Är det bra träning att promenera med hästen?

Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Promenader är ju alltid bättre än ingen motion alls ;)

Jag brukar vara ute och gå med hästen, tycker att de är mysigt, och fram för allt att man får upp sitt eget flås :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

*kl*

Ett tips angående utrustningen. Om hästarna är helklippta brukar jag ta fleece eller ulltäcke och sätta fast med en tömkörningsgjord jag har i neoprene, så kan mna vika undan bogdelen så får hästen gå mer fritt och ledigt om man ska gå mkt i backar och klättra som jag brukar göra, Och så sparar man på bogarna om man har en häst som lätt får skav efter några timmar promenad i veckan:)

Har man gjorden kan man också ta på reflexbrösta framtill och svansreflex. :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Juust! ;)

Har jag inte tänkt på. Smart. Ska ta på tömkörningsgjorden nästa gång. Enkelt.

Norrland
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Promenader är ju alltid bättre än ingen motion alls ;)

Jag brukar vara ute och gå med hästen, tycker att de är mysigt, och fram för allt att man får upp sitt eget flås :)


Precis.
Jag tycker man måste skilja på träning och träning.

att promenera med hästen ger bra träning i fråga om interaktion och samvaro med hästen - och det är ju helt klart bättre motion än att inte få komma ut alls.

jag tycker det är begränsat att jämföra med uppsutten promenad dock . man får ligga på REJÄLT tempomässigt om man ska uppnå samma effekt - och passet behöver vara rejält, rent tidsmässigt.

om man är kort och inte kan hålla takten rejält så tycker jag inte det ger så mkt - och man får akta sig för att då bromsa hästen så att den blir böjd och måste vänta in föraren osv. ger inte särskilt mkt framför allt inte konditions eller styrkemässigt.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag tycker inte promenader är någon direkt träning för hästen (kondition eller muskler). Däremot kan det ju vara bra för relationen med sin häst, som en vilodag om man vill att hästen ska komma ut från hagen/boxen ett tag eller en återhämtning efter ett krävande pass :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

kl en joggingtur borde väl ge lite?

Gällande täcken, kan man kanske sätta på en tömkörningsgjord och ett körtäcke?
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Promenader är kul och nyttigt :)
Jag promenerar med "mitt" kallblodssto som är dräktig, 2-3 gånger i veckan, 1-2 gånger i veckan skrittkör vi henne, efter promenaderna tar vi och longerar lite grann på stallplan, hon är bara 4 år, så fuuull av energi!
Det är både kul att promenera, och vi upptäcker nästan alltid någon ny väg att köra på dagen efter :D
Reflexer har jag på alla fyra ben, tränsreflexer på grimman (har repgrimma dessutom), svansreflex, hjälmreflex, reflexjacka, reflexer runt mina ben och longergjord med reflexbrösta och i ringarna har jag satt fast benreflexer (hästen är utklädd till reflex-gran tror jag!) :p
Samtidigt som promenaderna tar jag och tränar lite NH, släpper henne, backar, svänger, skickar över stockar o.s.v.
Vi har kul på våra promenader! :banana:
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

kl en joggingtur borde väl ge lite?


Om man ska springa i ett tempo där man inte hämmar hästen får man ha en järnkondis, speciellt om det ska vara en så lång tur att den ger hästen något :D Jag joggar hellre uppsuttet och springer själv utan hästen för att få bra kondis ;)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Kl

Är det någon av er som också promenerar med era hästar som har hittat täcke med reflexer?
Har reflexer på huvudet och benen på min häst, och reflexväst på mig själv. Trots det höll vi härom dagen på att bli påkörda av en bil som trots helljus inte såg oss:crazy: Känner att jag behöver ha mer på henne men har inte hittat något.

Hejsan

Jag brukar ta mitt tunna ridtäcke (reflex köpt på C***gross) och sen bara sätta på en täckes gjord, fungerar toppen. Inte det snyggaste kanske med en svart ring där sadeln skulle ha suttit :angel: men som sagt det fungerar.:idea: Promenader med pållen känns som tvättäkta livskvalitet mår alltid super bra efteråt
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

jag brukar va ute och jogga med min pålle eftersom att min hund inte får följa med då den bara är en valp. så då hänger hästen med ist^^
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag tycker inte promenader är någon direkt träning för hästen (kondition eller muskler). Däremot kan det ju vara bra för relationen med sin häst, som en vilodag om man vill att hästen ska komma ut från hagen/boxen ett tag eller en återhämtning efter ett krävande pass :)

där håller jag med dig :)
man inte inte bara va ute och gå eller jogga med hästen, man behöver även rida den för muskler och kondis för vi kan aldrig springa i samma tempo som hästen behöver för att hålla igång allt.
men en gång i veckan kan man iaf gå ut och gå eller jogga me dom:) de gör iaf jag
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Köpte förra året ett utetäcke på H**ks som var brunsvart över ryggen och hade neongul nederkant med reflexer. Tänkte egentligen inte så mycket på det när jag köpte det, men var jättebra då jag ser honom när han ska in från hagen i mörkret. Men är kanske lite väl varmt för promenader om det inte är flera minusgrader.

Annars brukar jag vara lite kreativ vid promenader. Lägger ländtäcket (gult med reflexer) över ryggen och spänner fast det med en täckesgjord + fäster det i reflexbröstan. Reflexer på alla ben, försöker sätta en runt svansroten också + reflexväst på mig, och ibland pannlampa. Då syns jag trots svart häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Men det beror ju på vad man tränar hästen för. Ska den tränas för ridning måste den ju ridas, men som motion kan promenader och hagvistelse räcka fint om man inte ska tävla eller har nåt annat behov av att ha hästen i toppflås:)

Jag joggade och promenerade en del med min ponny i somras:p Joggade i lugnt tempo ca 20 min, plus promenad ca 30 min. Hon blev både svettig och trött. :) Några gånger var jag ute över 2 timmar och gick igenom tätbebyggt område och lät hästen bada lite i en sjö när det var varmt. Vill man inte rida måste man ju inte, det har absolut inte hästen nåt behov av.

Nu kombinerar jag lite promenader med ridningen. När jag promenarar brukar jag passa på att gå i branta backar i skogen, gå i lite knepigare terräng både uppför och nerför. Hon flåsig lika mkt som jag, trots att vi varvar med uppsuttna turer med rejält med galopp och även dressyrträningar. Tycer det är bra att aktivera ryggen och baken ibland utan att någon sitter på. Ger lite friare rörelser i nedförsbackarna utan någon sadel och grejer.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Kl

Är det någon av er som också promenerar med era hästar som har hittat täcke med reflexer?
Har reflexer på huvudet och benen på min häst, och reflexväst på mig själv. Trots det höll vi härom dagen på att bli påkörda av en bil som trots helljus inte såg oss:crazy: Känner att jag behöver ha mer på henne men har inte hittat något.

Jag har vanligt täcke på min häst, sen tar jag ridtäcket med reflexer ovanpå det och sätter en täckesgjord runt, funkar jättebra! Utöver det har jag reflexer på benen med röda lampor på, en brösta som jag också sätter över täcket, sen har jag alltid pannlampa, benlampa, reflexjacka och vanliga reflexer lite överallt på mig själv. Vi brukar se ut som vandrande julbelysningar. :angel:


Till TS:
Jag tycker promenader är jättebra, när mina bara ska skrittas eller om det är stenhårt i marken brukar vi ta långa promenader, eller så tömkör jag. Brukar träna på att han ska lyssna mer på rösten osv. Förut tog jag med mig hästen ut på joggingturer, men han tar ju så stooooora steg! Jag sprang för allt jag var värd för att hänga med! :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 536
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 303
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp