Bukefalos 28 år!

Är det alltid förarens fel?

Sv: Är det alltid förarens fel?

I det stora hela så är det så ja. Tycker det är lika sjukt som strikt hundägaransvar...

Såklart får inte ryttaren vara oaktsam, men tydliga regler på vad som är oaktsamhet tror jag inte finns så det behandlas nog från fall till fall. Men som kopparberg skrev, händer sällan att ryttare ställs till svars. Inte ens när en parkerad bil skadas...

Piffpuffen:
Skulle säga är ditt fel om hästen orsakar en olycka/skadar någon eller något. Det för att du är medveten om att stängslet är dåligt, men fortsätter att ha hästen där. Stallägaren kan nog inte belastas med det oavsett vad som står i ett eventuellt avtal, eftersom du är medveten om stängslets brister men sagt, ändå använder det.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Jag är lite nyfiken på oaktsamhet hos ryttare kan vara t.ex. att inte använda reflex vid ridning ute på vägar. Vi har mött ett par ekipage som knappt synts i höstmörkret.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Tjaa... Jag tycker att oaksamhet i trafiken är när en ryttare gör ett val som innebär större säkerhetsrisk/minskad kontroll framför ett alternativ som hade varit säkrare/gett större kontroll.

Några exempel som enligt mig klassas som oaktsamhet är att;

Inte använda lämplig utrustning för den hästen och/eller situationen.

Rida/köra när man är påverkad av något preparat (droger, alkohol, mediciner) som försämrar ens reaktionsförmåga och omdöme.

Inte följa det trafikregler (ex: hålla höger, rida i led, korsa vägar samtidigt) och normer (ex: sakna ner vid möte ev. stanna) som finns.

Hålla högre hastighet än vad man klarar av och/eller vad som är lämpligt.

På egen hand ta ut en trafikfarlig häst i trafiken samt utan lämpliga säkerhetsåtgärder.

Det är vad jag kommer på nu, andra kan ju fylla på listan över vad som anser är oaktsamhet.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Nä det stämmer inte. Om ryttaren är grovt oaktsam kan denna åka på att betala.

Men i praktiken är detta nästan omöjligt att bevisa, har forskat lite i ämnet idag och återkommer när jag fått rätsida på alla papper.

Men, du har rätt. Kan det bevisas att ryttaren varit oaktsam blir läget ett annat, men som sagt är det mkt svårt att bevisa.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Hej, nu är det Zsaras sambo David som skriver, hur gjorde du och tränaren upp när hans häst sparkade sönder din bil? Låter på din text som att han bara lutade sig tillbaka på lagboken och lät dig betala kalaset själv? Hade jag varit hästägare och min häst sparkat sönder någons parkerade(?) bil hade jag tagit mitt ansvar för hästens uppträdande och betalat. Hade själv blivit skogstokig om jag fått bilen förstörd om man uppträtt "riktigt", dvs gjort sitt bästa för att inte skrämmas, inte tutat, inte kört fort alldeles bredvid osv..

"Jag behöver inga källor för jag vet att det är så här!" funkar i alla väder! =)

Hej! Sparkat sönder var kanske att ta i, men motorhuven och ena sidan vid framdäcket fick bytas (eller om de bankade tillrätta plåten, minns inte exakt :o ). Så, inte totaldemolerat men ändå rätt mycket skador.
Det var ingen som var direkt oaktsam, det var en ren olycka. Hästen blev rädd, svängde runt och pang sade det. Hon lutade sig i princip på lagboken och lät mig betala, ja. Jag var ganska ung, hade stor respekt för och fick ovärdelig hjälp av denna person, så det blev inget som störde i framtiden. Tror inte det hade hjälpt om jag juridiskt gått vidare, lagen ser ju ut som den gör. Det hamnade någonstans mellan 5 och 10´att laga bilen har jag för mig.

Men, jag förstår dig. Bilförare är _väldigt_ utsatta i kontakten med hästar. Jag visste inte om hur det var innan detta hände och trodde inte mina öron när jag fattade vad som gällde.

Hehe har källor någonstans, men orkar verkligen inte leta. Har läst lagtext vad jag ska idag, stört jobbigt!
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Hur blir det då om jag har fullgoda stängsel, t e trä & eltråd men en häst ändå lyckas rymma?

Med tanke på att en häst som sliter sig när den blir ledd inte leder till att ägaren måste betala?

Har en bekant som för många, många år sedan råkade ut för det hemska att hennes häst hoppade ur hagen (inga dåliga staket) sprang ut på vägen och blev påkörd. Nu gick det tyvärr så illa att båda hästen & bilföraren dog:crazy:
Men jag kommer inte ihåg vad det blev för följder på detta.

Är ju en viktig fråga eftersom många hagar ligger in till (ibland starkt trafikerade) vägar.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

har du fullgoda stängsel som skall kunna hålla en häst inne är det inte ditt fel.. skulle stängslet vara dåligt om man är inhyrd så är det hyresvärdens fel.. om hyresvärden erbjuder hagvistelse och med det intygar att stängslet skall vara tillräckligt dvs..

ang oaktsamhet blir det ganska lätt känt i en by om en häst är bilaggressiv, dvs sparkar mot bilar.. om ryttaren tar ut denna häst för att lära byns "rallykalle" en läxa och hästen givetvis sparkar på rallykalles bil är ryttaren skyldig..
samma om man få sin häst att sparka på kommando (trycka på korset ex) och gör det mot en bil är man skyldig..
finns det en parkering som är skyltad med ridning förbjuden och man rider in där ändå och hästen sparkar på en bil är ryttaren skyldig..
skulle ett par fulla idioter släppa ut hästar från stall/hage och dessa förstör något är det dom som släppte ut hästarna som skall stå för skadorna.. samma om dom skulle hetsa/skrämma en häst i en hage så att den bryter sig ut..

men ändå så vid skada på bil går ju det mesta på försäkringen, det handlar ju ändå mest om självrisken..
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Jag tycker att det då räknas som en olycka så att säga. Man har gjort vad man kunnat för att hålla hästen på rätt sida inom rimliga ramar. För visst kan man ha hönsstängsel med tak och gärna armering nedgrävd i backen så att hästen varken kan gräva, krypa eller hoppa - men det är inte speciellt rimligt;)

Men låter man hästen rymma gång på gång utan att man rättar till problemet anser jag att det börjar luta åt oaktsamhet.

Tycker att så länge man har ett staket som är bra djurskyddsmässigt (tror det finns lagar om hur staket ska se ut förutom det med att taggtråd är förbjuden osv) så är det även bra säkerhetsmässigt. Sen får man såklart ha lite sunt förnuft om man har en rymling, och inse att vanligt stängsel med bara band och el på normal höjd inte passar:)
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Har vid något tillfälle hört en polis uttala sig om/läst en polis uttala sig om att "tygelfylla/tömfylla" är olagligt i trafiken. Vilket ju då om en packad ryttare råkar ut för ngt i trafiken, då är det oaktsamhet.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Stämmer det verkligen?
Var kan jag finna en källa på det?
Vad exakt gäller?

Det som är lite hemskt är att även om en häst springer in i en bil på parkeringen så är det bilägaren som är betalskyldig, om hästen skadar sig.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

KL
jag har faktiskt försäkrat mig mot detta!
ett tillval på hemförsäkringen, kostar ca 150 kr/år, och det är trafik och allt som kan hända där, om hästen rymmer osv osv, om något blir stulet i stallet (nu mera täcker inte den vanliga hemförsäkringen det tyvärr) samt att alla i stallet är försäkrade i o med det! så skulle min häst ehm.. döda nån så täcker den försäkringen det... inte så aktuellt nu... men när jag hade min andra valack så var just den delen väääldigt aktuell om nån gick in i hans hage...
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

tror att det heter nåt i stil med häsverksamhets försäkring eller nåt...

tycker det verkar vettigt... förhoppningsvis så behöver jag aldrig använda den...
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Tjaa... Jag tycker att oaksamhet i trafiken är när en ryttare gör ett val som innebär större säkerhetsrisk/minskad kontroll framför ett alternativ som hade varit säkrare/gett större kontroll.

Några exempel som enligt mig klassas som oaktsamhet är att;

Inte använda lämplig utrustning för den hästen och/eller situationen.

Rida/köra när man är påverkad av något preparat (droger, alkohol, mediciner) som försämrar ens reaktionsförmåga och omdöme.

Inte följa det trafikregler (ex: hålla höger, rida i led, korsa vägar samtidigt) och normer (ex: sakna ner vid möte ev. stanna) som finns.

Hålla högre hastighet än vad man klarar av och/eller vad som är lämpligt.

På egen hand ta ut en trafikfarlig häst i trafiken samt utan lämpliga säkerhetsåtgärder.

Det är vad jag kommer på nu, andra kan ju fylla på listan över vad som anser är oaktsamhet.


Är detta oaktsamhet enl rättsperaxis eller enligt din mening?
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

NJA 1983 s 232 (NJA 1983:28)
Ridhästar som brutit sig ut ur en inhägnad beteshage kom upp på en allmän väg och orsakade där en trafikolycka. Skadeståndstalan mot hästarnas ägare har ogillats, då stängslet kring beteshagen bedömts vara av en normalt tillfredsställande typ och det ej visats föreligga särskilda förhållanden som kunde ge anledning att ställa upp speciella krav på stängslets konstruktion och beskaffenhet.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Eftersom det finns så många totala idioter ute i trafiken så tycker jag att det är en bra lag, iom att det oftast är när bilförarna itne riktigt tänker till hästarna blir rädda och nått händer. Ofta blir hästen inte rädd så pass sent att bilen inte skulle hinna stanna innan nått hände. det är allt för några som tänker på hur stark och svårkontrollerad en rädd häst är.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

MEn om du har en häst som smitit ett par gånger, tex kan du få betala. Det råkade en kompis ut för när hennes häst hoppade ut ur hagen på en väg som typ bara hade ett litet dike mellan. Hästen en kallblodstravare -landade på motorhuven på en nästan ny Volvo. Då hästen hade smitit en eller möjligen två gånger tidigare kostade det hästägaren en slant.
Därefter hade hästen inte en chans att hoppa ut igen för staketet blev väl en 2 meter högt eller så.
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Blir nog halshuggen av detta inlägg, men då får det vara så.
Jag försvarar inte varken bilar eller hästar i trafiken, utan ser problemen med båda. Bilister kan vara idioter, tutar och kör fort som fan förbi en, eller kryper upp i hästens röv och rullar fram långsamt och irriterar i stället. Jepp bilisterna har sina problem oxå, normalt vett verkar ibland vara totalt bortglömt.
Men ryttare på vägen har sina konstigheter oxå. Ofta ser jag ( är hästägare själv) två ryttare rida i bredd på vägen, rida med en hand medan de andra håller mobilen som använd ihärdigt, lyssnar på musik.... ja exp finns det många av. Jag anser att är man ryttare och har en häst som inte är trafiksäker så ska man ge fan att ta sig ut i trafiken.
Man kan rida i diken, rida in på uppfarter , rida omvägar, eller göra dessa saker just när möte kommer. Sluta utmana ödet.
Träna hästen innan den kommer ut i trafiken, och jo man kan göra det, är en bra försäkring för att allt ska gå bra. OM du inte har tillgång till dessa saker så sök upp dem själv, ge dig och hästen den tiden. Träna hästen att möta bilar på säkra områden, be bilen tuta, gasa, rid förbi en traktor, låt hästen lukta på den, har du stubbåker så rid där när fordon passerar. Vänd hästens rygg emot, lär den att saker kan röra sig bakom den.... Vi sattsar för mycket på vår ridning, i stället för att göra våra hästar ridsäkra, vi borde ta den tid det tar att träna hästen i att klara trafiken bättre, det mesta går att träna.
Där jag bor ( säger inte att alla har tillgång till det, men finns andra lösningar oxå och vilja finns)
så är det en del åkrar och jag brukar varje år ha två mål med mina hästar, skördetröskor och bethantering. När de skördar så frågar jag om jag får hålla till där om jag inte är i närheten. När den står still så får hästen lukta på den och gå runt den, ger inte upp förrän det är gjort. Sen när sen startar så rider man runt, går närmare och närmare, märker att hästen slappnar av och konsentrerar sig på ridningen i stället.... Det kan ta tio minuter, det kan ta två timmar, tur är att skördningen ofta tar mycket lång tid....... som sagt det handlar om intresse.
Bethanteringen, där gör jag likadant, samt det larmar en hel del och är oregelbundet.... men jag hade en nordsvensk som gick ifrån att stå på bakbenen till att stå med ryggen till maskinerna och halvsov, på ca två timmar. Allt ska naturligtvis göras gradvis och inom säkra gränser. Men bättre att göra detta än att sedan möta sådant på vägen och bli ihjälslagen....
så färdig, hugg av mig huvudet.......
 
Sv: Är det alltid förarens fel?

Svaret var nog inte riktat till enbart mig, skulle jag tro....

Du skriver mycket tänkvärda saker. Dock har nog inte alla möjlighet till den träning du beskriver.
Vi får nog alla rannsaka oss, finns det något "hemskt" fordon i närheten som vi kan leta upp och träna på?
Eller om man har gård, kan be att få låna/hyra några timmar för träning på hemmaplan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 551
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 797
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 243
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp