Bukefalos 28 år!

Änglar finns!

Jen80

Trådstartare
För första gången i mitt liv sitter jag i en riktig knipa. Med 30 kronor i plånboken kommer man inte långt, pensionen dyker upp om 10 dagar. Ingen jag kan låna av heller. Panik...vad gör man? Jag har en katt som behöver mat tex. Faktum är att jag knappt har ätit på en vecka. Inte världens bästa bantningsmetod kanske, men jag har gått ner några kilon ;).

Med skam i kroppen kontaktade jag en hjälpsida på facebook, förklarade min situation. Svarade på deras frågor, skickade över bilder på kontoutdrag osv. Hade inga förhoppningar, men...jag blev godkänd. Jag trodde ändå inte jag skulle få hjälp av någon. Igår kväll fick jag meddelande om att en givare skulle kontakta mig. Vilket han gjorde...och tårarna rinner fortfarande... Det är helt sjukt. En man som bara har läst några få anonyma rader om mig som någon annan har skrivit, väljer att skicka ett presentkort med ett väldigt stort belopp till mig. Jag kommer att klara mig i två veckor. Med orden "man måste ju ta hand om varandra" fick han mig att gråta, igen.

Alla kan hamna i knipa. Man är inte mer än människa. Det är inget att skämmas över! Försöker jag intala mig i alla fall...

Jag vet att många av mina vänner på facebook gillar flera av de här hjälpsidorna som finns, jag har även läst här i flera trådar att ni är många som har ställt upp och hjälpt till.

Till er vill jag bara säga en sak....
Underbara människor! Ni vet inte hur mycket det betyder! Tack för att ni finns!

:love:
 
Jag är fortfarande lite chockad....
Presentkortet skickas idag, gissa om jag ska handla till mig och katten imorgon! :love: Jag har , självklart, prioriterat kattmat den sista tiden så ingen tror att jag svälter katten också. Det räcker med mig ;).

Missekatten Baloo är ju det finaste jag har! Min allra bästa vän! :love:

10481442_10152541309720972_8101961675960401967_n.jpg
 
Vilken tur att det fortfarande finns människor som är villiga att dela med sig.
Men vad hemskt att du skulle behöva hamna i en sådan sits från första början, bokstavligen svälta :(
Skitsamhälle...
 
Blir tårögd och rörd över medmänskligheten. Jag är ett riktigt blötöga!
Även här på Buke har jag sett bevis på en enorm medmänsklighet. Tack vare en Bukefalist klarade jag 4 mån EP-fri när mina mediciner restnoterades och jag fick hennes avlagda. Och jag har fått ett mycket fint erbjudande om hjälp till min son.

Ja, änglar finns.
 
För första gången i mitt liv sitter jag i en riktig knipa. Med 30 kronor i plånboken kommer man inte långt, pensionen dyker upp om 10 dagar. Ingen jag kan låna av heller. Panik...vad gör man? Jag har en katt som behöver mat tex. Faktum är att jag knappt har ätit på en vecka. Inte världens bästa bantningsmetod kanske, men jag har gått ner några kilon ;).

Med skam i kroppen kontaktade jag en hjälpsida på facebook, förklarade min situation. Svarade på deras frågor, skickade över bilder på kontoutdrag osv. Hade inga förhoppningar, men...jag blev godkänd. Jag trodde ändå inte jag skulle få hjälp av någon. Igår kväll fick jag meddelande om att en givare skulle kontakta mig. Vilket han gjorde...och tårarna rinner fortfarande... Det är helt sjukt. En man som bara har läst några få anonyma rader om mig som någon annan har skrivit, väljer att skicka ett presentkort med ett väldigt stort belopp till mig. Jag kommer att klara mig i två veckor. Med orden "man måste ju ta hand om varandra" fick han mig att gråta, igen.

Alla kan hamna i knipa. Man är inte mer än människa. Det är inget att skämmas över! Försöker jag intala mig i alla fall...

Jag vet att många av mina vänner på facebook gillar flera av de här hjälpsidorna som finns, jag har även läst här i flera trådar att ni är många som har ställt upp och hjälpt till.

Till er vill jag bara säga en sak....
Underbara människor! Ni vet inte hur mycket det betyder! Tack för att ni finns!

:love:

Ja jag tror på mänskligheten och den goda viljan visar sig gång på gång:love: Det finns mer än bara ondska och elände (vilket tidningarna oftast förmedlar!)
Personligen försöker jag ge när jag kan, otroligt begränsad ekonomi, men jag tror att det i slutändan gynnar mig, dvs ger man så får man :love:
HÄRLIGT att höra!
 
@Con Ja det är helt fantastiskt! För mig är det fruktansvärt mycket pengar, det handlar om tusen kronor. Som någon bara ger bort sådär, helt utan baktanke. Jag vet bara mannens namn, Niklas. Vilken medmänniska! Herregud, nu gråter jag igen. Vad mycket tårar det har blivit sista dygnet :cry:.

Ja det har varit lite tråkig mat sista tiden. Det dröjer nog ett tag tills jag äter knäckebröd igen :).

@Texaz Visst är det så! Jag har också otroligt begränsad ekonomi, kan inte påverka den på något sätt heller tyvärr. Jag har hjälpt andra ekonomiskt tidigare, när jag har kunnat, men nu går det bara inte. Däremot är jag väldigt givmild på andra sätt, det är så himla kul att kunna hjälpa andra! :love:

@Voff Buke är fantastiskt!!!!!!! Idag har jag fått massvis med stöttning av en bukefalist (hon får avslöja sig själv om hon vill och läser det här :) ), en vän som är helt otrolig :love:. Och som kommer att hjälpa mig med en del andra saker, saker som jag dragit på i flera år. Men..."nej, nu gör vi det här!". Ok! Jag är på! Jag är inne i världens flyt, det här kommer jag att leva på LÄNGE....... Och sen titta tillbaka på när jag minsta lilla tvekar på livet igen :bow:.
 
Ger man så får man, oavsett om det handlar om pengar eller engagemang, omtanke etc...
Och vad jag förstått har du gett DU kan!

ALLT vi gör kommer tillbaka i någon form :love:

Och ja, jag tror på godhet;)
 
Stämmer, jag har gett vad jag har kunnat! Jag är en glädjespridare, gör alltid saker för andra och ställer ALLTID upp om jag kan - oavsett tid på dygnet, vad det än gäller. Det är nog min styrka här i livet, jag är en bra medmänniska - på mitt sätt!
 
Vad bra att du fick den hjälp du behövde! :bow:

Alla kan hamna i en situation där pengarna är slut och skåpen är tomma, i många fall är det inte mycket som behövs för att krisen ska vara ett faktum.
Jag vet att många av mina vänner på facebook gillar flera av de här hjälpsidorna som finns, jag har även läst här i flera trådar att ni är många som har ställt upp och hjälpt till.

Till er vill jag bara säga en sak....
Underbara människor! Ni vet inte hur mycket det betyder! Tack för att ni finns!

:love:
Jo, jag tror nog egentligen att de flesta givare förstår just det. Det är därför man delar med sig...

Jag har det själv inte fett, men har några gånger gett bort en matkasse - där jag handlat snålt och fått så mycket som möjligt för en så liten summa pengar som möjligt. Och känslan att möta en desperat förälder som tårögd av tacksamhet tar emot en matkassen, den gör det värt allt!
(även om jag blev lite lätt matt av en annan familj jag hjälpte, där mammans IRL-beskrivning av deras hjälpbehov inte riktigt motsvarade vad de ansökt om :crazy: )
 
Pay it forward! :) Jag har ibland gett saker utan anledning ocksa ... en gang stannade jag och hjalpte (samt betalade bargning for bilen) en tjej dra bort hast slapet da hon fatt motor krangel mitt pa motorvagen.

Pay it forward. :up: Nasta gang ar det kanske jag som behover hjalp med nagot och da ar det sa underbart med hjalpsamma manniskor.:)
 
Extra roligt att ge människor som verkligen behöver och som blir tacksamma för hjälpen.

Någon hade gjort en undersökning i sthlm om vilka som var mest givmilda. De var i ett rikare område och gick runt och frågade folk om de hade en krona att låna ut, vilket de i regel inte hade. Och sedan gjorde de samma sak i ett fattigare område. Och trots att de hade mindre inkomst delade de gärna med sig och lånade ut kronan.
 
De var i ett rikare område och gick runt och frågade folk om de hade en krona att låna ut, vilket de i regel inte hade. Och sedan gjorde de samma sak i ett fattigare område. Och trots att de hade mindre inkomst delade de gärna med sig och lånade ut kronan.

Det beror på att de som lite har vet att varje krona in är värdefull och hjälper, just för att de själva är/har varit i den sitsen.
 
Pay it forward! :) Jag har ibland gett saker utan anledning ocksa ...

Samma här. Stannade vid en bil som av nån anledning sprungit läck i bensintanken och behövde komma till en mack för att pytsa i såpass att de ändå kunde ta sig till verkstad inne i stan. Var på väg till ett annat håll, men vände, körde tillbaka med en man som inte kunde nån svenska alls nästan och när han hade tankat typ 10-12 liter och skulle betala så hade han bara ett ica-kort och det gick inte att betala med på macken och han blev ju helt förtvivlad stackarn, så jag betalade bensinen, körde honom tillbaka och väntade så att jag såg att de kom sig iväg :)
 
Härligt att du fick hjälp! :)

Jag skrev ju också dit, blev godkänd och allting. Var två som svarade och ville hjälpa, de skulle höra av sig igår men än har jag inte hört ett ljud från någon av dem.
 
De gjorde ett test med tiggare, mest fick de ihop i Rinkeby. Säger en del.

Underbar läsning men jag blev nyfiken på "skyddsnätet", kan inte soc hjälpa dig i sådana här fall?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 652
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 253
Senast: inverterad
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 775
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp