Ännu en rastråd.

Mammadutt

Trådstartare
... Sorry att jag gör så många trådar.

Som endel kanske läst så börjar jag bli tveksam till staff, just pga. deras lite hårdare sätt att leka och derat envishet. Eftersom jag har en mesig dvärgpudel och en ettrig chihuahua kanske det inte är sådant smart val på nästa hund? Vad tror ni?

Annars vill jag gärna ha tips på raser ni tror kan passa...

Mina krav (och sambons):
- Lättskött päls (räcker med en pudelhuligan ;) )
- Aktiv men inte så den klättrar på väggarna om det är minus 30 grader och vi inte kan vara ute flera timmar.
- glad, orädd, bra psyke, ej fjantig och mesig (tex som mina tidigare collies varit, skotträdda och fjantiga eller min pudel som är en riktig fejkare, han skriker och fejkar skador för att få våran uppmärksamhet hahaha)
- gärna smart, villig att lära sig, gilla utmaningar, gilla hänga med över allt. Vill testa olika bruksgrenar och börja med lydnad.

Sambon har mkt mer invändningar då det kommer till det utseendemässiga medans jag gillar hundar efter personlighet.

Kom gärna med förslag.

Fotnot: Några raser jag intresserats av är: golden, curly coated retriver, Kelpie, Schnauzer (trots pälsvården) etc.

:banana:
 
Har en dvärgschnauzer och hon passar in på din beskrivning.
Pälsvården på min är att hon trimmas 2 ggr om året. Behöver inte borstas eller så. (bara badas efter otaliga dopp i gödselstacken :crazy:)

Norsk buhund har jag dessutom bra erfarenheter av. Gillar att aktiveras men ändå att ta det lugnt hemma-

Hoppas du hittar en ras som passar :)
 
ja schnauzer är jag nyfiken på, men det är ju det där med en sambo som är vrång mot vissa utseenden.... ska dra med han till nån uppfödare så han får träffa olika raser som han anser fula :angel:
 
En dvärg eller mellan pincher kanske skulle funka?
Kräver inte mkt pälsvård, aktiva, inte fjantiga eller mesiga (inte dóm jag har träffat iaf), lättlärda. mm
 
Varför har du fastnat för Curly? Den "klättar" sannerligen på väggarna om den inte får göra det den är avlad till..

De individer jag träffat av den rasen har varit extrema arbetsnarkomaner.
 
därför min sambo har haft en som var underbar. men han kanske var udda :angel: hanvar den enda ur kullen det gick så bra för, lydig, lugn men ändå aktiv och tog alla priser som fanns på utställningar :D
 
men man måste inte spara allt skägg om man inte vill. skaffar jag en hund med skägg så kommer den att få finna sig i att få det lite ansat.
 
Så klart man ansar skägget på en schanuzer, den trimmas. ;)

Faktum är att jag klippt/rakat bort allt skägg på min schnauzer en gång, ALDRIG mer
:rofl: Det var det roligaste/fulaste jag sett
 
nej de måste ju få ha kvar en del, för sitt uttrycks skull om inte annat, men så mycket som de har på utställningar behövs ju inte. man vill ju se var nosen och ögonen är :)
 
2742633.jpg


Såhär klipper jag min Nasse Man
( ursäkta att ögonen ser läskiga ut )
 
Jag har haft långhårig collie, tycker dom är sönderavlade, alla collies jag träffat på (även korthåriga) har varit fjantiga och skotträdda. Vill ha en mer modig hundras, som inte fjantar runt :D!
 
Eftersom du funderat på golden retriever vill jag föreslå labrador retriever. De har ännu mer lättskött päls, är vänliga, bra att jobba med osv. Stämmer in på det du vill. Enda "felet" är väl deras envishet, de kan vara ååå så envisa - men på ett väldigt vänligt, sätt ska tilläggas.
 
Är du inte så jättenoga med lydnadstävlingar eller vad det nu heter, så kanske Shiba?
Vacker, lagom stor soffpotatis som säkert prövar det mesta men inte är en stjärna i nått förutom att vara söt.

Dock sägs det att pga att den inte är superlätt att köra ren lydnad med då den har mycket egen vilja.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Dino
·
Hundavel & Ras Hej alla bukefalister! :D (Ja en till rastråd jag vet.. men är vilse i djungeln) Har länge funderat på vilken ras min framtida hund ska...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: linnsan
·
Övr. Hund - Familjehund - glad - följsam - arbetsvillig - sportig - relativt lättlärd - storleksmässigt rymmas bak i en golf halvkombi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 579
Senast: Miljah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp