Är barnbegränsning rätt väg att gå? (utbruten från Det här med att skaffa/inte skaffa barn)

Nästan alla jag känner. Jag behöver inte heller barnbidraget egentligen, men har för dåligt ekonomiskt sinne för att spara. Hade det funnits någon rättvisa hade pappan till mitt barn fått hela barnbidraget själv. Jag tjänar liksom dubbelt så mycket som honom (vi har löst det så att jag betalar i princip hela förskoleavgiften). Jag har inte råd att bo i hus i den regionen jag bor (SV Skåne), men jag har definitivt råd att försörja mitt barn utan bidrag.
Fast det blir ju lite som att, eftersom du och dina vänner inte behöver det tycker du inte att jag ska få det?
 
Det är Faktiskt ett argument för att barnbidraget ska ges till alla, det ökar motivationen att betala skatt. "Svensson" ser att de får något för pengarna så att säga.
Men barnbidraget ges inte till alla som betalar skatt. Bara de som har barn får känna att de får något med den motiveringen?

(sen ÄR det asdyrt att ha barn, nu under covid har det blivit lite dubbelt dyrt eftersom man ska vabba vid minsta symptom och den som träffat dagisbarn under normala vintrar vet att de snorar non stop från september till juni, samtidigt har man betalat full avgift vilket väl är i storleksordningen hela barnbidraget och lite till)
 
Det där är intressant! Vilka sparar barnbidraget? I min bekantskapskrets är det ingen som gör det och jag vågar nog säga att ingen är vad som betraktas som låginkomsttagare. Vi är t ex inte det men barnbidraget ligger inte och mognar för det...

Min mormor 80+ år är den enda som tyckte vi skulle spara barnbidraget för det har man minsan råd med. Jag frågade henne om hon betalade 5 000 kr för elen per månad när hon hade barn i huset och sen var den diskussionen död.

Jag har fått för mig att det där med att spara barnbidraget var något att stoltsera med förr?

Sen kan jag dock ändå hålla med om att bidrag ska ges till de som behöver det.
Jag vet inte om föräldrar sparar just barnbidraget, men visst är det ganska vanligt med föräldrar som har ett sparkonto till sina barn? Ett typ fondsparande (?) som barnet får tillgång till vid 20 års ålder eller vad man nu beslutat. En startsumma till eget boende t.ex. Jag tycker mig se att väldigt många gör så, olika summor men ändå.
 
Men barnbidraget ges inte till alla som betalar skatt. Bara de som har barn får känna att de får något med den motiveringen?

(sen ÄR det asdyrt att ha barn, nu under covid har det blivit lite dubbelt dyrt eftersom man ska vabba vid minsta symptom och den som träffat dagisbarn under normala vintrar vet att de snorar non stop från september till juni, samtidigt har man betalat full avgift vilket väl är i storleksordningen hela barnbidraget och lite till)
Ja eftersom samhället ville ha en viss mängd barn trots allt, vilket ju är rimligt med tanke på hur oroliga de blir om de får för få.

De som inte skaffar barn har ju inte riktigt lika stora utgifter när det gäller barn och samhället som de som skaffar dem.
 
Jag vet inte om föräldrar sparar just barnbidraget, men visst är det ganska vanligt med föräldrar som har ett sparkonto till sina barn? Ett typ fondsparande (?) som barnet får tillgång till vid 20 års ålder eller vad man nu beslutat. En startsumma till eget boende t.ex. Jag tycker mig se att väldigt många gör så, olika summor men ändå.
Det är ju just olika summor och något som antagligen många skulle göra även utan barnbidrag. Men om någon, eller en farförälder sparar 300-500 kr i månaden till sitt barn och ger dem tex en månadspeng om 200 kr så vet jag inte om det därför inte förtjänar barnbidraget.

Ännu fler gör ju tex så att barnen vid en viss ålder får en summa som i vissa fall motsvarar studiebidraget att disponera över själva för att gå på bio osv, det anser ju också samhället är positivt för att det ska lära barnen ekonomi.

Så det är ju onekligen några år mellan 8 och 14,15? som barnbidraget inte går speciellt till förskoleavgiften, fritidsavgiften eller barnets månadspeng utan går till kläder, sport och sådant. (Förskoleavgiften och fritidsavgiften blev för oss exakt samma summa som barnbidraget.)
 
Fast det blir ju lite som att, eftersom du och dina vänner inte behöver det tycker du inte att jag ska få det?
Nej behöver du det så ska du ha det. Kanske t o m mer än vad du har idag om det behövs. Min poäng är att de som inte behöver det inte ska få det per automatik.
 
Ja eftersom samhället ville ha en viss mängd barn trots allt, vilket ju är rimligt med tanke på hur oroliga de blir om de får för få.

De som inte skaffar barn har ju inte riktigt lika stora utgifter när det gäller barn och samhället som de som skaffar dem.
Jag hoppas och tror att ingen står och väljer mellan barn eller inte barn beroende på om de får barnbidrag eller inte.
 
Nej behöver du det så ska du ha det. Kanske t o m mer än vad du har idag om det behövs. Min poäng är att de som inte behöver det inte ska få det per automatik.
Jo men jag skulle aldrig någonsin be om att få det, då skulle jag helt enkelt bara dra in istället eller få lite mer ont i magen. Och har en normal inkomst vilket skulle göra att vi skulle gå över din inkomstgräns för det. Om man behovsprövade eller satte en inkomstgräns skulle den självklart ligga rejält i nederkant.
 
Jo men jag skulle aldrig någonsin be om att få det, då skulle jag helt enkelt bara dra in istället. Och har en normal inkomst vilket skulle göra att vi skulle gå över din inkomstgräns för det. Om man behovsprövade eller satte en inkomstgräns skulle den självklart ligga rejält i nederkant.
Jag har inte satt någon inkomstgräns? Det är en tanke bara, att bidrag inte ska betalas ut slentrianmässigt utan till de som behöver det. Varför skulle du inte be om ett bidrag du har rätt till? Eller varför ska du prompt ha det om du tycker att det är enklare att hålla igen lite än att ansöka?
 
Jag har inte satt någon inkomstgräns? Det är en tanke bara, att bidrag inte ska betalas ut slentrianmässigt utan till de som behöver det. Varför skulle du inte be om ett bidrag du har rätt till? Eller varför ska du prompt ha det om du tycker att det är enklare att hålla igen lite än att ansöka?
Jag förstår inte problemet, det fungerar bra som det är, det är billigare att inte behovspröva, folk är nöjda, saken är redan utredd.

Du kan ge bort pengen till välgörenhet eller betala in den extra, jag tror skatteverket tar emot extra skatt om man ber dem.
 
Jag tänker lite samma, de som betalar "mycket" skatt, vill känna att de får tillbaka pengarna på ett eller annat sätt.

Fast det blir ju ett väldigt märkligt resonemang. Hur ska alla barnlösa känna att de får något tillbaka då? Genom att bidra med skattepengar till barnbidrag till höginkomsttagarfamiljer som inte alls har något behov av bidrag bara för att dessa välbeställda personer ska få något tillbaka för all skatt de ändå betalar?

KL
Jag tycker det är otroligt konstigt att inte barnbidraget är behovsprövat, som någon skrev är det enkelt att sätta ett inkomsttak. Då kan istället de med lägre inkomst och ett verkligt behov få mer bidrag. Det finns inget annat bidrag som man får bara så där, och definitivt inte med motiveringen att "man ska känna sig delaktig i samhället" eller få något tillbaka för det man betalar skatt.
 
Jag hoppas och tror att ingen står och väljer mellan barn eller inte barn beroende på om de får barnbidrag eller inte.

Var det inte så resonemanget var från början när barnbidraget infördes (när det nu var?)?
Fast det gäller ju knappast nu, när vi generellt sett har det betydligt bättre ställt än förr.
 
Jag förstår inte problemet, det fungerar bra som det är, det är billigare att inte behovspröva, folk är nöjda, saken är redan utredd.

Du kan ge bort pengen till välgörenhet eller betala in den extra, jag tror skatteverket tar emot extra skatt om man ber dem.
Problemet är att systemet är väldigt orättvist, det betalas ut bidrag till folk som inte behöver istället för att ge mer till dem som har det knapert. Jag behöver inte, men jag är inte alls tillräckligt ideologisk för att ta pengarna ur egen ficka och ge bort till någon annan. Eller lite så gör jag kanske, eftersom pappan betalar mindre för det som är en gemensam utgift. Pappan till barnet lever på sjukpenning och har mycket mindre pengar än de flesta.
 
En enkel förklaring är att många inte har samma tro som du verkar ha på att jorden ska gå under eller att levnadsvillkoren ska försämras påtagligt inom de närmaste generationerna. Jag skaffar gärna barn och ser framför mig att det mest sannolika är att mina barn kommer att ha ännu bättre förutsättningar än jag, i en värld där fattigdom kommer att minska, sjukdomar man idag dör av kommer att gå att bota och levnadsstandarden kommer att höjas ytterligare. Sedan kan förstås allt från kärnvapenkrig till meteoritnedslag till en ännu mer dödlig pandemi inträffa och det är klart att vissa saker kommer att påverkas av klimatförändringar, men för mig är ändå det mest sannolika att det mesta kommer att fortsätta att bli bättre. (Det är uppenbart att vi har helt olika syn här och jag tror inte att det är någon poäng med att ge sig in i en debatt om planetens framtid, men det är en förklaring till varför man kan tänka annorlunda om barn utan att vara sadist eller ha det minsta dåligt samvete över att sätta barn till världen.)

Här undrar jag lite hur du tänker?
Livet har redan blivit svårare. Det är svårare att skaffa bostad - oavsett om du hyr eller köper. Det går inflation i utbildning så de flesta yngre generationerna (som har hunnit så långt) har en kandidatexamen och ofta även en masterexamen. Min generation har det sämre än generationen innan. Det vet vi alla om. Varför skulle det bli bättre för nästa generation? Tror du att lönerna kommer höjas massor eller bostadsbubblan spricka?
 
Problemet är att systemet är väldigt orättvist, det betalas ut bidrag till folk som inte behöver istället för att ge mer till dem som har det knapert. Jag behöver inte, men jag är inte alls tillräckligt ideologisk för att ta pengarna ur egen ficka och ge bort till någon annan. Eller lite så gör jag kanske, eftersom pappan betalar mindre för det som är en gemensam utgift. Pappan till barnet lever på sjukpenning och har mycket mindre pengar än de flesta.
Jag är osäker på om det är just en väldigt signifikant slag mot orättvisa att dra in barnbidragen för normalinkomsttagare och höginkomsttagare och lägga hela den slant man sparar på att utreda vilka som har rätt till barnbidraget. Vilket väl var ungefär vad utredningen om det kom fram till (det blev alltså inga extra pengar över utan de slukades helt av admin).

(jämfört med att tex höja sjukpenning eller öka påslaget för barn i ekonomiskt bistånd.)
 
Här undrar jag lite hur du tänker?
Livet har redan blivit svårare. Det är svårare att skaffa bostad - oavsett om du hyr eller köper. Det går inflation i utbildning så de flesta yngre generationerna (som har hunnit så långt) har en kandidatexamen och ofta även en masterexamen. Min generation har det sämre än generationen innan. Det vet vi alla om. Varför skulle det bli bättre för nästa generation? Tror du att lönerna kommer höjas massor eller bostadsbubblan spricka?
Och det går ännu snabbare i USA. De som idag arbetar på universitetet har tydligen ofta inte råd att låta sina barn gå där.
 
Givetvis vill ingen vara så drastisk. Det blir lite konstigt att du ens drar in det - ingen har pratat om att mörda barn.

Däremot så kan man med hjälp av upplysning och att tex dra in flerbarnstillägg och kanske barnbidraget för alla utom första barnet skapa en trend. Att göra det svårare att vara föräldrarledig kan också vara ett sätt, men det tycker jag personligen inte är ett speciellt bra sätt - de barnen som finns ska ha rätt till en bra uppväxt = föräldrarledighet är viktigt. Idag premierar vi att man ska få fler barn. Och det tycker jag är rätt onödigt.

De som vill ha barn tycker jag absolut ska skaffa barn. Men måste alla ha två? Hur många har två (eller fler) för att man ska? Skulle det vara mer ok att inte ha barn eller att skaffa bara ett så tror jag att födelsetalen skulle sjunka.
Dilemmat här är väl att förslaget var att sätta en gräns på ett barn. Vad gör vi när folk skaffar ett till? Det är ju lite där problemet kommer. Vad gör man när folk gör "fel"? Hivar in dem på kåken? Tvingar dem att betala? Vad händer om de inte kan betala?

I Sverige har vi ju inte problemet att folk inte kan ordna preventivmedel, ser det som kvinnans roll att föda en massa barn osv. I snitt föder varje kvinna i Sverige ~1.7 barn som det ser ut nu så det är ju inte så vi vräker ur oss ungar heller direkt.
 
Jag vet inte om föräldrar sparar just barnbidraget, men visst är det ganska vanligt med föräldrar som har ett sparkonto till sina barn? Ett typ fondsparande (?) som barnet får tillgång till vid 20 års ålder eller vad man nu beslutat. En startsumma till eget boende t.ex. Jag tycker mig se att väldigt många gör så, olika summor men ändå.

Ja det är nog rätt vanligt att barn har sparkonton som är låsta på olika sätt. Mitt barn har både räntesparkonton och aktiekonto där tillgängligheten är olika.

Men det betyder inte att vi sparar 15 000 kr om året åt henne, faktiskt är det nog främst hennes släktingar som lägger in pengar. Herregud jag sparar inte ens 15 000 kr åt mig själv årligen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 127
Senast: warg
·
Gravid - 1år Det här med "rätt tid" att skaffa barn, finns det? Känns som att alla diskuterar det rätta tillfället (ja även jag) men när är det då? I...
2
Svar
35
· Visningar
5 619
Senast: ÅDI
·
D
  • Låst
Övr. Barn Är det fler än jag som längtar ihjäl sig efter barn...ser barnvagnar överallt hör om magar som växer dagarna i ända...blir tokig snart...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: doxrainyjune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp