Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Håller med om att Flyinges avelsrådgivning inte är det mest tillförlitliga, vet en som kontaktade dem för flera år sen och fick förslag på sitt stos halvbror:crazy: Noll koll!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Spontant tänker jag Hamilton men då jag inte har en hingstkatalog i närheten så vet jag itne hur han siffor ser ut :o
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Det är sant, Görel. Själv har jag tävlat 1.40 på en kille som hade - precis som mynta då - 4-5 på hopp, medan en annan jag skulle utbilda hade 8-9, men aldrig kom längre än till 1.10 i tävlingssammanhang eftersom han aldrig lärde sig att vinkla frambenen ordentligt. En 1.20 skulle han ha fått kräka sig igenom för att orka!

Du har rätt Görel. Jag ber om ursäkt. :crazy:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Det är sant, Görel. Själv har jag tävlat 1.40 på en kille som hade - precis som mynta då - 4-5 på hopp, medan en annan jag skulle utbilda hade 8-9, men aldrig kom längre än till 1.10 i tävlingssammanhang eftersom han aldrig lärde sig att vinkla frambenen ordentligt. En 1.20 skulle han ha fått kräka sig igenom för att orka!

Du har rätt Görel. Jag ber om ursäkt.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag var och kollade på Lindeviks hingstar häromdagen och tyckte Channon var himla fin :love:

Men han är ju både stor och skimmel...

Donnerhall-blod har min kompis som ska betäcka sitt skarpa halvblodssto blivit rekommenderad pga deras höga ridbarhet. Men jag vet inget om den eventuella hoppförmågan på de blodslinjerna.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Crelido, då? Han har 8:a på traven. Du kan gå in på www.hastak.se för att läsa mera!

Eller Sorba 928? 164 cm i mkh, 77888. Amiral-Indus

Rubignon 961? 165 cm, 88877. Har gett bla 6 dress.dipl., 3 hoppdipl.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Synd att du inte vill ha skm.. Camaro M är annars toppen! Jag kikade på hans treårsstatestik.. Hoppdip 77% dressyr 50%... riktigt bra! Han är "bara" 1.66 tror jag.. tror inte han lämnar enormt stora avkommor. mitt ena sto är 1.53 och jag vill ha hästar runt 1.60-1.65 men jag tycker att 1.66 hingst är i minsta laget...
Men om du kan tänka dig att tumma på färgen...;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jobbat dag, och sen var jag och en fd hästägande arbetskompis och kikade på Szkopul.

Fick först se avkommor, har sett avkommor från årsföl och uppåt. Och det första både jag och kompisen slogs av var hur extremt SOCIALA och 'orädda' varenda häst där var. Gick in i hagen och genast kom de och hälsade och ville klias, absolut inte tiggigt eller buffligt (ens unghästarna), utan bara socialt. Till och med de två snart två månader gamla föl som fanns kom utan betänkligheter eller rädsla fram till vilt främmande människor och sa hej. Ett av fölen var efter anglosto så intressant att se vad han gav med aningen lättare sto (även om hon ju inte är så lätt jmf med Kele)

Herrn själv stod längst ner i sin gräshage (som han hade blivit utsläppt i imorse), men kom direkt upp och hälsade. Snygg överlinje, hals och huvud, men vad annars med den typpoängen. Fångade ögat trots att han lever pensionärliv och hade kalaskula och var i vinterpäls. TREVLIGT att se en gammal avelshingst i GOTT hull! Alla hästarna på gården var runda och fina och i mycket gott hull (dvs ungefär som mina köttbullar *s*) Hängde lite i framknäna, men det kan man väl få göra efter en lång tävlingskarriär. Enligt ägaren så gjorde han det när han blev trött, inte 'annars'. Fick dock en liten chock när jag såg hovarna, men innan jag hann panika så kom ju förklaringen. Han har haft ett rejält fånganfall, utdömd av en klinik men Strömsholm gjorde radikal kirurgi och tog bort nästan hela hovväggarna. Helt återställd idag med med MYCKET karakteristiska konkava fånghovar. Inåttåad (det visste jag ju, står i kritiken) ena fram. Jag tyckte det var ganska ordentligt, och undrade om det förvärras av fången, men ägaren tyckte att litegrann, men han är ju inåttåad, står till och med i hans kritik. Så inget hymlande där.

Kollade NOOOGA både innan och efter på avkommornas benställ och hovar och inte en enda var det minsta inåttåad, någon unghäst var snarare an aning tåvid. Men korrekta ben på alla avkommorna. Så han tycks inte nedärva det speciellt hårt iaf iom att jag såg mååånga avkommor (ett dussin typ) och inte hittade en enda där han nedärvt det så jag såg det iaf.

Fick sen se herrn röra sig, och jag som hade nojat lite över traven kunde ju inse att det var bara att SLUTA noja. Herrn, till åldern kommern, ur kondition och i hrm..gott hull och med de hovarna flööt fram. Väldigt, väldigt trevlig trav! Skritten ungefär som kritiken sa, ren, taktmässig men kort. Galoppen var svårt att säga något om då herrn försökte påtala att 'jag är pensionär och det här är en GRÄShage', så såg honom bara rakt framifrån och rakt bakifrån i galopp. Och jag tyckte inte jag behövde insistera heller, jag hade redan bestämt mig :ph43r: Det jag såg så var det luftiga framben iaf och han var väldigt mjuk för att vara så gammal och otränad.

Så, Kele går utan tvekan till Szkopul. Traven är mer än jag kunde önska och ärver hon hälften av hans trav sitter jag nöjd, det är bra typ till Kele och det som verkligen avgjorde var att avkommorna allihop var VÄLDIGT enhetliga, samma 'grundmodell' på samtliga, lätta i typen och väldigt trevligt psyke. Dessutom så ger han lagom i storlek.

Jag hittade en fuxåring som jag funderade på att ta med hem, men kom på att den nog inte gick in i bakluckan, så då tänkte jag att jag tar fuxföletdå, det går in. Då tyckte ägaren att jag kunde köpa stoet med.. Jag vill ha BERÖM för att jag inte tyckte att det var en jättebra ide att köpa ett 158 cm högt, vackert fuxsto med en kanonsnygg fuxfölis vid sidan! :devil:

Men, nu är det spikat, Kele går till Szkopul i år om inget oförutsett händer så hela betäckningsiden faller.

IDIOTjag glömde kameran i bilen och tog inte ett enda kort =/
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

FadeAway skrev:
Spontant tänker jag Hamilton men då jag inte har en hingstkatalog i närheten så vet jag itne hur han siffor ser ut :o

Hamilton är för/känns för tung.

Men nu har jag bestämt mig, får väl se om jag får ångra det :angel:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jo förresten, det har undrats över Scoop i den här tråden, han rek ju till bruksprov, och det var till i år han var rekommenderat, dvs skulle visats i år.

Han kastrerades i december, så därför han inte kom i år.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Va kul!! Lycka till!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Skönt att du bestämt dig!

Det är nog ett bra val du gjort!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Grattis till valet av hingst, och lycka till! :)

Karin :bump:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Grattis till ett bra val, jag gillar också Szkopul elr hur det nu stavas.
han har dessutom trevliga ägare och de kommer ta bra hand om Kele för du lämnar henne där eller?
Lycka till nu...
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag lämnar henne ja, eländet brunstar ju tyst. Fast jag ska försöka lämna henne där så kort tid det går.

Och inte ett dugg oroad för att lämna över henne i deras händer, känns somd en enda risk jag tar är att hon kommer hem smällfet ;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag tycker du ska ha beröm för att du tänkt igenom hingtvalet noga. Vågar välja en "egen" hingst. Många väljer poppishingstarna bara för att alla andra gör det.
// Linda
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

mahlmt skrev:
Jag tycker du ska ha beröm för att du tänkt igenom hingtvalet noga. Vågar välja en "egen" hingst. Många väljer poppishingstarna bara för att alla andra gör det.
// Linda

Ja jag hoppas dock att jag inte får 'ångra' att jag tillslut valt efter eget huvud bara ;)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Aj f*n, vet du varför han kastrerades? Jag som hoppats att han skulle gå igenom ifall det inte hann bli ngt med Szkopul själv. :(
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Japps, jag vet, men jag vet inte omd et är okej att tala om? Det är absolut inget 'stort' eller liknande, eller något att 'skämmas' för utan var egentligen ett praktiskt beslut grundat på chansen att komma igenom nålsögat ställt mot den (stora) kostnad det är att matcha dem mot bruksprovet.

Men jag skickar ett PM!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Grattis till hingstvalet!
Jag kommer också att använda Szkopul till mitt arabsto.
/Lena
 

Liknande trådar

Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 660
Senast: Maja_Kandi
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Masse
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp