Är det viktigt att dela intressen med dejt/partner? Utbruten

Okej, är det fel att fråga om vad man har för intressen ? Ska jag formulera mig annorlunda för att få bättre svar ? Jag har som aldrig tänkt tanken att folk inte har intressen... Men det verkar inte helt ovanligt :).
För om hon svarar bara umgås med vänner. Det låter tråkigt i mina ögon. Man blir inte så intresserad av en sån person. Jag har ju ingen aning om hon bara "hänger i soffan" eller om hon hittar på en massa roliga saker.

Det finns inget mer spännande och omvälvande än att hänga i en soffa med rätt person. Fantastiska samtal kan uppstå, helt otroliga insikter och nya världar kan öppnas. Eller så kan en bara njuta av att snacka skit och känna samvaron. Men med den instrumentella synen du har på relationer så är det nog svårt för dig att få uppleva den kicken jag pratar om.
 
Det finns inget mer spännande och omvälvande än att hänga i en soffa med rätt person. Fantastiska samtal kan uppstå, helt otroliga insikter och nya världar kan öppnas. Eller så kan en bara njuta av att snacka skit och känna samvaron. Men med den instrumentella synen du har på relationer så är det nog svårt för dig att få uppleva den kicken jag pratar om.

Det finns en lokal extrem-entreprenör som mer eller mindre blåser av skallen på en när man pratar med honom (inte föreläsning utan "bara" en vanlig konversation). Så himla fränt och inspirerande även om man själv aldrig kommer att vara i närheten av hans nivå. Dessutom en vansinnigt trevlig person.
 
OK, och om en dejt svarar att hennes största intressen är hästar/ridning och att odla chili. Vilka slutsatser skulle du då dra om vad för aktiviteter ni två skulle ägna er åt tillsammans?

Jamen, när man dejtar någon ? Vill man inte veta hur tiden tillsammans skulle kunna se ut ? Om din partner bara har intresse att umgås med kompisar ? Vad ska ni göra ?
 
Det finns inget mer spännande och omvälvande än att hänga i en soffa med rätt person. Fantastiska samtal kan uppstå, helt otroliga insikter och nya världar kan öppnas. Eller så kan en bara njuta av att snacka skit och känna samvaron. Men med den instrumentella synen du har på relationer så är det nog svårt för dig att få uppleva den kicken jag pratar om.

Jag har haft fantastiska samtal med kollegor och vänner i soffan. Så pass att man längtat efter att få samtala med dessa.
Men jag har svårt att se en relation som bygger bara på soffhäng och samtal i soffan ? Jag dejtade en tjej som var jättetrevlig och schysst att prata med... Men så drog vi iväg och bowla och hade sjukt kul. Så visst kan samtal i soffan vara trevligt... men kanske är det ändå roligare att hitta på nåt tillsammans ?
 
OK, och om en dejt svarar att hennes största intressen är hästar/ridning och att odla chili. Vilka slutsatser skulle du då dra om vad för aktiviteter ni två skulle ägna er åt tillsammans?

Jag vet inte? Vad gör hon när hon inte rider eller odla chili funderar jag på ? Jag antar att vi kommer snacka en hel del om hästar/ridning och chili odling iaf :).
 
Jag har haft fantastiska samtal med kollegor och vänner i soffan. Så pass att man längtat efter att få samtala med dessa.
Men jag har svårt att se en relation som bygger bara på soffhäng och samtal i soffan ? Jag dejtade en tjej som var jättetrevlig och schysst att prata med... Men så drog vi iväg och bowla och hade sjukt kul. Så visst kan samtal i soffan vara trevligt... men kanske är det ändå roligare att hitta på nåt tillsammans ?

Så du vill inte bara sitta i soffan med en tjej. Men förstår inte varför man som kompisar vill göra saker ihop ibland och inte bara sitta i soffan? Utan att man för den sakens skull ser just bowling tex som intresse.
 
Så du vill inte bara sitta i soffan med en tjej. Men förstår inte varför man som kompisar vill göra saker ihop ibland och inte bara sitta i soffan? Utan att man för den sakens skull ser just bowling tex som intresse.

Fast folk har ju sagt att vad man gör spelar ingen roll bara man får vara med sin kompis ? Det är de jag inte håller med om riktigt. Visst kan man ha trevligt i en soffa och ha roliga samtal. Men Jag tror inte att det är de enda folk gör med en kompis. Alltså spelar det man gör med kompisarna roll...
Men absolut. Andra kanske tänker annorlunda om detta än jag :).
 
Jag har haft fantastiska samtal med kollegor och vänner i soffan. Så pass att man längtat efter att få samtala med dessa.
Men jag har svårt att se en relation som bygger bara på soffhäng och samtal i soffan ? Jag dejtade en tjej som var jättetrevlig och schysst att prata med... Men så drog vi iväg och bowla och hade sjukt kul. Så visst kan samtal i soffan vara trevligt... men kanske är det ändå roligare att hitta på nåt tillsammans ?

Men vem säger att de bara hänger i soffan med sina vänner? Min poäng var att poängen är själva samvaron, och den kan inte bli enformig om en har samvaro med rätt person, men det betyder inte att det är omöjligt att röra sig bort från soffan ibland. Grunden för mig är själva samtalet. Platsen och kontexten formar samtalet som en naturlig ingrediens, men det är inte vad vi gör utan vilka vi är som är intressantast. Därför blir det så konstigt att uttrycka sig som du gör, att det blir enformigt att bara hänga med vänner. Det är den instrumentella synen som gör att vi pratar förbi varandra.
 
Betyder det att jag har fel om folk inte tycker likadant som mig också ?

Nej, men det betyder att du har en annorlunda syn på relationer och social samvaro än en del andra, och du gör bäst i att hitta nån som tänker som du, istället för att försöka hitta nån som tänker helt annorlunda och därefter försöka förklara varför den personen tänker fel eller gör fel.
 
Men vem säger att de bara hänger i soffan med sina vänner? Min poäng var att poängen är själva samvaron, och den kan inte bli enformig om en har samvaro med rätt person, men det betyder inte att det är omöjligt att röra sig bort från soffan ibland. Grunden för mig är själva samtalet. Platsen och kontexten formar samtalet som en naturlig ingrediens, men det är inte vad vi gör utan vilka vi är som är intressantast. Därför blir det så konstigt att uttrycka sig som du gör, att det blir enformigt att bara hänga med vänner. Det är den instrumentella synen som gör att vi pratar förbi varandra.

Det vet väl inte jag ? Att "hänga med vänner" kan ju betyda olika saker för olika människor. En del kanske bara träffas när dom festar andra reser man med osv. Jag har ingen aning om vad "umgås med vänner" innebär.
Känns som ett väldigt kryptiskt svar . Mer än att jag tolkar det som att man är väldigt extrovert då man inte har några egna intressen. Utan främsta intresset utgår från socialt umgänge.
 
istället för att försöka hitta nån som tänker helt annorlunda och därefter försöka förklara varför den personen tänker fel eller gör fel.

Jag har inte sagt till någon att det är rätt eller fel. Jag bara undrar vad umgås med vänner är för ett intresse. Det säger inte mig så mkt om vad hon tycker om att göra ...
 
ETA: såg efter att jag hade svarat att det fanns massor av inlägg som jag inte sett pga blev utloggad (GDPR :angel:) och som säger samma sak som jag säger. Jag låter det stå kvar men är alltså nu medveten om att jag mest upprepar andras kloka ord :)

Jag skulle lätt kunna säga ”umgås med vänner” som en sammanfattning för att slippa lista tusen saker. Om jag t.ex tittar på min senaste veckas ”umgås med vänner” innefattas bio, bokcirkelträff med picnic, fika och kvällspromenad, långpromenad och lunch ute med lite shopping, AW med författarsamtal, lunchpromenad, releasefest... det är ju lite enklare att säga ”umgås med vänner” då och få in på detalj vid behov och tillfälle. ”Umgås med vänner” för mig kan vara hundra andra saker och endast av dem är att bara sitta och prata med varandra utan någon annan aktivitet eller inramning.
Jag undrar om det har var man fokuset i?
Jag umgås gärna med vänner, Men jag skulle inte kalla det ett intresse i sig.

Säg att vi båda varit iväg med vänner under en helg. Vi har varit på ett museum en dag och målat ett staket andra dagen.

På jobblunchen skulle någon fråga vad vi gjort. Jag hade sagt att jag varit på museum och målat ett staket med några vänner.

Du skulle kanske svara att du träffat några vänner och att ni gick på museum och målat staket.
 
Det vet väl inte jag ? Att "hänga med vänner" kan ju betyda olika saker för olika människor. En del kanske bara träffas när dom festar andra reser man med osv. Jag har ingen aning om vad "umgås med vänner" innebär.
Känns som ett väldigt kryptiskt svar . Mer än att jag tolkar det som att man är väldigt extrovert då man inte har några egna intressen. Utan främsta intresset utgår från socialt umgänge.

Skippa det där med "inte har några egna intressen" för det har du ingen aning om. Men det är bra, då är det ju bara för dig att undvika den typen av person och istället välja en som är mer lik dig.
 
Det vet väl inte jag ? Att "hänga med vänner" kan ju betyda olika saker för olika människor. En del kanske bara träffas när dom festar andra reser man med osv. Jag har ingen aning om vad "umgås med vänner" innebär.
Känns som ett väldigt kryptiskt svar . Mer än att jag tolkar det som att man är väldigt extrovert då man inte har några egna intressen. Utan främsta intresset utgår från socialt umgänge.

Oh yeah - inga egna intressen.
 
Jag vet inte? Vad gör hon när hon inte rider eller odla chili funderar jag på ? Jag antar att vi kommer snacka en hel del om hästar/ridning och chili odling iaf :).

Tja, då kanske hon umgås med vänner? ;)

Men om du (givet att du på förhand inte har ett eget intresse av hästar och chili) tänker dig kunna intressa dig för att prata mycket om dessa ämnen med någon som är insatt, tror du inte att det också kan fungera så the other way around?
Att någon som svarar "chili", "vänner", "hockey" eller whatever faktiskt har förmågan att kunna intressera sig för/uppskatta även andra företeelser/aktiviteter än de som råkas räknas upp?
 
Skippa det där med "inte har några egna intressen" för det har du ingen aning om. Men det är bra, då är det ju bara för dig att undvika den typen av person och istället välja en som är mer lik dig.

Men om en person har som enda intresse "umgås med kompisar" . Hur ska jag tolka det som då ?
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar varför många vill ha någon att vara ihop med. Vad är det med tvåsamhet som är så eftertraktat? Många har det ju trots allt...
25 26 27
Svar
526
· Visningar
28 683
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: MML
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 759
Senast: LovingLife
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp