Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

Minta

Trådstartare
Jag har funderat ett bra tag nu på vad nästa hund skall bli för ras och ju mer jag funderar ju mer förvirrad blir jag. Så nu tänkte jag be om råd här. :) Jag ska inte skaffa en till hund förrens om tidigast ett år, förmodligen blir det om 1½-2 år. Men jag vill redan nu kunna bestämma ras, tala med olika uppfödare och kolla upp planerade kullar. Dessutom har jag en dotter på 3 månader och jag tror inte jag orkar både bebis och valp samtidigt. Så hon får bli lite större först. :D

Jag vill syssla med lydnad och agility och eftersom den hund jag har nu främst är en agilityhund vill jag satsa på lydnaden med nästa hund. Den hund jag har nu kan momenten i lydnadsklass 1 och vissa i tvåan, men skulle på sin höjd ta några LPn i ettan. Men i agilityn är hon en kanonhund. Snabb och smidig. Och orädd på gränsen till dumdristig. :crazy:

Jag är inte bara ute efter en hund att träna och kanske tävla lite med för skoj skull. Jag vill träna och tävla på allvar, om man kan uttrycka det så.
Mitt hundintresse har växt mycket sen jag skaffade hund för två år sedan och jag vill lära mig mer hela tiden. Jag vill gå kurser och lära mig massor. :)

När det gäller rasval, så förutom att den skall användas till lydnad på hög tävlingsnivå, så vill jag helst ha så lite vakt som möjligt. Storlek, utseende och pälsvård spelar mindre roll.
Sambon vägrar skarpare raser som schäfer, dobermann och rottis. Helst vill han ha en mellanstor hund, men kan även tänka sig raser som golden. Han har ingen större hundvana och är aningen hundrädd för stora raser.

Ni får fråga om något är okart. Det är ganska svårt att exakt förklara vad man är ute efter. :)

Så nu vill jag ha massa förslag. :bump:
 
Sv: Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

StorPudel?
Sheltie?
Långhårig Belgare (Groenendael och Tervueren)?
De sista är härliga tävlings hundar, men inte lika arbetskrävande som Malonois.
 
Sv: Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

Tror en golden skulle passa. Jättegoa hundar.
 
Sv: Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

Tror en golden skulle passa. Jättegoa hundar.

Eller varför inte en Flat, livligare och de är inte uppdelade i utst resp jakt linjer utan de flesta går att både tävla bruks/lydnad OCH ställa ut.
Är också smidigare i Agility än en utst Golden och väljer du en jaktgolden så går det inte att ställa ut den.
Överhuvudtaget så titta på Spanel retriver gruppen där finns många trevliga raser:idea:
 
Sv: Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

Vad har du för hund idag?

Vad skulle du föredra, en hund med vallegenskaper, en apportör, en brukshund..? Alla sorter har ju fördelar och nackdelar.

Det som först ploppade upp i min skalle var australian shepherd. Den är ju vallhund i botten men måste inte valla, mår bra även om den aktiveras på annat sätt.

Ska du främst träna lydnad är det väl fördelaktigt om du har en hund som är snabb i reaktionerna, inte allt för flamsig och som är förig. Det här är inte en hund som springer fram till vem som helst. Dock kan det finnas lite vakt i dem läste jag nu...

Ja ett litet tips iaf.
 
Sv: Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

Om du inte redan har gjort det så gå in på SKK`s hemsida under länkar hittar du alla rasklubbar, finns på alla raser.
Resp rasklubb brukar ha mycket matnyttigt om sin ras.
 
Sv: Ännu en hjälp mig välja ras- tråd

Om du inte redan har gjort det så gå in på SKK`s hemsida under länkar hittar du alla rasklubbar, finns på alla raser.
Resp rasklubb brukar ha mycket matnyttigt om sin ras.

Har suttit och tittat där en hel del. Men det är svårt att sortera ut de raser som kan passa. :) Vill gärna ha råd från mer erfarna hundfolk om vad som skall passa och vilka egenskaper man ska leta efter. :)

Vad har du för hund idag?

Vad skulle du föredra, en hund med vallegenskaper, en apportör, en brukshund..? Alla sorter har ju fördelar och nackdelar.

Det som först ploppade upp i min skalle var australian shepherd. Den är ju vallhund i botten men måste inte valla, mår bra även om den aktiveras på annat sätt.

Ska du främst träna lydnad är det väl fördelaktigt om du har en hund som är snabb i reaktionerna, inte allt för flamsig och som är förig. Det här är inte en hund som springer fram till vem som helst. Dock kan det finnas lite vakt i dem läste jag nu...

Ja ett litet tips iaf.

Har en liten blandras idag. När jag köpte henne visste jag inte riktigt vad jag ville med mitt hundägande. Så vi provade på både lydnaden och agilityn. Gick valpkurs och andra kurser. Funderar på att prova viltspår också.

Bruks är jag inte intresserad av, så de rena brukshundarna går bort.
Vallhund kan jag tänka mig, men har för mig att de allra flesta vallhundar mår bäst av att valla? Men jag ska läsa lite mer om australian shepard.

Tror en golden skulle passa. Jättegoa hundar.

Golden har jag faktiskt inte tänkt på. Men det är ju ett alternativ. :)

Tollare kanske? Himla trevlig och villig att lära.

Ska läsa om tollaren också. :)

StorPudel?
Sheltie?
Långhårig Belgare (Groenendael och Tervueren)?
De sista är härliga tävlings hundar, men inte lika arbetskrävande som Malonois.

Pga sambons "manliga häftighetskomplex" :crazy: (ja, jag skäms å hans vägnar :D) kommer en pudel inte in i huset.

Sheltie har jag funderat på och är en ras jag tror passar bra med nuvarande hund också.

Skall främst läsa mer om retriverraserna och vallhundarna nu. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 526
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 935
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 287
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 425
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp