Är det bra träning att promenera med hästen?

jklirla

Trådstartare
Konstig fråga kanske men jag undrar ändå. Nu när det blir så mörkt när man kommer hem från skolan och ska rida så tycker jag att det är lite läskigt,särskilt i skogen, de har sett både björn och varg här där jag bor...och längs vägarna kör bilarna så fort trots att man har reflexer överallt. Jag har ingen att rida med heller, suck, vill ju inte att hästen bara ska stå i hagen så jag har börjat promenera med den. Det blir ju bara skritt, men jag skrittar ändå bara ifall jag rider. Är det ett bra alternativ till ridningen? Går ca en timme, på något vis känns det tryggare att leda pållen, än att rida i mörkret. Bättre än inget alls i allafall...
Längtar till ljusare tider...
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Tycker att det låter toppen! Bra för både dig och hästen att röra på sig.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag brukar lägga in en promenad vid hand om jag har snålt om tid någon dag, eller om det är skrittdag och jag har ridit mycket i ridhuset de senaste dagarna. Det går ju snabbare att sätta på reflexer och gå än att sadla, sitta upp osv... ;)

Ibland är vi flera som går, då brukar vi ta en runda på ca 45 minuter. Det tycker jag kan anses som "motion" om hästen går i hagen dagtid.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag är ute och går med min ponny 1-2 ggr/vecka och det varierar mellan 1-1½ h. Jag får motion och min ponny tycker det är skönt och slippa mamma på ryggen. :D
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Brukar promenera med min en del, förra hästen jag hade han följde gärna med mig och joggade/sprang, det tyckte hon var jättekul :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Promenera med hästen tycker jag är super! Se till att ni har gott om reflexer på er båda två bara :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag brukar gå ut och gå rätt ofta med min häst. Hon är avelssto och i slutet av dräktigheterna tycker jag att det är ett bra sätt att hålla igång henne, det är också bra för mitt flås eftersom hon går så fort;)
Det man får på köpet är kontakt med hästen från marken, jag brukar träna röstkommandon och lydnad.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag brukar oxå ut och gå med min pålle. Hon verkar trivas med det. :D
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Vi går också ut och promenerar ibland. Brukar träna lydnad under tiden och hon verkar tycka att det är kul att jag är med henne på marken.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Det är jättebra att promenera med sin häst, om inte annat så blir det faktiskt träning i kommunikation :idea:
Om du vill göra något "mer" av era promenader så kan du t.ex tömköra istället, men helt vanliga promenader är bra och inget "konstigt" - lycka till!
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag brukar promenera med min häst 1 gång i veckan, jag vill att han får en skrittdag och om jag promenerar så får han vila ryggen och jag får lite motion. Speciellt på vintern är det bra för det blir så kallt att bara skritta- man sitter ju still hela tiden. Och så får hästen lite variation :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Förra vintern promenerade jag mycket med min pålle. Han verkade gilla det och jag tyckte det var ett bra sätt för oss att lära känna varandra. Visst rör de sig en del i hagen men det måste vara mer effektivt med en timmes promenad, tycker jag.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Det är bra med promenad. Dock föredrar jag att sitta på hästen om det skulle finnas björn och varg i närheten...vilket det gör här ;) .
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Hur ska man göra med täcken? Min häst har täcke i hage/stall och vid uteritter. Vad ska man ha för täcke om man går då? Kan man ha vanligt utetäcke? :p
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Ja, att promenera med hästen är väl inte sämre än att rida. Att rida 6-7 dagar i veckan, utan att ägna sig åt promenader och sådant tycker jag faktiskt är värre. Jag tycker det tillhör. Stärker ledarskapet och ni tränar båda två, ni kan ju klättra osv. Finns massor att göra på en promenad, så småningom har ni så bra kondis att ni kan träna på traven vid hand. :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag antar att din häst är rakad? Brukar ha ett tjockare innetäcke om jag täckar inför en promenad, meningen är ju ändå att få upp lite flås så utetäcke brukar jag inte ha. Beror klart på var man bor också, skillnad på -20 grader och +2. ;)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Nej, hon är inte rakad. Men hon täckas för att inte får så tjock päls :p
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Hur ska man göra med täcken? Min häst har täcke i hage/stall och vid uteritter. Vad ska man ha för täcke om man går då? Kan man ha vanligt utetäcke? :p

Täcke kan man väl ha men tänk på att det då måste ha väldigt bra med bogfrihet för att inte hindra något. Ska det ge något att vara ute och skritta så får man ju endå skritta på ganska ordentligt och då är det kanske inte så bra med ett vanligt täcke. Fast om du har ett med bra bogfrihet så är det ju bara att ha på det.

Annars tycker nog jag att en oklippt häst inte behöver täcke på promenader.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Ja, så dum jag är, alla får ju inte getter om vintern ;) Då kan det säkert behövas något tjockare täcke.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp