Bukefalos 28 år!

Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Kristianstadbladet)
Ametist är en av en handfull hästar som Veronica Larsson på Knorre-vången AB tagit över och som därefter spårlöst försvunnit. Polisanmälningar är gjorda, men hästägaren är inte ens hörd ännu.

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Lånar frugans nick har en fråga till dig Kan inte så mycket om hästar men såg programmet på tv å undrar över passen behövs inte dom när (om) man slaktar... Är inte det själva meningen att man ska veta vilka mediciner å ägare dom haft. eller blir detta ännu bara en tandlös lag

MVH Stefan
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ju för att hästen skall godkännas till livsmedel måste passet följa med hästen till slakteriet där veterinären kollar det o tar ställning till eventuella inskrivna behandlingar.
Det är en av misstankarna här att slakteriet ifråga svartslaktat vid sidan om.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

På vilket vis är Mattias Gårdlund involverad? Det står i artikeln att han varit vid stallet tidigare när han tjänstgjorde i den kommunen, vilket han inte längre gör utan det är Camilla Norrman så på vilket vis är han engagerad enl. artikeln?

Det var inte lätt detta tydligen. Jag kopierar texten från artikel till dig.

Mattias Gårdlund, tidigare djurskyddsinspektör i Östra Göinge och Osby kommun men numera arbetande på Länsstyrelsen, förklarar att han ska följa upp den åtgärdsplan som rör Knorrevångens Slakteri AB.

...det är 3 artiklar nämligen länkade till varandra. Hur svårt kan det vara :confused:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Vad vill du säga med den "artikeln"? Den säger ju ingenting som inte visades i TV. Pjok, du är oerhört pinsam för tillfälligt. Du tar upp samma saker om och om igen, alla vet redan det du tar upp gång på gång. Alla vet att DU lämnade bort din sk "skyddsling" till VL men det är ju delvis ditt eget fel. Eller du anser att du inte har något ansvar för det? Att de inte sköter stallet o dyl det är ju redan känt. Vad är det du håller på med? Om du nu har så mycket kött på benen så förstår jag inte att du inte lutar dig tillbaka och inväntar rättegång.

Jo den säger en hel del om man besvärar sig med att läsa de 3 artiklar som finns.

Tycker man att det "pinsamt" så kan ju helt enkelt låta bli :laugh:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Stå på dig Pjok!!!!!! Det sämsta du kan göra är att tystna!! Man ska inte bli lurad när man ger bort sin häst! Det är alltid lätt för andra att kritisera, när de själva inte är i samma sist.
Jag är personligen inte emot slakt av häst men det måste skötas enligt reglerna, vilket det inte gör på slakteriet som är på tapeten. Därför är det oerhört viktigt att se till så lagar följs. Kanske skulle hästarna ligga under jordbruksverket precis som kor gör!

Tusen tack för detta. :)

Nejdå jag kommer inte att vara tyst - och jag hoppas att fler vågar tala och stå upp för vad de vet.

Efter Uppdrag granskning fick jag 36 mail - alla mycket uppmuntrande och positiva. Allt känns mycket bra tots vissa påhopp här på buke. Jag har vant mig vid vilka det är som gärna ser mig tyst. :)...men det fungerar lika dåligt som att hota mig i telefon. Tyst blir jag inte :laugh:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

As if någon bukefalist skulle idas leta reda på ditt nummer och ringa bara för att de inte håller med i allt du skriver här inne :confused:

Är nog andra, mer berörda som gjort det!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Jag håller med ( Lenja).
Och Pjok jag beklagar det som har hänt dig. Måste vara fruktansvärt.:mad:

Men som sagt stå på dig!!.

Det är inget vidare - men jag är så säker på att Ametist slaktades någon dag efter den 19 maj och fick åka kylbil som kött neröver europa. Han hann inte lida någon längre tid.

Lita på att jag kommer att stå på mig och ett jättetack till dig :)
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

As if någon bukefalist skulle idas leta reda på ditt nummer och ringa bara för att de inte håller med i allt du skriver här inne :confused:

Är nog andra, mer berörda som gjort det!

Självklart är det ingen från buke som ringt och hotat - har aldrig tänkt den tanken ens.

Den som ringde gjorde det i juli efter de första artiklarna i Norra Skåne och Kristianstadsbladet om Ametist - och har troligtvis med det som skrevs i artiklana att göra....
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

[QUOTE Sedan är jag , precis som förut, mest upprörd över om uppstallningen varit dålig, och det har den givetvis, bara en sådan sak att ha en uppbindningsplats på ett annat ställe än slakteriet, är för mig x lidande för djuren.[/QUOTE]


Att hästen är uppbunden på ett annat ställe än slakteriet är väl det minsta bekymret i sammanhanget och behöver väl inte heller betyda lidande för hästen! :confused: Konstigt resonemang.

Det är väl självklart att Pjok inte är opartisk. Hon är ju en av flera som har drabbats. Och jag vet att Pjok är mycket väl medveten om att hästen antagligen är slaktad och att hon också förstår att hästen inte lider längre då.
Fine! Däremot är det väl toppen att Pjok orkar driva det här så att slakteriets TVEKSAMMA sätt att tillskansra sitt sitt slaktmaterial kommer fram i ljuset. Och det är här polisen kommer in och utreder om det är straffbart. Så om inte polisen är färdigutredd än så har jag svårt att tro att du kan vara så säker på allt, Ginnies! :angel: Och dessutom tycka att du vet mer än Pjok! :confused
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Nej jag tycker inte att svartslakt är bra. Men jag tycker som sagt var inte heller att det är ok att ösa ur sig obevisade anklagelser offentligt som du gör!

Ok - men nu vill jag veta vad som är obevisat - jag vill veta exkakt vad du menar. Hur mycket vet du egentligen om vad som försigår med detta ärende? Du verkar ju vara mycket intresserad för du är med i varenda tråd om detta och påpekar alltid samma sak om och om och om och om igen......

eller...är "obevisat" = ännu ej dömd i rättegång?

Du får inte tyst på mig pl - oavsett hur mycket du än försöker :laugh:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ja det är väl konstigt med "g"- "g" retar sig på allt i denna historia framförallt mig.....men ändå är "g" en av de mest frekventa och frenetiskt negativ till allt......:laugh:
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Fast det verkar inte heller helt säkert, en person i tråden har ju fått sin häst stulen när den var utlånad på foder.

En häst kan bli stulen hemma i hagen oxå tyvärr. Känns inte som det primära problemet...
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Håller med dig....alla är värda en ny chans här i livet :love:....skulle finnas fler av dig...

Du är underbar - du bejakar livet med det du skriver - en stor bamse kram från Pjok

Men om det nu är så du tycker, varför behöll du inte själv din häst? Varför gav inte du honom den chansen till ett bra liv som du skriver om? Varför ska någon annan ta ansvaret för en häst som inte längre går att använda som ridhäst?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ja du tycker säkert att vår viktigaste rättsprincip bara är löjlig!
Påståenden på nätet är inte bevis, i vilken utsträckning de bevis du anser dig ha är hållbara får rätt o tillsynsmyndighet avgöra.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Han hann inte lida någon längre tid.

Men den där Veronika har väl inga anmälningar om vanvård av hästar? Den som syntes i tv såg välmående ut i alla fall. Varför säger du att din häst led då hon hade honom?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men om det nu är så du tycker, varför behöll du inte själv din häst? Varför gav inte du honom den chansen till ett bra liv som du skriver om? Varför ska någon annan ta ansvaret för en häst som inte längre går att använda som ridhäst?

Nu har jag skrivet detta så många gånger och i så många trådar...men ok en sista gång..

Jag fick Ametist som gåva okt 2006 av uppfödaren. Ametist är halvbror med hingsten Biggles (som Jan Brink rider). Ametist är en renodlad gångartshäst som tävlat medelsvår och medverkat på bla Scandinavium. Gå in på Biggles hemsida och titta under "övriga hästar" så får du mer info om tävlingskarriären...

När dressyr utbildningen krävde mer samling så uppstod problem. Ametist fick ont i nacken och det visade sig vara fel på 4,5 och 6 halskotan. Ametist försäkras ut (triangelmärks). Ametist är fortfarande fullt ridbar på en "nivå" som de flesta hästfolk ligger kunskapsmässigt på - skulle vilja påstå att det säkert är en "nivå" där 99% av hästfolket aldrig kommer över. En tävlingskarriär i elit sammanhang var däremot helt utesluten beroende på skadan.

Mellan 2006 tills 2008 (när jag gav bort honom) reds Ametist regelbundet i terräng och i vårt ridhus. Ametist var mer kapabel än de flesta sk "friska" hästar jag sett både kunskapsmässigt och gångartsmässigt - han hade en livsgnista utan dess like och man kunde verkligen både känna och se att han njöt av livet. Att döda honom kändes SÅ fruktansvärt fel. Ha kvar honom gick inte. Därför gav jag bort honom till en som jag trodde ärlig person. Ametist var verkligen värd en ny chans!

Jag ska be om hjälp och lägga ut privata videofiler på Youtube på hur det ser ut när Ametist leker i hagen eller busar i ridhuset eller när han gör perfekta galoppombyten med ryttare i barbacka sadeln. Så förstår du nog vad jag menar - hästen bublade och sprudlade av liv och var en stor glädje att få lära känna. Ametist kunde varit till stor gläjde för väldigt många ridintresserade......Ametist var inte en trasig, utsliten, trött, sjuk och gammal häst!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men den där Veronika har väl inga anmälningar om vanvård av hästar? Den som syntes i tv såg välmående ut i alla fall. Varför säger du att din häst led då hon hade honom?

Det finns många anmälningar som jag inte kan skriva om här. Vill du veta så är det mycket lätt att ta reda på det själv...gäller både VL och slakteriet.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ja du tycker säkert att vår viktigaste rättsprincip bara är löjlig!
Påståenden på nätet är inte bevis, i vilken utsträckning de bevis du anser dig ha är hållbara får rätt o tillsynsmyndighet avgöra.
PL

..påståenden på nätet som man kan bevisa och sett själv. Är det en rättsprincip att man inte får uttala sig då :confused: hur menar du? Att lämna ut vitala och väsentliga delar gör man ju självklart inte....

Man har sett/hört/upplevt och har bevis som lämmnas till berörd myndighet (myndigheten anser bevisen vara graverande) sedan är man inte tillåten att prata om vad man sett/hört/ och upplevt - är det rättsprincipen du pratar om? Vilken lag vilken pragraf och vilket stycke hänvisar du till. För ingen berörd myndighet känner till denna pragraf....
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Nej rättspincipen är att man är oskyldig till motsatsen bevisats. En princip du tydligen aldrig hört talas om. Dvs till man är dömd eller motsvarande, det är först då bevisen prövats.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång i tiden hängde jag här. Jag skrev massvis med blogginlägg under flera års tid, älskade det. Men det var ett tag sedan nu, så nu...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 656
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 498
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) You Bet Hornline har haft ett bra år. På onsdag kan det bli ännu bättre då hästen är favorit till att vinna Gunnar Nordins...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp