Är barnbegränsning rätt väg att gå? (utbruten från Det här med att skaffa/inte skaffa barn)

För att det ska fungera måste invandrade kvinnor få jobb. Vilket de inte får i dagens Sverige.
Jag antar att du nu menar kvinnor från mellanöstern? De kommer från en kultur där att skaffa barn (eller snarare ge sin man barn) är kvinnans enda jobb och syfte i livet. Hur vårat bidragssamhälle är uppbyggt inte bara möjliggör utan till och med underlättar den "livsstilen", många löner kan inte mäta sig med mängden pengar som potentiellt går att få via bidrag, det finns ingen ekonomisk sporre i att skaffa ett jobb.

Många av dessa kvinnor har bott över 20 år i landet och kan fortfarande inte svenska. Det är ett skuggsamhälle som jag inte riktigt vet varför alla dessa feminister är mer benägna att sätta klorna i? Dessa kvinnor får inga jobb för de "vill inte". Jag tror att den viljan sett helt annorlunda ut om de kommit till Sverige självständigt och inte som bihang till sin make.
 
I de flesta länder i västvärlden har vi mer problemet med negativa födelsetal. För framtida välstånd behövs att ekonomin växer och folk i arbete blir fler för att kompensera att en allt större grupp blir äldre. Det är de sista tio åren som vi kostar mest. Mest logiskt är att vi inte lever lika länge än att det ska uppmuntras att vi inte föder fler barn. Det var därför pensionssystemet reformerades, vi levde för länge för att den arbetande delen av befolkningen skulle kunna försörja pensionärerna.
Angående tillväxt och miljön
https://ekonomistas.se/2020/03/11/ar-tillvaxt-bra-for-klimatet/
https://www.forskning.se/2018/08/15/ett-samhalle-utan-ekonomisk-tillvaxt-funkar-det/
 
Tillväxt är definitivt tudelat. Men, om svenskar vill behålla dagens levnadsstandard och livslängd är vi tvingade att expandera ekonomin och därmed befolkningsmängden.
Det är väl rätt självklart, iaf för mig, att välja en sänkt levnadsstandard (eller iaf ett annat levnadssätt) framför ständig tillväxt och en förstörd miljö. Om man nu ska vara så svartvit
 
Känns väl snarare som lite lönt att prata om något som inte går att göra ett pilleskit åt än att ingen vågar, kan jag tycka.
Drar bara fram foliehattar och konspirationsfolket -skrikandes idiotier- ur sina hålor.

Folk kommer inte sluta reproducera sig och folk kommer inte plötsligt att trilla av pinn i samma takt som getingar om hösten och åt det kan diverse stater göra noll och inget för att påverka, såvida det inte införs tvångssterilisering och massmord på den egna befolkningen och det kommer a l d r i g att hända.

Så vad ska pratas om?
Precis. "Alla" vill dra ner på jordens befolkning men ingen vill avstå från delar av sin egen familj och vänkrets - eller sig själva för den delen.......! Naturligtvis!
 
Jag antar att du nu menar kvinnor från mellanöstern? De kommer från en kultur där att skaffa barn (eller snarare ge sin man barn) är kvinnans enda jobb och syfte i livet. Hur vårat bidragssamhälle är uppbyggt inte bara möjliggör utan till och med underlättar den "livsstilen", många löner kan inte mäta sig med mängden pengar som potentiellt går att få via bidrag, det finns ingen ekonomisk sporre i att skaffa ett jobb.

Många av dessa kvinnor har bott över 20 år i landet och kan fortfarande inte svenska. Det är ett skuggsamhälle som jag inte riktigt vet varför alla dessa feminister är mer benägna att sätta klorna i? Dessa kvinnor får inga jobb för de "vill inte". Jag tror att den viljan sett helt annorlunda ut om de kommit till Sverige självständigt och inte som bihang till sin make.
Det är givetvis en kulturellfråga, men även en generationsfråga och hur pass isolerad "man" hålls. Fruktansvärt!
Och nej, det är inte "mängder" med bidrag som går att få, det är samma mängd som svenskakvinnor får, och det är inte direkt så att vi har en stark tonårsgraviditet eller ett system som bidrar till mångbarns system.
Snarare hade Sverige haft ännu större problem då utan invandringen fötts för få barn.

Det får ju skiljas på äpplen och päron, kvinnor som inte kommer ut i samhället på grund av ens kultur, kvinnor som inte kommer ut i samhället på grund av strukturell rasism, kulturella skillnader som gör att det är kutym att ha fler barn än vad svenskar kanske får och därav hålls borta från arbetsmarknaden och därmed blir isolerade.

Jag hade kunnat skriva hur mycket som helst efter att ha jobbat i "no go zone" och inget av mina slutledningsalternativ hade utmynnat i Sveriges bidragssystem.

Med tanke på vilket skillnad det är på förskolor och skolor, så jobbar vi motströms när det kommer till att integrera den "nya" generationen som vi skapar, år efter år.

Snarare ger en stark medelklass valmöjligheter, och även om jag tror att varje människa kan göra något, så kommer inget hända på riktigt fören vi får bukt med den miljöpåverkan storföretagen gör. Och det är väldigt svårt för den lilla människan att påverka när de fortfarande drar in miljarder varje år, utan det behöver regleras statligt/ via EU osv. Jag tror vi lurar oss själva genom att inte hålla dem tillräckligt ansvariga.
 
Det är givetvis en kulturellfråga, men även en generationsfråga och hur pass isolerad "man" hålls. Fruktansvärt!
Och nej, det är inte "mängder" med bidrag som går att få, det är samma mängd som svenskakvinnor får, och det är inte direkt så att vi har en stark tonårsgraviditet eller ett system som bidrar till mångbarns system.
Snarare hade Sverige haft ännu större problem då utan invandringen fötts för få barn.

Det får ju skiljas på äpplen och päron, kvinnor som inte kommer ut i samhället på grund av ens kultur, kvinnor som inte kommer ut i samhället på grund av strukturell rasism, kulturella skillnader som gör att det är kutym att ha fler barn än vad svenskar kanske får och därav hålls borta från arbetsmarknaden och därmed blir isolerade.

Jag hade kunnat skriva hur mycket som helst efter att ha jobbat i "no go zone" och inget av mina slutledningsalternativ hade utmynnat i Sveriges bidragssystem.

Med tanke på vilket skillnad det är på förskolor och skolor, så jobbar vi motströms när det kommer till att integrera den "nya" generationen som vi skapar, år efter år.

Snarare ger en stark medelklass valmöjligheter, och även om jag tror att varje människa kan göra något, så kommer inget hända på riktigt fören vi får bukt med den miljöpåverkan storföretagen gör. Och det är väldigt svårt för den lilla människan att påverka när de fortfarande drar in miljarder varje år, utan det behöver regleras statligt/ via EU osv. Jag tror vi lurar oss själva genom att inte hålla dem tillräckligt ansvariga.
Jag förstår inte kopplingen mellan svårigheter att få jobb och storföretagens miljöpåverkan?

Jag säger inte att rasism inte existerar, det gör det i allra högsta grad. Men det finns gott om "invandrare" i Sverige som har jobb, jag såg någon nämna tidigare att var tredje läkare tydligen är utlandsfödd?

Pratar vi specifikt om gruppen invandrarkvinnor från land med islamsk/kulturell bakgrund så är inte problemet rasism, utan att de inte gör något för att komma in i samhället. Många går inte på SFI, söker inga jobb, lär sig inte språket utan sitter sitter isolerade i sitt hem och föder barn i princip. Om detta är en självvald situation eller inte kan (och bör) ju absolut diskuteras men vi har som sagt byggt ett system som gör det ytterst möjligt att leva så.

Jag tycker att detta i allra högsta grad är en kvinnorättsfråga, men den är som sagt ganska osynlig (oviktig?) i samhället idag verkar det som.
 
Jag förstår inte kopplingen mellan svårigheter att få jobb och storföretagens miljöpåverkan?

Jag säger inte att rasism inte existerar, det gör det i allra högsta grad. Men det finns gott om "invandrare" i Sverige som har jobb, jag såg någon nämna tidigare att var tredje läkare tydligen är utlandsfödd?

Pratar vi specifikt om gruppen invandrarkvinnor från land med islamsk/kulturell bakgrund så är inte problemet rasism, utan att de inte gör något för att komma in i samhället. Många går inte på SFI, söker inga jobb, lär sig inte språket utan sitter sitter isolerade i sitt hem och föder barn i princip. Om detta är en självvald situation eller inte kan (och bör) ju absolut diskuteras men vi har som sagt byggt ett system som gör det ytterst möjligt att leva så.

Jag tycker att detta i allra högsta grad är en kvinnorättsfråga, men den är som sagt ganska osynlig (oviktig?) i samhället idag verkar det som.

På golvet är det nog inte osynligt. Min lilla arbetskommun har projekt tillsammans med privata och kommunala arbetsgivare för att få ut kvinnorna i arbete. De får praktik = arbetslivserfarenhet och träna på att använda svenskan. Det är förstås en pytteliten insats men det kräver inga grandiosa politiska insatser egentligen.
 
Barnbegränsning.
Sätt en gräns på ett barn (så som man gjort i Kina).

Alla barn som föds ska ha ett bra liv med skola, arbete och sjukvård. Vi ska självklart inte mörda människor. Vi ska bara begränsa hur många som föds.
Kina har ju visat att detta inte var effektivt i stunden och inte heller var bra i längden.

Andra länder som försökt på andra sätt har lyckats bättre (tex i TV -serier, med utbildning och hälsa osv)

Ytterligare andra länder som inte alls ens försökt har lyckats mycket bra, som Italien och Japan. Lite bättre än de önskat.
 
Jordens resurser skulle räcka om vi i väst skulle kunna tänka oss att dra ner på vår levnadsstandard. Måste vi ha så varma bostäder? Äta så mycket importerad mat? Köra så mycket bil...?
Det föds knappast för mycket barn i väst och att vi ska börja rota i hur många barn som föds i u-länderna är att lägga ansvaret där det inte hör hemma.
 
Flerbarnstillägget bör tas bort oavsett, hade hellre sett ett maxtak på barnbidraget, efter ett visst antal får du inte fler oavsett.

Barnalstrande ska inte kunna i praktiken fungera ungefär som ett yrke, det missgynnar både kvinnor, och framförallt integrationen av invandrade kvinnor som till större del bör hjälpas in i det svenska samhället, inte få hjälp att stå utanför det (eller snarare placeras utanför det av sina makar).
Problemet är att det knappast hindrar någon från att skaffa fler barn - men det kommer att vara ett rejält kännbart ekonomiskt bortfall för många barn som redan finns. Lever man på marginalerna är varje krona viktig. Vad ska fattiga barn då göra? Krypa tillbaka in i livmodern? Svälta ihjäl androm till varning? Få soc i stället?

Att ha barn är dyrt. Lever man i ett samhälle där man tror att någon med vett och vilje skaffar barn för att få någon tusenlapp i månaden (barnbidraget täcker inte vad ett barn äter per månad) - då lever man i ett samhälle som är rejält sjukt eller så har man en väldigt underlig människosyn.
 
Jag förstår inte kopplingen mellan svårigheter att få jobb och storföretagens miljöpåverkan?

Jag säger inte att rasism inte existerar, det gör det i allra högsta grad. Men det finns gott om "invandrare" i Sverige som har jobb, jag såg någon nämna tidigare att var tredje läkare tydligen är utlandsfödd?

Pratar vi specifikt om gruppen invandrarkvinnor från land med islamsk/kulturell bakgrund så är inte problemet rasism, utan att de inte gör något för att komma in i samhället. Många går inte på SFI, söker inga jobb, lär sig inte språket utan sitter sitter isolerade i sitt hem och föder barn i princip. Om detta är en självvald situation eller inte kan (och bör) ju absolut diskuteras men vi har som sagt byggt ett system som gör det ytterst möjligt att leva så.

Jag tycker att detta i allra högsta grad är en kvinnorättsfråga, men den är som sagt ganska osynlig (oviktig?) i samhället idag verkar det som.
Det är lite märkligt att klumpa ihop en hel grupp människor från ett helt gäng länder och säga att de inte gör något för att komma i arbete. Jag jobbar på socialtjänsten och träffar massa kvinnor från muslimska länder som både är i arbete och är frustrerade över att de inte får jobb. Klart det är en viktig fråga att de ska komma i arbete men jag upplever den inte alls som osynlig, det pratas ju till exempel om obligatorisk förskola från en viss ålder för att kvinnorna inte ska stanna hemma och ta hand om barnen. Man får inte ekonomiskt bistånd om man inte läser på SFI osv.
 
Det var väl ganska stor uppståndelse för något år sedan när en studie kom ut? Jag tror absolut att folk vet om det. Precis som att folk har flera stora bilar, flyger, äter kött… Fast man vet. (Och även om man inte läst studien är det väl väldigt självklart att om man producerar en person så kommer det påverka klimatet mer än om man inte hade gjort det? Eller?)

Att ha åsikter om barn är väldigt kontroversiellt tycker jag. Man får liksom inte inkräkta på den delen av folks liv.

Sen (lite utanför ämnet); hur kan man ens vilja sätta ett barn till världen när man vet vad som håller på att hända med vår jord? Känns inte det lite sadistiskt? Varsågod, du kommer ha det sjukt dåligt, have Fun!
Alltså, ditt sista stycke. Sadistiskt? Tar du inte i så att du spricker nu? Ska vi bara ge upp? Att sätta barn till världen är, på samma sätt som det är att frivilligt avstå, en mänsklig rättighet. Jag vet inte hur du lever ditt liv men för att komma med ett sånt yttrande hoppas jag verkligen att du gör ditt allra yttersta för att inte överkonsumera.
 
Alltså, ditt sista stycke. Sadistiskt? Tar du inte i så att du spricker nu? Ska vi bara ge upp? Att sätta barn till världen är, på samma sätt som det är att frivilligt avstå, en mänsklig rättighet. Jag vet inte hur du lever ditt liv men för att komma med ett sånt yttrande hoppas jag verkligen att du gör ditt allra yttersta för att inte överkonsumera.
Det sista handlar inte om jordens framtid, utan barnens framtid. Alltså på individnivå. Alltså, om man vet att det kommer gå verkligen åt helvete med jorden inom en snar framtid, alltså att barnen man sätter till världen kommer att lida, ett medvetet beslut. Varför gör man det? Finns det ett nöje i att veta att de kommer ha det dåligt pga klimatförändringarna?
Jag menar inte att folk ska avstå, eftersom det precis som du säger är en mänsklig rättighet. Det är inte jag som diskuterar enbarnsprojektet här ovan. Jag bara undrar, hur man tänker om sina barns framtid.


Japp, jag har inga barn, är vegan, flyger inte, har ett väldigt litet hus. Det enda jag gör som jag vill förbättra är bilkörandet men det är svårt på vintern då vi bor utan kollektivtrafik. Jobbar dock politiskt för att förändra detta lokalt. Mitt personliga avtryck på klimatet har dock ingenting med ovan att göra.
 
Det sista handlar inte om jordens framtid, utan barnens framtid. Alltså på individnivå. Alltså, om man vet att det kommer gå verkligen åt helvete med jorden inom en snar framtid, alltså att barnen man sätter till världen kommer att lida, ett medvetet beslut. Varför gör man det? Finns det ett nöje i att veta att de kommer ha det dåligt pga klimatförändringarna?
Jag menar inte att folk ska avstå, eftersom det precis som du säger är en mänsklig rättighet. Det är inte jag som diskuterar enbarnsprojektet här ovan. Jag bara undrar, hur man tänker om sina barns framtid.


Japp, jag har inga barn, är vegan, flyger inte, har ett väldigt litet hus. Det enda jag gör som jag vill förbättra är bilkörandet men det är svårt på vintern då vi bor utan kollektivtrafik. Jobbar dock politiskt för att förändra detta lokalt. Mitt personliga avtryck på klimatet har dock ingenting med ovan att göra.
Jag tror att alla föräldrar oroar sig över sina barns framtid och har gjort så i alla tider.
Oavsett vilken tid man levt i så har nog framtiden verkat skrämmande och oviss. Att kalla det sadistiskt att människor trots denna oro väljer att sätta barn till världen är magstarkt, tycker jag. Du är självklart i din fulla rätt att ha den åsikten om andras livsval, men det betyder ju inte att du offentligt måste anklaga andra för att vara sadister.
 
Håller helt med dig.
I väst föds mindre barn än i fattigare länder. Samtidigt dör ju också betydligt fler barn i fattiga länder.

Detta är fruktansvärt. Alla barn som föds ska få en bra barndom och en bra utbildning. Det är enda sättet - i kombination med att arbeta aktivt för att färre barn ska födas.

Borde inte målet vara att det föds färre barn istället för mindre barn? ;-)

I övriga frågan så har ju inte barnbegränsning fungerat särskilt bra i Kina, det verkar funka bättre med utbildning och information och ett bättre liv för kvinnor i fattiga länder. Ju mer utbildning, desto färre barn.
 
I de flesta länder i västvärlden har vi mer problemet med negativa födelsetal. För framtida välstånd behövs att ekonomin växer och folk i arbete blir fler för att kompensera att en allt större grupp blir äldre. Det är de sista tio åren som vi kostar mest. Mest logiskt är att vi inte lever lika länge än att det ska uppmuntras att vi inte föder fler barn. Det var därför pensionssystemet reformerades, vi levde för länge för att den arbetande delen av befolkningen skulle kunna försörja pensionärerna.
Den sista biten här är ju dock tyvärr inte hållbar i längden egentligen utan det måste nog lösas på andra vis. Även om alla länder bara växer långsamt hela tiden så tar till slut jordytan och resurserna slut.

Så tyvärr kan vi nog inte leva på att en ständig befolkningstillväxt är nödvändig i längden. Utan det måste hittas andra utvägar. Det verkar osannolikt att vi kommer kunna kolonisera andra planeter innan det blir ett akut överlevnadsproblem. (vår sci fi bild verkar inte heller fungera bra med verkligheten, planeter som Coruscant eller som i Stiftelsen som består enbart av stora städer borde inte kunna stödja mänskligt liv.)

Men vi får se hur det blir i Japan nu, de har snart eller redan nu en krympande befolkning och pyramiden har slagsida uppåt. Hoppas de löser det med robotar och dataspel snarare än med dåligt betald arbetskraft utan medborgarskap från näraliggande länder.
 
Problemet är att det knappast hindrar någon från att skaffa fler barn - men det kommer att vara ett rejält kännbart ekonomiskt bortfall för många barn som redan finns. Lever man på marginalerna är varje krona viktig. Vad ska fattiga barn då göra? Krypa tillbaka in i livmodern? Svälta ihjäl androm till varning? Få soc i stället?

Att ha barn är dyrt. Lever man i ett samhälle där man tror att någon med vett och vilje skaffar barn för att få någon tusenlapp i månaden (barnbidraget täcker inte vad ett barn äter per månad) - då lever man i ett samhälle som är rejält sjukt eller så har man en väldigt underlig människosyn.
Jag tycker att man bör se över systemet med barnbidrag så att det bara ges till de familjer som behöver det. Det normala bland bättre ställda är att barnbidraget blir ett privat sparande till barnen och det känns ju minst sagt skevt. Kan man spara pengarna så behöver man ju inte bidraget! Men absolut att det är dyrare med fler barn. Att vabba gräver hål i plånboken, fler barn smittar varandra, har man mer än 2-3 barn kan du inte använda en vanlig bil utan då blir det en extrakostnad. Jag och väninnan reser ofta tillsammans och ALLT är anpassat för två vuxna och två barn, det tredje barnet kräver alltid förhandlingar och extra kostnader.
 
Tillväxt är definitivt tudelat. Men, om svenskar vill behålla dagens levnadsstandard och livslängd är vi tvingade att expandera ekonomin och därmed befolkningsmängden.
Haken är att det verkar som att med nuvarande modeller så har vi en ganska kort framtid. Så även om tex din och min livslängd gynnas av den så riskerar Greta o co livslängd allvarligt förkortas av den.

Jag är också såklart helt övertygad om att tillväxt är nödvändigt och har funderat över om den kan vikas åt olika håll, mot dyrare och kvalitet istället för mer osv. Men jag tror nog att det vore mycket bra om vi såg över den modellen och såg oss om efter alternativ om vi tycker att mänskligt liv på jorden eller mänskligt liv på dräglig nivå i framtiden är viktigt.

Vi har har accelererat något oerhört de senaste 20-40 åren och om vi ska ha tillväxt framöver måste vi flyga ännu oftare, ha ännu mer kläder, ännu större bostad, fler bilar, byta kök ännu mer ofta osv. Något här måste ge sig modellen måste skifta sidledes eller bytas, vi måste kunna backa lite, flyga lite mer sällan, cykla lite mer.

Lustiga fakta om att vi går åt fel håll. På 80-talet fanns tydligen bara 500 stycken butlers kvar i England, de var på utdöende, nu finns 5 000 och de ökar. Finns bättre tecken på ökande klyftor? (säkert men ändå). I USA får medelklassen det faktiskt stadigt sämre och de rika det bättre. (Tro inte att jag är vänster jag är liberal, det är inte hållbart oavsett. Marknader utan kontroll är inte fria de går mot oligopol och monopol.)
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte kopplingen mellan svårigheter att få jobb och storföretagens miljöpåverkan?

Jag säger inte att rasism inte existerar, det gör det i allra högsta grad. Men det finns gott om "invandrare" i Sverige som har jobb, jag såg någon nämna tidigare att var tredje läkare tydligen är utlandsfödd?

Pratar vi specifikt om gruppen invandrarkvinnor från land med islamsk/kulturell bakgrund så är inte problemet rasism, utan att de inte gör något för att komma in i samhället. Många går inte på SFI, söker inga jobb, lär sig inte språket utan sitter sitter isolerade i sitt hem och föder barn i princip. Om detta är en självvald situation eller inte kan (och bör) ju absolut diskuteras men vi har som sagt byggt ett system som gör det ytterst möjligt att leva så.

Jag tycker att detta i allra högsta grad är en kvinnorättsfråga, men den är som sagt ganska osynlig (oviktig?) i samhället idag verkar det som.
SFI har ju också iofs fått en hel del kritik från sina egna lärare, så att ha gått igenom en kurs kanske inte alltid känns som att det gett det värde det kunde haft och därmed kanske inte gett alla en självsäkerhet i att finna jobb.

Tror jag läste en SFI lärare som ansåg att de borde vara mer uppdelade i kunskapsnivå, mer frivilliga, men avslutas med ett test som visade en reell nivå på språkkunskaper för arbetsgivare och att det kunde vara en mer effektiv väg att gå. Lär inte hitta den igen.

(dvs jag protesterar mot denna biten "Många går inte på SFI, söker inga jobb, lär sig inte språket utan sitter sitter isolerade")
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 103
Senast: warg
·
Gravid - 1år Det här med "rätt tid" att skaffa barn, finns det? Känns som att alla diskuterar det rätta tillfället (ja även jag) men när är det då? I...
2
Svar
35
· Visningar
5 618
Senast: ÅDI
·
D
  • Låst
Övr. Barn Är det fler än jag som längtar ihjäl sig efter barn...ser barnvagnar överallt hör om magar som växer dagarna i ända...blir tokig snart...
Svar
5
· Visningar
1 119
Senast: doxrainyjune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp