Är det bra träning att promenera med hästen?

Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Eftersom det var nästan +10 (!!) igår så sket jag faktiskt i täcket och gick med hästen naken en promenad på kanske 45 min :)
Hon skötte sig superfint, och förutom skoskav så var det jättemysigt! :p
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Kul att det är fler som är ute och går! Jag måste bara säga nu att jag verkligen fått upp flåset själv, idag spratt det i benen på mig så jag var bara tvungen att jogga...så vi joggade i nästan tjugo minuter, inte särskilt fort men ändå rekord för mig, jag hatar att träna annars men nu är det ju skitkul när man har bästa tänkbara sällskap och så är det ju en vits med det hela också! En fråga till bara, måste gå rätt mycket på asfalt innan vi kommer till mjuka vägar eftersom jag vill hålla mig under gatlycksljuset...mörkrädd ja...hur mycket kan man egentligen gå på asfalt utan att det blir dumt?
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Att skritta på asfalt tycker jag är bra, det stärker senor och ligament. Skrittar mycket på asfalt, jag travar däremot inte på det och där spelar det ingen roll hur många du frågar för alla har olika svar om det är bra att trava på asfalt eller inte. :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Vad kul att det är fler än jag som promenerar med pållen! Har känt mig lite lätt idiotförklarad hemmavid. Min förra häst fullkomligt älskade att gå på promenad och blev jättesur när vi inte gick tillräckligt långt. (Jag vann stegräkningstävlingen på jobbet överlägset den sista vintern innan pållen dog). Jättebra vinterträning när man inte har tillgång till ridhus och ridbanan är stenfrusen. Egentligen började vi promenera för att den då nyinköpta hästen var jättespänd och behövde miljötränas utan att jag ramlade i backen hela tiden... Funkade jättebra.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Kl

Är det någon av er som också promenerar med era hästar som har hittat täcke med reflexer?
Har reflexer på huvudet och benen på min häst, och reflexväst på mig själv. Trots det höll vi härom dagen på att bli påkörda av en bil som trots helljus inte såg oss:crazy: Känner att jag behöver ha mer på henne men har inte hittat något.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Det finns utetäcken som har reflexdetaljer, b l a Hansbo har. Men jag brukar sätta en benreflex i bogspännet och en på svansremmen, och låta den hänga utanpå svansen. Sen brukar jag faktiskt ha en ficklampa med, dels för att jag ska se bättre själv och dels för att andra ska se mig bättre :)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Kl

Är det någon av er som också promenerar med era hästar som har hittat täcke med reflexer?
Har reflexer på huvudet och benen på min häst, och reflexväst på mig själv. Trots det höll vi härom dagen på att bli påkörda av en bil som trots helljus inte såg oss:crazy: Känner att jag behöver ha mer på henne men har inte hittat något.

Det där har jag också funderat på.

Vi går också ofta ut på promenix med hästarna. Framförallt nu när det är mörkt och underlaget verkligen är dåligt pga allt regnande. Känns som om man kan förstöra skogsvägarna om man rider ut nu. Så vi är hänvisade till asfalt och grusväg där det är 70. Så jag föredrar att promenera än rida nu. Bilarna saktar ju inte ner direkt, när de ser en häst efter vägen. (OT: Undrar hur de skulle göra om en älg gick efter vägen... )

Men just det med reflextäcke vid promenad. Vanliga ländtäcken går ju inte att använda utan sadel. Har inte hittat något bra i handeln. Funderar på att ta ett gammalt täcke och sy på ordentligt med refexband. Det kan säkert funka. Långa band, över hela täcket.

Norrland
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Supersmart, tycker jag! :laugh:

Selv prioriterer jeg også promenader da hästen tycker det er roligt å gå ved siden av meg iblant ochså. Det merker jeg. Vi styrker bandet og kommunikasjonen vår. Vi får jo en helt annen kontakt slik, enn da jeg sitter oppå han :)

Viktig å sette av tid til hesten fra bakken også. Det styrker dere imellom!

Vh, Lotte
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Promenerar också en del,. Just nu blir det bara promenader pga konvalecens, men innan dess har jag också promenerat regelbundet. Det är som sagt ett bra tillfälle att träna ledarskap och stärka banden. Kan kännas bättre ibland också om man ska utforska nya stigar.

Angående täcke, så har jag set någon nån gång, som hade ländtäcke, som hon fäste i en täckesgjord istället.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Som någon annan skrev, köp ett fleecetäcke eller något och sy på reflexer och varselgult tyg.
Ta annars med ficklampa/pannlampa och fäst röda blinkande lampor på hästen, samt reflex i bogspännet och en svansreflex.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Hakar på Salwis svar - asfalt är nyttigt att skritta på det stärker senor, leder och ligament. I övrigt sviktar asfalt mer än en hårdfrusen grusväg ;)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Ficklampa var en bra idé!

Hade jag nog aldrig kommit på själv:o;)

Vad gäller reflexband letade jag för några år sen efter såna men hittade inga, skulle gärna vilja ha självhäftande reflextejp.
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag tycker promenader är en super bra!
Min poa har ett bakben som inte är lika starkt som det andra och jag är mycket ute och går med henne,klättrar med henne och går över stockar o stenar så hon får använda det och lyfta ordentligt.
Dessutom känner jag mig mycket säkrare när jag promenerar henne ute än när jag rider henne ute, då hon ofta blir rätt rädd för hundar osv. Så tills hon e totalt van vid det så promenerar jag henne, jag får dessutom välbehövlig motion;)

Det har även hjälpt mig otroligt mycket med hennes tillit till mig och hon följer snällt med mig vart jag nu vill gå någonstans, kör mkt NH med henne ledarskapsövningar och går ofta med lite längre grimskaft eller liknande:)

Tycker även det känns tryggare att om hon skulle bli rädd så drar hon inte iväg utan gömmer sig bakom mig tills det läskiga är över;)
Tycker även det är väldigt mysigt att gå med mulen på min axel när vi är ute och promenerar:)

Nu i de mörka tiderna har jag alltid på henne reflextäcke,benreflexer,svansreflexer,reflexbrösta bland annat, jag tycker hellre för mycket reflexer än för lite;)
Även jag tar på mig typ en varseljacka,benreflexer,pannlampa, reflexer överallt som jag kan komma åt;)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

jag säger som alla andra - fortsätt du promenera. jag kan bara komma på positiva saker med att promenera med hästarna. Innan de blev sjuka i fång var vi ute jag och min sambo och promenerade mycket med hästarna. Vi blev också lite idiot förklarade - "är det inte meningen att man ska rida på hästar??" men det struntade vi i.

Speciellt med nya hästen var det jättebra, tränade att gå ut själv utan kompis. Inte så kul att han försökte sticka hem när man red. Har bättre koll från marken då han är extremt stark. Till slut följde han snällt med överallt. Har gått ganska mycket offroad, längs diken, hoppat över diken, över små kullar...kul:laugh: Ska börja promenera båda två igen när de vilat. Då blir det spännande, två pållar som stått några månader. Då är det för ens egen säkerhet som jag väljer att promenera ist för att börja rida igen:angel:

tycker det är väldigt mysigt att umgås med hästarna så. Mitt sto och jag fick en bra kontakt på våra promenader. Hon gick lugnt och fint som en hund i koppel. Låång och låg och avslappnad. Trava kan vara lite svårt för då vill hon bara tävla och då går det undan!
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Svansreflex, då, det borde ju räcka en bra bit?

Hööks har en som sitter bra och täcker en stor bit av svansroten, den använder jag.:laugh:
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Konstig fråga kanske men jag undrar ändå. Nu när det blir så mörkt när man kommer hem från skolan och ska rida så tycker jag att det är lite läskigt,särskilt i skogen, de har sett både björn och varg här där jag bor...och längs vägarna kör bilarna så fort trots att man har reflexer överallt. Jag har ingen att rida med heller, suck, vill ju inte att hästen bara ska stå i hagen så jag har börjat promenera med den. Det blir ju bara skritt, men jag skrittar ändå bara ifall jag rider. Är det ett bra alternativ till ridningen? Går ca en timme, på något vis känns det tryggare att leda pållen, än att rida i mörkret. Bättre än inget alls i allafall...
Längtar till ljusare tider...

Jag promenerade ofta och mycket med mina hästar när jag hade dem, med viktmangetter, det gav bättre, jämnare och snabbare resultat än vad ridning gör, alla muskler tränas jämnt, människan är ju inte mer än människa, dessutom är ryggen fri när man jobbar från marken och på så sätt kan hästen arbeta med hela kroppen utan att störas osv Finns massor av fördelar med att arbeta från marken med fri rygg. Dessutom ser man hur hästen arbetar på ett helt annat sätt.
Även promenader utan vikter på frambenen ger jätte fint resultat, det i kombination med en rätt foderstat är faktiskt oslagbat enligt mig:bump:
Gå på i rask takt, så att hästen trampar under sig och sviktar i steg/rygg.
Med vikter gäller 45 min som optimalt. Utan, tja... Så länge du orkar ;)
 
Sv: Är det bra träning att promenera med hästen?

Jag promenerar också jätte mycket med mina hästar.. Som så många andra skriver är det ett perfekt tillfälle att träna ledarskap..
Men jag cyklar en hel del med dom också..
Men då måste ju ledarskapet fungera annars kan det ju vara farligt..:devil:

Så folk som bor här omkring möts inte endast av cyklister med hund..;):rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp