Bukefalos 28 år!

Ännu en rastråd.

labbar har jag bara dåliga erfarenheter av, dom har vart burdusa (ouppfostrade kanske) och galna :D (okontaktbara...) :angel: men det finns säkert fina, de som är mer avlade åt show, jaktlabbe är nog inte att tänka på :angel:
 
VAAA??? :eek:

Då kan det inte varit renrasiga kortisar du har träffat.
Jag har både långhårig och korthårig.
Jag är faktiskt liiite skeptisk till att rekommendera den korthåriga just pga dess tuffhet.
Alla kortisar vi har träffats med och träna med har varit lika tuffa som våran, så nä det köper jag faktiskt inte. Du måste ha träffat en sällsynt hund av den rasen!
 
Vill du inte ha en mesig hund ska du inte köpa en golden retriver!! Har erfarenhet av några sånna och de är väldigt rädda för tex skott osv. Synd att du har en chihuahua (funderar på om det inte blev felstavat...!) annars hade jag tipsat dig om rottweiler eller doberman! De är rejäla hundar och bra hundar vid rätt uppfostran.
 
Fast de flesta golden jag har träffat på har varit allt annat än mesiga. Nu är vi ju bara inne på vår första golden, men jag har ju träffat en hel del via uppfödaren och på retrieverföreningens kurser (eller så är det bara de bästa exemplaren som deltar i de träningarna, sådana som vi, he... :D). Jag var skeptisk till att välja en golden innan vi slog till, men jag ångrar definitivt inte köpet. Mycket beror förstås också på att man hittar rätt uppfödare, men det gäller väl alla raser... Skotträdsla är heller inget problem, men det gäller ju förstås att vänja dem vid sådana ljud gradvis.

Vår golden (och likaså hans syskon och föräldrar) är väldigt samarbetsvillig och villig att pröva på allting. Det känns kul att ha en så villig hund som är så lätt att motivera! Det är mer fart och fläkt i honom än jag trodde det skulle vara, och den sjuåriga mamman är likadan fortfarande... Sedan får man ju träna lite extra på att man inte behöver hälsa på alla människor och alla hundar :p
 
Jag håller med Filiduttan till viss del. Både lh och kh collie har för stora problem med rädslor för att jag skulle satsa på en sådan.

Det skulle i så fall vara om man fick tag på en praktiskt vallande kh, men det är inte lätt och då ska man valla själv också.
 
Kanske är det de här lite mer gäddvita goldens som är rädda av sig? Tyvärr har jag ingen erfarenhet av smarta goldens heller, utan tycker allmänt att de verkar lite tröga. Och fart har de heller inte haft! MEN tror att det har att göra med frärgen- gräddvita är nog mesigare än den "normala" goldenfärgen! Har träffat två goldenfärgade och de är lite tuffare. Annars har kanske Skåne goldens med mesiga psyken?
Det allmänna ryktet här nere är att man inte ska köpa schäfer här pga hd, utan ska åka minst till mellansverige. Det kanske är så med golden retriver också? Har själv en stor och stark dobermann....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 377
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Dino
·
Hundavel & Ras Hej alla bukefalister! :D (Ja en till rastråd jag vet.. men är vilse i djungeln) Har länge funderat på vilken ras min framtida hund ska...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: linnsan
·
Övr. Hund - Familjehund - glad - följsam - arbetsvillig - sportig - relativt lättlärd - storleksmässigt rymmas bak i en golf halvkombi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 579
Senast: Miljah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp