Bukefalos 28 år!

Är din tråd borta?

Sv: Är din tråd borta?

kl

jag la ut en post och frågade om någon hade erfarenheter av kingslands fleece anne, och den låg rätt, men den blev borttagen iaf.
 
Sv: Är din tråd borta?

Bukefalos är ett diskussionsforum, en efterlysning lär vara besvarad med ett inköpsställe. I o m inköpsstället kommer en reklam för en enskild näringsidkare. Vi har tidigare varit mer tillåtande, men det bidrog till att alla med små nätbutiker stormade in och lade in gratisreklam för just sina sida.

Då känns det ju väldigt svårt att sälja annonsplatser, vilket är en stor del av de intäkter som driver Bukefalos.
 
Sv: Är din tråd borta?

Antar att det fanns goda skäl till att min Horze-tråd plockades bort, bla att jag använde en bild från deras sida för att illustrera problemet :o

Men finns det då inget sätt att formulera en "varnings"tråd så den får ligga kvar?
Det borde ju ändå vara av intresse för många att få reda på fel som (de stora) hästsportbutikerna gjort så fler slipper åka på samma misstag.
 
Sv: Är din tråd borta?

Min tråd där jag bad om informaiton om ett vintertäcke försvann just, varför? Bad bara att få veta allt om täcket, inget märke lr nåt... :confused:
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag kom på att det nog var för att jag lade upp en bild.. :o
Men jag har en liten följdfråga.. Vet inte vad som står i "lagboken" men har för mig att (och det är så på andra sidor) om man redigerar bilden mycket från orginalbilden så får man använda dem.
I mitt fall la jag upp en bild på en häst med ett vintertäcke på sig.. Hade den vart ok att ladda upp om jag redigerat bort häst + bakgrund?
 
Sv: Är din tråd borta?

Nej, du får inte (faktiskt enligt lagen om upphovsrätt) stjäla någonannans bild och använda den. Oavsett om du ändrar den eller inte. Det är stöld och faktiskt straffbart. Självklart stödjer inte Bukefalos sådan användning av andras bilder!
 
Sv: Är din tråd borta?

Nej, du får inte (faktiskt enligt lagen om upphovsrätt) stjäla någonannans bild och använda den. Oavsett om du ändrar den eller inte. Det är stöld och faktiskt straffbart. Självklart stödjer inte Bukefalos sådan användning av andras bilder!

Är du helt säker? Jag är nästan 100 på att min bild/datalärare i skolan sa att man fick använda delar av andras bilder..
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag var fullkomligen uppriktig och allvarlig när jag tipsade om en genomläsning, då kan du själv diskutera det med läraren ifråga. Jag kan - av förklarliga skäl - inte diskutera det med honom.
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag var fullkomligen uppriktig och allvarlig när jag tipsade om en genomläsning, då kan du själv diskutera det med läraren ifråga. Jag kan - av förklarliga skäl - inte diskutera det med honom.

Jag kan heller inte diskutera det med honom då det var 4 år sedan jag slutade där.. Läsa upphovsrättslagen har jag absolut ingen ork till.
Eftersom du läst den så vet du alltså att ta små delar från en bild och använda till ex. kollage är precis samma sak (i brottssynpunkt) som att ta en hel bild?
 
Sv: Är din tråd borta?

Nu har vi ö h t inte pratat om att använda delar av en bild i ett kollage, vi har pratat om den stulna bild du utan ändring lagt in i ett publikt inlägg på en diskussionssida på nätet.
 
Sv: Är din tråd borta?

Nu har vi ö h t inte pratat om att använda delar av en bild i ett kollage, vi har pratat om den stulna bild du utan ändring lagt in i ett publikt inlägg på en diskussionssida på nätet.

Det är ju det jag har pratat om hela tiden?? och kom efter min första post i denna tråden på att min täckestråd blev borttagen antagligen för att jag använde mig av en bild som inte var min, men det har jag inte ifrågasatt..

Använda en del av någon annans bild.
Vi har väl missuppfattat varandra då, men det är alltså okej?
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag tänker inte börja diskutera lag och rätt i den här tråden, som ju faktiskt handlar om något helt annat än juridik.
 
Sv: Är din tråd borta?

Jag tänker inte börja diskutera lag och rätt i den här tråden, som ju faktiskt handlar om något helt annat än juridik.

Den här diskussionen blev bra mycket längre än vad den hade blivit om du hade kunnat svara "ja, man får ta små delar från annans bild och använda själv" (enligt lag och här/men inte här) eller "nej, det är inte tillåtet att ta små delar från annans bild och använda själv, varken här eller enligt lagen"..det du har sagt är att man inte får sno någon annans bild rakt av och använda, vilket jag är mycket medveten om..
sen håller jag inte riktigt mer om att den här tråden inte alls handlar om juridik när många trådar blir borttagna just pga copywright lagen..
 

Liknande trådar

Bukefalos Hej! Jag har återvänt till Buke efter många års bortavaro och då får man ju uppdatera sig lite på forumreglerna 🙂 Jag känner mig dock...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Upptäckte att min tråd där jag efterlyste tips på Mödravårdscentraler i Stockholm tagits bort. Varför får man fråga efter sånt här...
Svar
6
· Visningar
1 006
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 133
Senast: Sezziyanen
·
Fälttävlan Det kommer ju regelbundet frågor om skydd i terrängen, precis som det hela tiden kommer nya skydd. De flesta trådar är rätt röriga, med...
Svar
7
· Visningar
7 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp