Bukefalos 28 år!

Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Tittar man rent statistiskt på hållbarheten är det ju inte heller dressyrhästarna som rids i korrekt form dag ut och dag in som håller längst. De verkar tvärtom ha problem med både framben och ryggar. Rent statistiskt är det hobbyryttare och busungar, som kanske tävlar och tränar sporadiskt, rider sina hästar i minst sagt varierad form och som rejsar järnet i skogen emellanåt, som verkar ha minst problem med förslitningsskador på sina hästar och som ofta kan använda sina hästar högt upp i åldrarna :)
Det tror jag beror på att många dressyrhästar står i småsmå hagar, rör sig alldeles för lite och pga det går sönder. Det finns ingen ridning i världen som kan kompensera vikten av att hästen rör på sig större delen av dygnet.

Dom rids för mycket enformigt helt enkelt och för tufft när dom väl får röra på sig. Hästen får ju en bra hållbarhet oftast genom att få använda kroppen och röra på sig under dygnet. Det kan kompensera "dålig" ridning också.

Kan ju slå vad om att ifall dessa hästar som ger järnet i skogen osv stod still i en liten grushage övriga tiden på dygnet, då hade nog inte dom heller hållt särskilt bra för den ridningen.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Om jag inte minns helt galet så kan upp till 2-4% av vikten flyttas bakåt då hästen arbetar riktigt väl (vill man åt mer än så behöver man behöver man göra levad i princip, och jag gissar att de flesta normala ryttare inte kanske ens kommer upp till 2%). Att flytta vikten är väl egentligen inte den största poängen med att rida hästen i korrekt form, för som sagt så händer det inte så mycket med själva viktfördelningen (även om ett par procent såklart inte är så lite när det är ett djur på 300-700 kg). Men om hästen arbetar rätt så sliter träningen inte på samma sätt, belastningen tas upp mer av musklerna, så att säga. Precis som vi människor kan få vår kropp att aktivera olika muskler och ändra vårt rörelsemönster och hållning till det bättre eller sämre, trots att vi bara har ett benpar som har all kroppsvikt hela tiden när vi går eller springer.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Ja, de mätningarna skulle jag också vilja se. Tar man en häst som från början står på alla fyra i viloläge och till den högsta samlingen, typ levad, där faktiskt all vikt ligger på bakbenen, så måste det ju finnas mellanlägen också där mer vikt bärs på bakbenen.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Googla på Paul Belasik och Hilary Clayton för mätningar. Fast det är ju inte bara bakbenen i sig utan överlinjen och hur "hela hästen" bär sig.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jag håller med om att det givetvis finns ett mellanläge mellan belasting på fronten helt som i en landning tex eller i levad.
Sen att man inte lyckats fånga det i undersökningar tycker jag är trist. För jag är övertygad om att det går att balansera om hästar.
Inte minst för att jag vet många hästar som räddats av att lära sig belasta mer bakåt(jobbar bla med sånt själv och har tränare som gör det). Och då är det nog inte bara några % man lyckats skyffla om.

Jag tror dock inte man ska räka bort yttre faktorer i form av hage, foder, skoningar, underlag etc.
Och ej heller arv och ras.

Det finns hästar som tål myyycket skitridning. Och det finns de som går sönder av minsta lilla.

Hur de rör sig spelar in stort på slitaget som blir i hästen.
Det finns en del hästar som inte tål att bara stå. Det finns såna som inte tål att ridas så som de flesta tål iaf en längre period.

Och såna hästar går ibland att hjälpa med sån typ av träning då man lär dem ändra om sitt rörelsemönster. Har de ett osunt rörelsemönster så kan man behöva ändra om det. Ibland är de rent övertygade om att de INTE KAN röra sig på ett visst sätt. När man sen visat dem att det går kan de faktiskt välja att röra sig så även utanför ridbanan(i hage och jämt).
De behöver givetvis stärkas och stretchas till att kunna röra sig så.
Men det går att göra genom träning om man vet vad man gör.

Jag köper inte att hästar mår bäst av att röra sig som de rör sig fritt även med ryttare eller på planmark.
Vi har avlat fram hästar som är både skörare, har större gång och är tyngre än vildhästarna. Och de får sällan växa upp på ett lika sunt sätt.
De veka slås heller inte bort av det naturliga urvalet genom att de helt enkelt dör för att de är för veka.

Sen ställer man på en ridhäst inte helt sällan krav som den bara kan utföra om den sköts som den gymnast vi ber den vara. Ingen idrottsman som ska prestera förväntar sig prestera utan att stretcha och stärka sig.
Det använder jag dressyren till.
Om man sen vill kalla det dressyr a la TR, AR, western eller ngt annat är strunt samma. Men biomekanik är biomekanik.. En häst är en häst..
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Jo - man har fångat det i undersökningar - finns även filmade i "lab". Se mitt inlägg ovan :-) F ö håller jag helt med om att en häst är en häst även om det är väldans stor skillnad mellan raserna.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Intressant! Ska läsa på vid någon släng av ork! ;)
Bookmarkar så länge..
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Tillägg:

Man kan ju fö lära hästar av med att STAMPA ner fötterna i backen som en del gör och därför riskerar gå sönder om de inte redan gjort den några ggr.

Man hör tydligt hur de trots att de går i friskt tempo inte drämmer ner fötterna och man ser hur de gungar och rör sig uppåt i kroppen i luftigare steg.
Det lär de sig inte själva av att gå i fri form...
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Vad är det för mätningar som gjorts? Menar du att inte formen på hästen har betydelse på det sättet?

Det kom för några år sen och vikten var bara nån fraktion av sekunden bakåt. Formen är ju en annan sak. Jag tror att det var SLU som gjorde det, men varför det fallit i glömska vet jag inte. Svaret passade väl inte?
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Det kom för några år sen och vikten var bara nån fraktion av sekunden bakåt. Formen är ju en annan sak. Jag tror att det var SLU som gjorde det, men varför det fallit i glömska vet jag inte. Svaret passade väl inte?

Om det inte har med vikten och belastningen att göra, vad är det då som gör att hästar med återkommande kotledsinflammationer tex faktiskt blir friska och hållbara när dom kommer till ryttare som kan "rida om" hästen och rida den i rätt form?

Om det inte har med att göra att hästen inte belastar frambenen lika mycket viktmässigt? För det betyder ju också isåfall att hästen inte tar skada av att ridas framtunga?

Eller kan verkligen hästen samla sig och korta överlinjen på rätt sätt utan att vikten fördelas annorlunda?
 
Senast ändrad:
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Halvt KL/Tillägg:

Jag har ju förmånen att i nära 15 år tränat för en som nog måste anses vara bland de bästa i Sverige på samling.
Man kan tycka vad man vill om resten av ridningen/träningen.
Men att han är den eliten vänder sig till för hjälp med samling kan få argumentera mot.
Iom att jag då sett många hästar utbildas där. Och sett dem göra fantastisk piaff och en del av dem utbildas till bra levad så är jag övertygad om formens betydelse. Och att det inte går att få bra piaff i vilken form som helst.
Och efter piaff kommer levad för mig.
Där kan man inte argumentera mot att vikten är bak.

En häst ska inte slänga sig in i en stegring eller levad.
En bra levad kommer sig ur att frambenen till slut lättar för att hästen är så mkt på arlset.

När man själv arbetar med att lära hästar balansera sig bakåt och så småning om börja trampa dem för att till slut nå piaff så inser man också vikten av formgivningen.
Jag har inte nått levad med någon häst själv.
Jag har fått testa det. Men jag har inte utbildat en häst dit och känner inte att jag KAN levad och förstår och behärskar det.
Men rent biomekaniskt så förstår jag iaf lite av det iom piaffarbete.
Att få en häst att jogga på stället är inte svårt.
Att få en bra piaff är ngt annat!

Men oavsett! Det går att med hjälp av samling få hästen att bli mindre framtung även mer tempo a la först arbetstrav och sedan mellantrav och sedan ökad.

Rehabhästar som haft återkommande kotledsproblem eller framknäsproblem fram och är friskförklarade tycker jag gott man kan tänka lite annat än bara rakt fram och påskjut. Jag arbetar dem gärna mycket i böjning i lågt tempo och sedan påbörjar samlande jobb innan jag rider på framåt.
Och jag tar det gärna vid hand först.

Arbetet vid hand är fö utmärkt om man vill SE och känna vad som sker i hästen.
Allt blir tydligare tycker jag..
Och visst fasen har många hästar kunnat räddas av sånt jobb!
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Delvis kl

Jag har alltid fått höra att hästar inte kan höja eller sänka ryggen mer än några millimeter och att den inte kan flytta vikten. ....

Men så fick jag förmånen att få en korrekt dressyrutbildad svårklasshäst....

Och den känslan som blev när hon vinklade bakbenen och sänkte kruppan samtidigt som hon "lättade" framtill och "svävade" på stället medans hon piafferade gjorde att jag efteråt fullständigt ändrat åsikt om det där med viktförskjutning.

Jag är nu av den uppfattningen att en dag kommer det en tillförlitlig metod att mäta den viktförskjutning som sker vid korrekt form.
Den metoden finns inte än men den kommer i framtiden, det är jag övertygad om :D
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

En häst... som är fyrbent kan inte både ha fart o samtidigt sätta sig för mkt.

i levad.. står den still.

De mätningar som gjorts visar på att en mkt välriden häst möjligen får TILLBAKA sin naturliga viktprocent som rubbas av vikten av ryttaren. Möjligen lite till under vissa rörelser.

I dressyr på hög nivå tävlar man inte i endast samling utan totalen av alla rörelser.

hästar som kan samla sig väl i piaff är sällan de som uppvisar de bästa ökningarna.

GPhästen= den mest kompletta.

KL
Det blir så snett när gröna vågen tävlar i vilken häst som har det bäst. Det mest naturliga. Då ska de ej heller ridas.
Min erfarenhet av hästar är att enbart hagliv är ganska tråkigt. De som vet annat tycker att arbete är kul. De får se en hel del annat av Världen också.

Ombyte förnöjer.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Ökningar var definitivt inte hennes starka sida ;)

Jag red henne heller aldrig i något ridhus under dom åren hon var hos oss. Bara i skogen där vi hade underbara sand- och grusvägar som var perfekta att rida på.

Hon "talade" själv om hur hon ville bli riden om man var tillräckligt lyhörd.
Jag lärde mej att lita på min känsla mer än något annat, minsta lilla förskjutning av vikten/balansen om det bara var att jag tittade åt ett annat håll räckte för att hon skulle utföra en rörelse.
Själv satt jag bara så stilla jag kunde och bara log medans jag försökte lära mej understödja och hjälpa henne att utföra dom rörelser hon gjorde.
När jag sen kom på att jag kunde känna hennes rörelser ännu bättre genom att använda en hemmasydd barbackpad kunde jag om jag blundade och slappnade av känna hur hon rörde en muskel för att skaka bort en fluga.

Jag har aldrig haft en sådan kontakt med en häst tidigare.

Men just därför är jag övertygad om att man ännu inte lyckats hitta någon mätmetod för denna typ av vikt/balansförskjutning....

Men så småningom kommer man att göra det även om man inte kan göra det nu.

Nu red jag inte bara samlingar utan vi hoppade nedfallna träd och vi galopperade i full fart längs med vägarna och stigarna på ett sätt jag aldrig gjort tidigare.

Alltså jag försökte rida så omväxlande som möjligt då jag anser att det är det bästa för både hästarna och människorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Bra skrivet :) Känns dock som om du lär få många viftande pekfingrar efter dig ;)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Det som du hänvisar till kan också innebära att man inte känner tidiga hältor eller struntar i att uppsöka Vet.
hästen kan också anses vara "normalt stel"

Det finns alla varianter.
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Här kommer 3 bilder som visar att även en 26 åring kan vara mjuk i kroppen och ridas allround :D

25633963.55244073.640.jpg

25633981.a592f8e5.640.jpg

25633989.13358136.640.jpg


Och så bryr vi oss inte om den där som sitter på ryggen eller att hovslagaren skulle komma dagen efter, 1 vecka försenad pga sjukdom ;)
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

En liten snabb fråga, har din häst en hovspricka på höger bak eller är det bara något som hamnat ivägen?
Ser jättekonstigt ut och jag har stirrat mig blind ett tag på det nu :P
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Japp, det hade hon när jag köpte henne.
Men vi fixade den och veterinären satte dit någon form av evighetsgips och hon var aldrig halt efter det :love:
 
Sv: Är den "vanliga" ridningen bara trams?

Förstår precis vad du menar :) Sen så går våra åsikter angående täcken isär lite men skitsamma ;)

Det jag blir lite imponerad av är att hästarna ändå är i så god kondition och mår så bra! Frågan är då, kan man kanske vända på det och kanske se att den livsstilen kanske passar just för hennes hästar, just för att dem inte trivs med något annat? En del hästar gillar inte att jobba på dressyrbanan, istället älskar dem kanske hoppning. Kan det vara en möjlighet att hon har fått rätt hästar bara?

För mig är det inte viktigast att mina hästar är perfekta på ridbanan, utan att vi har roligt när vi rider.
Och visst kan man ha roligt när man tränar också :)

Rider man i varierad terräng blir de nog rätt bra musklade. Jag rid ungefär som din vän och min häst är aldrig sjuk/halt och har perfekta tänder. Fast visst, ibland har jag bett och ibland försöker vi lite i paddock.
Men som nämnts så gör vi lite serpentiner i skogen, volter runt ett träd, klättrar osv. Höga benlyft när det är grenar i vägen.
Man ser mycket kotledsinflammationer på hästar som rids enbart i paddock. Det är mycket vridningar i lederna när man svänger, vilket man måste göra ofta i ett ridhus.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 081
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 175
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 774
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 675
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp