hästen än att låta den leva vidare sitt naturliga liv hos en ny ägare?

LIA
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Hur hittar pjok dem? Bara för att man ifrågasätter och inte håller med så är man otrevlig. Jag är inte otrevligare än du eller henne själv. Så jo, du ska skärpa dig och lära dig ta kritik.
Jag är tacksam att Pjok letar upp dessa och lägger ut dessa så vi andra slipper göra samma jobb. Det är frivilligt att läsa.
Ska jag lära mig ta kritik nu? Nu är du verkligen ute och sneseglar, vad jag vet så har jag ingen kritik att bemöta , däremot så kritiserade jag dig för din otrevliga ton, vilket du verkar ha svårt att ta till dig, vilket får mig att inse att ta kritik inte är något du lärt dig. Det enda du har att säga är att du inte kan säga annat än det du blivit tillsagd själv, nämligen "skärp dig", och du tycker att Pjok är pinsam?? :confused:
Sätter härmed punkt. :grin:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Om du anser att man ska döda hästen hellre än att sälja eller ge bort den, menar du att det gäller oberoende av hästens ålder?

Beroende på skada så hänger det ju inte på åldern, man måste ju inte sälja eller ge bort. Det går ju också att låta någon bli livstids fodervärd, på så sätt bibehålls kontrollen och som ägare får man helt andra verktyg vid en process.

Om inget av dessa alternativ skulle funka, då skulle jag nog drista mig att ta bort hästen hellre än att skänka bort den. Att ge bort hästen, innebär att risken för att bli vandringspokal är enorm eller beroende på hästens storlek istället blir kalops.
Skulle jag mot förmodan ge bort hästen, skulle detta i så fall ske om jag kände personen väldigt väl och vet hur de tänker.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Om du menar dom 5 hästar som hittills förekommit i den här historien, så var ingen av dom "mogen" för slakt.

Ska ställa ett par frågor som jag hoppas att både du och andra vill svara på:
Om du anser att man ska döda hästen hellre än att sälja eller ge bort den, menar du att det gäller oberoende av hästens ålder?
Inte ålder, men skick. Är hästen 15år och funkar bra i ridning osv så ser jag ingen anledning att inte sälja den. Men då kostar den inte 5000kr. (förutsatt att det inte är en "problemhäst" som riskerar att bli vandringspokal).

Eller, om inte, vid vilken åldersgräns ska man hellre döda den?
Vid den åldern/skicket man inte får ut mer pengar än slaktvärdet + lite till.

Eller, har du annat kriterium för att hellre döda hästen än att låta den leva vidare sitt naturliga liv hos en ny ägare?
samma svar som ovan
LIA

kan ta min egen som ett exempel.
Fullblod, nu 9 år, fd galoppör.
Krubbiter, har en del gammalt i kroppen, inte välriden/skolad.
Väldigt snäll och go, skulle ALDRIG få för sig att sparka/attackera en annan häst.
Lättlastad. Numera lätt att hålla i hull.

Hon säljs aldrig. hon kommer avlivas den dagen jag inte har möjlighet att ha kvar henne. Alldeles för lätt att göra henne till vrak och missförstå!

Ett annat alternativ är livstids foder. Man kan låna ut, inte sälja/ge bort.

Som många andra + jag själv har sagt förut: En död häst lider inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ett annat alternativ är livstids foder. Man kan låna ut, inte sälja/ge bort.

Som många andra + jag själv har sagt förut: En död häst lider inte.

Jag håller med till fullo!:bow:

NÄR ALLA DJURÄGARE TAR PERSONLIGT ANSVAR FÖR SINA HÄSTAR , SÄRSKILT DE SOM DE INTE LÄNGRE KAN/VILL HA KVAR, så kommer sådana här bekymmer inte längre att finnas!

Sålt är sålt-
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ett annat alternativ är livstids foder. Man kan låna ut, inte sälja/ge bort
Fast det verkar inte heller helt säkert, en person i tråden har ju fått sin häst stulen när den var utlånad på foder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång i tiden hängde jag här. Jag skrev massvis med blogginlägg under flera års tid, älskade det. Men det var ett tag sedan nu, så nu...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 644
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 452
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) You Bet Hornline har haft ett bra år. På onsdag kan det bli ännu bättre då hästen är favorit till att vinna Gunnar Nordins...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp