Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Inte vet jag vem Szkopuls ägare gick i skolan med :devil:, men Szkopul ägs av Per & Johan Köling. Så nog börjar efternamnet på K. (Jag skriver ut namnet, det ligger ju offentligt på nätet så det borde inte störa någon)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Fortsätter att spåna.

Tornesch ?
Pascal ?

Vad för angloaraber finns i aveln..
Vilka fullblod finns på Brantshammar?
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag tror att det kommer bli alldeles utmärkt med Szkopul till Kele. Du ska ju ha avkomman själv och då ska du först å främst välja en hingst som DU vill ha. Sen bör den såklart passa stoet oxå.. ;) Jag har själv kollat lite på Szkopul, men eftersom han står på naturlig betäckning och jag bor på västkusten så är det lite för långt bort.. Tror att han passat bra både till Cortus stoet och Falleur stoet. Men det lär väl aldrig bli av.. :( Varför bor man på fel ställe??? :angel:
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Tornesch - är oprövad än så länge, dessutom vill jag inte ha under 8:a på trav. Så han känns inte aktuell.

Pascal - är ju född 1979, så han är knappast i avel längre.

På Brantshammar kan man ju undra vad som står i år.. Hemsidan är dåligt uppdaterad. Kikade lite på Malvernico tills jag insåg att han var ur avel..
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Dom allra flesta som kanske hade passat din märr har ju 90 dygns avgift så på det sättet sorteras ju stor del av hingstmaterialet bort.

Jo, jag vet att många faller ifrån så, men jag vågar helt enkelt inte ta en hingst med 90-dagarsavgift. Med tanke på den otur som förföljt mig i så många år nu vad gäller hästeriet så känns det som det KOMMER gå åt helvete då..
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Sålde en hingst efter Artist född 03 i våras.. Superhäftig kille! Han var helt okomplicerad vid all hantering och träning, tuff på så sätt att han inte blev rädd och stirrig..utan stenhård.. Mkt smart häst med hoppkapacitet så det räckte..
Vet att Szkopul lämnat fux då jag kikat på två avkommor efter honom som vart fuxar.. Tre små rödingar efter honom stod det i detta stall! Har hört att hästar efter honom har bra skalle... Vi kommer ju också göra arab/hbl korsning så det blir kul att höra hur det går!
Avkommorna får, om hingsten(hbl) är godkänd och mamman har full stam reggad hos ARAB, gröna papper så allt är öppet för dessa pållar!!!

Lycka till!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag gick första året på jälla med Johan. Det roliga är att han valde jordbruk sen o var heller inte så intresserad av ridning men nu rdier han visst in deras unghästar hörde jag av en anna klasskompis.
jag bor ju liksom inte nästgårds. Vi skulle eg. ha haft ett jubileum förra året men det rann ut i sanden.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Wanilj skrev:
Avkommorna får, om hingsten(hbl) är godkänd och mamman har full stam reggad hos ARAB, gröna papper så allt är öppet för dessa pållar!!!

Lycka till!

Är du säker?? Suveränt i så fall. Jag försökte ju höra med ASVH, men människan jag fick på tråden var osäker, och kunde bara säga så mycket att det blev 'visningsberättigade' papper (dvs gröna, gula eller vita), men kunde inte säga om de blev just gröna eller ej. Men gröna blir ju alldeles, alldeles perfekt det ;)

Och damen har ju full stam och är reggad hos ARAB, så då ska det vara helt grönt som jag tänkt (dvs lägga på gdk hblhingst med alla licenser och papper 'i ordning')
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

och jo, vet att Szkopul kan lämna fux, det gör ju inte saken sämre. Iofs, med min sabla (o)tur så lär jag väl få en skimmel hur fan jag än bär mig åt, skulle inte förvåna mig om mitt skrälle är homozygot. Och hur jag än vänder på det så har jag 50% risk för skimmel. Men 50% risk är trevligare än 75% risk som jag får om jag lägger på skimmel (därför jag vägrar skimmel)

Med just Szkopul kan jag få skm, fux, svart eller ev brun (om min dam har dolt anlag för brunt).
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag kan ha fel, har hänt förr:angel: , men jag tror Malvernico är i avel, men inte hos Branthammars, men typ i Enköping el nått. Har träffat en jättefin avkomma, mkt fina gångarter!
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Jag läste nånstans att han togs ur avel för något/några år sen, ska se om jag hittar var det var, men det kan ju vara del. Men annars kan det kanske vara värt några efterforskningar om de 'andra förslagen' inte faller mig i smaken.

*smurfat lite* Han var i alla fall i avel 2005, så då borde det inte stämma att han är ur avel. Däremot hittade jag när jag sökte lite att han har gett rejälts tort ibland även med litet sto (stod i en tråd här på Buke), och det kanske inte är så bra om det stämmer (kan ju dock vara så att mamma hade bara stort bakom..)
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Malvernico är tagen ur halvblodsaveln från och med i år. Vet inte hur det är med andra raser.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ah, då var jag inte ute och cyklade ändå då. Och han är ju inte intressant ur annat än hblperspektiv.

Ska studera Szkopul IRL imorgon iaf, ringde nyss och pratade med Johan (grymt trevlig människa..). Och han ger 'inte speciellt stort, ganska normalt' enligt J. Två betäckta Red Baron (arabhingst, känd för att ge stort förresten) avkommor som varit 156 - 157 gav avkommor på ca 160 med Szkopul så det låter ju bra.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Förlåt Görel, du har rätt i det du säger :o . Jag var väldigt trött bara, och min hjärna därmed inte villig till arbete.

ALEXANDRA: Mitt förslag är att du ringer avelsrådgivingen på Flyinge, tel 046-649 10 vard. 11-12. Tisd. och tors. 18-21 på tel 0708-649 150. Kan inte de hjälpa dig så vet jag faktiskt inte vem som kan... :D

Jag antar att Briar inte är någon du kan tänka dig..? Tyvärr tror jag att du måste göra avkall på något/några av dina krav för att få en häst som fyller sin funktion... tex. färg, storlek, eller så.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Nåja Görel, Urbino har ett H -Blup på 82. Det är klart att jag är med veten om att det för gamla hingstar trots allt är relativt bra, men han har trots allt ett bet. högre D-Blup, 110.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

ALEXANDRA: Mitt förslag är att du ringer avelsrådgivingen på Flyinge, tel 046-649 10 vard. 11-12. Tisd. och tors. 18-21 på tel 0708-649 150. Kan inte de hjälpa dig så vet jag faktiskt inte vem som kan... :D

De har en otäck förmåga att rekommendera sina egna nygodkända i alldeles för hög utsträckning. Däremot finns det ju annan avelsrådgivning. Men - VARNING FÖR EV FÖRDOM - de jag vet med arabston har fått väldigt 'mellan tummen och pekfingret'-råd när de vänt sig till hblavelsrådgivare. Fullt förståeligt, det går inte att ha koll på alla möjliga och omöjliga rasers stam liksom.

Jag antar att Briar inte är någon du kan tänka dig..?

Nej, Briar ligger på dräktighetsavgift (och är SVINDYR, 10 000 kr + moms..), sen om han så var gratis så tror jag inte jag skulle våga lägga Briar på K. Han är en otroligt snygg hingst, han är förvärvningssäker som få och nedärver ju både hopp och gång. Men jag är rädd det skulle 'koka över' om man la Briar på Kele.

Tyvärr tror jag att du måste göra avkall på något/några av dina krav för att få en häst som fyller sin funktion... tex. färg, storlek, eller så.

Kan inte gärna ge avkall på storlek, himla dumt att 'göra' en häst som blir för stor för mig liksom. Men sure, hosta upp den perfekta skimmelhingsten så ska jag i alla fall överväga den.. Motvilligt ;)

Vad annat tycker du jag ska göra avkall på? *är inte riktigt med*
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Lycka till i morgon, Alexandra! Kommer du att filma/ fotografera? Isf vore det jättekul om man kunde få ta del av det materialet sedan...:d
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Aha, jag förstår... jo, jag menar att i så fall får du nog nästan ge avkall på antingen hopp- eller gångartsanlagen.
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Ja fast jag har ju sagt 'hyfsad gång' på hopphingst, inte under 8:a på trav. SÅÅ himla höga krav är ju inte det tycker jag?

Jag har tänkt fotografera, men vetesjutton om jag får lägga upp bilder offentligt online.. Måste jag nog isf kolla med hingstägaren först.

Däremot finns det ju foton på honom på nätet: http://idt_stables.tripod.com/Szkopul/id3.html
 
Sv: Ännu en 'hjälp med hingstförslag önskas' tråd..

Blup är inte allt här i världen. Tänk på att Urbino började betäcka redan 1965 och kvalitetstävlan, som blupen är baserad på, infördes inte förrän i början av 70-talet. Dessutom har han flera ponnyavkommor i svår hoppning, vet att Rolf-Göran Bengtssom bl a hade ett fint sto. Och för att kritisera blupen ytterligare kan du ju kolla in Myntas 45 på hoppningen!
 

Liknande trådar

Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 660
Senast: Maja_Kandi
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Masse
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp