Bukefalos 28 år!

Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Min unghäst väljer ofta ridplan framför terräng, min ridplan är ca 10min från stallet, då jag är på väg att rida förbi den och fortsätta i terräng svänger hon själv in mot ridplanen. Kommer jag från en terrängtur försöker hon alltid gå in på planen när vi passerar den, och för det mesta ger jag med mig ;) sen när hon har fått jobba några minuter fortsätter vi hem. En gång släppte jag lösa tyglar då hon gick in på ridplanen - hon skrittade ett halvt varv och sen ville hon trava några varv också. Det bör kanske nämnas att jag inte har något staket heller.. Så helt uppenbart gillar min häst att harva runt på ridplanen och göra besvärliga rörelser mot sin vilja (för det är väl det enda man kan göra där ;))

Min häst var likadan i början. Han gillade också att gå till paddocken som vi hade intill förra stallet, men sen så ändrade han sig och föredrog skogen ändå :D
Kanske för att han är en riktig klätterhäst och älskar utmaningarna i terrängen.
Alla hästar är inte likadana, och som jag skrev i ett inlägg ovanför; kanske har min bekant lyckats få tag på hästar som INTE gillar att harva på banan, men du kanske har en som älskar att harva på banan? :)

Jag säger inte att det är något fel att rida på ridbana, jag gör det bara inte för att mina hästar inte trivs lika bra med det som dem gör av träningen i skogen och det jag skrev var mestadels min bekants ord.

När jag väl nyttjar banan här hemma, är det för att träna småsaker, där jag kanske behöver hjälp av staket eller någon kurva. Eller när jag jobbar från marken, vilket mina hästar gillar. Men det mesta kan jag göra på en äng eller på några öppna ytor i skogen ;)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Nu är jag elak, men de jag träffat på som haft samma inställning som din kompis är de som inte kunnat rida ordentligt.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag tycker att man får hantera, motionera och träna hästen på det sätt man vill och som passar en själv så länge hästen inte mår dåligt av det, kort sagt.

Jag ser ridningen som träningspass oavsett om jag rider ut eller rider på banan. Ridningen ska i den mån ens kunskap räcker bygga upp hästen så att den i längden både bär sig bättre och får bättre kondition för att må så bra som möjligt. I synnerhet om man själv gillar att träna (och eventuellt tävla), så tycker jag nästan det är en skyldighet att sträva efter att hästen är i så bra form som möjligt för att hålla bättre. Om man bara har intresse av att ha trevliga kravlösa turer och inte pressar hästen fysiskt så är det inte lika viktigt.

Ninya har precis samma framåtbjudning ute som på bana. Upplever till och med att hon blir lite mer på när man kortar tyglarna på banan än ute. Hon tycker det är himla roligt att komma ut också. Rider oftare på bana än ute, eller rider ut och avslutar på banan.

Om man tänker att man inte ska rida dressyr för att det är tråkigt för hästen och går ut på att "utföra onödiga rörelser som hästen ändå inte tycker om" så tror jag problemet till absolut största delen ligger i ens ridning. Vilket såklart inte utesluter att hästen tycker det är roligare att göra annat också.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Hej!

Jag tror inte att det ena är bättre än det andra, däremot är nog inte kombinationen fel.

Många hästar idag går ju sönder långt innan de borde, ofta eftersom deras ryttare inte kan hantera ridning på små volter med hästen i form, utan bara böjer in nacken på hästen och belastar frambenen sönder och samman.

Ett av mina bästa exempel på hållbarhet utan snurra på volter är min gamla tränares gamla hopphäst, jag tror hon var ungefär 18 år första gången hon faktiskt reds i en dressyrlektion, innan var det antingen rakt ut i skogen- fort som 17, eller fort som 17 runt hoppbanorna! Hon var 23 och fortfarande jättefräsch när jag tappade kontakten med båda två.

Så rida rätt ut som hästen vill behöver verkligen inte vara fel, det är nog bättre för hästen än att man försöker och gör allting fel och tvingar hästen belasta fel.

Men jag kallar inte voltridning för trams, lika lite som jag kallar skogsridning för trams.

/Lavinia, rider bettlöst och just nu barbacka, eftersom sadeln igen inte passar..
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Måste nog säga att om man säger att "min häst gillar/mår bra av ditten eller datten" så speglar det vad ryttaren gillar eller är bra på.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Nu är jag elak, men de jag träffat på som haft samma inställning som din kompis är de som inte kunnat rida ordentligt.

Tråkigt att du upplevt det så. Tyvärr måste jag slå ner ditt argument eftersom den här tjejen kan rida, riktigt jäkla bra och hon har tävlat innan. :)

Hade även en tjej i min ridgrupp när jag var yngre som satt som en gud i sadeln, hon hade kunnat gå långt och hon var riktigt duktig. Men hon slutade för att hon inte riktigt gillade att "harva runt banan" för att hon hade samma inställning som tjejen jag beskrivit innan.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Antagligen, och jag är lite inne på det som Lavinia sa; att det kanske är bättre att inte göra någonting än att göra allt fel.

För att tillägga en liten funderare; har blivit bekant med en ardenneruppfödare och har följt med på lite premieringar några gånger. Tycker att det är spännande att bekanta mig med nya grenar (för mig som är mest van vid isisarna) inom hästvärlden. Pratade med en ägare till en jättefin ardenner som var otroligt jämt och fint musklad och som fick riktigt höga poäng. Dem red hästen då och då, rätt ut i skogen, all annan motion var bara när den blev körd och fick dra stockar i skogen. Dem tränade ingen dressyr eller något sånt alls. Självklart använder dem hästen i andra ändamål och hästen belastas lite annorlunda jämfört när den rids. Men ändå så verkade dessa människors hästar hålla rätt bra ändå. Får mig att undra, om det är en tåligare ras eller om vi som rider mer sliter hårdare på våra hästar.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Men varför skulle hon vilja gå dit trots att vi redan är på väg hem? Tror nog att stallet och kompisarna inbringar mer trygghet
Hon har alltid blivit riden i både terräng o på ridplan.
Varför skulle en häst inte kunna välja utifrån sina positiva erfarenheter istället för negativa? (ex terräng då = läskigt)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Ja de kan verkligen vara olika. Att man strävar efter en god ridning var hästen trivs är väl det viktigaste :)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Måste nog säga att om man säger att "min häst gillar/mår bra av ditten eller datten" så speglar det vad ryttaren gillar eller är bra på.


Håller med. "Min häst kan inte gå med tränsbett" är en annan variant, liksom "min häst är rädd för mörket och måste in före 16"...etc etc.

Jag förstår också vad Görel menar. Givetvis uppskattar inte en häst att dras runt på en ridbana med en ryttare som är klumpig och stör dess balans. Då är det lättare för den att promenixa i skogen på lång tygel, med samma ryttare.

Däremot en häst som får mycket beröm på ridbanan, har positiva erfarenheter av ridningen, och känner sig stark och duktig där - den går också gärna dit.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag tror inte det ena sättet är sämre än det andra.

Det finns många sätt att rida hästar på, och det är inte så att ett sätt är rätt och alla andra fel. Även om jag använder mig av ett sätt, och det finns många sätt jag aldrig skulle använda mig av så är de inte fel.
Många vägar leder till Rom.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Måste nog säga att om man säger att "min häst gillar/mår bra av ditten eller datten" så speglar det vad ryttaren gillar eller är bra på.

Alla mina hästar är lika framåt på ridbanan som i skogen :)

Och till er som inte gillar ridbanan - jag kan försäkra er att det är hundra gånger trevligare att rida i skogen med en skolad häst än det är att rida en oskolad.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Hej!

Sen finns det ju folk som faktiskt bara gillar att rida i skogen- oavsett hur skolad hästen är.

Själv gillar jag dressyr, både i skogen och på banan. Idag övade vi tex galoppfattningar och skänkelvikningar på ängen :-). Andra dagar rider vi bara ut rakt fram och "flummar".

Och min häst fixar inte bett, i första hand beroende på att hon har en tumör i bettläget som inte bör opereras bort och heller inte ska retas. I andra hand för att mattes (enligt alla utom min nuvarande tränare) mjuka händer inte är tillräckligt mjuka för pållan- men det jobbar vi på.

Fröken häst gör ingen skillnad på ridbana eller skog, däremot verkar hon tycka att tömkörning/dra däck är extremt roligast- då skärper hon sig ett steg till och verkligen fokuserar! Men det beror säkert på att matte också skärper sig eftersom pållan är under inkörning :-)

/Lavinia, tror på leva och låt leva, så länge ingen blir skadad av det.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Alla mina hästar är lika framåt på ridbanan som i skogen :)

Och till er som inte gillar ridbanan - jag kan försäkra er att det är hundra gånger trevligare att rida i skogen med en skolad häst än det är att rida en oskolad.

:bow:

--------------------
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Sen finns det ju folk som faktiskt bara gillar att rida i skogen- oavsett hur skolad hästen är.

Absolut. Men skillnaden är enorm. Har man en gång suttit på en skolad häst så förstår man det.
Den skolade hästen följer din sits och går exakt där du vill den ska gå, medan du många gånger måste visa den oskolade hästen vägen på annat sätt. Exempelvis när du rider i en tät skog och riskerar kollisioner mellan träd och dina egna knän.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

KL

Är långt ifrån en superryttare men har hållit på med hästar en herrans massa år och läst groteska mängder hästlitteratur, ridit på ridskola samt för ett antal privattränare ur några olika grenar. Har alltid blivit inpräntad det här med att hästen ska gå på tygeln och i rätt form. Anledningen till det är att hästen ska bära mer vikt på bakdelen vilket gör att den håller bättre.

Visst håller jag med om att det är bra att hästen ger eftergift när man tar i tygeln eftersom jag ser det som ett tecken på att den är välriden, mjuk och lydig. Samtidigt tycker jag att det kan bli lite kejsarens nya kläder över det här med att gå på tygeln, gå i rätt form, böja på nacken och trampa under sig. För tittar man på en häst som går i den formen och försöker tänka sig hur tyngdpunkten verkar falla, så hamnar den ju fortfarande till väldigt väldigt stor del på frambenen. (Snarare hamnar den ju mer på frambenen hos en häst som böjer ner nacken än en häst som går med huvudet högt) Detta gäller även om man tittar på hästar som rids i höga klasser. Fast det är helt jäkla uppenbart för vem som helst som vet något om fysikens lagar fortsätter folk att argumentera att hästen ska ridas i form för då lägger den mer vikt på bakbenen. Kanske för att man annars blir stämplad som någon som inte kan rida riktigt och som bara lallar runt i fel form på sina hästar?

Tittar man rent statistiskt på hållbarheten är det ju inte heller dressyrhästarna som rids i korrekt form dag ut och dag in som håller längst. De verkar tvärtom ha problem med både framben och ryggar. Rent statistiskt är det hobbyryttare och busungar, som kanske tävlar och tränar sporadiskt, rider sina hästar i minst sagt varierad form och som rejsar järnet i skogen emellanåt, som verkar ha minst problem med förslitningsskador på sina hästar och som ofta kan använda sina hästar högt upp i åldrarna :)

Så med det här vill jag säga att jag definitivt snarare tror på varierad träning och varierad form än på att man ska vara så sabla noga med att rida hästen i "korrekt" form.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Bara för att hästen kröker på nacken går den inte i korrekt form.

Korrekt form kommer från dom undersatta vinklade bakbenen.
För mej får dom ha huvudet var dom vill bara dom jobbar korrekt med bakbenen.
När dom jobbar korrekt med bakbenen förs viktek från frambenen bakåt till att ligga över dom vinklade bakbenen och den sänkta kruppan.

Du kan själv kolla skillnaden om du ställer dj på alla 4a.

Viker du bara in huvudet känner du att vikten hamnar på axlarna och armarna.
Om du istället böjer benen så du sänker rumpan kommer din vikt hamna överbenen och vikten lättar på axlarna och armarna.
Då kännr du också hur nackmusklerna gör att hakan "viks in" mot framsidan av halsen.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Det har ju gjorts mätningar och det är ingen vikt som flyttas bakåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 653
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp