Bukefalos 28 år!

Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående och trevliga, inga problem alls. Tjejen i fråga har varit rädd för hästar (jag vet inte varför, men något hände så hon tappade förtroendet för dem ett tag) men har jobbar sig uppåt och funnit tillit till sina hästar. Hon är en jättetrevlig tjej som är lugn och go och alltid ser till sina hästars bästa. När jag fortfarande gick i skolan åkte vi buss tillsammans ibland och då kretsade samtalen om hästar. Vi hade 2 gamla bekanta som också sysslade med hästar, som vi ofta suckade åt då dem satt och skröt om sina bravader på hästryggen. Dessutom var vi inte så förtjusta i deras hästhantering, då den oftast handlade om ilska och ibland onödigt våld genom piskor och slag. Iallafall så pratade vi mycket om vår egen hästhantering och jämförde den med deras, andras och vi jämförde även våra egna med varandra. Något jag lade märke till var att den här tjejen avskydde allt "fjantande" (som hon uttryckte det) på ridbanan, där man tvingade hästen till att gå på tygeln, att kröka på nacken och utföra onödiga rörelser som hästen ändå inte tyckte om.
Enligt henne så var inte hästen skapad för att gå på något annat sätt än så som den gör naturligt i sina gångarter. Hon menade på att man skulle sträva efter ett ridsätt som var så fritt och lätt som möjligt, utan att träna på ridbanan som en galning. Hon har helt gått ifrån bett och kör bara bettlöst, hon har även lyckats skaffa sadlar som är så bekväma som möjligt för henne och hästen. Hon rider bara i skogen, låter hästen hålla huvudet som den vill och röra sig som den vill. Självklart bestämmer hon tempo och gångart. Men allt annat för henne är bara dumma påhitt.
Hennes hästar är faktiskt inte alls stela och osmidiga, dem är mjuka och fina och pigga som bara den. Glada och framåt och inga tecken på ovilja någon gång, kondisen är jättebra liksom muskulaturen och hullet.

När jag tänker efter så förstår jag varför hon gillar det här sättet att rida och hantera sina hästar på, speciellt om jag tänker på de två tjejerna jag nämnde tidigare i inlägget, hur avskyvärt deras sätt att hantera sina hästar på faktiskt är. Det var ofta man hamnade i diskussioner med dessa två om hur man skulle lösa vissa problem man kunde stöta på med hästar. Ex. korsa en bäck. Istället för att samarbeta, konfrontera problemet och hjälpa hästen att komma över sin rädsla, så tyckte dem att det enda rätta var att tvinga hästen genom att använda piska, hårda skänklar och hetsig personlighet. Bara för att "visa vem som bestämmer" :cautious:

Men vad tycker ni? Är det någon som tycker som hon, att hästarna bör slippa gå på ridbanan i timmar för att tillfredsställa ryttaren och utföra diverse konster eller tycker ni att det är det rätta sättet att träna och lära hästen på?
Bör man nitiskt hålla sig till "vanlig accepterad ridning" eller är det bästa sättet att faktiskt bara låta hästen röra sig så fritt som möjligt och mest bara hänga med? Självklart beror det på vad man har för mål med sin ridning.

Vad tycker ni?
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag måste inleda med att jag inte tror att varierad, genomtänkt paddockträning med trevliga metoder är "utföra onödiga rörelser som hästen ändå inte tycker om". Precis som att jag ger min hund utmaningar i form av agility, lydnad och annat, så tror jag att hästarna uppskattar hjärngympan och stimulansen. Jag tror att de uppskattar att lära sig och utvecklas, precis som vi gör. Jag tror att de uppskattar att klara av saker. Tror också att de tycker om samspelet.

Att rida hästen i form är inte trams. En häst i det fria går i en ändamålsenlig form för det, men så fort en ryttare hamnar på hästens rygg så förändras förutsättningarna helt. Hästen behöver då sätta bakbenen under sig och höja ryggen för att gå på ett så ultimat sätt som möjligt balans- och styrkemässigt. Man bör själv inte gå precis likadant när man har två tunga dunkar med vatten i händerna, som man bör när man går utan dunkar. Tror att din vän har missuppfattat syftet med dressyr lite.

I övrigt är det väl upp till var och en. Jag personligen tror att hästar generellt blir lyckliga av att få se lite nya miljöer ibland, precis som oss, och att de därför tycker om att gå i skogen. Jag tror alltså också att hästar generellt blir lyckliga av att möta nya utmaningar, som inte bara innebär att få gå i fri form och skrutta i skogen. Jag tror inte att en häst som hanteras med respekt och kärlek mår dåligt av att "hänga på" oss människor på våra upptåg. Däremot tror jag att det är viktigt att hästen också får vara bara häst en stor del av dygnet, och gå i stora hagar med kompisar och äta mycket grovfoder.

Har sett många exempel på "naturliga hästägare" vars hästar lider för att de prompt vill ha barfotahästar utan täcken och annat som de kallar trams. Hästar som har så ont i hovarna att de knappt vill gå, hästar som fryser i hagarna.

Blir också lite ledsen när jag ser hästar som bara får lalla runt som de själva behagar vid ridning, eftersom många av dessa är trist musklade och kommer att få lida för det senare när de inte håller. Hästar vet inte vad som är bäst för dem, precis som att många barn som får precis som de vill proppar i sig godis och chips och blir feta.

Osammanhängande svar, ber om ursäkt för detta, är lite mosig i huvudet.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Känner mig också nödgad att ge dig en :bow:, klokt sagt och jag håller med.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

...och jag med. Mycket bra beskrivet.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Vi är alla olika och tur är väl det ;) ...

Hästen mår bra av variation. Sen är det ju upp till den enskilda ryttaren vad denne är intresserad av. Inte harvar jag runt på ridbana i timmar och inte krumelurar jag väl så väldigt heller. För mig är det viktigt att ha en stark harmonisk häst som svarar lätt på mina signaler och jag behöver faktiskt inte rida i timmar på ridbana för det. Den ska bära sig korrekt, vilket är mycket viktigt med tanke på terrängen här.

Skogen stärker ju, off trailridning. Böjer genom hästen runt träden, en öppen plätt bjuder till lite voltarbete, förflyttningar etc. Ja, det går att jobba både sluta och öppna på flera stigar här. Hästen ska vara så pass med att jag, om jag får ett infall, ska kunna tävla utan att göra bort oss helt...O_o ...
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Förstår precis vad du menar :) Sen så går våra åsikter angående täcken isär lite men skitsamma ;)

Det jag blir lite imponerad av är att hästarna ändå är i så god kondition och mår så bra! Frågan är då, kan man kanske vända på det och kanske se att den livsstilen kanske passar just för hennes hästar, just för att dem inte trivs med något annat? En del hästar gillar inte att jobba på dressyrbanan, istället älskar dem kanske hoppning. Kan det vara en möjlighet att hon har fått rätt hästar bara?

För mig är det inte viktigast att mina hästar är perfekta på ridbanan, utan att vi har roligt när vi rider.
Och visst kan man ha roligt när man tränar också :)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Vi är alla olika och tur är väl det ;) ...
Skogen stärker ju, off trailridning. Böjer genom hästen runt träden, en öppen plätt bjuder till lite voltarbete, förflyttningar etc. Ja, det går att jobba både sluta och öppna på flera stigar här. Hästen ska vara så pass med att jag, om jag får ett infall, ska kunna tävla utan att göra bort oss helt...O_o ...

Jo så rider jag för det mesta då vi inte har en så stor ridbana och då jag stötte på lite problem när min ena häst var yngre och han bara ville att det skulle hända nya roliga saker :p tycker att det är ett jättebra sätt att träna på.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Samtidigt om vi ska hårddra det så är hästen ändå ett tamdjur som under lång tid blivit anpassat för att göra det vi ber den om, dra kärra eller bli riden.

Det finns säkert hästägare som lallar på hur som helst och tycker att deras hästhållning är mer "naturlig" än andras, men ska man hårddra det så är hästhållningen överhuvudtaget onaturlig. För att hålla det naturligt borde man rimligtvis släppa ut sin flock i oändliga hagar och aldrig mer ta i dom igen. Vi har format hästen efter våra ändamål, vi vill att den ska fungera för oss till det vi vill göra. Vissa har svårt att förstå att man inte kan kräva att en hovöm häst ska gå på grus barfota, det är inte naturligt för hästen att vara hårt verkad eller att gå på anlagda grusvägar. Vill man hålla det naturligt så får man se till att hästens behov blir tillgodosedda. Vill man inte ha täcken exempelvis så ser man till att hästen har fri tillgång på mat och fullgott skydd från väder och vind.

Sen är det bara attt konstatera att vildhästarna inte ser ut som tamdjuren vi har idag. Men sekunden man trär på en grimma, oavsett vilken typ, är man också bunden till att anpassa sina behov till hästens behov, naturligt eller ej. Finns säkert fint musklade skogsmullehästar som går rakt fram i skogen för det mesta också, men det är inte på något sätt mer "naturligt" än att göra krumelurer på ridbanan.

För visst rider vi dressyr och hoppar hinder för vår egen skull, men även för hästarnas skull som är avlade för ändamålet. För att öka styrkan och konditionen hos hästen och hästens välmående.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag håller nog med tjejen som bara rider i skogen.


Både jag och mina hästar föredrar skogen framför ridbanan. Hästarna ser ingen mening med att springa runt runt, de vill ta sig från A till B. Vi njuter av naturen och kan samarbeta bra ändå. De är alltid pigga och glada, bra musklade, aldrig några skador. De går även på lösdrift utan täcken, bra vinterpäls och fryser inte. Fri tillgång på grovfoder.

Vi har även en sommarhäst här varje år som bor i storstan övriga året, han står i box större delen av dygnet, sen en liten grusruta några timmar på dagen samt ridning i ridhus. Den stackars hästen mår inte bra, han verkar deprimerad och avtrubbad. Efter två månader hos oss på landet börjar man ana en ny häst som visar lite personlighet.


Så jag röstar för skogen. Fast jag inser också att lite ridning på banan säkert inte skadar men jag tror absolut att det är för ryttarens skull, knappast hästens. :D
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Men om en häst har täcke eller ej spelar väl ingen roll? Fryser den så är der ju självklart den ska ha täcke.

Däremot i skogen kan man rida precis likadant och lika noggrant som i ett ridhus.
Men visst föredrar oftast hästar natur. Sen finns det arbetsnarkomaner som gärna får utmaningar varje dag i ridhuset, man behöver inte rida runt, runt.
Jag själv väljer uteritt framför ridhus när vädret tillåter. Både för att jag tycker det är roligare, men först och främst att jag märker på min häst att hon tycker bättre om det.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag tror på ett nyanserat och reflekterande förhållningssätt. Ridkonsten har vuxit fram under 2000 år ungefär. Många har funderat över hur hästar bör tränas för att vara lydiga, kunna utföra de uppgifter man inte bara på kort utan på lång sikt. Dressyrens rörelser är till stor del gymnastik som syftar till att lösgöra, stretcha och stärka hästen och att lära den att bära en ryttare på den för både häst och ryttare mest skonsamma sättet. Att skrota alltihop till förmån för något sorts "tillbaka till naturen-tänk" känns överilat.

Om någon bara vill rida i fri form i skogen dömer jag inte denne. Det måste vara individens val och hästen mår säkert inte dåligt. Men våra hästar är, som andra redan har påpekat, under mycket lång tid framavlade för arbete och jag tror inte alls att de på något sätt behöver må dåligt för att de några timmar per vecka får arbeta på banan. Min häst rids t.ex. totalt ca 6 timmar per vecka. Resten av tiden går han med sin flock i en hage och myser. Det kan inte betraktas som något särskilt krävande schema. Det avgörande måste rimligtvis vara HUR träningen går till. Och där kommer det reflekterande förhållningssättet in. Man kan t.ex. fundera över hur man lär in moment, med positiva eller med negativa metoder? Vad kan man som ryttare göra för att göra träningen så omväxlande och positiv som möjligt för hästen? Vad kan man göra för att hästen ska känna sig trygg och våga prova utan rädsla för straff? Ska man använda spö och i så fall hur? Ska man använda sporrar och i så fall hur? Ska man använda bett och i så fall hur? Hjälptyglar? Etc etc.

Sammantaget tycker jag att det viktiga är att man är en tänkande och en kännande ryttare som både söker efter kunskap och tar den till sig, och har empati med hästen. Detta är för mig mycket viktigare än om man bara lufsar runt i skogen eller om man rider på banan.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Helt onödig tycker jag inte att ridningen med hästen i korrekt form/på tygeln är, eftersom det finns en orsak till varför man rider så. Hästen går inte så i det vilda heller, nej, men inte heller har den en ryttare på ryggen. Det rekommenderas att rida så eftersom hästen överbelastar lätt frambenen när ryttaren är på ryggen, grejen med att rida i form är att få bort tyngdpunkten från framdeles och flytta den bakåt istället för att ridning ska vara ergonomiskt för hästen. Dessutom finns det hästar som älskar att jobba och utföra dressyrrörelser osv.
Dock får detta inte överdrivas. En häst mår inte bra av att gå varje dag på ridbanan/i ridhuset. Inte heller är det bra att göra samma övningar och rörelser om och om igen, det sliter på hästen ändå i längden. Variation är det bästa, och ibland är det bra för hästen att inte behöva gå samlat. En veterinär jag kände sa t.o.m att hästar borde få sträcka ut i en galopp i skogen då och då och länga på steget, eftersom det gör gott åt dem.
Jag tror helt enkelt att variation är det bästa. Inte enbart rida i form så att hästen aldrig får släppa loss, men inte heller enbart låta hästen springa med huvudet uppe och ryggen sänkt så att det sliter. Och speciellt inte snurra runt runt på en ridbana/i ett ridhus, utan att det mesta av ridningen sker på olika underlag i naturen.
Sedan beror det ju förstås på hur man rider. Ju tyngre träning/ridning, desto viktigare att hästen går korrekt och får de rätta musklerna att klara av sådan träning. Men igen, samtidigt tänka på att lämna ridbanan mer än en gång i veckan. :)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Något jag lade märke till var att den här tjejen avskydde allt "fjantande" (som hon uttryckte det) på ridbanan, där man tvingade hästen till att gå på tygeln, att kröka på nacken och utföra onödiga rörelser som hästen ändå inte tyckte om.
Det finns en viktig anledning till att få hästen att "gå på tygeln", det är viktigt för hästens hållbarhet. Hästen är inte byggd att bära en ryttare och behöver lägga vikten mera bak för att inte frambenen ska överbelastas och ta skada.

Sen beror det ju på hur hårt en häst går under livet, går den mycket så är det viktigt med en bra form på hästen även om den rids ute mest, lullar den runt i skogen lite lätt så håller hästen bra även utan att gå i rätt form.
Men vad tycker ni? Är det någon som tycker som hon, att hästarna bör slippa gå på ridbanan i timmar för att tillfredsställa ryttaren och utföra diverse konster eller tycker ni att det är det rätta sättet att träna och lära hästen på?
Bör man nitiskt hålla sig till "vanlig accepterad ridning" eller är det bästa sättet att faktiskt bara låta hästen röra sig så fritt som möjligt och mest bara hänga med? Självklart beror det på vad man har för mål med sin ridning.

Vad tycker ni?

Varierat är bäst, ridhus är ett måste nästan på vintern för att min häst ska hålla sig nöjd och glad för han tycker om jobbet med dressyr och hoppning osv. Sen ska det såklart vara varierat men han tycker inte om att bara gå i skogen tex, han vill ha lite utmaningar och ta i och tänka. Sen om man har bra ridvägar med bra underlag kan man såklart träna precis likadant ute som inne.

Allt behöver inte vara antingen eller, ensidig ridning utomhus kan vara precis lika tråkig som ensidag ridning i en manege för en häst. Sen hänger mycket på ryttaren, tycker inte den det är kul i en manege och att träna så kommer hästen heller inte tycka det är roligt.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag måste instämma i stort med Praefatio. Variation tror jag många hästar uppskattar, trots allt är det vårt ansvar som människor att se till inte bara att hästens behov är tillgodosedda, utan även att de faktiskt håller för det de är tänkta till. Sen är det väldigt individuellt vad hästarna gillar och hur man kan nyttja det för att stärka dem. Min egen sjunker ihop varje gång vi går in i en paddock (om vintrarna har vi endast den att hålla oss till, ibland även en grusväg om vädret tillåter) medan han är pigg och på ute och då använder jag det för att smyga in en öppna eller förhållning eller vad som helst. Ponny däremot blir stressad ute och trivs bättre på banan.
Och "krumelurerna" är faktiskt ganska naturliga från början, människan har bara slipat till dem. Min (trots att det är en valack) blåser upp sig och trampar på stället när han möter andra hästar, det ser ju inte lika snyggt ut som hos en välskolad dressyrhäst men det är i grunden samma rörelse. Dessutom har jag sett honom göra en "sluta" längs staketet i hagen flera gånger, han hatar regn och försöker alltid gå med rumpan åt regnet oavsett var det kommer ifrån. Men han hade ju inte den formen som jag väljer när jag rider honom.
Vad gäller hanteringen tror jag stenhårt på en "kompisrelation". Man kompromissar och ibland får människan bestämma helt själv och ibland får hästen (ex talar min TYDLIGT om när han tycker det är dags för vila ;)). Inte skulle man väl slå på sin bästis i skolan för att h*n inte vill gunga när jag vill, eller skrika åt sin kompis när vi inte kan komma överens om vilket spel vi ska spela? Inte heller skulle jag prompt bestämma allt vi gör alltid.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag håller nog med tjejen som bara rider i skogen.


Både jag och mina hästar föredrar skogen framför ridbanan. Hästarna ser ingen mening med att springa runt runt, de vill ta sig från A till B. Vi njuter av naturen och kan samarbeta bra ändå. De är alltid pigga och glada, bra musklade, aldrig några skador. De går även på lösdrift utan täcken, bra vinterpäls och fryser inte. Fri tillgång på grovfoder.

Vi har även en sommarhäst här varje år som bor i storstan övriga året, han står i box större delen av dygnet, sen en liten grusruta några timmar på dagen samt ridning i ridhus. Den stackars hästen mår inte bra, han verkar deprimerad och avtrubbad. Efter två månader hos oss på landet börjar man ana en ny häst som visar lite personlighet.


Så jag röstar för skogen. Fast jag inser också att lite ridning på banan säkert inte skadar men jag tror absolut att det är för ryttarens skull, knappast hästens. :D

Måste det vara antingen eller? Det finns hur många mellanting som helst mellan lösdrift och grusad frimärkshage, mellan bara rida i skogen och bara rida på bana.

Sen beror det ju på hur man rider. Att ridas på banan kan för hästen vara ett mördande tråkigt harvande, eller en skön gymnastikstund.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Min unghäst väljer ofta ridplan framför terräng, min ridplan är ca 10min från stallet, då jag är på väg att rida förbi den och fortsätta i terräng svänger hon själv in mot ridplanen. Kommer jag från en terrängtur försöker hon alltid gå in på planen när vi passerar den, och för det mesta ger jag med mig ;) sen när hon har fått jobba några minuter fortsätter vi hem. En gång släppte jag lösa tyglar då hon gick in på ridplanen - hon skrittade ett halvt varv och sen ville hon trava några varv också. Det bör kanske nämnas att jag inte har något staket heller.. Så helt uppenbart gillar min häst att harva runt på ridplanen och göra besvärliga rörelser mot sin vilja (för det är väl det enda man kan göra där ;))
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Mina hästar har det väl som dina :) och mina är ändå tävlingshästar ;)
Jag slopar täcke och låter dem gå ute året om. En av mina pojkar tål knappt ridbanan. Han vägrar utföra vissa rörelser där men när vi är ute i terräng, gör han dem klockrent ;)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag tror inte att hästar "väljer" utifrån vad de gillar utan utifrån vad de är vana vid och känner sig trygga med.
Har själv köpt en f d ridskolehäst och insåg snabbt att hon kände sig allra tryggast i ridhus eller på ridbana med en instruktör i mitten. Tror inte det är för att hon gillar det mest utanför att det är tryggt och det är så det ska vara.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 656
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp