Ägarens makt

Comfort

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt nu men:

Jag lånar en häst på livstidsfoder som sällskapshäst sedan förra året. I kontraktet står bara att fodervärden tar tillbaka hästen vid ev missskötsel (förutom allt annat som inte har med kommande att göra)

Iallafall, hästen har nu börjat rymma. Plöjer träslanor och går rätt igenom grindöppningen (med ström i!). senaste månaden har hon nog varit ute 6 gånger minst, varav 2 gånger senaste dygnet:crazy:.

Nu börjar jag verkligen tröttna på att laga staket, det är ett NYTT staket från i somras med riktiga 8 cm träimpregnerade stolpar ordentligt nerslagna, 5 mm elep överst och 12 mm band nere. Grinden består av 2 fjädergrindar och 3 slanor. det som funkade bäst var att binda fast varje slana i båda ändar, men till slut knäckte hon dem. Hon kan vara lugn en vecka eller två, sen får hon rycket igen.

Det har funnits både mat och vatten varje gång hon gått ut och nej, hon blir inte skrämd ut, jag har sett ett par gånger hur hon bara plogar.

Nu till frågan, kan ägaren vägra ta tillbaka hästen? ägaren har eget stall.
jag tror inte det ska vara några problem för hon var trevlig, men så jag har lite kött på benen.

sen har jag ju som sagt henne som sällskap, men hon kom groteskt fet hem till mig och är nu lite smalare, men inte mycket. Jag har min häst på lösdrift pga hosta så således går ju hon med det, och hon passar eg inte till det för hon skulle ju behöva begränsad högiva, medan min är svårfödd. Så det är ju ingen superbra lösning..
 
Sv: Ägarens makt

Är du säker på att det är ordentlig ström i staketet? Om det är som du säger att hon lugnt plogar sig genom staket med elrep och allt har jag svårt att tro att det är ordentlig ström i linorna. Testa med en elmätare och kolla hur stark strömmen egentligen är. Är det ordentlig kräm i staketet har jag myyycket svårt att tänka mig att en häst frivilligt går genom staketet med ellinorna direkt mot pälsen.
Går hon med någon form av täcke? Gör hon det kanske det är läge att ta av det eller hitta nån lösning då det kan tänkas att täcket isolerar mot elen.
 
Sv: Ägarens makt

inget täcke och mätaren visar 7,1 i grinden, så strömmen är det ingen fel på.
 
Sv: Ägarens makt

Vid grinden ja ,har du gått igenom resten av hagen ?

Har själv fått gå igenom staketet runt hela hagen eftersom det endast var bra el i endel av hagen .

Hade 1åringen som kliade stjärt på en stolpen och därmed rev ner staketet ;)

Vi har massor av snö men nu när jag gått igenom hagen så får hon sig iallafall en kyss för det har inte hänt efter staketets genomgång .

Mia
 
Sv: Ägarens makt

Jag antar att det är ägaren som tar tillbaka hästen om den missköts?

Har ni ingen uppsägningstid i avtalet och har avtalat livstids fodervärdskap är nog den stränga tolkningen att avtalet gäller hästens liv ut. Det kan ju givetvis anses oskäligt, och jag hade nog tyckt att en uppsägningstid (rätt rejält tilltagen) hade varit på sin plats. Men den tolkningen är i slutänden upp till jurister och nämndemän att göra, om ärendet drivs dit.

Tror det bästa är att prata med ägaren och se vad ni kan komma överens om. Ska jag vara ärlig så verkar det som du har insett att hästen inte är rätt för dig (lösdrift, hull etc) och att det därför finns fler än en punkt som inte fungerar.
 
Sv: Ägarens makt

Ja givetvis har jag kollat hela hagen, men det är ju vid grinden hon går ut.

Lovisaeleonora på kontraktet är det bara överstruket vid kolumnen för uppsägningstid. Jag tror inte det skulle vara några problem att lämna tilbaka henne men man vet ju aldrig.

Tråkigt är det, för hästarna kommer bra överens och jag gillar henne, men jag vill inte tvinga på henne munkorg (vilket hon kommer får ha snart för att undvika fång) bara för att de ska kunna gå i samma hage.
 
Sv: Ägarens makt

Varför inte sätta finmaskigt nät på rundbalen och stödfodra den andre om det skulle behövas? Om du nu kan lösa rymningsproblemet :crazy:
 
Sv: Ägarens makt

Det är ju farligt med en häst som rymmer och det är konstigt att en häst rymmer när det är ordentligt med ström i stängslet. För hästens skull så hade jag nog lämnat tillbaka hästen för vem vet? Hästen kanske smiter ut på en väg och blir påkörd? Och det tror jag inte hästens ägare vill?
 
Sv: Ägarens makt

Ja, det finns ju alltid en mening med att de rymmer. Matbrist, uttråkning eller att de inte trivs i flocken brukar vara vanliga anlendingar..
 
Sv: Ägarens makt

Jag undrar VARFÖR hon går ut.. Är det när hon är ensam i hagen, när du rider den andra ? Hon sätter väl inte helt plötsligt fart och drar ??
Jag kan inte heller lämna mina ensamma i hagen, men har lärt mig leva med det.

Hej från Hambo
 
Sv: Ägarens makt

Usch vilken jobbig situation! :crazy:

Jag skulle ta upp problemet med ägaren och diskutera det hela. Då märker du ju direkt hur ägaren ställer sig till problemet. Hon/han kanske tom har en vettig lösning?

Sedan säger jag som flera sagt, varför gör hästen så? Plöjer den igenom grinden för att den lämnas själv? I så fall kanske det kunde fungera om hästen fick stå i en box eller stängs in i lösdriften när din häst är ute från lösdriften/hagen?

Är det så att hästen plöjer igenom grinden fast den har sällskap, då är det ju lite mer att fundera på! Min gammepålle höll på så en hel vinter! Till slut var jag gråtfärdig, stod och tjöt och lagade staket i kolmörkret på kvällen! :(
Jag hade pållen utlånad till en kompis vid tillfället, hon sa att hästen fick den motion vi kommit överens om, men i själva verket red hon nästan inte alls! Och när hon red var det hetsiga ridpass, ingen framskrittning, bända och dra osv.

Nästa vinter hade jag hästen själv, då slutade han mangla staket. Vintern efter det och även fram till sin död 6 år senare var han utlånad till fodervärd, han gjorde aldrig så igen!
Kan det vara så att din sällskapshäst är uttråkad som min var?
 
Sv: Ägarens makt

Kan det vara så enkelt att hon inte trivs som sällskapshäst? Hon kanske behöver få komma ut på en lättare sväng (t ex som handhäst på skritturer) då och då samt aktivera hjärnan lite.
Då ökar ju hennes energibehov också, vilket kan vara bra om hon går på fri tillgång.

Om ägaren har alla hästar i hagen så tycker man ju att hon borde ta tillbaka hästen om du säger att det inte fungerar optimalt, oavsett om du enligt avtal kan det eller inte. Kanske att hon inte kan det på direkten dock, men när hon fått loss en stallplats eller hittat en ny fodervärd.
 
Sv: Ägarens makt

Ska försöka svara på era frågor:

Hästen är av modell mycket kraftig, alla säger " vilken fruktansvärt grov nordsvensk" men är halvblod. En tant på 20 år, grymt tråkig tycker min galna häst som mest rejsar i hagen hela dagarna. För sällskapet har jag nog sett springa i hagen 3 gånger, och då var det några steg. Där är också ett problem, min hade nog velat ha en skojigare kompis.

Hon motionsrids en gång i veckan i snitt, mer hinns inte med.

De kommer grymt bra överens som sagt, hon jagas inte ut.
När hon går ut går hon inte ens och äter, utan antingen går hon bara och glor här, eller så går hon till grannen och glor.

när strömmen inte var igång (när snön var som högst) tryckte hon bara på tills de knäcktes. När strömmen är på mste hon väl iaf ha lite fart kan jag tänka.

Hon har inga problem med att lämnas själv och har inte gått ut en enda gång då.
 
Sv: Ägarens makt

Ena stunden säger du att det är 7000 i staketet nästa att det varit dåligt med ström pga av snön ?

Och att hon kan stå och trycka och ha sönder både plankor och el vid grinden låter lite konstigt om det är så bra el i staketet ?

Klipp henne om det är så hon har mycket hår som kan skydda henne mot elen vid bogpartiet som jag kallar unghästklippning ;) Dvs bogen och en bit på halsen så kanske elen får bättre kontakt .

Mia
 
Sv: Ägarens makt

ja, när snön stod som högt var det ingen el, men vem kunde ha det. sen skottade ja hagj***ln så det blev el igen. Men hon går ju som sagt ut ändå så det hör inte hit.

Nu peppar peppar har hon hållit sig inne sen vi förstärkte slanorna, hoppas hon går kvar nu.
 
Sv: Ägarens makt

Jag har inga hästar just nu, men de två jag hade längst (10 resp 12 år tror jag) var båda RYMMARE. Jag höll på att bli galen ibland!

Rymmare 1: Fjordsto. Smet ur hagen så fort det blev minsta strul med strömmen oavsett årstid. En fint klippt fjordhästman isolerar och så kliver man mellan trådarna... Fördel: Hon gick aldrig längre än till närmaste grästuva, sedan höll hon sig till flocken fast på andra sidan staketet. Var en mycket klok häst (typisk "gammal märr" redan som ung) och tanken att hon skulle hittat på något dumt eller sprungit ut framför en bil var väldigt främmande. Men ut ur hagen skulle hon!:devil:

Rymmare 2: Fjordvalack (observera mönstret). Smet ur hagen när han tyckte han behövde utmaningar i sitt liv. Då hittade han alltid en väg ut - över, i eller igenom staketet. Extra nöjd var han när han listade ut att man kunde gå 300 m och gå ner i den bäck som vid staketet blev ett djupt ej forcerbart krondike och på det sättet GÅ RUNT staketet. Var skitnöjd när han hittades och jag lovar - det tog längre tid för oss att lista ut hur han gjort än för honom att planera flykten! Fördel: var extremt snäll och charmig och skulle aldrig hittat på något dumt när han var på rymmen.

Medicinen i fall 1 var bara att hålla efter staketen. I fall 2 var det helt klart att han rymde mindre när han fick ordentlig stimulans via träningen. Han var lite för smart för sitt eget bästa och måste väl få utlopp för det. Risken finns väl att ditt sto är av samma virke...:crazy:

Båda hästarna försågs också med antenner i ståltråd på grimmorna. Dessutom kunde man klippa lite fint på bringan så att strömmen skulle kännas bättre.:devil:
 
Sv: Ägarens makt

Foder problemet kan du lösa genom att ta en pall och pallkragar i höjd så att sällskapshästen inte når i men din stora gör det. (fast det kanske är samma stl på dom, då falerar detta iofs??)
Så hade jag till min stora som hade fri tillgång men minishettisen åt av det som den stora tappade mest. Fungerade jätte bra.
 
Sv: Ägarens makt

ja tyvärr är de ungefär lika stora, annars hade jag funderat ut nåt sånt också.

men nu har hon fortfarande inte gått ut , så nu hoppas jag på att detta är lösningen! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 314
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 302
Senast: Em3li3
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 168
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp