Bukefalos 28 år!

Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

För att tillägga en liten funderare; har blivit bekant med en ardenneruppfödare och har följt med på lite premieringar några gånger. Tycker att det är spännande att bekanta mig med nya grenar (för mig som är mest van vid isisarna) inom hästvärlden. Pratade med en ägare till en jättefin ardenner som var otroligt jämt och fint musklad och som fick riktigt höga poäng. Dem red hästen då och då, rätt ut i skogen, all annan motion var bara när den blev körd och fick dra stockar i skogen. Dem tränade ingen dressyr eller något sånt alls. Självklart använder dem hästen i andra ändamål och hästen belastas lite annorlunda jämfört när den rids. Men ändå så verkade dessa människors hästar hålla rätt bra ändå. Får mig att undra, om det är en tåligare ras eller om vi som rider mer sliter hårdare på våra hästar.

Att dra stockar i skogen är väl inte så "bara", det är rätt hård träning, klart den fick muskler. Dessutom precis den sortens träning ardennern är avlad för att utföra. Att en häst trivs med och håller bra för det den är avlad att göra är ju inte så konstigt, det är ju så det ska vara.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Den såg ut som en stor och läskig spricka. Men så bra att hon aldrig var halt :D Härligt när det finns såna smarta grejer som hjälper :)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Hon kan ha varit halt innan vi köpte henne.
Men hon var inte halt när jag provred henne och vi lagade sprickan efter 2 veckor, fick vänta på att veterinären och hovslagaren kunde få ihop sina tider.

Men när skadan uppkom lyckades vi aldrig få reda på för säljaren påstod att hen aldrig sett den tidigare. ....
Vi såg den när vi provred och jag kratsade hovarna, vilket inte var gjort på länge då det luktade illa om dom trots att det var vinter med massor med snö. ....

Det var en av anledningarna till att vi hämtade henne påföljande helg.....


RIP älskade Lippa RIP

:love: :cry: :love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 656
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp