Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har funderat på detta och nu behöver jag lite hjälp av allvetande buke så att man kan diskutera frågan lite grann.

Kan en förälder vara ovetande eller blundar dem bara? Nu förstår jag att det inte går att svara på utan är säkerligen från fall till fall, men detta är en tråd för disskution och behöver således inte vara rätt.

Beror det på huruvida långt det hela går?

Borde det inte finnas "spår" på barnet? Ett barn är ju litet?

Ursäkta för tråden, den är ju inte den direkt trevligaste och att jag la den på förälder är just för att den på sätt och vis handlar om föräldrar och barn.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Det finns säkert gånger det är näst intill omöjligt att upptäcka. Andra gånger då tecknena är så vaga att det är lätt att missa och säkerligen gånger man borde upptäckt det. Har barnet inga fysiska skador så finns det inte så mycket att ta på rent konkret.

Det känns också som du är ute på djupt vatten, det känns väldigt nära till hands att tro att du vill skuldbelägga de som inte upptäckt sexuella övergrepp. Jag är övertygad om att det finns föräldrar som inte haft en aning likväl som föräldrar som medvetet eller omedvetet blundar. Det är också en oerhörd börda att bära om man blir anklagad för att ha blundat om man faktiskt inte haft en aning. Det är illa nog att ens barn har farit illa och man känner sig skyldig att inte ha skyddat det, man behöver inte ett extra ton salt i såren och gangnar ingen, allra minst barnen som blivit utsatta.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Det finns säkert gånger det är näst intill omöjligt att upptäcka. Andra gånger då tecknena är så vaga att det är lätt att missa och säkerligen gånger man borde upptäckt det. Har barnet inga fysiska skador så finns det inte så mycket att ta på rent konkret.

Det känns också som du är ute på djupt vatten, det känns väldigt nära till hands att tro att du vill skuldbelägga de som inte upptäckt sexuella övergrepp. Jag är övertygad om att det finns föräldrar som inte haft en aning likväl som föräldrar som medvetet eller omedvetet blundar. Det är också en oerhörd börda att bära om man blir anklagad för att ha blundat om man faktiskt inte haft en aning. Det är illa nog att ens barn har farit illa och man känner sig skyldig att inte ha skyddat det, man behöver inte ett extra ton salt i såren och gangnar ingen, allra minst barnen som blivit utsatta.

Jag vill inte skuldbelägga någon, jag kanske uttryckte mig klumpigt och då ber ajg om ursäkt för det. Men jag tror förhoppningsvis att folk förstår vad jag menar med tråden att man får diskutera utifrån alla aspekter.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Jag har samma tankar som dig. Men har aldrig varit inblandad i något sådant så jag vet inte hur det är på riktigt. Alltså om det är möjligt/omöjligt att upptäcka osv.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Jag tror att det kan vara svårt att upptäcka om det inte finns fysiska skador. Det är ju vanligt med hot i samband med sexuella övergrepp, typ säger du något så dödar jag din katt, kanin, häst eller ännu värre, mamma, syskon osv. De flesta barn håller tyst då och det man isåfall kan märka är ju att barnet blir mer tillknäppt men det kan ju bero på så oerhört många saker och jag tror att de flesta inte tänker sexuella övergrepp det första de gör.

Sedan finns det ju en enorm rädsla, att misstänka att ett barn utsätts innebär ju också att man måste omvärdera den relationen man har till den som begår övergreppen och det kan nog vara lika svårt som att inse att övergreppen faktiskt pågår.
Min erfarenhet är att de flesta människor tyvärr inte är tillräckligt starka för att våga gå vidare med en misstanke utan kväver den i sin linda och försöker hitta på andra orsaker.

Barn är ju också enormt uppfinningsrika i sina lekar, förr sas det att leka doktor med regelrätta övergrepp på "patienten" var normalt och det tystades helst ner. Jag hoppas att vi har kommit längre idag när vetskapen finns om att barn faktiskt bearbetar sina upplevelser genom att repetera dem.

Barn är ju normalt sett nyfikna på sina könsorgan och jag hade nog blivit mer orolig om ett barn inte visar någon som helst "sexuell" nyfikenhet och om ett barn visar obehag och blir förändrad. Ett barn undersöker normalt sig själv och är nyfiken på det andra könet, visar inte barnet en sådan nyfikenhet så hade jag blivit rädd.

Jag hoppas att alla idag är såpass upplysta att de vågar tänka tanken på sexuella övergrepp om ett barn mår dåligt, inte att man ska utgå ifrån det men att det ska finnas i bakhuvudet.

När jag var i tonåren var det en tjej som sköt sin pappa så att han dog och försökte skjuta ihjäl sin mamma som blev allvarligt skadad. I efterhand kom det fram att hon hade blivit sexuellt utnyttjad i hela sin barndom och hon såg väl ingen annan utväg :( Orsaken till att hon även sköt sin mamma skulle varit att mamman vetat om det men inte gjort något för att stoppa det.

I min värld är man lika skyldig om man vet men inte gör något för trots allt så tillåter man ju det om man inte säger stopp och ser till att det aldrig sker igen. Det är givetvis jättesvårt men jag vet flera fall där barnet har berättat och mamman har valt att inte tro på sitt barn. Det är inte försvarbart tycker jag.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Spår kan vara jättesvåra att se, sen tar utredningen på barn mkt längre tid än vuxna för man får inte ställa ledande frågor.

Tror det tog 4-6 månader innan soc omhändetog min kollegas barn. De hämtades på förskolan och fick skyddat boende och själva polisutredningen tog närmare ett år. Sen satt han inne kring 1 år och nu för några dagar sen såg jag honom, hans barn (som han förgrep sig på) hans nya tjej och deras lilla bebis på affären :crazy:

Makens förra granne deras familj är oxå fortfarande tillsammans, pappan utnyttjade dottern sexuellt under flera år och åkte dit när hon hoppade från 2a våningen för att fly. Men frun/mamma lämnade honom inte.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

å herregud...... :crazy:

men jag tror dock att det är ganska vanligt att man som förälder sticker huvudet i sanden och låtsas som att man inte vet om det!
eller nej, ja tar tillbaka det där....

jag tror att kvinnor, som lever i förhållande där mannen dominerar, gärna sticker huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.
eller åxå är det mina fördommar som talar.

i min värld, där pappan förgriper sig på barnen är kvinnan svag, dminerad och säkert slagen av sin man åxå. kan inte göra saker på egen hand och är helt styrd av mannen, som dessutom är alkoliserad.

hjälp, vilken liten värld jag lever i.
skulle nog behöva vidga min vyer inser jag nu.
snacka om förutfattade meningar. :D
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

å herregud...... :crazy:

men jag tror dock att det är ganska vanligt att man som förälder sticker huvudet i sanden och låtsas som att man inte vet om det!
eller nej, ja tar tillbaka det där....

jag tror att kvinnor, som lever i förhållande där mannen dominerar, gärna sticker huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.
eller åxå är det mina fördommar som talar.

i min värld, där pappan förgriper sig på barnen är kvinnan svag, dminerad och säkert slagen av sin man åxå. kan inte göra saker på egen hand och är helt styrd av mannen, som dessutom är alkoliserad.

hjälp, vilken liten värld jag lever i.
skulle nog behöva vidga min vyer inser jag nu.
snacka om förutfattade meningar. :D

I mitt fall är det nog dina fördomar som stämmer på ett ungefär fast då var det slut, men karlen fanns som hotbild fortfarande... Fast styrd av mannen är svårt att säga då jag inte minns. Alkoliserad vet ajg inte heller om han var men alkoholproblem har han nog åtminstone. Om nu mina känslor stämmer, vilket gör att i mitt fall behöver ju inte något ha skett även om mycket tyder på det.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Drar lite paralleller till en händelse som jag vet stämmer. Är mamman verkligen ovetandes i detta fallet? Eller borde hon göra något.

Mamman har två döttrar, yngsta är ca 3 år den andre 5. Den äldste springer skrikandes hem till mamma för att hämta denne för att två pojkar i 8 årsåldern dragit in lillasystern i busken med våld och hållt fast denne och börjat dra av denne kläderna. Hon springer då som sagt till mamman. Så systern vet inte mer än så.

Mamman i fråga tror inte något har hänt utan säger till pojkarnas mor att dem har gjort så. Hon gör inte mer än så, försöker inte ta reda på mer och i dagens läge så säger hon att hon förstod inte att det hade varit så allvarligt.

Flickorna minns senare att mamman tvättat underlivet och att vattnet var välidgt smutsigt.

Det dröjer inte länge innan flickorna får vara ute själva på gården igen utan uppsikt trots att pojkarna bor där också.

Den yngsta flickan vet att det hänt flera gånger och även händelöser där denne vet att de försökt stoppa in snoppen i henne, men sedan minns denne inte mer.

Kan mamman säga att det var en överraskning? Kan man glömma bort sådana här händelser som förälder? Borde inte föräldern kollat upp saker och ting och skyddat barnet mer? Erbjudit barnet någon att prata med?
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Till överskriftfrågan; Ja.

Sen är mörkertalet kring sexuella övergrepp/incest är väldigt stort.

Sen, var du med när det hände, senaste inlägget?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Till överskriftfrågan; Ja.

Sen är mörkertalet kring sexuella övergrepp/incest är väldigt stort.

Sen, var du med när det hände, senaste inlägget?

Japp så jag vet att detta stämmer till 100%
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Drar lite paralleller till en händelse som jag vet stämmer. Är mamman verkligen ovetandes i detta fallet? Eller borde hon göra något.

Mamman har två döttrar, yngsta är ca 3 år den andre 5. Den äldste springer skrikandes hem till mamma för att hämta denne för att två pojkar i 8 årsåldern dragit in lillasystern i busken med våld och hållt fast denne och börjat dra av denne kläderna. Hon springer då som sagt till mamman. Så systern vet inte mer än så.

Mamman i fråga tror inte något har hänt utan säger till pojkarnas mor att dem har gjort så. Hon gör inte mer än så, försöker inte ta reda på mer och i dagens läge så säger hon att hon förstod inte att det hade varit så allvarligt.

Flickorna minns senare att mamman tvättat underlivet och att vattnet var välidgt smutsigt.

Det dröjer inte länge innan flickorna får vara ute själva på gården igen utan uppsikt trots att pojkarna bor där också.

Den yngsta flickan vet att det hänt flera gånger och även händelöser där denne vet att de försökt stoppa in snoppen i henne, men sedan minns denne inte mer.

Kan mamman säga att det var en överraskning? Kan man glömma bort sådana här händelser som förälder? Borde inte föräldern kollat upp saker och ting och skyddat barnet mer? Erbjudit barnet någon att prata med?

Hon borde ha gjort något, ställt till ett djävla liv! när det hände och skyddat flickorna så att ingen av dem blev utsatt igen.
Nu i nutid alltså, är det däremot mycket möjligt att hon har förträngt det, av skuld för att hon inget gjorde eller för att det var en så fruktansvärd händelse.
Om det hade blivit en isolerad händelse så är det möjligt att en god förälders omvårdnad och kärlek hade kunnat läka såren i både kropp och själ men det förutsätter att föräldern är vaken för minsta förändring och uppmuntrar till att prata om händelsen och inte hyschar ner det.
Övergrepp som skett under en tid, dvs upprepats, då tror jag däremot att barnet behöver hjälp även utifrån för att kunna bearbeta och hantera det som har hänt.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

För att veta att det stämmer till 100% måste du ha varit med, bevakat familjen 24/7 + vara tankeläsare.

*Vad mamman tror eller inte tror måste du vara tankeläsare för att veta, du kan möjligen veta vad hon säger sig tro.

*Vad flickorna minns eller inte minns kan du inte veta, du kan möjligen veta vad de säger, det finns väldigt bra skäl att man inte får ställa ledande frågor till barn och att man gärna använder sig av utbildade experter, svaren kan vara väldigt svårtolkade. Barnen svarar då ofta vad de tror är rätt. Bara det att vattnet är smutsigt talar emot sexuella övergrepp, det blir inte smutsigt av ett sexuellt övergrepp, möjligen blodigt eller kladdigt. Smutsen kommer från marken eller annan omgivning. Resterande uppgifter att det skulle skett flera gånger ligger i samma kategori, har du eller någon annan ställt frågor på fel vis så kan barn hålla med i stort sett om allt och även börja tro det bara för att göra dig till viljes.

*8-åriga pojkar brukar inte utföra sexualbrott, de är barn, ringa misshandel ligger närmre till hands och mobbing samt att de leker våldtäkt, härmar vuxna helt enkelt. Sexualdriften är inte direkt på topp i den åldern.

*Att var på gården utan uppsikt? Hur vet du det? Bor du med familjen eller? Och med pojkarnas föräldrar?

Exakt vad säger mamman är en överraskning?

Missförstå mig inte, jag tycker det är fel och att alla inblandade barn kan behöva hjälp men du kan inte veta vad som hänt om du inte varit där, du kan tro, ana och gissa men du vet inte. De vet heller inte 100% att barnen inte fått hjälp om du nu inte bevakar dem dygnet runt även när de är i sitt hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Som sagt jag vet till 100 % jag var där, vilket någon tidigare frågade. Med andra ord har jag pratat med mamman, systern osv.

Men jag påstår inte att det att blivit regelrätt våldtäkt men sexuella övergrepp är det definitivt i mitt tycke.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Varför förhindrade du inte övergreppet då? Och de kommande, och varför behövde du fråga de inblandade om du var där?

Hade det varit så enkelt att man bara behövde prata med folk för att veta vad som hänt hade våra domstolar haft ett mycket lättare jobb.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Varför förhindrade du inte övergreppet då? Och de kommande, och varför behövde du fråga de inblandade om du var där?

Hade det varit så enkelt att man bara behövde prata med folk för att veta vad som hänt hade våra domstolar haft ett mycket lättare jobb.

För att jag var 3 åringen.... Att jag har behövt fråga är för att jag i senare ålder fick upp känslor av övergrepp och mindes delar av detta men itne allt. Dock är det övergrepp av min fader som jag tror har skett som jag mår mest dåligt över... Jag har en barndom vars ca 10 år är utraderad nästin till fullo därmed var jag tvungen att prata med vederbörande då jag bara mindes delar.

Hade jag varit vuxen då hade jag sett till att det inte hänt igen, men det är svårt som 3 åring att göra något åt sin egen situation.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Tänker svara på din inledande fråga. JA det kan vara lätt att missa beroende på omständigheterna.

En nära släkting till oss har drabbats. I det fallet var föräldrarna skilda och bodde på skilda orter ca 30 mil fr varandra. En helg varje månad skulle det femåriga barnet vara hos pappan. Där utsattes det för grova övergrepp av en bekant vid nästan varje besök. Hur vida "oseende" fadern varit vet jag ej men mamman var helt ovetande. Fadern var dock ej inblandad i övergreppen och hävdar att han med inget visste. Mamman misstänkte aldrig något och var enligt lagen skyldig att skicka iväg sitt barn till den andra föräldern trots att barnet inte ville. Varför det inte ville fick hon då inte ur barnet, trots att det annars var mycket talfört. Det kröp fram nästan ett år senare.

Detta är snart 10 år sen och mamman går forfarande i terapi för att försöka komma till rätta med den skuld hon känner för att hon inte förstod. Hon trodde bara att barnet inte ville åka till pappan för att det kände sig mer hemma hos mamman och sina mindre nya syskon. Mamman fick först i rätten höra allt hennes barn gått igenom och det knäckte henne totalt.

Förövaren är dömd numera och har varit både inlåst och sedan kommit ut efter dommen. Han lär visst ha mer än ett offer på sitt samvete.

Så ja..det går att missa. Visst är det skrämmande att vi inte kan skydda våra barn mer än så?
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Okej nu har vi syftet med tråden, du tror att du blivit utsatt för övergrepp som barn och undrar om din mamma borde veta och skyddat dig. Det är problematiskt både utifrån att hur verkliga dina minnen än är för dig så vet vi inte hur din mamma uppfattat situationen. Det blir inte bättre av att dina minnesbilder bara är delar av vad som hänt.

Man får även ta hänsyn till att din mamma troligen var i en besvärlig familjesituation och hade andra bekymmer. Det man upptäcker när allt är okej och det man upptäcker när livet är kaos skiljer sig. Visst kan det vara så att hon borde upptäcka, att hon faktiskt inte visste men även så att hon inte hade en aning. Den enda som säker kan besvara detta är din mamma, om hon upptäckte eller anade situationen alltså. Allt är inte svart och vitt här i världen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

Okej nu har vi syftet med tråden, du tror att du blivit utsatt för övergrepp som barn och undrar om din mamma borde veta och skyddat dig. Det är problematiskt både utifrån att hur verkliga dina minnen än är för dig så vet vi inte hur din mamma uppfattat situationen. Det blir inte bättre av att dina minnesbilder bara är delar av vad som hänt.

Man får även ta hänsyn till att din mamma troligen var i en besvärlig familjesituation och hade andra bekymmer. Det man upptäcker när allt är okej och det man upptäcker när livet är kaos skiljer sig. Visst kan det vara så att hon borde upptäcka, att hon faktiskt inte visste men även så att hon inte hade en aning. Den enda som säker kan besvara detta är din mamma, om hon upptäckte eller anade situationen alltså. Allt är inte svart och vitt här i världen.

Nej jag vet att jag blivit utsatt för övergrepp dock vet jag inte i vilken utsträckning, och nej det var inte syftet med min frågeställning. Jag vill veta om det är möjligt då det är undringar jag har och inte utifrån mig egenligen. Även om man har erfarenheter av saker och ting kan man ju vilja veta saker ändå =)

Jag vet att allt inte är svart och vitt, dock om jag ska se utifrån mig själv som förälder hade jag röjjt upp himmel och jord om det hänt mina barn. Inte fan ahde jag släppt ut min 3 åring utan övervakning igen... Min mammas ursäkt är att det var andra tider då. Det är 20 år sedan nu. Min mamma kan inte svara för ett skit om jag ska fortsätta om detta, jag har från dennes sida varit utsatt för fysiskt och psykisk misshandel och ett hon försöker fortfarande manipulera med mig och inte en chans att jag skulle få fram någon sanning från henne.
 
Sv: Är det möjligt för en förälder att inte märka sexuella övergrepp på sitt barn?

En sak kan jag säga säkert, "man" släppte inte inte ut en treåring själv för 20 år sedan heller! Lika lite som man gör det idag. Folk som släpper ut sina barn vind för våg finns idag med och kommer alltid att finnas och tyvärr är det barnen som är de stora förlorarna på detta.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 664
Senast: Pilot
·
Småbarn Det finns ett barn i grannskapet som slår hundar. Han kan väl vara en sisådär 1 år eller så - svårt att säga, jag kan inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 178
Senast: Badger
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 493
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp